Kort kabel till Routern och dålig placering eller ca 10-15 meter kabel och bättre placering ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Kort kabel till Routern och dålig placering eller ca 10-15 meter kabel och bättre placering ?

Det har man ju lärt sig - så kort kabel som möjligt mellan inkommande "box" (idag en fiberbox) och router. Men för oss betyder det att routern står på nedervåningen i ena hörnet av ett 2 plans hus.

Är kort kabel så viktigt ? Eller skulle man utan problem kunna dra iväg kabeln 10-15 meter så man hamnar på övervåningen och i mitten på långsidan av huset (ändå inte mitt i huset, men inte långt ifrån) ? Det är ju såklart spridningen av WiFi-signalen som jag vill komma åt att få bättre.

Tankar om problemet ? Jag funderar också på att ha routern kvar nere och "bara" köra en accesspunkt på övervåningen för att "starta" WiFi-nätverket där istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2001

Om vi pratar nätverkskabel så kan du dra upp till 100m.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz (Corsair H80) | Asus Maximus V GENE | MSI GeForce GTX 1070 | Corsair Vengeance 16GB |
Samsung 850 PRO 256GB | Corsair AX 750W | Fractal Design Define Mini | BenQ XL2420T |
Hegel HD2 | Little Dot MKIII | Sennheiser HD6XX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2013

Bra placering helt klart. Jag har totalrenoverat huset nyligen och dragit 15 meter kabel i väggen från boxen som sitter i källaren till routern i vardagsrummet. Har sedan satt två kablar på ca 20 meter vardera från vardagsrummet till kontoret så jag och sambon har en port var till våra datorer och jag har inte märkt någon skillnad alls.

Kollade bredbandskollen nu och fick då 104/104 med 100/100 och 5,75 i ping samtidigt som sambon kollar youtube här bredvid.

Chassi: NZXT H200i Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO Kraken X52 Ram: G.Skill Trident Z 3000MHz CL15 2x8GB GPU: RTX 2060 FE PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 850 EVO 500GB Tangentbord: Ducky SHINE3 TKL MX Black Purple Led Mus: Logitech G Pro Wireless Skärm: Asus MX299Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Jo, nätverkskabeln såklart.

Och jag vet ju att längden inte är något problem efter routern, men "alla" har ju alltid sagt att före routern ska den vara så kort som möjligt. Den får ju bära all trafik från hela routern, så jag kan förstå tanken - även om det är en kabel som klarar Gigabit och vi inte har någon Gigabit-uppkoppling = borde inte vara flaskhals...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003

@Knetha: Jag tror det mer gäller ADSL då varje meter har betydelse. Signalen har redan färdats flera hundra meter och är relativt svag.

Fiber är annorlunda. Har du bara ett uttag i väggen så är en kort kabel att rekommendera då signalen kommer från källaren och uttaget ofta bara är en förlängning till den riktiga utrustningen. Men har du istället en media/fiberomvandlare så agerar den förstärkare och du kan då köra upp till 100m kabel.

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX