Google döms till 16 miljarder kronor i böter för konkurrensbrott

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Google döms till 16 miljarder kronor i böter för konkurrensbrott

För tredje gången på två år döms Google för brott mot konkurrenslagarna i EU, den här gången för annonstjänsten Adsense. Boten för detta landar på 16 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2012

Snyggt vaskat 😁

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Fy fan, EU vet hur de kan stämma.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

-Glöm inte EU-valet i maj!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av VadSaDu:

Google kommer ju fortsätta med sina fulspel så länge de tjänar på det i slutändan efter att de betalat böterna, var så säker.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

De pengarna gör gott i EU kassa, får de bara stämt Apple och några företag till så har de löst budgetproblemen.

Sedan har Google blivit värre för varje år, jag minns hur någon lärare runt 1999-2000 tipsade om en ny söktjänst istället för Altavista och Yahoo och folk började gå över till denna och ville värna om konkurrensen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Så.... hur många kommer bojkotta Google nu?

Skickades från m.sweclockers.com

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2003

läggs under posten "cost of doing business" sen går de vidare och fortsätter som vanligt. helt meningslöst att göra detta, blir lite fina rubriker...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2012

Är Bing verkligen ett alternativ? Har mer eller mindre alltid förknippat det med ett virus.

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Msi GTX 1070 Gaming X - EVGA Supernova G3 750w - Fractal Design C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av Phil88:

Är Bing verkligen ett alternativ? Har mer eller mindre alltid förknippat det med ett virus.

Duckduckgo fungerar annars hyfsat ok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av evirob:

90% av gångerna kör jag Google, men pga deras censur och annat påhitt så är vissa saker svåra att hitta. Då kör jag DuckDuckGo.
Tycker DDG är inte tillräckligt bra än så länge för att ersätta Google.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Det hade räckt till kontantinsats för en bostadsrä...

Förlåt kunde inte låta bli

[7700K 4.5Ghz] - [PRIME Z270-A] - [16Gb 3200Mhz] - Asus ROG Strix GeForce GTX 1080] - [970 M2 500GB] - [FD 800W Newton R3 Platinum] - [Noctua D14] - [Define R3] - [S27A950D @120hz]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Lodisen:

90% av gångerna kör jag Google, men pga deras censur och annat påhitt så är vissa saker svåra att hitta. Då kör jag DuckDuckGo.

Jag använder ddg, kom ihåg också att ju fler som använder det ju bättre blir det. Jag söker mycket på jobbet och hittills har det fungerat bra. Grejen är ju den att den är sämre också eftersom dom just inte sparar din data

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

Inte för att va den men att dom ens orkar bryr sig? Bing och Yahoo liksom.. Är väll lika bra då båda dom tjänsterna är mer eller mindre värdelösa jämfört med Google tyvärr.

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Nexso:

Jag använder ddg, kom ihåg också att ju fler som använder det ju bättre blir det. Jag söker mycket på jobbet och hittills har det fungerat bra. Grejen är ju den att den är sämre också eftersom dom just inte sparar din data

Ja, men när jag inte hittar saker och ting på DDG som bör vara väldigt enkla så ser jag det inte som en ersättare.
Kan ändra sig i framtiden.

Till nykomlingar så kan ni använda er utav ddg.gg istället för att skriva duckduckgo.com

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Nu är jag inte inläst på ämnet men för ett företag som helt livnär sig på just annonser - var går gränsen för att de måste släppa in andra i sandlådan för att leka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Lodisen:

Tips om du vill köra Google men ändå vill ge DDG en chans är att utgå från DDG och in case of "fan, jag får inte fram något användbart" lägga till "G:" i början så presenterar DDG Googles resultat. Dubbel whammy är att Google inte kan koppla sökningen till dig samt att man har lite närmare att testa med DDG.

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | EVGA GTX 1080 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
never ever drive
Registrerad
Maj 2013

83.5miljarder på 3 år, undra vems ficka dom hittat ner i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017

Inte direkt oväntat faktiskt.

Skrivet av VadSaDu:

Trots att det är uppenbart att Google gjort sig skyldiga för just det de blivit dömda för?

Skrivet av Phil88:

Problemet Bing har är inte förknippat med något virus utan deras värdelösa sökalgoritm. Söker man t.ex. Bröd så får man ibland resultat som inte har med bröd i huvud taget att göra.

Skrivet av Dumbullen:

Nu är jag inte inläst på ämnet men för ett företag som helt livnär sig på just annonser - var går gränsen för att de måste släppa in andra i sandlådan för att leka?

Gränsen går väl där Google börjat trycka ned sidor som inte betalar dem pengar för att få sina högre upp i söklistan?

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Johan86c:

De pengarna gör gott i EU kassa, får de bara stämt Apple och några företag till så har de löst budgetproblemen.

Sedan har Google blivit värre för varje år, jag minns hur någon lärare runt 1999-2000 tipsade om en ny söktjänst istället för Altavista och Yahoo och folk började gå över till denna och ville värna om konkurrensen.

EU:s gemensamma budget för 2018 var cirka 145 miljarder euro.

i7 6850K, MSI GTX 1080 X, MSI GODLIKE CARBON X99, 64GB Corsair Vengeance LPX 2133Mhz, Noctua NH-D15, Samsung 850 EVO 500GB, Samsung 950 PRO 256GB, WD Black 6TB, be quiet Dark Base 900, AE-5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av DeadMeat1234:

Tips om du vill köra Google men ändå vill ge DDG en chans är att utgå från DDG och in case of "fan, jag får inte fram något användbart" lägga till "G:" i början så presenterar DDG Googles resultat. Dubbel whammy är att Google inte kan koppla sökningen till dig samt att man har lite närmare att testa med DDG.

Oh, det visste jag inte.
Då byter jag till DDG på direkten. Tack så mycket

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av Xinpei:

Gränsen går väl där Google börjat trycka ned sidor som inte betalar dem pengar för att få sina högre upp i söklistan?

Jo fast.. vad ska man annars betala för om inte för att hamna högst upp?
Jag ställer mig varken negativ eller positiv till detta, vill bara veta mer eftersom jag ej har koll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Purgatory
Registrerad
Mar 2004

Det är inte lätt att vara Google... 🤪😉

Ryzen 1700, Msi Tomahawk, Vega 64 + Eiswolf 240, Samsung no-name b-die @ 3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Lodisen:

Jag har kört 99,99% DuckDuckGo i flera år, och saknar inte Google alls. Det är bara i extremfall, då jag verkligen inte kan hitta något, som jag tar till någon av de andra. Men oftast går det inte att hitta det jag söker hos dem heller.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Xinpei:

Problemet Bing har är inte förknippat med något virus utan deras värdelösa sökalgoritm. Söker man t.ex. Bröd så får man ibland resultat som inte har med bröd i huvud taget att göra.

Hehe. Det du säger stämmer säkert även om jag inte märkt av den problematiken riktigt.
Men det får mig att tänka på varför jag undviker bing och det är just ovälkommen mjukvara. Sist jag använde bing var för att söka efter ett gäng program efter en ominstallation. Treesize, occt, 7zip (kommer inte ihåg om det var just dem men den typen av program iaf där man inte är helt 100 på hur hemsidan exakt ska se ut). Vid dessa sökningar visade bing först länkar till siter som packar om andras mjukvara i sin egen sörja.
Så bing visade skumrasksiter först istället för de oficiella hemsidorna vilket i just mitt fall hade inneburit att jag fått in ovälkommen mjukvara om jag följt dem.
(Google och duckduckgo visade rätt siter överst däremot vid samma sökningar minns jag).
Efter att jag märkte detta gjorde jag slut med bing

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av evirob:

Håller med, använder det till mobilen och ska börja prova på dator.

SpelDator: | AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB| MSI X470 GAMING PLUS| Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Crucial MX300 1TB M.2| Samsung EVO 860 2TB | Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm 256MB| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z| Fractal Design Define R6 Vit| Seasonic FOCUS Plus 650W Gold| Samsung U32J590U 32"| Logitech MX Sound| Edimax Trådlös USB-Adapter AC1200 Wi-Fi| Plexgear Bluetooth-adapter med APTX| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer|

LanDator: | AMD Ryzen 3 2200G| MSI B350I Pro AC, Socket-AM4| HyperX Predator DDR4 3000MHz 8GB| Antec ISK110 VESA U3| Intel 760P 256GB m.2 NVME| NIXEUS 24" 144HZ 30-144 FREESYNC VESA "NX-VUE24B"|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

De kommer för billigt undan. Det tro fan de kommer fortsätta fulspela när EU endast böfäller dem med småsummur sett till hur kapitalstarka de är.

Sen tror jag också man måste börja titta på fängelsestraff för de ansvariga. Ingen, inte ens de stlrsta ägarna, lider ju personligen av att ett "företag" får böter. Det är inte "close to home" och gör inte ont på ett personligt plan.

Har själv Adsense och tycker det är bra btw men fan.. Rätt skall vara rätt!

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Det du säger stämmer säkert även om jag inte märkt av den problematiken riktigt.
Men det får mig att tänka på varför jag undviker bing och det är just ovälkommen mjukvara. Sist jag använde bing var för att söka efter ett gäng program efter en ominstallation. Treesize, occt, 7zip (kommer inte ihåg om det var just dem men den typen av program iaf där man inte är helt 100 på hur hemsidan exakt ska se ut). Vid dessa sökningar visade bing först länkar till siter som packar om andras mjukvara i sin egen sörja.
Så bing visade skumrasksiter först istället för de oficiella hemsidorna vilket i just mitt fall hade inneburit att jag fått in ovälkommen mjukvara om jag följt dem.
(Google och duckduckgo visade rätt siter överst däremot vid samma sökningar minns jag).
Efter att jag märkte detta gjorde jag slut med bing

Kanske är skit som automatiskt söker upp dessa sidor för att de ska hamna långt upp bland sökningarna i just bing?

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av DeadMeat1234:

Didn't know that! Tack!

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

Så länge ingen ansvarig får skaka galler kommer storfräsarna fortsätta. En böteslapp gör absolut ingen skillnad i det långa loppet. Jämställ konkurrensbrott med ekobrott så blir det lite ordning och reda ska ni se. Nu lattjar dom runt och tar sina böter gladeligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

"Cash or Card?"