Snabbtest: Grafikprestanda med ray tracing och DLSS i Shadow of the Tomb Raider

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Snabbtest: Grafikprestanda med ray tracing och DLSS i Shadow of the Tomb Raider

En ny uppdatering till Shadow of the Tomb Raider ger stöd för ray tracing och uppskalning via DLSS. SweClockers laddar om testriggarna för ett prestandatest av de nya funktionerna i spelet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Hade gärna sett ett Radeon-kort med som jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Måttband:

Hade gärna sett ett Radeon-kort med som jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det varit ett sedvanligt prestandatest av spel så hade vi givetvis haft med lämpliga referenser från AMD. Detta är dock specifikt riktat mot ray tracing och DLSS, vilket i dagläget endast fungerar ihop med Nvidia-kort.

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

@JonasT
Ni nämner att DLSS faktiskt fungerar OK här. Vad ger bäst upplevd bildkvalitet enligt er (otroligt subjektivt, jag vet) - att köra i 4K med DLSS för att hjälpa upp prestandan eller att bara rendera i 1440p utan DLSS? Alt. 1440p med DLSS vs 1080p utan?

Skickades från m.sweclockers.com

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

Finns det inget annat sätt att redovisa tabellerna på? Jag har rätt svårt att följa dem. Kanske bättre om DXR-resultat får en egen spalt bredvid DXR-Off, eller att DXR-Off läggs som en skugga bakom DXR.

Acer Aspire vn7-591
Playstation 4
I7 3820 @ ~ 4.5 - GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

Tycker mest bara det ser suddigt ut med DLSS påslaget (således som att någon har tappat vaselin över hela bilden). Kantutjämning avstängt ser helt klart bäst ut i mina ögon. Föredrar mer detaljrik bild än utfyllnad med pixar som man knappt märker under spelets gång ändå.

Ryzen 5 1600x, AOC C24G1, Rx 580 Sapphire nitro+ (i vänta på navi)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Intressant!

Äre bara jag som upplever att nya spel i allmänhet gör mycket mer diskreta visuella förbättringar jämfört med bara några år sedan?

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Xyborg:

@JonasT
Ni nämner att DLSS faktiskt fungerar OK här. Vad ger bäst upplevd bildkvalitet enligt er (otroligt subjektivt, jag vet) - att köra i 4K med DLSS för att hjälpa upp prestandan eller att bara rendera i 1440p utan DLSS? Alt. 1440p med DLSS vs 1080p utan?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror i slutändan att det beror helt på vilken skärm man har, och specifikt då hur bra den hanterar att skala upp lägre upplösningar än dess dess native-upplösning. En del 4K-skärmar, exempelvis de vi kör i testlabbet, ger ganska blurrig bild när de körs i exempelvis 2 560 x 1 440, och i de fallen kan en bra implementation av DLSS vara att föredra före att sänka upplösningen alternativt någon form av resolution scaling om spelet har stöd för det.

Skrivet av NaaR:

Finns det inget annat sätt att redovisa tabellerna på? Jag har rätt svårt att följa dem. Kanske bättre om DXR-resultat får en egen spalt bredvid DXR-Off, eller att DXR-Off läggs som en skugga bakom DXR.

Ja, nej, håller helt med om att det blev mer rörigt än vanligt denna gång eftersom både olika DXR-lägen och DLSS skulle ta plats i diagrammen. Just den här metoden med att gruppera de olika korten ihop fick jag från feedback från Battlefield V-artikeln vi gjorde, men den har helt klart sina begränsningar när det blir för många parametrar.

Ska fnula lite hur vi ska presentera den här typen av resultat bättre i framtiden. Finns vissa begränsningar i vårt CMS (vilket diagrammen genereras genom) som gör att de inte kan utformas precis hur som helst. Men det går säkert att hitta en gyllene medelväg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

I de allra flesta fallen såg det bättre ut med effekten avstängd. Ray tracing förblir ett skämt som för tankarna till PhysX-fiaskot, skillnaden är dock att PhysX faktiskt användes av en handfull spel.

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || ASUS Z87-Pro || Intel i7 4770k + Thermalright Silver Arrow Extreme || RTX 2080 || A-data 16GB DDR3 || 4TB HDD + 180GB SSD || Win7 Ultimate 64 || http://goo.gl/J2n1Xg || Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

@JonasT: Ah, nu ser jag ju det. Det där är ju rätt bra egentligen, när jag fick det förklarat Kanske finns något sätt att göra det lite mer framträdande att ni sorterat det kortvis. Typ något sträck, eller kanske färgsättning på diagrammen. Svårt sånt kan vara!

Acer Aspire vn7-591
Playstation 4
I7 3820 @ ~ 4.5 - GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Tack för info, intressant!

Har kikat snabbt med Triangelplockaren (mer info: https://tinyurl.com/y5jlpbxw).

Verkar inte vara någon ray tracing i huvudmenyn.
Ray traced shadow quality: High

Rasterpipe- och DXR-data. Rastreras fler trianglar än vad som finns i ray tracing-steget. Tungt att strålspåra
Ray traced shadow quality: High

DXR-data i benchmarkscenerna.
Ray traced shadow quality: Ultra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

DLSS och TAA såg ju verkligen bedrövligt ut i jämförelse med "ingen AA"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005

Det går möjligen göra så man kan se den undre bannern när man kör bilderna i fullscreen? Den där det står tex. DLSS eller TAA, när man för fullscreen och bläddrar fram och tillbaka för att see skillnaden så kan man inte se vilken som är vilken.

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | SSD ~2.5TB
SRV1(W10) - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | 15TB HDD
SRV2(unRaid) - Z77A-GD65 | 3470S 3.60GHz | 16GB | LSI9211 | 40TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

När ni skriver DXR OFF i staplarna, är det även helt utan någon form av AA då ?

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Jag gjorde blind test på varje bild och jag kan inte urskilja om RTX är på eller av. Helt meningslöst enligt mig med Raytracing av den här nivån. hade hellre sett en rejäl satsning på HDR och att öka antalet färger och djup i spel.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Tydligen går det inte rendera skuggor eller undvika ha ljus som lyser igenom terräng/objekt utan raytracing...?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Måttband:

Hade gärna sett ett Radeon-kort med som jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker du vara ironisk nu?

...chassi med innehåll + lite annat runt omkring...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2018

Jag tycker faktiskt att spelet ser bättre ut utan DXR... o.0

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync 165Hz; i7 8700k @ 5,1 GHz, 1,325V; GeForce GTX 1080Ti @2075 MHz; ASRock Extreme 4 Z370; 32GB Corsair Vengeance @ 3333 MHz; 500 GB NVMe +1000 GB SSD; Lian Li O11 ROG Edition; Custom loop EKWB, 360 PE+360 SE

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ahlen:

Det går möjligen göra så man kan se den undre bannern när man kör bilderna i fullscreen? Den där det står tex. DLSS eller TAA, när man för fullscreen och bläddrar fram och tillbaka för att see skillnaden så kan man inte se vilken som är vilken.

Renderade om DLSS-bilderna med beskrivning längst upp i högra hörnet!

Skrivet av Defender:

När ni skriver DXR OFF i staplarna, är det även helt utan någon form av AA då ?

TAA används när DLSS är avslaget. Har skrivit till detta i artikeln nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av _Merc_:

Jag gjorde blind test på varje bild och jag kan inte urskilja om RTX är på eller av. Helt meningslöst enligt mig med Raytracing av den här nivån. hade hellre sett en rejäl satsning på HDR och att öka antalet färger och djup i spel.

Jag håller med dig.
Har svårt att först de som vill offra så mycket prestanda för en så liten skillnad i bildkvalité. Känns som man letar inställningar, nya egenskaper bara för att kunna motivera kunder att betala +5000kr för endast ett grafikkort. Idag så är skillnaden i upplevelse mellan lägsta inställningar till max bildinställningar på spel mindre än någonsin när det gäller ögongodis som sticker ut.

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av sesese:

Jag håller med dig.
Har svårt att först de som vill offra så mycket prestanda för en så liten skillnad i bildkvalité. Känns som man letar inställningar, nya egenskaper bara för att kunna motivera kunder att betala +5000kr för endast ett grafikkort. Idag så är skillnaden i upplevelse mellan lägsta inställningar till max bildinställningar på spel mindre än någonsin när det gäller ögongodis som sticker ut.

när jag tänker raytracing så ser det mer utsom star wars demot. Inget spel idagens läge når upp till vad jag tycker är en acceptable trade off mellan prestanda och bildkvalle.

Skickades från m.sweclockers.com

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Kommer ju bli speciellt tuffare för Pascal-100 serien och klara av i sin mini inbyggda variant av Ray-Tracing än snarare äkta RTX kort som tar rätt så mycket stryk av Ray-Tracing.

Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - Gigabyte RTX 2080 OC - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 860 1TB + Samsung 830 512GB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Konstiga artefakter med DLSS aktiverat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Som vanligt ser det bra ut men ingen märkbar skillnad om man inte kollar jämförelse sida vid sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av dr904:

Konstiga artefakter med DLSS aktiverat.
https://i.imgur.com/MeCSGYe.png

Artefact hunting är en del av spelet. Lite fuskigt att man ser dem bättre med DLSS aktiverat...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av JonasT:

Renderade om DLSS-bilderna med beskrivning längst upp i högra hörnet!

TAA används när DLSS är avslaget. Har skrivit till detta i artikeln nu.

Ok. Skulle vara intressant att veta vad ni fått för fps utan TAA/dxr/dlss också.
Iaf i mitt tycke behövs ingen AA alls i 4K på min oled när jag provat mig fram, ser väldigt lite skillnad (förutom på fps).

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av TechManiac:

Försöker du vara ironisk nu?

Nej, jag syftade på en visuell jämförelse framförallt ifråga om DLSS. Det har hittat ut en del sådana jämförelser där AMD ser ut att stå sig trots att de ”inte har tekniken i sina kort”.

Skickades från m.sweclockers.com

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Måttband:

Nej, jag syftade på en visuell jämförelse framförallt ifråga om DLSS. Det har hittat ut en del sådana jämförelser där AMD ser ut att stå sig trots att de ”inte har tekniken i sina kort”.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att dlss fungerar på AMD?

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Måttband:

Nej, jag syftade på en visuell jämförelse framförallt ifråga om DLSS. Det har hittat ut en del sådana jämförelser där AMD ser ut att stå sig trots att de ”inte har tekniken i sina kort”.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tror jag du är ute och cyklar och det rejält. DLSS är tekniken där Nvidias datacenter har bearbetat spelet och kan "fylla i" detaljer som inte renderas i lägre upplösning. Jag finner det väääldigt osannolikt att AMD kan köra det på sina kort?

Tänker du på Ray tracing så har Crytec demonstrerat EN filmsnutt där de kör någon variant av Ray tracing i demonstrationssyfte. Det finns inte i något faktiskt spel och vi har inga prestandasiffror på hur väl det rullade i demot heller...

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004

Lite roligt att det står "Bildspel" under de bilderna där det är RTX ON. Är det en kommentar om de medföljande FPS:en?

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

10nm == 7nm && 10nm != 7nm