HP Reverb – WMR-headset med 2 × 2K LCD

Permalänk
Medlem

HP Reverb – WMR-headset med 2 × 2K LCD

Råkade just halka på ett klart intressant headset HP Reverb som är på gång!

https://www.roadtovr.com/hp-reverb-vr-headset-announcement-pr...
Även tidiga intryck här:
https://www.roadtovr.com/hp-rever-hands-on-impressions-pixel-...
Samt här:
https://www.tomshardware.com/news/hp-reverb-vr-headset-hands-...

Det är alltså två stycken 2160x2160 @ 90 hz displayer i den , vilket känns som en trevligt steg upp mot de flesta Windows Mixed Reality headset som brukar vara 1440x1440. Dessutom vanliga RGB paneler och inte någon pentile-lösning.
(Tyvärr LCD istället för OLED som på tex gamla Riften dock)
Linserna ska också vara ett snäpp bättre än tidigare, men tyvärr är IPD:n låst fysiskt till ca 63mm och kan endast justeras via mjukvara.
Tracking och handkontroller är dock i grunden desamma som tidigare, så kanske inte klockren tracking för totalt flexibel roomscale.

Jag kan dock tänka mig de kan vara väldigt bra till flyg/bil-simulationer osv!

Själva headsetet har även bytt stuk från en mer PSVR-liknande lösning till något som väldigt mycket påminner om Rift:en. Kan nog bli bekvämare nu, men går inte att vinkla upp snabbt som innan.

Ska bli intressant ifall det kommer fler VR headset med samma paneler!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Damn, nu när man läst nyheten om Oculus Rift S (här och här), så vill man ju ha Oculus S headsetet med HP Reverb panelerna...
Man blir aldrig nöjd

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Du är säker på att du inte vill ha Pimax
Trist att man ska måsta kompromissa.

Rift S känns ju ganska tryggt dock så fungerar de inte köra oversized lurar med nya halon så är det ju total katastrof även om det nog finns en poäng med den. Men är ändå ointressant då jag snarare behöver en Rift 2.

Reverb har ju en chans att vara Rift 2 med högre upplösning och än mindre screendoor om de får till optiken och bättre fov. Jag stör mig rejält på pentile så det kan kanske va värt köra på förhatliga lcd av den anledningen...

Sen har vi ju Pimax som har bäst specifikationer men kanske för bra. Blir frustrerad över hur få lir går att köra i 4K med ett X 1080 ti vet inte om det är värt frustrationen. Även Reverb kan ju ligga i farozonen här men för bio bör den nog kunna fungera väl så bra som pimax då fov inte är viktigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag är sugen på detta ifall panelerna är okej med färger/svärta. Men det kan bli rätt krävande att spela med totalt 9,3 Mpixel upplösning med HP Reverb som ska renderas istället för 2,6 Mpixel med gamla Oculus rift. Är det någon som har koll på ifall det är lätt att ställa in i spel att köra i lägre upplösning och att det fungerar okej ändå? Ifall något spel är för krävande.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

I SteamVR går det sänka upplösningen under headsetets tror jag? Inte optimalt naturligtvis men worst case scenario.

X 1080ti här känns inte helt givet att det räcker till alla gånger. Rift S/Vive Pro upplösningarna lär jag ju fixa ganska bra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det känns som att ögonspårning med foveated rendering, dvs Gen 2, behövs innan det är någon idé att skaffa något med högre upplösning (förutom väldigt specifika tillämpningar parat med en fläskig dator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det känns som att ögonspårning med foveated rendering, dvs Gen 2, behövs innan det är någon idé att skaffa något med högre upplösning (förutom väldigt specifika tillämpningar parat med en fläskig dator).

Gäller hitta sweetspot.

Jag vet inte om jag vill ha foveated rendering. Det kommer ju leda till artifakter och latencies och annat jox men det går ju stänga av. Det kommer inte gratis men ögonspårning i sig kan ju va bra för gameplay i spel som stödjer det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Häftigt med så mycket pixlar, synd att inget grafikkort kan driva dom. Har väntat i många år på foveated rendering, blir nog några års väntan till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men ingen fysisk IPD-justering tyvärr och för det priset tycker man att det borde ingå.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Men ingen fysisk IPD-justering tyvärr och för det priset tycker man att det borde ingå.

Ja det glömde jag skriva i första inlägget, bra att du nämnde det. Fixat nu!
Jo för de pengarna så...
Men så gott som alla Mixed reality headset verkar väl ha fast IPD tyvärr? Även nya Rift S har ju det.
Definitivt en nackdel för mig som har lite lägre IPD...
Men jag är fortfarande riktigt sugen att testa detta headset!
Borde vara grymt till tex bil/flygsim om man har ett brutalt grafikkort!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Men så gott som alla Mixed reality headset verkar väl ha fast IPD tyvärr? Även nya Rift S har ju det.
Definitivt en nackdel för mig som har lite lägre IPD...

Samsung Odyssey (plus) är nog den enda som har det tror jag.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Häftigt med så mycket pixlar, synd att inget grafikkort kan driva dom. Har väntat i många år på foveated rendering, blir nog några års väntan till.

Skickades från m.sweclockers.com

Folk lyckas driva pimax headseten så det går nog. Sen finns det ju lir som dcs där det blir rejäla kompromisser.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tycker samtidigt SteamVR's motion smoothing kan göra mirakel med spel där man inte uppnår 90fps. Det beror ju på vad det är för typ av spel men jag testade igår Project Cars med Vive Pro och en del supersampling och höga grafikinställningar. Det blir då ett horribelt krävande spel men det kändes riktigt bra trots 45fps. Har tidigare också testat DCS World med liknande resultat. För simulatorer tror jag det är bättre med högre bildkvalité.

Permalänk
Medlem

Nu har Tested gjort en hyfsat genomgång av Reverben:

Verkar som kontrasten är "meh" och kontrollerna är ju de gamla vanliga mixed-reality grejerna...
Men upplösningen är grym

Skulle inte sitta fel till en simracing-rigg...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.