Synpunkter på eventuellt ljudsystem/köpråd

Permalänk
Medlem

Synpunkter på eventuellt ljudsystem/köpråd

Tänkte eventuellt köpa detta ihopplock , subben kmr kanske bytas ut till en dynavoice 12 tums.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3854527

För både film och musik.

Synpunkter på detta eller eventuellt andra produkter som funkar bättre?

Visa signatur

helooooo

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkis:

Tänkte eventuellt köpa detta ihopplock , subben kmr kanske bytas ut till en dynavoice 12 tums.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3854527

För både film och musik.

Synpunkter på detta eller eventuellt andra produkter som funkar bättre?

För film vill du generellt ha en snabbare sub som går högre upp i registret, oftast mindre 8-10".

Har du lyssnat på högtalarna "live"?

Vilken frekvens tänkte du dela på? Vad spelar frontarna bra ner till? Brukar bli ca 80-100hz på mindre frontar.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

För film vill du generellt ha en snabbare sub som går högre upp i registret, oftast mindre 8-10".

Har du lyssnat på högtalarna "live"?

Vilken frekvens tänkte du dela på? Vad spelar frontarna bra ner till? Brukar bli ca 80-100hz på mindre frontar.

Alright, gillar dock en djupare bas som går riktigt lågt.

Har ej lyssnat live blir å göra till helgen.

Enligt spec så spelar frontarna 54-26.000 Hz , är väll ändå ganska brett kan jag tycka. Men räcker det till för film och mer detaljerat ljud också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

helooooo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

För film vill du generellt ha en snabbare sub som går högre upp i registret, oftast mindre 8-10".

Har du lyssnat på högtalarna "live"?

Vilken frekvens tänkte du dela på? Vad spelar frontarna bra ner till? Brukar bli ca 80-100hz på mindre frontar.

Det är väl snarare tvärt om. I en sub för hemmabio passar det bäst med en lågt tunad låda, och för musik behövs oftast mer "punch" och snärt i basen. I film är det ju oftast bas av en mer "mullrande" karaktär.

Bygger för tillfället själv en portad låda dedikerad för min hemmabio, som jag tunar till ca 17hz tillsammans med en passande driver.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Det är väl snarare tvärt om. I en sub för hemmabio passar det bäst med en lågt tunad låda, och för musik behövs oftast mer "punch" och snärt i basen. I film är det ju oftast bas av en mer "mullrande" karaktär.

Bygger för tillfället själv en portad låda dedikerad för min hemmabio, som jag tunar till ca 17hz tillsammans med en passande driver.

Du har helt rätt, skrev tvärtemot vad jag tänkte!

Som du sa! Mindre sub till musik, större till bas, Sedan är olika subb:ar extremt olika och beteer sig olika.

Den jag har hemma spelar nästan linjärt 300-16hz -3db men kallas "basstöd" istället för subbas då den kan gå högre!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Känslighet på 84,5db så rejält tungdrivna, tror in den förstärkaren orka driva de fullt ut tyvärr.

Men börja med att lyssna på dom! Begagnat är guld i dessa priser! Du kan få 6-8k högtalare för ca 3k..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Att en liten sub skulle vara "snabbare" än en stor är en gammal myt så det kan vi glömma. Allt handlar om vad det är för element och hur lådan är konstruerad. Tror att den där Klipsch-subben blir bra till både film och musik.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Att en liten sub skulle vara "snabbare" än en stor är en gammal myt så det kan vi glömma. Allt handlar om vad det är för element och hur lådan är konstruerad. Tror att den där Klipsch-subben blir bra till både film och musik.

Sedan hur TS rum ser ut spelar lika mycket roll, samt placering av SUB.
Sedan är ju diskussionen kring flera subbar / större högtalare istället för sub en annan.

Mina frontar i samma storlek spelar ner till 30hz, men ligger i en helt annan prisklass!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Känslighet på 84,5db så rejält tungdrivna, tror in den förstärkaren orka driva de fullt ut tyvärr.

Men börja med att lyssna på dom! Begagnat är guld i dessa priser! Du kan få 6-8k högtalare för ca 3k..

Alright! Läste i nå review för högtalarna att dom går bra med onkyo 9010 men den är väll ännu svagare?

Har du nån annan rekommendation på stärkare i den prisklassen eller eventuellt lite högre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

helooooo

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkis:

Alright! Läste i nå review för högtalarna att dom går bra med onkyo 9010 men den är väll ännu svagare?

Har du nån annan rekommendation på stärkare i den prisklassen eller eventuellt lite högre?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske fungerar utmärkt, beror ju på vilken nivå man behöver spela...

Det bästa är ju att kunna lyssna på högtalarna med motsvarande stärkare så du "vet" vad du får.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber