Intel lanserar nya kontrollpanelen Graphics Command Center för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar nya kontrollpanelen Graphics Command Center för grafikkort

Intel introducerar en ny kontrollpanel för grafik- och bildskärmsinställningar. Den heter Graphics Command Center och används för företagets integrerade grafiklösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag berörs personligen inte av det här, jag håller däremot en tumme väldigt hårt för att det triggar nvidia att äntligen ge sin mjukvara en välbehövlig uppdatering grafiskt som alternativmässigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Någon har sneglat på AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ska V-Sync alltid vara på, eller?

Permalänk
Medlem

Varför inte sedvanlig nedladdning från Intels hemsida? Väldigt märkligt beslut.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Så Nvidia Misslyckades. AMD misslykades och nu ska Intel testa sig på automatiska grafikkorts inställningar också. Var lite trött på Nvidias 720p och AMD kör texturer på alt. Inc textrurer.. På ett 7970 3GB i BF1 då man kan köra på high med texturer. och low på nästan alting annat i 1080p och inte hamna över 3BB vram.
Vi får hoppas att denna blir bättre men jag tvivlar. Då det finns för många system varianter, samt variationen av hur många program man har igång i bakgrunden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nej tack. Vill jag att nagon annan ska stalla in at mig spelar jag hellre konsol.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

That awkward moment when you realise when you have no GPU's that you actually can game on and you shiny new gamer focused controlpanel will hardly be used for a 6 months to a year.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

That awkward moment when you realise when you have no GPU's that you actually can game on and you shiny new gamer focused controlpanel will hardly be used for a 6 months to a year.

Men det kommer ju gpu'er snart, så det här verkar lovande, då väldigt många tvivlat på att intel kan fixa drivare.

Permalänk
Inaktiv

Överdrivet flashigt och meningslöst. Skapar bara förvirring.

Permalänk
Medlem

Intressant att det är först nu som Intel valt att skapa ett ordentlig UI och kontrollcenter för sina grafikdrivrutiner. Kanske i förberedelse för sitt nya grafikkort? Oberoende är de bara 10 år efter sina konkurrenter med detta.

Skrivet av hACmAn:

Så Nvidia Misslyckades. AMD misslykades och nu ska Intel testa sig på automatiska grafikkorts inställningar också. Var lite trött på Nvidias 720p och AMD kör texturer på alt. Inc textrurer.. På ett 7970 3GB i BF1 då man kan köra på high med texturer. och low på nästan alting annat i 1080p och inte hamna över 3BB vram.
Vi får hoppas att denna blir bättre men jag tvivlar. Då det finns för många system varianter, samt variationen av hur många program man har igång i bakgrunden.

Misslyckades? Senast jag kollade så håller Nvidia fortfarande på med sina automatiska inställningar som man inte blir riktigt klok på. Stängs av det första som görs när man installerar om Windows.

Skrivet av Lordsqueak:

Men det kommer ju gpu'er snart, så det här verkar lovande, då väldigt många tvivlat på att intel kan fixa drivare.

Även om "snart" är relativt så skulle jag Q4 2019/ Q1 2020 för "snart".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hACmAn:

Så Nvidia Misslyckades. AMD misslykades och nu ska Intel testa sig på automatiska grafikkorts inställningar också. Var lite trött på Nvidias 720p och AMD kör texturer på alt. Inc textrurer.. På ett 7970 3GB i BF1 då man kan köra på high med texturer. och low på nästan alting annat i 1080p och inte hamna över 3BB vram.
Vi får hoppas att denna blir bättre men jag tvivlar. Då det finns för många system varianter, samt variationen av hur många program man har igång i bakgrunden.

Ehh... BF1 kunde dock dra betydligt mer än 3Gb även i 1080p om man lät det.
Har mätt upp så mycket som 4.8Gb i 1080p och över 7Gb VRAM i 3440x1440p. Frostbite äter så mycket VRAM och RAM du ger motorn & som den kan nyttja - Exempel på detta är att BFV ensamt kan dra 9.5-10.2Gb RAM ur mitt system på större banor.

Skrivet av sniglom:

Nej tack. Vill jag att nagon annan ska stalla in at mig spelar jag hellre konsol.

Skrivet av Xinpei:

Misslyckades? Senast jag kollade så håller Nvidia fortfarande på med sina automatiska inställningar som man inte blir riktigt klok på. Stängs av det första som görs när man installerar om Windows.

Nog för att jag oftast själv får till inställningar bättre själv, men i 99% av fallen då jag inte orkat fixa inställningar åt vänner & bekanta så har GFE gjort ett bättre jobb än dom själva.

Alla förstår inte vad Mesh Quality, SSAO, Render Scaling och Chromatic Aberration är om man säger så. Alla förstår inte heller vilka inställningar som taxar systemet mest eller vilken del av GPU'n som belastas, t.ex. upplösning vs texture quality vs spot shadow resolution. För dom individer är saker som dessa (GFE mm) otroligt bra att ha då dom slipper bry sig, utan dom kan få den maximala upplevelsen för en "casual" spelare, helt enkelt så nära konsol man kan komma på PC.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

AMD misslykades och nu ska Intel testa sig på automatiska grafikkorts inställningar också.

Har AMD någonsin ens haft automatiska inställningar? Det enda dom har i dagsläget är om du vill sätta på enhanced sync eller ställa in din skärm till dess native refresh rate och resolution

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Misslyckades? Senast jag kollade så håller Nvidia fortfarande på med sina automatiska inställningar som man inte blir riktigt klok på. Stängs av det första som görs när man installerar om Windows

Vad har du för special? Jag har alltid fått göra ett aktivt val om inställningar ska appliceras. Det finns någon ruta man kan kryssa i för att det ska göras automatiskt men den är inte ikryssad för mig vid installation i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Men det kommer ju gpu'er snart, så det här verkar lovande, då väldigt många tvivlat på att intel kan fixa drivare.

Snart? Är det inte 2020 de sagt hela tiden?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@AppleMuffin:
Nu vart jag osäker. Men trodde det kom i en variant av Crimson drivrutinerna. Du kan ha helt rätt. Har inget 7970 hemma ny och det 290x jag har är skadat så det hjälper inte rickigt heller för att testa med.

@ClintBeastwood:
Den är förvald vid start av geforece experience. Man får bocka ur den. Däremot är den inte så hård så den gör lite vad den vill som den ville i böljan. Så det är den viktigaste biten jag kollar på innan jag loggar in för att aktivera shadowplay. Den andra är att inte ha 3dvison installerat. Däremot värkar witcher2 buggen vara borta sedan länge. Då skulle man installera 3dvision sedan avinstallera då fick man bättre prestanda. Något register fel om man inte valde installera det.

@Xinpei:
"Misslyckades? Senast jag kollade så håller Nvidia fortfarande på med sina automatiska inställningar som man inte blir riktigt klok på. Stängs av det första som görs när man installerar om Windows."
Ja de fortsätter ju fortfarande med det hela så jag anser det misslyckat.

@Yatagarasu
Detta var det som fungerade bäst i BF1 och hamnade strax under 3GB det ser klart bättre ut än low som frostbyte rekomenderade. Men spelade mest TDM och Domination så inte så stora banor. Detta på en 2700k på. 4,4 eller om det var 4,3Ghz och 8GB 1600 8cl minnen. Fick sämre prestanda med två 7970.

https://www.dropbox.com/s/uobcfug3cxskd21/2016-11-02%2012.54....

Edit:1,2,3
Citat och sammanfogning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@ClintBeastwood:
Den är förvald vid start av geforece experience. Man får bocka ur den. Däremot är den inte så hård så den gör lite vad den vill som den ville i böljan. Så det är den viktigaste biten jag kollar på innan jag loggar in för att aktivera shadowplay. Den andra är att inte ha 3dvison installerat. Däremot värkar witcher2 buggen vara borta sedan länge. Då skulle man installera 3dvision sedan avinstallera då fick man bättre prestanda. Något register fel om man inte valde installera det.

För mig har det inte satt inställningarna automatiskt utan det har jag fått göra själv. Jag har kanske råkat på en trevlig bugg som gör användandet bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:
Man vet ju aldrig. Har bett dem att ändra så den kan spara minna inställningar från en drivrutin till en annan vid inloggning. Men har inte hänt. Men jag kanske har sådan otur att den minns minna första inställningar då jag skapade mitt nvidia konto.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Varför inte sedvanlig nedladdning från Intels hemsida? Väldigt märkligt beslut.

Vet inte vilken sten du hittat. Men kom ut i solen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad har du för special? Jag har alltid fått göra ett aktivt val om inställningar ska appliceras. Det finns någon ruta man kan kryssa i för att det ska göras automatiskt men den är inte ikryssad för mig vid installation i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just den rutan jag stängt av. Blev inte klok när man råkade trycka på den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Vet inte vilken sten du hittat. Men kom ut i solen!

Skickades från m.sweclockers.com

Välkommen ut du, jag är utanför. Deras store är ett problem, inte en fördel. De flesta tar fortfarande bort den eller bara ignorerar den så beslutet är och förblir märkligt. Men kanske bara det varar under beta-fasen. Om Intel enbart kommer förlita sig på den för att få ut mjukvaran så kommer det inte gynna deras satsning.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KTL:

Välkommen ut du, jag är utanför. Deras store är ett problem, inte en fördel. De flesta tar fortfarande bort den eller bara ignorerar den så beslutet är och förblir märkligt. Men kanske bara det varar under beta-fasen. Om Intel enbart kommer förlita sig på den för att få ut mjukvaran så kommer det inte gynna deras satsning.

Mig veterligen så arbetar MS på en helt ny storefront. Och UWP är helt klart framtiden för allt vad gäller program eller dylikt för Windows PC om det är designat med W10 i åtanke från grunden upp.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Mig veterligen så arbetar MS på en helt ny storefront. Och UWP är helt klart framtiden för allt vad gäller program eller dylikt för Windows PC om det är designat med W10 i åtanke från grunden upp.

Det har funnits i bra över fem år och framgången (eller brist därav) är så pass att de släpper en av sina större flaggskeppsprodukter (HALO) på en konkurrerande plattform. Hade den varit en succé hade de hållit titlar där. Ta också en titt i deras supportforum och se hur bra den funkar för den delen, you got some long reading to catch up on, let me tell ya! Ha det i åtanke om du bedömer nått ha en framtid. De flesta har räknat ut den som ett bloatware man avinstallerar. Så förblir rekommendationen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KTL:

Det har funnits i bra över fem år och framgången (eller brist därav) är så pass att de släpper en av sina större flaggskeppsprodukter (HALO) på en konkurrerande plattform. Hade den varit en succé hade de hållit titlar där. Ta också en titt i deras supportforum och se hur bra den funkar för den delen, you got some long reading to catch up on, let me tell ya! Ha det i åtanke om du bedömer nått ha en framtid. De flesta har räknat ut den som ett bloatware man avinstallerar. Så förblir rekommendationen.

Tror det handlar mindre om framgång och mer om framtidssäkring i detta fallet.

I och med UWP så har utvecklare fått tänka om hela sitt sätt att skriva appar för Windows. Och på papper är det inte en dålig idé heller att köra appar under det "språket" heller då det är mycket säkrare och tar delvis bort behovet av UAC då varje instans körs i sin egna emulerade miljö.

T.ex. så använder sig MSI av Realtek i kombination av Nahimic och detta är bara tillgängligt genom Windows Update alt. ladda ner genom Microsoft Store ("Realtek HD Universal Driver - Must update Nahimic 3 in Microsoft store after updating Realtek HD Universal Driver. Recommend installing this driver for Windows 10 RS3 or later versions."). Samma sak gäller Dolby's nya "DTS Sound Unbound / DTS:X Ultra" (ej lanserat än).

Personligen håller jag med om att i dagsläget så är MS Store en total katastrof överlag. Men det är just butiken och inte UWP i sig som är problemet, så kan dom bara puttsa till den så den är jag övertygad om att det kommer mer och mer appar exklusivt genom MS Store - Speciellt appar som är universala i stil med tillägg för drivrutiner eller dylikt faktiskt - Du kan redan idag ladda ner kontrolpanelen för Nvidia som UWP.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror det handlar mindre om framgång och mer om framtidssäkring i detta fallet.

I och med UWP så har utvecklare fått tänka om hela sitt sätt att skriva appar för Windows. Och på papper är det inte en dålig idé heller att köra appar under det "språket" heller då det är mycket säkrare och tar delvis bort behovet av UAC då varje instans körs i sin egna emulerade miljö.

T.ex. så använder sig MSI av Realtek i kombination av Nahimic och detta är bara tillgängligt genom Windows Update alt. ladda ner genom Microsoft Store ("Realtek HD Universal Driver - Must update Nahimic 3 in Microsoft store after updating Realtek HD Universal Driver. Recommend installing this driver for Windows 10 RS3 or later versions."). Samma sak gäller Dolby's nya "DTS Sound Unbound / DTS:X Ultra" (ej lanserat än).

Personligen håller jag med om att i dagsläget så är MS Store en total katastrof överlag. Men det är just butiken och inte UWP i sig som är problemet, så kan dom bara puttsa till den så den är jag övertygad om att det kommer mer och mer appar exklusivt genom MS Store - Speciellt appar som är universala i stil med tillägg för drivrutiner eller dylikt faktiskt - Du kan redan idag ladda ner kontrolpanelen för Nvidia som UWP.

Problemet är +5 år av försök och här är vi. Vilken annan entitet som helst hade lagt ner vid det här laget. Det finns inget värde i deras store och den kommer inte få det heller. Du missa också att jag tagit bort storen, det är det man ska göra idag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KTL:

Problemet är +5 år av försök och här är vi. Vilken annan entitet som helst hade lagt ner vid det här laget. Det finns inget värde i deras store och den kommer inte få det heller. Du missa också att jag tagit bort storen, det är det man ska göra idag.

Alla företag har inte oändligt* med pengar att kasta på ett projekt för att försöka igen heller

Jag kan som sagt kan hålla med dig om att implementationen av nuvarande butik är inte något att ha och kan lika gärna tas bort vid installation av Windows 10. Men tror att andra företag än Microsoft ser framtiden i UWP & UWD då både Nvidia och Intel verkar till synes köra på det konceptet fullt ut i framtiden - Såpass att Intel's kommande grafikdrivare & gränsnitt kommer köras genom det.

Det kanske inte är något som sker i år, nästa år eller året därpå - Men jag kan absolut se en framtid för Windows 10 i samband med UWP/UWD då allt ifrån silikontillverkare till ljud-jättar skriver i det språket och jobbar aktivt för att implementera en ny standard

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Alla företag har inte oändligt* med pengar att kasta på ett projekt för att försöka igen heller

Jag kan som sagt kan hålla med dig om att implementationen av nuvarande butik är inte något att ha och kan lika gärna tas bort vid installation av Windows 10. Men tror att andra företag än Microsoft ser framtiden i UWP & UWD då både Nvidia och Intel verkar till synes köra på det konceptet fullt ut i framtiden - Såpass att Intel's kommande grafikdrivare & gränsnitt kommer köras genom det.

Det kanske inte är något som sker i år, nästa år eller året därpå - Men jag kan absolut se en framtid för Windows 10 i samband med UWP/UWD då allt ifrån silikontillverkare till ljud-jättar skriver i det språket och jobbar aktivt för att implementera en ny standard

Det är då bolaget låser in Windows än mer. Så heja inte på något som skapar problem på sikt. Det får bli slutklämen till det där naiva rabblet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det är då bolaget låser in Windows än mer. Så heja inte på något som skapar problem på sikt. Det får bli slutklämen till det där naiva rabblet.

Nuvarande exekverbara filer på windows fungerar ju bara just där redan ändå. Du kan ju tom göra din webbsida till uwp på några minuter. Ska du ha åtkomst till diverse windows funktioner som en kontrollpanel till grafik i windows lär du ändå vara ganske beroende av just windows. Lite bonus man får är ju lättare att få folk att uppdatera programmen etc.
Man måste ju inte heller aktivt leka i själva store eftersom den suger. Men det lär ändå bara framtiden på windows

Skickades från m.sweclockers.com