Metro Exodus på Epic Games Store säljer bättre än föregångaren på Steam

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att gratulera att det går bra. Uppenbarligen har skandalerna kring Epic Store inte påverkat folks förtroende för butiken. Sen är det nog lite för tidigt att uttala sig då försäljningen kring lanseringen inte är lika viktig som hur spelet säljer över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaHei:

Det är rimligtvis utvecklaren eller utgivaren som sätter priset på sina varor, inte Epic eller Valve.

Normalt sett är det väl butikerna själva som bestämmer priset? Men visst finns det såklart "riktpriser" att gå efter.

Permalänk
Medlem

Metro Exodus var ju inte ens ett "bra" spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Normalt sett är det väl butikerna själva som bestämmer priset? Men visst finns det såklart "riktpriser" att gå efter.

Blev osäker, men det lät så konstigt att låta en tredje part bestämma ens intäkter att jag fick kolla upp det.

https://partner.steamgames.com/doc/store/pricing

Skrivet av :

Overview

Partners on Steam are responsible for setting and managing pricing for their products. The Steamworks Developer site provides tools to configure pricing and discounts in all the currencies supported by Steam. Initial pricing as well as proposed pricing adjustments will be reviewed by Valve and are usually processed within one or two business days.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Normalt sett är det väl butikerna själva som bestämmer priset? Men visst finns det såklart "riktpriser" att gå efter.

Återförsäljarna kan möjligen förhandla lite, men på plattformarna själv är det utgivaren som sätter priset. Steam/Valve, Origins/EA och Epic Games säljer bara sina egna spel som de själva är utgivare för, för resten är de en tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Var inte metro: last light relativt okänt när det släpptes?
Har säkert ingenting med saken att göra.

Lite samma sak som med The Witcher serien. 3:an sålde väl bäst pga hype som tidigare spel byggt upp, och sålde bra på både Steam och GOG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg har inget med metro att göra, men jag är rätt trött på att alla utvecklare ska ha sina egna luancher och butiker som ska poppa upp i ansiktet så fort man startar datorn om man inte aktivt stänger av det.
För mig personligen så räcker det med en för allt, av bekvämligheten. Men jag förstår med steams butikskatt så finns det en ganska stor lönsamhet att göra egna luanchers.

Om steam skulle sänka sin skatt så skulle det inte finnas någon större anledning för var och varannat företag att utveckla sin egen, så de har ju lite bäddat det för sig själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Den har rejält med kontroverser just nu, Epic Games Store. Men den är här för att stanna vad vi än tycker.

Yup, är Kina inblandat har man sällan något val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Yup, är Kina inblandat har man sällan något val.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk att det bara är drygt ett år sedan det infördes en regelrätt tull på handel från Kina och då gick folk absolut bananas över att behöva betala extra för köpen från de kinesiska webshopparna.
Man kan fråga sig hur viktig den personliga integriteten egentligen var när vi svenskar fullkomligen kastade pengar på alibaba, aliexpress, banggood osv?

Kinaskräck i all ära men är inte övriga stormakter precis (/ungefär) lika dåliga kålsupare sett från oss svenskars sida?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Den får gärna stanna hur länge den vill, men inte på min SSD. Jag har inget problem med att vänta på ett spel i ett år. Då hinner man rensa backloggen lite. The Outer Worlds kommer säkerligen vara bättre ett år efter release iaf... som med de flesta spel nuförtiden.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Ptja, jag lär köpa det via epics butik iaf. Har inget emot den. Spelet kommer före sånt för egen del. Men avvaktar tills jag bytt ut burken.

Skrivet av Flibbertigibbet:

Lita inte på detta/ta det med en stor skopa salt. Finns trådar på reddit där dom reder ut skiten.
Det är mycket fuffens angående detta såsom uppblåsta siffror, data som inte nämns osv.

Utgår från att du tar saker som användare på reddit "rett ut" med en stor skopa salt också. Båda sidor av myntet drivs av en agenda här skulle jag vilja påstå. Det är tydligt när man läser runt på nätet. Finns det hat mot något finns det garanterat vinklad och vriden info liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Tänk att det bara är drygt ett år sedan det infördes en regelrätt tull på handel från Kina och då gick folk absolut bananas över att behöva betala extra för köpen från de kinesiska webshopparna.
Man kan fråga sig hur viktig den personliga integriteten egentligen var när vi svenskar fullkomligen kastade pengar på alibaba, aliexpress, banggood osv?

Kinaskräck i all ära men är inte övriga stormakter precis (/ungefär) lika dåliga kålsupare sett från oss svenskars sida?

Utifrån det perspektivet har du säkert rätt. USA meckar i mellanöstern, Ryssland är den tuffaste killen i lekparken och Kina är en sann övervakningsstat. Tycker nog allt det är bra att vi infört tull på varor från Kina, lika bra att försöka handla så lite som möjligt med ett land som håller på på det sättet som man gör i Kanada.

Skrivet av Azureye:

@firstofmay: Den får gärna stanna hur länge den vill, men inte på min SSD. Jag har inget problem med att vänta på ett spel i ett år. Då hinner man rensa backloggen lite. The Outer Worlds kommer säkerligen vara bättre ett år efter release iaf... som med de flesta spel nuförtiden.

Du har nog helt rätt i det!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Dom kan gärna släppa det på steam snart så jag kan spela det i i linux med proton tack.

Själv hoppas jag på att de släpper en Linuxversion om ett år när de är tillbaka på Steam. Alla andra Metrospel är Linux native, samma spelmotor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Aeig: Gynnar vem, hur? Utgivarna och utvecklarna? Ja, kortsiktigt. Epic förväntar sig utdelning på detta om inte nu så i det långa loppet. Det hade gynnat konsumenter om det fanns möjligheten att köpa från både Steam och/eller Epic eftersom konsumenten då kan göra ett eget val.

Permalänk

Blir ett köp när det väl kommer till steam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Allison menar att försäljningssiffrorna bevisar att det är spelen som är det viktiga, inte vilken butik de säljs i."

-Så varför inte sälja spelet överallt då, även i andra butiker?

Nej det är förhoppningarna om pengar som spelar roll, inget annat.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Epic who? #SteamPreOrderMetroExodusMasterRace

Permalänk
Medlem

Köper det hemskt gärna, när det väl kommer till Steam.
No Steam - No Buy!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9