W10 + TUF Z390-PLUS GAMING hur kan man få per core overclock at fungera?

Permalänk
Medlem

W10 + TUF Z390-PLUS GAMING hur kan man få per core overclock at fungera?

Hej!

sitter på ett TUF Z390-PLUS GAMING moderkort och för skojs skull vill testa per core overclock. Men oavsett vad jag ändrar i bios så är det fortfarande "all core" max. Har du ett z390 moderkort och fått per core overclock att fungera? Har du samma moderkort och fått det att fungera? Kanske är det W10 som strular/tips?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong:

Har du läst manualen?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@hulkenstrong:

Har du läst manualen?

Ja. Har även löst det blev dock inte bättre i slutändan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@hulkenstrong:

Har du läst manualen?

Tog en kik igen. Kan du peka ut var i manualen det står hur man aktiverar per core overclock? Kanske har missat något som gör att det kan fungera bättre en det gjorde. Fick inte max klock på få kärnor vara "stabil" utan den gick från lägsta till högsta hela tiden.

manual

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tog en kik igen. Kan du peka ut var i manualen det står hur man aktiverar per core overclock? Kanske har missat något som gör att det kan fungera bättre en det gjorde. Fick inte max klock på få kärnor vara "stabil" utan den gick från lägsta till högsta hela tiden.

manual

Förstår inte riktigt varför du skulle vilja överklocka "per core" om du precis börjat överklocka. "Per Core" brukar ju ofta vara något man pillar på när man verkligen vill ha ut det lilla extra från sin överklockning (efter att man överklockat med sync all cores).

Till och börja med så kan man behöva aktivera någon sorts överklockningsprofil, vilket du kan läsa om under Ai Overclock Tuner, rubrik 3.5 i manualen. Sätt den till [Manual] alternativt [XMP].

Sätt sen CPU Core Ratio till [Per Core].

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Förstår inte riktigt varför du skulle vilja överklocka "per core" om du precis börjat överklocka. "Per Core" brukar ju ofta vara något man pillar på när man verkligen vill ha ut det lilla extra från sin överklockning (efter att man överklockat med sync all cores).

Till och börja med så kan man behöva aktivera någon sorts överklockningsprofil, vilket du kan läsa om under Ai Overclock Tuner, rubrik 3.5 i manualen. Sätt den till [Manual] alternativt [XMP].

Sätt sen CPU Core Ratio till [Per Core].

Det fungerar ej. Jag har överklockat mycket i mina dar så känner mig redo för "per core oc". Kör nu 5GHz med en AVX offset på 2 men skulle vilja se vad jag kan nå då bara 4-6 kärnor belastas. XMP är på. För att per clock oc ska fungera måste du slå på C-states. Detta kunde iaf jag ej hitta någon information om i hela manualen. Därav skapade jag denna tråd. Nu kan jag få olika antal kärnor till olika klock. Dock så hoppar den mycket. Det ända jag kan tänka att det beror på är att Windows 10 skyfflar runt trådarna på olika kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB