Nokiatelefoner (nokia 7 plus) har skickat användarinformation till Kina

Permalänk
Medlem

Nokiatelefoner (nokia 7 plus) har skickat användarinformation till Kina

Det här låter inte bra. Vet ännu inte om min Nokia 7 plus är drabbad av detta. Det verkar som att en del Nokia 7 plus telefoner har skickat data till serverar i kina. Hmd global hävdar att det patchades ut i februari. Men det räddar ju inte skadan som potentiellt redan skett sedan tidigare.

DN har artikeln. Ej låst ännu.

Någon som vill ha en Nokia 7 plus?

Permalänk
Medlem

Datan som skickades (taget från en annan artikel):

IMEI1 and IMEI2 – the device’s unique serial number;
SIM1CELLID – ID of the base station the device is connected to;
SIM1LTEIMSI – ID of the 4G network user;
SIM1ICCID – SIM card identification number;
MACID – MAC address (unique identification number) of the WiFi.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

@FabriciusRex: Om man läser orginalartikeln från NRK så skickas följande data: IMEI, SIM-korts ID (inte telefonnummer) samt telefonmastens ID. Jag tror inte du behöver oroa dig om denna information eftersom den inte säger så mycket om dig. De flesta appar du har installerat på telefonen skickar mer personlig information om dig än detta. Dessutom krypterat så att du aldrig får reda på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Datan som skickades (taget från en annan artikel):

IMEI1 and IMEI2 – the device’s unique serial number;
SIM1CELLID – ID of the base station the device is connected to;
SIM1LTEIMSI – ID of the 4G network user;
SIM1ICCID – SIM card identification number;
MACID – MAC address (unique identification number) of the WiFi.

Skrivet av Xhit:

@FabriciusRex: Om man läser orginalartikeln från NRK så skickas följande data: IMEI, SIM-korts ID (inte telefonnummer) samt telefonmastens ID. Jag tror inte du behöver oroa dig om denna information eftersom den inte säger så mycket om dig. De flesta appar du har installerat på telefonen skickar mer personlig information om dig än detta. Dessutom krypterat så att du aldrig får reda på det...

Allt hänger alltså på att man inte kopplar min person till någon av de uppgifterna som skickades. Hur nu det skulle kunna gå till.