Club 3D avtäcker externa nätverkskort med USB Type-C och Type-A på 2,5 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Club 3D avtäcker externa nätverkskort med USB Type-C och Type-A på 2,5 Gbps

Många bärbara datorer saknar Ethernet-port helt och hållet, medan stationära ibland begränsas av långsamma nätverkskort. Club 3D bidrar med två externa nätverkskort med USB och 2,5 Gbps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice!!
Sett varianter på 5Gbps också. Synd bara att det dröjer så på de inbyggda på moderkorten att komma vidare från 1Gbps.

Permalänk

Nice.

Mitt val av modermodem begränsar mig till antingen 1.73Gbps WiFi eller 1Gbps genom Ethernet.
Behövs bara att man kan få snabbare internet så man kan dra nytta av det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Behövs bara att man kan få snabbare internet så man kan dra nytta av det.

Eller en bra NAS så man kan skippa alla stora hårddiskar för alla filer i datorn, för mindre oljud och potentiellt mindre chassi.

Permalänk
Medlem

Ethernet är så efter, varför har man inte gjort bättre kablar så vi kan få lite bättre hastigheter än 1gbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Ethernet är så efter, varför har man inte gjort bättre kablar så vi kan få lite bättre hastigheter än 1gbit

Kablarna är långt före sin tid. En vanlig CAT6(a) du hittar överallt stödjer 10GBASE-T. Går du fancy så kan du köpa CAT7 eller varför inte fiber som faktiskt är billigare per meter än hygglig kopparkabel? Problemet är nätverkskorten som fortfarande är dyra, men det är inte så konstigt iom att det fortfarande inte finns någon riktig konsument efterfrågan efter >1Gbit/s. Majoriteten utav människor kommunicerar bara med internet och då är sällan 1Gbit/s flaskhalsen. Först när du gör LAN kommunikation 1Gbit/s slutar räcka till för vanliga konsumenter.

Finns givetvis undantag, bahnoff erbjuder t.ex. 10Gbit/s utåt och då behövs verkligen bättre utrustning. Men extermt få konsumenter i världen som har >1Gb/s uppkoppling privat. Kommerciellt så är det fickpengar för nätverkskort som klarar 10Gb/s, först när vi snackar 100Gbit/s som det börjar kosta då.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Ethernet är så efter, varför har man inte gjort bättre kablar så vi kan få lite bättre hastigheter än 1gbit

Som inlägget ovan säger: kablarna är det minsta problemet. Det har funnits kablar (Cat 6A) för 10 Gbit/s länge nu. Poängen med de nyare standarderna för 2.5 Gbit/s och 5 Gbit/s är att man kan nå de farterna utan att byta kablar (5 Gbit/s i Cat 6, garanterat 2.5 Gbit/s i Cat 5e, fast det oftast funkar med 5 Gbit/s där också). Att byta kablar i färdiga hus är dyrt, nämligen. Mycket billigare att peta i nyare nätverkskort där det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Man skall ju helst ha ett par switchar också, och då drar det iväg.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Är det nån som kan reka nån bra switch

typ 24 portars , rack , sfp+
2.5gb/5 gb ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som inlägget ovan säger: kablarna är det minsta problemet. Det har funnits kablar (Cat 6A) för 10 Gbit/s länge nu. Poängen med de nyare standarderna för 2.5 Gbit/s och 5 Gbit/s är att man kan nå de farterna utan att byta kablar (5 Gbit/s i Cat 6, garanterat 2.5 Gbit/s i Cat 5e, fast det oftast funkar med 5 Gbit/s där också). Att byta kablar i färdiga hus är dyrt, nämligen. Mycket billigare att peta i nyare nätverkskort där det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Sanningen är att de tester jag sett visat att för avstånd som man har i ett normalt hus så räcker till och med cat5e för 10GBit. Då kollades öven saker som tappade paket osv och jämfördes mot cat6a och det var ingen skillnad alls i kvaliten på kopplingen. Jag hade förväntat mig ett värre resultat, men visar ka ske att kabeltillverkare varit duktiga på att "skrämma upp" konsumenter.

Så har du dragit cat5e hemma i väggarna så hade jag inte stressat med att slita ut dem och byta till cat6+ för att vara redo för 2.5, 5 eller 10Gbit.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av inquam:

Sanningen är att de tester jag sett visat att för avstånd som man har i ett normalt hus så räcker till och med cat5e för 10GBit. Då kollades öven saker som tappade paket osv och jämfördes mot cat6a och det var ingen skillnad alls i kvaliten på kopplingen. Jag hade förväntat mig ett värre resultat, men visar ka ske att kabeltillverkare varit duktiga på att "skrämma upp" konsumenter.

Så har du dragit cat5e hemma i väggarna så hade jag inte stressat med att slita ut dem och byta till cat6+ för att vara redo för 2.5, 5 eller 10Gbit.

Asså det är mer en garanti dom försäkrar dig om. med cat6 vs cat5e inget annat, inte att du inte skulle få problem what so ever med 5e.

Man drar ethernet kabel för framtiden oftast.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

"medan bärbara datorer ofta saknar Ethernet-port helt och hållet". Ofta och ofta, jag vet ingen ej ultratunn laptop som saknar ethernetport. Ultraportabla borde ha en enkel konverter och inte en adapter som denna: https://www.dustinhome.se/product/5010813366/thinkpad-etherne...

Angående den aktuella nätverkskortet så är det mycket intressant, hade jag bara haft bättre laptop så hade jag köpt en direkt. Jag har en x antal usb nätverkskort liggande då det inte är något exotisk att man behöver ha 2 eller 3st nätverkskort på plats. Men jag har bara få usb c portar på min dator..

Jag skulle kunna tänka mig att man har en laptop med 1Gbit närverk och vill ha bättre någonstans, då kan det vara smart att köpa denna. Ta jobbet, vem kör inte minst 10Gbit ethernet på kontoret idag? Men har alla laptops på kontoret nätverkskort för detta?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

"medan bärbara datorer ofta saknar Ethernet-port helt och hållet". Ofta och ofta, jag vet ingen ej ultratunn laptop som saknar ethernetport. Ultraportabla borde ha en enkel konverter och inte en adapter som denna: https://www.dustinhome.se/product/5010813366/thinkpad-etherne...

Angående den aktuella nätverkskortet så är det mycket intressant, hade jag bara haft bättre laptop så hade jag köpt en direkt. Jag har en x antal usb nätverkskort liggande då det inte är något exotisk att man behöver ha 2 eller 3st nätverkskort på plats. Men jag har bara få usb c portar på min dator..

Jag skulle kunna tänka mig att man har en laptop med 1Gbit närverk och vill ha bättre någonstans, då kan det vara smart att köpa denna. Ta jobbet, vem kör inte minst 10Gbit ethernet på kontoret idag? Men har alla laptops på kontoret nätverkskort för detta?

Kör TB dator och denna.
https://www.startech.com/se/Natverkande-IO/usb-natverksadaptr...

https://www.lambda-tek.eu/shop/?region=IE&prodID=B42733732
Jävla billig tbh här 201 euro inc vat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Ja den är grym, men det är väl typ bara macbook mini som har fler än 2st thunderbolt portar på sina små datorer? Jag tror när usb 4.0 kommer så blir det vanligare med en drös snabba portar på våra laptops.
På min laptop har jag 2st thunderbolt 2. En till dockan, en till ssd.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Ja den är grym, men det är väl typ bara macbook mini som har fler än 2st thunderbolt portar på sina små datorer? Jag tror när usb 4.0 kommer så blir det vanligare med en drös snabba portar på våra laptops.
På min laptop har jag 2st thunderbolt 2. En till dockan, en till ssd.

Många hp har och Lenovo och lite andra har två ej mer ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja den är grym, men det är väl typ bara macbook mini som har fler än 2st thunderbolt portar på sina små datorer?

MB har 1 TB3, MBA har 2 TB3, MBP har 4 TB3. MM har 4 TB3 och kan konfigureras för 10 Gbps ethernet (för €€€s).

Skrivet av anon159643:

På min laptop har jag 2st thunderbolt 2. En till dockan, en till ssd.

Om du har en extra TB2 på dockan kan du koppla SSDn dit, så behövs bara en TB2 på datorn.

Permalänk
Medlem

Bra. Bättre med 5 eller 10 Gb/s.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

"Ta jobbet, vem kör inte minst 10Gbit ethernet på kontoret idag?"

Är inte särskilt många som kör 10 Gbit till access endpoint otroliga slöseri med pengar, höga bandbredds behov har t.o.m minskat då man numera har mindre och mindre lokal server drift. Finns undantag med de som håller på med media men det är en ytterst liten del av användarna. Majoriteten av de på "jobbet" är kontors användare som de flesta klarar sig med trådlöst.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Är inte särskilt många som kör 10 Gbit till access endpoint otroliga slöseri med pengar, höga bandbredds behov har t.o.m minskat då man numera har mindre och mindre lokal server drift. Finns undantag med de som håller på med media men det är en ytterst liten del av användarna. Majoriteten av de på "jobbet" är kontors användare som de flesta klarar sig med trådlöst.

Beror på vilket kontorsjobb man har, jag syftar självklart på utvecklare som har servrar på kontoret. Och bygger man nytt varför bygga i stenåldershastigheter?
Så de som sitter i gamla lokaler och system kör såklart ofta med gamla saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Beror på vilket kontorsjobb man har, jag syftar självklart på utvecklare som har servrar på kontoret. Och bygger man nytt varför bygga i stenåldershastigheter?
Så de som sitter i gamla lokaler och system kör såklart ofta med gamla saker.

"Du sa vem kör inte", det är inte särskilt vanligt oavsett yrke. "Utvecklare är ett brettutryck och jag kan lova att majoriteten av utvecklare inte sitter med 10 Gbit, många som jobbar media är nog enda kund gruppen där "många" av arbeterna har det på sina arbetsstationer men skulle säga att även där är andelen liten. Många jobbar lokalt mot sina egna diskar osv då behovet av samkörning är liten och det finns inte utrustning som motsvarar priset i Access nät.

Den finns knappt switchar med 24 Portars 10 Gbit som inte är till för serverrack / datahallar.

"Och bygger man nytt varför bygga i stenåldershastigheter?"
Finns inget att vinna när mer och mer blir webbaserat och Data ligger på en annan plats. Varför betala 40k för en 24portars 10Gbit switch när de kan betala 5k för en 24portars med POE.

En investering ska generera något tillbaka.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av loefet:

Eller en bra NAS så man kan skippa alla stora hårddiskar för alla filer i datorn, för mindre oljud och potentiellt mindre chassi.

Sent svar, men jag har faktiskt kollat runt på NASar i någon vecka eller så och är fortfarande fundersam om jag inte bara ska använda mina gamla datorer för samma syfte.
Ifs så drar en Asustor runt 30W vid full belastning vilket jag bara kan skratta åt att få ner en vanlig dator till. :/

De presterar ifs efter hur mycket de drar och även asustor as4004t flaskhalsar lite under skriv, dock så är det över 1Gbps den flaskar på, så den är ju ändå snabbare än vad min gamla router kör på.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

[quote postid="17840620" userid="202026" name="philipborg"]
Kablarna är långt före sin tid. En vanlig CAT6(a) du hittar överallt stödjer 10GBASE-T. Går du fancy så kan du köpa CAT7 eller varför inte fiber som faktiskt är billigare per meter än hygglig kopparkabel? Problemet är nätverkskorten som fortfarande är dyra, men det är inte så konstigt iom att det fortfarande inte finns någon riktig konsument efterfrågan efter >1Gbit/s. Majoriteten utav människor kommunicerar bara med internet och då är sällan 1Gbit/s flaskhalsen. Först när du gör LAN kommunikation 1Gbit/s slutar räcka till för vanliga konsumenter.

Finns givetvis undantag, bahnoff erbjuder t.ex. 10Gbit/s utåt och då behövs verkligen bättre utrustning. Men extermt få konsumenter i världen som har >1Gb/s uppkoppling privat. Kommerciellt så är det fickpengar för nätverkskort som klarar 10Gb/s, först när vi snackar 100Gbit/s som det börjar kosta då.
[/quote

Jag fick Bahnhof som kollektiv isp hos min brf. Vi fick 1gbit ner och 1gbit upp. Funkar prima hos mig. Hade Telenor innan med 100mbit ner och 60mbit upp. Jag kan säga att det blev stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

vem kör inte minst 10Gbit ethernet på kontoret idag?

Sökte för skojs skull på "kontorsjobb"

Fick bl.a. upp en lista med tips på kontorsjobb där de listade:

1. Telefonförsäljare
2. Receptionist
3. Ekonomiassistent
4. Kundtjänst
5. Administratör
6. Kontorsassistent

Hur många av dessa tror du behöver 10Gbit?

En telefonförsäljare som säljer så mycket att 1Gbit anslutning inte räcker för att logga/bokföra allt?
Om den telefonförsäljaren jobbar på provision har den troligtvis 8-siffrig månadslön.

Jag får känslan att dina "vem har inte" frågor (inte bara denna tråd) kan översättas till "Vem jobbar/lever inte precis som jag".
Även om de flesta på det företag du jobbar för har liknande förutsättningar som dig.
Så missar du att det finns bokstavligt talat miljarder med människor på denna jord som inte har samma förutsättningar som dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Sanningen är att de tester jag sett visat att för avstånd som man har i ett normalt hus så räcker till och med cat5e för 10GBit. Då kollades öven saker som tappade paket osv och jämfördes mot cat6a och det var ingen skillnad alls i kvaliten på kopplingen. Jag hade förväntat mig ett värre resultat, men visar ka ske att kabeltillverkare varit duktiga på att "skrämma upp" konsumenter.

Så har du dragit cat5e hemma i väggarna så hade jag inte stressat med att slita ut dem och byta till cat6+ för att vara redo för 2.5, 5 eller 10Gbit.

Det stämmer att man alltid kan köra ”en standard högre” med gamla kablar, dock med begränsad kabellängd. Normalt funkar Ethernet upp till 100m kabellängd. 10GBASE-T funkar upp till 55m på Cat6 (enligt standarden) så antagligen rätt långt på Cat 5e också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Sökte för skojs skull på "kontorsjobb"

Fick bl.a. upp en lista med tips på kontorsjobb där de listade:

1. Telefonförsäljare
2. Receptionist
3. Ekonomiassistent
4. Kundtjänst
5. Administratör
6. Kontorsassistent

Hur många av dessa tror du behöver 10Gbit?

En telefonförsäljare som säljer så mycket att 1Gbit anslutning inte räcker för att logga/bokföra allt?
Om den telefonförsäljaren jobbar på provision har den troligtvis 8-siffrig månadslön.

Jag får känslan att dina "vem har inte" frågor (inte bara denna tråd) kan översättas till "Vem jobbar/lever inte precis som jag".
Även om de flesta på det företag du jobbar för har liknande förutsättningar som dig.
Så missar du att det finns bokstavligt talat miljarder med människor på denna jord som inte har samma förutsättningar som dig.

Ja det finns folk med kontorsjobb som inte ens har dator.
Nå det handlar inte om att köra precis som mig utan det handlar om att använda nya tekniker. 10Gbit ethernet är väl 10år gammalt, vissa kör 40Gbit idag. Jag vill minnas att några på forumet har t.o.m har 10Gbit bredband.
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/02/21/bahnho...

Hade det varit att arbeta precis som mig så hade det varit att jag använder teknik A, alla andra använder teknik B. Och jag undrar varför inte alla andra använder teknik A? Där det finns för och nackdelar med de båda.
Men nu handlar det snarare att jag tillhör gruppen Early Adapters och är bland de trögaste där, medans den stora skaran ligger långt inne på gruppen Early Majority. https://en.wikipedia.org/wiki/Early_adopter

Så om 10 kanske 15år så kommer fler jobba med datorer som har samma prestanda och behov som jag har idag. Men om dessa 15år så är mitt och mångas behov 15år fortfarande före den stora massan. Precis som vi har varit tillbaka hur lång tid som helst.

Permalänk
Avstängd

Både 2,5Gbps och 5Gbps är lockande. Framförallt för prestandan mellan datorerna och NASen.
Men jag vill se fler nätverkskort med stöd för detta. Bonus om moderkort en också kommer med denna standard. Sen de dya som inte är lika roligt att köpa in... Switch och NAS 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det stämmer att man alltid kan köra ”en standard högre” med gamla kablar, dock med begränsad kabellängd. Normalt funkar Ethernet upp till 100m kabellängd. 10GBASE-T funkar upp till 55m på Cat6 (enligt standarden) så antagligen rätt långt på Cat 5e också.

Skickades från m.sweclockers.com

Cat5e ska klara av 10Gbase-t upp till 30m, om jag inte minns helt fel nu.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000