Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

FreeSync 2 + RTX 2060 = stabilt?

Jag tittar på en Samsung C27HG70, då den verkar vara närmast att uppfylla mina önskemål (27", 144Hz, IPS/VA-panel, 1440p) men jag ser att den har FreeSync 2, vilket egentligen är det enda som får mig att tveka lite.

Jag får bara upp resultat från januari när jag googlar på hur bra FreeSync 2 fungerar med Nvidia-kort ur RTX-serien då min dator har ett RTX 2060, och då vittnar folk om lite strul.

Har Nvidia släppt drivrutiner senaste par månaderna där allt funkar som det ska med FreeSync 2 generellt eller är det fortfarande bara vissa utvalda skärmmodeller som funkar perfekt? Vilket skulle innebära att jag kan bara hålla tummarna att det funkar som det ska om jag köper skärmen.

AMD Ryzen 7 2700X | MSI B450I GAMING PLUS AC | Gigabyte RTX 2060 6GB WINDFORCE OC | 2x8 GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 860 EVO 1 TB + Samsung 860 EVO 500 GB | Viewsonic XG2402 24" 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Det är väl lite av ett lotteri. Jag har hittils bara testat en Freesync-skärm som inte gett mig light-flicker i spel :/

Lian Li PC-O11 Dynamic | Asus ROG STRIX Z370-F | Intel Core i7 8700k | 32GB@3000MHz | MX100 512GB & Samsung QVO 1TB | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | RM750x v2

Server: NUC8i5BEH | 32GB RAM | 512G SSD | 5TB Lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008

Jag har en AOC AG273QCX som också har Freesync 2, den har dessutom samma panel som i Samsungen du tittar på. Jag kör den ihop med ett GTX 1070 och Freesync fungerar väldigt bra, har inte sett flimmer eller andra konstiga beteenden när jag spelar, bara i vissa menyer eller laddscener men aldrig in-game. Har provat BF5, Far Cry 5, Dirt Rally och några andra spel.

Men det är ju såklart ingen garanti att den du tittar på fungerar felfritt även om panelen är den samma, kan finnas andra faktorer som spelar roll.

Pcmonitors.info har recenserat AG273QCX och enligt dom så upplevde dom flimmer ihop med Nvidia, men hur mycket jag än försöker att framkalla flimmer på min enhet så kan jag inte se något. Antagligen var deras enhet defekt eller så är jag halvblind 😛 Brukar annars ha ganska lätt för att upptäcka konstiga beteenden när det gäller skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelmaskinen
| Be Quiet! Dark Base 700 | Corsair H115i Pro | i5 8600k @4,8Ghz | MSI z370m Gaming Pro Ac | Corsair LPX 3000MHz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| AOC AG273QCX | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Gsync ställer höga krav och det är bara vissa modeller som möter dessa höga krav. Det finns en lista på vilka skärmar som lever upp till G-syncs höga krav. Men mjukvaran ska funka på allra flesta freesync skärmar ändå - men inte lika bra som en vanlig G-sync skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av macmann1:

Det är väl lite av ett lotteri. Jag har hittils bara testat en Freesync-skärm som inte gett mig light-flicker i spel :/

Skrivet av 220volt:

Jag har en AOC AG273QCX som också har Freesync 2, den har dessutom samma panel som i Samsungen du tittar på. Jag kör den ihop med ett GTX 1070 och Freesync fungerar väldigt bra, har inte sett flimmer eller andra konstiga beteenden när jag spelar, bara i vissa menyer eller laddscener men aldrig in-game. Har provat BF5, Far Cry 5, Dirt Rally och några andra spel.

Men det är ju såklart ingen garanti att den du tittar på fungerar felfritt även om panelen är den samma, kan finnas andra faktorer som spelar roll.

Pcmonitors.info har recenserat AG273QCX och enligt dom så upplevde dom flimmer ihop med Nvidia, men hur mycket jag än försöker att framkalla flimmer på min enhet så kan jag inte se något. Antagligen var deras enhet defekt eller så är jag halvblind 😛 Brukar annars ha ganska lätt för att upptäcka konstiga beteenden när det gäller skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Exiler:

Gsync ställer höga krav och det är bara vissa modeller som möter dessa höga krav. Det finns en lista på vilka skärmar som lever upp till G-syncs höga krav. Men mjukvaran ska funka på allra flesta freesync skärmar ändå - men inte lika bra som en vanlig G-sync skärm.

Tack för svar!

Har någon provat om detta är en lösning som funkar, att ändra räckvidden för uppdateringsfrekvensen? Eller om det finns andra lösningar som kan funka?

AMD Ryzen 7 2700X | MSI B450I GAMING PLUS AC | Gigabyte RTX 2060 6GB WINDFORCE OC | 2x8 GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 860 EVO 1 TB + Samsung 860 EVO 500 GB | Viewsonic XG2402 24" 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av favouredhawk:

Tack för svar!

Har någon provat om detta är en lösning som funkar, att ändra räckvidden för uppdateringsfrekvensen? Eller om det finns andra lösningar som kan funka?

Det var inget som hjälpte för mig tyvärr. Men kan ju haft extrem otur.

Lian Li PC-O11 Dynamic | Asus ROG STRIX Z370-F | Intel Core i7 8700k | 32GB@3000MHz | MX100 512GB & Samsung QVO 1TB | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | RM750x v2

Server: NUC8i5BEH | 32GB RAM | 512G SSD | 5TB Lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Exiler:

Gsync ställer inga höga krav. Bara många skärm tillverkare som implementerat freesync värdelöst. Dvs det funkar skit med freesync med.
Hardware unboxed har rätt många videos om just detta och inte en enda bra freesync skärm som inte funkat med gsync vad jag vet. De skärmar han testat med problem har vart trasig freesync implementation och sånt han ansett vara anledning för RMA.

Det Nvidia jämfört med i sin PR är just dessa trasiga skärmar. Inte de skärmar där freesync funkar lika bra men är 2k billigare. Rätt självklart varför de gör så.

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.