Permalänk
Medlem

Javascript, array till table

Hej. Behöver hjälp med en uppgift som jag har helt fastnat på:

Data lagras i en array som innehåller beskrivningar av ”beans”. Varje böna (bean) har ett antal egenskaper:
• vikt (som innehåller vikten ett paket innehåller i gram)
• namn (som innehåller namnet på bönan)
• land (som innehåller bönans härkomst)
• arom (som innehåller graden av arom med ett tal 0-100)
• styrka (som innehåller styrkan med ett tal 0-100)
• odlare (som innehåller namnet på odlaren som odlat bönan)
Exempelvis har beans[3].arom värdet ”71

Skriv en for-loop eller en foreach som itererar igenom listan med bönor och skapar en rad i en tabell på skärmen för respektive böna. Arrayen skall vara sorterad på bönans land. Alla rader i tabellen med paket som innehåller 500 gram skall ha gul bakgrund och övriga rader skall ha vit bakgrund.

Snälla kan nån hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Vad har du provat?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar det är det objekt med propertys, nu har du en array med 3 strängar?
Har ni inget kursmaterial att gå igenom?

Ditt table är inte korrekt skapad.
Det du behöver göra är att skapa upp objekten som beskrivs, loopa igenom, skapa ett row för varje, kolla vilken färg det ska vara och appenda de till tablet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tips på hur du kommer vidare:
Läs på hur en tabell är uppbyggd; du behöver table, tr, th och td.
Läs på hur du skapar objekt, klasser. Du behöver flera beans objekt till din lista.
Du är på rätt väg. Ta en sak i taget så ska det gå bra. Börja med att skapa en korrekt byggd tabell, skapa sedan beans objekten och sist kombinera dom två genom att fylla tabellen med beans data.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Som redan är sagt - du skapar tabellraderna i din loop. Dvs du genererar "TD"/kolumner för varje bön-data, o sen skapar du en TR för att få ny rad.

Färg kan sättas via inline style color på TR/TD - eller så skapar du en css/style-klass och använder den på dina TR/TD

// Lazze

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad lär han sig då du gör uppgiften åt honom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tusen tack för all hjälp!!