Ändra skärmupplösning i Photoshop CS6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2007

Ändra skärmupplösning i Photoshop CS6

Hej! behöver hjälp med ett problem som jag hoppas kunna lösas ganska lätt av er experter här på Swec!:D

Det är så att jag kör photoshop CS6 på min surface pro 4 som har 2736x1824 upplösning. Problemet när jag öppnar photoshop är att allt blir så smått att jag inte med lätthet kan använda programmet. Jag har löst det så att jag får sänka upplösningen i windows varje gång innan jag kör programmet men visst måste det väl på något sätt kunna gå att ordna så att själv programmet körs i lägre upplösning? Vill minnas att man kan skriva nåt i "mål-fältet" under egenskaper på programikonen?

Mycket tacksam för hjälp!

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002

@slobbster: Du kan testa att sätta Windows 10 på 150% eller 200% skalning?

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Om inte annat kan du bygga ett batch-skript som ändrar upplösningen via Multires: https://entechtaiwan.com/util/multires.shtm
(finns utmärkta kodexempel där på sidan också).

Har själv byggt massor av såna för att anpassa skrivbordsupplösningen automatiskt till massor av gammal programvara jag kör.

Men att ändra skalningen av typsnitt är nog ett vettigare alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Du kan använda dessa instruktioner för att slå på skalning i CS6. Men eftersom CS6 är så gammalt och inte klarar av att skala självt så kommer Windows bara förstora hela fönstret då, så allt kommer bli pixligare än det skulle bli med riktig skalning.

Om du har möjlighet att uppgradera så har Photoshop haft riktigt skalning av gränssnittet sedan CC 19.1.