Ljudabsorberande gardiner

Permalänk
Medlem

Ljudabsorberande gardiner

Hej allihopa.

Jag behöver lite råd vad gäller ljudabsorbering.

Har läst en hel del och förstått att jag behöver klippa första reflektionerna från mitt stora fönster ut mot gården bakom min primära lyssningsposition. Hela baksidan av rummet är fönster i stort sett. Dags för en gardin helt enkelt.

Spanade lite på ett tungt tyg från thomann på 500g/m2, men det stod att det dammade och luktade konstigt så jag blev lite tveksam.

Undrar om det kan vara en ide att ta två lager sammets tyg istället? Eller blir det overkill? Stoff och stil har ett tyg för 25kr/m, 260g/m2. Så jag borde kunna sno ihop ett par gardiner hyfsat billigt. Är det någon som har erfarenhet av absorberande gardiner?

Tack på förhand.

/K

Permalänk
Medlem

Tror du att nåt sånt här kan fungera?

Re: Jysk

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Ja persienner ger diffraktion, gardiner absorption, stora växter är också en bra akustikprodukt och hittar man lampor som inte skallrar så är det också bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för tips.. men jag håller mig nog till absorption.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade ett tag Gardiner av scenmolton, det dämpar effektivt och är ju gjort för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

All form av textilier dämpar ljud. Tjocka gardiner är ju väldigt bra att satsa på för att dämpa ljud utifrån.

Permalänk
Medlem

Mörkläggningsgardiner från IKEA.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Mörkläggningsgardiner från IKEA.

Jag kan intyga att de dämpar bra för att vara vanliga mörkläggningsgardiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv

Nu är detta förvisso inte gardiner, men annars är det inte svårt att göra egna absorbenter, dessa kan placeras bakom existerande gardiner i så fall så de inte syns. Kan inte ta några egna bilder då de lämnades i mitt gamla hem i Sverige men byggde liknande dessa nedan med förvånadsvärt bra resultat:

Ska ge mig på att bygga några igen, projektlogg i så fall

Permalänk
Medlem

Vad härligt! Jag har också byggt egna absorbenter. Men dom syns, 1.2 * 1.2m. Kan inte stuka in dom bakom min soffa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du byggt basabsorbenter också? Känns som det är nästa kapitel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Nu är detta förvisso inte gardiner, men annars är det inte svårt att göra egna absorbenter, dessa kan placeras bakom existerande gardiner i så fall så de inte syns. Kan inte ta några egna bilder då de lämnades i mitt gamla hem i Sverige men byggde liknande dessa nedan med förvånadsvärt bra resultat:

https://forum.studio.se/uploads/monthly_01_2013/post-19551-0-96434100-1357422323.png

Ska ge mig på att bygga några igen, projektlogg i så fall

Ljud absorbenter är något jag har länge tyckt att IKEA borde ha gett sig in i.
De företag som producerar och säljer sådana idag gör det med lite väl extrema priser för vad det egentligen är och kostar att bygga själv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oxh:

Har du byggt basabsorbenter också? Känns som det är nästa kapitel

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan gå att bygga in/under en basfälla i soffan såfår du nån nytta av soffan också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Terrell:

Ljud absorbenter är något jag har länge tyckt att IKEA borde ha gett sig in i.
De företag som producerar och säljer sådana idag gör det med lite väl extrema priser för vad det egentligen är och kostar att bygga själv.

Eller hur, för att sen kunna sprida det till den stora massan med ökad medvetenhet! Vi har sen så mycket metall omkring oss som sällan är dämpade (bildörrar), metall emot metall och dessa konstanta ljud som bombarderar oss i ett är ett stressmoment som folk ofta inte tänker på.

Bodde i Malmö innan och där gick jag alltid omkring med öronproppar, snacka om att absorbera! Här är det bara vinden och ens hjärtslag man hör.

Det är en sådan liten och specific marknad tyvärr och ingen vidare konkurens, så priserna blir därefter.

Permalänk

Nu är jag inget studioproffs, men risken med gardiner är att de bara dämpar höga frekvenser. Ljudet kan bli ganska grötigt om basen lämnas orörd. Du kanske behöver komplettera rummet med något som dämpar basen? SoundOnSound brukar annars tipsa om täcken - syntet eller dun - för att få till jämnare dämpning på ett enkelt sätt i hemmiljö.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sammetsgardiner eller andra mörkläggande gardiner brukar dämpa rätt bra faktiskt.