Ljudabsorberande gardiner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2018

Ljudabsorberande gardiner

Hej allihopa.

Jag behöver lite råd vad gäller ljudabsorbering.

Har läst en hel del och förstått att jag behöver klippa första reflektionerna från mitt stora fönster ut mot gården bakom min primära lyssningsposition. Hela baksidan av rummet är fönster i stort sett. Dags för en gardin helt enkelt.

Spanade lite på ett tungt tyg från thomann på 500g/m2, men det stod att det dammade och luktade konstigt så jag blev lite tveksam.

Undrar om det kan vara en ide att ta två lager sammets tyg istället? Eller blir det overkill? Stoff och stil har ett tyg för 25kr/m, 260g/m2. Så jag borde kunna sno ihop ett par gardiner hyfsat billigt. Är det någon som har erfarenhet av absorberande gardiner?

Tack på förhand.

/K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2003

Tror du att nåt sånt här kan fungera?

Re: Jysk

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ja persienner ger diffraktion, gardiner absorption, stora växter är också en bra akustikprodukt och hittar man lampor som inte skallrar så är det också bra.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2018

Tack för tips.. men jag håller mig nog till absorption.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2018

Jag hade ett tag Gardiner av scenmolton, det dämpar effektivt och är ju gjort för det.

Ryzen 2600x | RTX 2070 | Benq EX3501R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

All form av textilier dämpar ljud. Tjocka gardiner är ju väldigt bra att satsa på för att dämpa ljud utifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Mörkläggningsgardiner från IKEA.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av backspace:

Mörkläggningsgardiner från IKEA.

Jag kan intyga att de dämpar bra för att vara vanliga mörkläggningsgardiner.

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Asus Radeon R9 280X 3 GB DirectCU II TOP | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Amsterdam
Registrerad
Jun 2017

Nu är detta förvisso inte gardiner, men annars är det inte svårt att göra egna absorbenter, dessa kan placeras bakom existerande gardiner i så fall så de inte syns. Kan inte ta några egna bilder då de lämnades i mitt gamla hem i Sverige men byggde liknande dessa nedan med förvånadsvärt bra resultat:

Ska ge mig på att bygga några igen, projektlogg i så fall

i5 @ 4.00Ghz / 8GB DDR3 / EVGA 1060 6GB / 27" BenQ / 1TB Lagring / 120GB SSD System
Maverick Audio TubeMagic D1 / KRK ROKIT 6 G3 / AKG K518 DJ / Win 10 Pro
"If the words 'life, liberty, and the pursuit of happiness' don't include the right to experiment with your own consciousness, then the Declaration of Independence isn't worth the hemp it was written on."

Citera mig gärna om du förväntas svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2018

Vad härligt! Jag har också byggt egna absorbenter. Men dom syns, 1.2 * 1.2m. Kan inte stuka in dom bakom min soffa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2018

Har du byggt basabsorbenter också? Känns som det är nästa kapitel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av ChrilleCratzz:

Nu är detta förvisso inte gardiner, men annars är det inte svårt att göra egna absorbenter, dessa kan placeras bakom existerande gardiner i så fall så de inte syns. Kan inte ta några egna bilder då de lämnades i mitt gamla hem i Sverige men byggde liknande dessa nedan med förvånadsvärt bra resultat:

https://forum.studio.se/uploads/monthly_01_2013/post-19551-0-96434100-1357422323.png

Ska ge mig på att bygga några igen, projektlogg i så fall

Ljud absorbenter är något jag har länge tyckt att IKEA borde ha gett sig in i.
De företag som producerar och säljer sådana idag gör det med lite väl extrema priser för vad det egentligen är och kostar att bygga själv.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av oxh:

Har du byggt basabsorbenter också? Känns som det är nästa kapitel

Det kan gå att bygga in/under en basfälla i soffan såfår du nån nytta av soffan också

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Amsterdam
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Terrell:

Ljud absorbenter är något jag har länge tyckt att IKEA borde ha gett sig in i.
De företag som producerar och säljer sådana idag gör det med lite väl extrema priser för vad det egentligen är och kostar att bygga själv.

Eller hur, för att sen kunna sprida det till den stora massan med ökad medvetenhet! Vi har sen så mycket metall omkring oss som sällan är dämpade (bildörrar), metall emot metall och dessa konstanta ljud som bombarderar oss i ett är ett stressmoment som folk ofta inte tänker på.

Bodde i Malmö innan och där gick jag alltid omkring med öronproppar, snacka om att absorbera! Här är det bara vinden och ens hjärtslag man hör.

Det är en sådan liten och specific marknad tyvärr och ingen vidare konkurens, så priserna blir därefter.

i5 @ 4.00Ghz / 8GB DDR3 / EVGA 1060 6GB / 27" BenQ / 1TB Lagring / 120GB SSD System
Maverick Audio TubeMagic D1 / KRK ROKIT 6 G3 / AKG K518 DJ / Win 10 Pro
"If the words 'life, liberty, and the pursuit of happiness' don't include the right to experiment with your own consciousness, then the Declaration of Independence isn't worth the hemp it was written on."

Citera mig gärna om du förväntas svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

Nu är jag inget studioproffs, men risken med gardiner är att de bara dämpar höga frekvenser. Ljudet kan bli ganska grötigt om basen lämnas orörd. Du kanske behöver komplettera rummet med något som dämpar basen? SoundOnSound brukar annars tipsa om täcken - syntet eller dun - för att få till jämnare dämpning på ett enkelt sätt i hemmiljö.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Sammetsgardiner eller andra mörkläggande gardiner brukar dämpa rätt bra faktiskt.