Skaffa nytt Windows vid moderkorts byte?

Permalänk
Medlem

Skaffa nytt Windows vid moderkorts byte?

Hej! Jag tänkte köpa ett nytt moderkort (Asus Rog Strix B450-F). Nu är det såhär att jag är rädd att jag måste köpa ett nytt Windows när jag installerar moderkortet eftersom jag har en väldigt begränsad budget. För när jag köpte datorn så kom det en klisterlapp på chassit med Windows koden. När jag startade datorn fick jag skriva in den så vart allting frid och fröjd. Men jag tog av den klisterlappen och slängde den (Riktigt dumt utav mig jag vet). Så måste jag skriva in den koden en gång till eller kommer jag bara behöva installera om Windows på datorn igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseFTW:

Hej! Jag tänkte köpa ett nytt moderkort (Asus Rog Strix B450-F). Nu är det såhär att jag är rädd att jag måste köpa ett nytt Windows när jag installerar moderkortet eftersom jag har en väldigt begränsad budget. För när jag köpte datorn så kom det en klisterlapp på chassit med Windows koden. När jag startade datorn fick jag skriva in den så vart allting frid och fröjd. Men jag tog av den klisterlappen och slängde den (Riktigt dumt utav mig jag vet). Så måste jag skriva in den koden en gång till eller kommer jag bara behöva installera om Windows på datorn igen?

Om du kan logga in på datorn med ett Microsoft konto så ska din nyckel vara länkat till den.
De ändrade det så att det blir lättare att aktivera en annan dator på nytt.
Windows måste du ju dock inte köpa för det säljer inte microsoft men en Aktiverings nyckel kan du ju köpa
Edit: är det Windows 7 eller 10 vi talar om?
Är det Windows 7 så funkar inte det jag skrev ovan

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Jag använder windows 10. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseFTW:

@ExcZist: Jag använder windows 10. Tack för svaret!

Varsågod!
Du kan ta och läsa lite här om du vill/har lust med det.
https://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-aft...
I många fall brukar det räcka att bara logga in på den nya datorn med kontot när du installerar Windows 10 så ska den aktivera Automatiskt.
Har gjort det ett X antal gånger med mina datorer