OS för ny hemma-NAS? Velar...

Permalänk
Medlem

OS för ny hemma-NAS? Velar...

Har äntligen införskaffat ny hårdvara för en ny NAS, blev till slut en ny Dell Poweredge T330 med följande spec:
CPU: Xeon E3-1220v6
Minne: 8GB DDR4 obuffrad ECC (stöder inte reg.)
Kontroller: PERC H330
PSU: 495W hotswap
NIC: 2x GB
Lagring 1: 1x Samsung 860EVO 250GB
Lagring 2: 5x WD Red 4TB (tanken är att ha en disk som hot-spare)

Det den är tänkt för:
* Mappa upp familjens "Mina dokument"
* Media-NAS (spelar upp filmer från ATV4K och nvidia Shield)
* NVR för övervakningskamerorna (åtkomst externt från mobil)
* Transmission (eller liknande)

Kör sedan 5 år tillbaka ovanstående på en HP N54L med Xpenology, har snurrat smärtfritt och har både ett smidigt gränssnitt och är superenkelt att konfigurera.
Jag har även en mindre NAS som jag använder för backup av viktiga filer (står i en annan del av huset).

Funderade först på Freenas men har läst att det kräver mycket RAM, har även läst att det inte stämmer...
Har även gått i tankarna på Unraid och småtestat i burken, var lite stökigt att få till rättigheterna och komma åt utdelningarna. Saknar även en vettig filhanterare i GUI´t. Testperioden har nu gått ut.

Med ovanstående som grund, vilket OS skulle ni rekommendera och varför är det bättre än något annat?
Bör jag komplettera med ytterligare SSD eller lagring för bättre prestanda/högre pool-säkerhet?
Mer minne står på listan men är inte överens med nypriset på obuffrad ECC...

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag kör med openmediavault på min NAS och flera saker som rullar på den via Docker.
https://www.openmediavault.org/

Permalänk
Medlem

Unraid, du kan installera t.ex. Krusader via docker så har en en filhanterare. På vilket sätt hade du problem med rättigheter?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag kör med openmediavault på min NAS och flera saker som rullar på den via Docker.
https://www.openmediavault.org/

Tack för tips, får kika på vad det är. Fördelar jämfört med ex Freenas och Unraid?

Skrivet av LudvigLindell:

Unraid, du kan installera t.ex. Krusader via docker så har en en filhanterare. På vilket sätt hade du problem med rättigheter?

Installerade Krusader men vet inte om jag valde rätt då jag inte fick igång en för mig smidig filhanterare. Kanske gjorde fel.

Lyckades inte komma åt shares, fick hålla på och trixa med användare och IP-adresser. Kommer inte ihåg exakt då den stått i ett par veckor nu.

Permalänk

Ta en titt på Xpenology! Fungerar kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

...
Kör sedan 5 år tillbaka ovanstående på en HP N54L med Xpenology, har snurrat smärtfritt och har både ett smidigt gränssnitt och är superenkelt att konfigurera.
Jag har även en mindre NAS som jag använder för backup av viktiga filer (står i en annan del av huset).
...

Skrivet av Rickykling:

Ta en titt på Xpenology! Fungerar kanon

Du läste aldrig hela inlägget va? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Ta en titt på Xpenology! Fungerar kanon

Med tanke på ditt inlägg så har jag förtydligat ett par rader i mitt ursprungsinlägg.

Tar tacksamt emot lite mer information om varför det ena är bättre än det andra och inte bara "Fungerar kanon" eller "Jag kör det hemma"
Behöver inte vara en uppsats, men gärna lite mer erfarenheter.

Permalänk
Inaktiv

Vem har sagt till dig att FreeNAS kräver mycket RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Vem har sagt till dig att FreeNAS kräver mycket RAM?

Har googlat, rekommendationen är ofta minst 1GB RAM extra per lagrings-GB.
Sedan hittar man även inlägg som säger emot detta.

Men iom jag aldrig testat Freenas så har jag ingen aning, därav jag önskar användarerfarenheter.

Permalänk
Inaktiv

@Otori: Men vilka är det som rekommenderar 1 GB RAM per 1 TB? Är det utvecklarna bakom ZFS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@Otori: Men vilka är det som rekommenderar 1 GB RAM per 1 TB? Är det utvecklarna bakom ZFS?

Jag förstår inte vad du är ute efter? Är min frågeställning i mitt ursprungsinlägg så otydlig?

Permalänk
Inaktiv

@Otori: Du skrev "Funderade först på Freenas men har läst att det kräver mycket RAM, men har samtidigt även läst att det stämmer" i ditt ursprungsinlägg

Jag undrar vart du har läst detta, och ifall du kan ange källor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag förstår inte vad du är ute efter? Är min frågeställning i mitt ursprungsinlägg så otydlig?

Din frågeställning är ganska tydlig, men dina krav är ganska otydliga:
1) Vad var du missnöjd med gällande din gamla lösning? (Som fick dick att skaffa ny bättre hårdvara) Det måste väl ändå vara den viktigaste pusselbiten av information som just nu saknas.
2) Är du ute efter överföringshastighet för stora filer? Små filer?
3) Många parallella users?
4) Vad tänker du dig för redundans? Hur mycket utrymme vill/kan du avvara?
etc.

Jag personligen kör bara begagnade servrar från någon eller några generationer tillbaka. De har tappat 90% av sitt värde men fungerar inte sämre för det. För min filserver var jag primärt ute efter 8-10st 3.5”-platser, mycket ram (ECC), lagom mycket processorkraft, redundanta nätagg och ett par integrerade Gbit-NIC. Jag hittade server för 3000kr med dubbla Xeon quad core low power, 16GB DDR3 ECC (uppgraderat till 36GB (3-channel)) och som uppfyllde resten av kraven.
Mjukvarumässigt kör jag FreeNAS (tidigare på en desktopburk med 4x2TB i raidz1 (ZFS)), men numera primärt 4x4TB i motsvarande RAID10 (2st striped mirrors) även om den gamla raidz1-arrayen också finns kvar. Jag har även en separat 2x1TB mirror tänkt som NVR-storage. Planen är att avveckla raidz1-arrayen och göra om den till ”raid10”.

Jag har haft 2st av 2TB-diskarna faila genom åren, lyckligtvis har resilvringen lyckats båda gånger men man sitter kallsvettig under tiden kan jag lova. Det är anledningen till att jag numera kör ”RAID10” på nya primära lagringen; vid failure och resilvering så belastas inte alla diskar med writes utan enbart den nya disken (och read-operationer enbart mot de befintliga diskarna).

Mina mål med det hela var att kunna ha flera användare arbetandes mot filservern simultant utan direkt prestandapåverkan, högre redundans än innan och lägre latens. Fungerar utmärkt so far

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har även gått i tankarna på Unraid och småtestat i burken, var lite stökigt att få till rättigheterna och komma åt utdelningarna. Saknar även en vettig filhanterare i GUI´t. Testperioden har nu gått ut.

Jag har aldrig testat unraid men jag vet att många har lite svårt med rättigheter i freenas så om det är en deal breaker så tror jag inte freenas är rätt val.

Freenas har inte heller någon filhanterar i sitt GUI men det är inte riktigt tanken heller. Tanken är nog att man ska köra SMB eller dyl. från windows eller vilket os man nu har.

Jag som har suttit med windows/OSX hela livet fick spendera mååånga timmar på forum för att lära mig allt med freenas. Grunderna är ganska lätta men så fort man vill göra något utöver det vanliga eller om någonting krånglar så tar det en väldans massa tid för sådana som mig. Idag är jag väldigt nöjd med freenas men om jag skulle vrida tillbaka tiden hade jag valt ett annat os.

Skrivet av anon285805:

Vem har sagt till dig att FreeNAS kräver mycket RAM?

Det finns många riktigt kunniga användare på deras forum som mer eller mindre menar att man är en idiot om man inte kör så mycket ram (som också ska vara ECC).

I verkligheten kanske det inte är riktigt så allvarligt men i deras officiella dokumentation kan man läsa:

Skrivet av https://freenas.org/hardware-requirements/:

8 GB of RAM is the absolute minimum requirement. 1 GB per terabyte of storage is a standard starting point for calculating additional RAM needs, although actual needs vary. ECC RAM is strongly recommended.

Själv har jag 15 TB lagringsutrymme och hade 8GB ram i mer än ett år utan problem. Men vem vet, kanske hade jag bara tur.

Permalänk
Inaktiv

@Trunk: Men FreeNAS är inte utvecklarna bakom ZFS, och 8 GB är kravet för att använda FreeNAS.

Varför lyssnar vi inte på utvecklarna istället?
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/5u3385/linus_te...
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/5u3385/linus_te...

Och nej, man måste inte använda ECC med ZFS.
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=2&t=1235679&p=2...

Permalänk
Medlem

Tycker Unraid är trevligast. Hanterar mina filer på den antingen via min egen dator eller via en Windows 10 x86 LTSC VM jag kör på den som jag fjärrstyr med RDP på surfplatta eller mobil (väldigt overkill).
För att navigera till den i Windows skriver jag bara \\namn\ i explorer adress raden, eller så mappar jag dem som nätverksenheter. Behöver ej ip adresser, fast det funkar det också lika bra.

Rättigheter på shares har jag inte heller problem med? Har en share som bara jag har tillgång till bland annat. Den andra "media" sharen har guests read tillgång till endast, bara jag kan skriva till den.

Kör med 16 GB ECC RAM och en Ryzen 1700X. Har totalt 7 HDD, varav 1 är parity, så har totalt 28 TB anvandbärt. Kör en Samsung 960 Evo som cache disk i NVMe platsen.

Kör dessa dockers: Plex, Tautulli, Duckdns, Letsencrypt, Openvpn AS, Transmission (2 st) och youtube-dl-server.

Är väldigt nöjd. De gånger jag haft problem har deras forum varit väldigt hjälpsamma och snabba.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Är inte hemma, skriver från mobilen, så svarar endast på det mest relevanta.

Skrivet av Dimman:

Din frågeställning är ganska tydlig, men dina krav är ganska otydliga:
1) Vad var du missnöjd med gällande din gamla lösning? (Som fick dick att skaffa ny bättre hårdvara) Det måste väl ändå vara den viktigaste pusselbiten av information som just nu saknas.
2) Är du ute efter överföringshastighet för stora filer? Små filer?
3) Många parallella users?
4) Vad tänker du dig för redundans? Hur mycket utrymme vill/kan du avvara?
etc.

Jag personligen kör bara begagnade servrar från någon eller några generationer tillbaka. De har tappat 90% av sitt värde men fungerar inte sämre för det. För min filserver var jag primärt ute efter 8-10st 3.5”-platser, mycket ram (ECC), lagom mycket processorkraft, redundanta nätagg och ett par integrerade Gbit-NIC. Jag hittade server för 3000kr med dubbla Xeon quad core low power, 16GB DDR3 ECC (uppgraderat till 36GB (3-channel)) och som uppfyllde resten av kraven.
Mjukvarumässigt kör jag FreeNAS (tidigare på en desktopburk med 4x2TB i raidz1 (ZFS)), men numera primärt 4x4TB i motsvarande RAID10 (2st striped mirrors) även om den gamla raidz1-arrayen också finns kvar. Jag har även en separat 2x1TB mirror tänkt som NVR-storage. Planen är att avveckla raidz1-arrayen och göra om den till ”raid10”.

Jag har haft 2st av 2TB-diskarna faila genom åren, lyckligtvis har resilvringen lyckats båda gånger men man sitter kallsvettig under tiden kan jag lova. Det är anledningen till att jag numera kör ”RAID10” på nya primära lagringen; vid failure och resilvering så belastas inte alla diskar med writes utan enbart den nya disken (och read-operationer enbart mot de befintliga diskarna).

Mina mål med det hela var att kunna ha flera användare arbetandes mot filservern simultant utan direkt prestandapåverkan, högre redundans än innan och lägre latens. Fungerar utmärkt so far

1. Är absolut inte missnöjd. Det är bara att burken är 5 år gammal och jag vill ha ny hårdvara med garanti närmaste åren.
Diskarna är dock nyare, skulle kunna slänga in dem också in i nya.

2. Vill ha en stabil server.

3. Kan vara 2-3st mediaspelare samtidigt, oftast bara en. Alltid 2st som nyttjar filer/bilder. Ingen redigering av något slag dock.

4. Idag kör jag raid10 på Xpenology. Har inte funderat på exakt vad i nya burken mer än att jag vill ha en hot-spare (har jag inte i xpe’n). Men någon form av säkerhet vill jag ha då det rör sig om väldigt mycket familjebilder, trots att jag kör backup 2gg/vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@Tdoll: Men FreeNAS är inte utvecklarna bakom ZFS, och 8 GB är kravet för att använda FreeNAS.

Varför lyssnar vi inte på utvecklarna istället?
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/5u3385/linus_te...
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/5u3385/linus_te...

Och nej, man måste inte använda ECC med ZFS.
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=2&t=1235679&p=2...

Betryggande att höra. Jag har visserligen aldrig legat sömnlös med mine bristfälliga icke-ecc ram men lite fundersam över sina komponenter blir man efter att läsa i deras forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@Otori: Du skrev "Funderade först på Freenas men har läst att det kräver mycket RAM, men har samtidigt även läst att det stämmer" i ditt ursprungsinlägg

Jag undrar vart du har läst detta, och ifall du kan ange källor

Jag har läst på olika forum genom sökning på Google, jag har dock inte sett den/de trådar du länkar till längre ner.
Så några källor annat än det kan jag inte lämna.

Men istället för att ifrågasätta det jag funnit på Google hade det varit mer uppskattat med en källhänvisning från dig, likt dina senare länkar, och samtidigt ge en förklaring till vad/varför. För det var väldigt otydligt om du bara ville jävlas eller faktiskt hjälpa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför jag vill ha en filhanterare är för att flytta filer/filmer mellan mappar.

Är inte bevandrad i olika och bra möjligheter, därav jag behöver lite grundläggande hjälp i val av OS som troligen skulle passa mina behov bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Otori: Nej, man jävlas inte när man frågar efter källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@Otori: Nej, man jävlas inte när man frågar efter källa.

Vad har du för åsikt/erfarenhet i sakfrågan huruvida vilket OS som skulle vara lämpligast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Otori: Ingen aning. Det beror på vad vill du göra och ifall du planerar att utöka kapaciteten efter några månader/år. Vissa använder XFS eller ext4 och sen finns det andra som använder ZFS och BTRFS. Jag använder ZFS mirrors i min NAS och RAIDZ1 i min backup NAS eftersom det är enkel att skapa ZFS pools osv och överföra filer genom olika ZFS pools via "zfs send" och "zfs receive".
FreeNAS (BSD), XigmaNAS (BSD) och OpenMediaVault (Linux) är enkla och populära operativsystem som använder ZFS, och om du har erfarenhet, så kan du prova på Ubuntu, CentOS eller en random Linux distro.

Om du vill använda ZFS, läs detta så att du inte ångrar dig senare
https://louwrentius.com/the-hidden-cost-of-using-zfs-for-your...
https://briankoopman.com/moving/
https://jrs-s.net/2015/02/06/zfs-you-should-use-mirror-vdevs-...
https://blog.fosketts.net/2017/12/11/add-mirror-existing-zfs-...

Permalänk
Medlem

@anon285805
Tack för länkarna, ska ta och läsa igenom dem.

Vad gäller utökad kapacitet så, beror på... Skulle det vli Unraid ser jag inte att det behöver utökas på en bra stund. I övrigt beror det på hur diskarna ska sättas upp.

Har som sagt 5st nya 4TB monterade och skulle kunna montera i övriga 4st (3st lediga hotswap och en internt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

@mikroplugg
Tack för länkarna, ska ta och läsa igenom dem.

Vad gäller utökad kapacitet så, beror på... Skulle det vli Unraid ser jag inte att det behöver utökas på en bra stund. I övrigt beror det på hur diskarna ska sättas upp.

Har som sagt 5st nya 4TB monterade och skulle kunna montera i övriga 4st (3st lediga hotswap och en internt).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för mig att man måste betala för en licens när man lägger till flera hårddiskar i Unraid. Glöm inte att använda checksums så att du kan upptäcka bitrot. Ju längre man håller data och ju mer data man har, desto högre blir chansen att man kommer upptäcka datakorruption vid någon tidpunkt. Jag vet inte ifall XFS använder checksums men det är en ganska stabil filsystem. Man har även tillgång till BTRFS via Unraid som har inbyggt checksums.

Permalänk

Det där med krav på mycket ram för zfs (freenas) kan du glömma. Det är bara ett krav när du använder deduplication vilket jag inte tror du kommer göra.
Däremot är det alltid bra med så mycket ram så möjligt eftersom det används till ARC som fungerar som ett läs-cache där den data som används oftast sparas så att du får ett riktigt kvickt system. Men man kan även lägga till en ssd som L2ARC om man behöver mer cache.

I övrigt är väl det hör en fråga där du får lika många olika svar som antalet personer som svarar.
Jag använder och har alltid använt det gamla freenas som sedan bytt namn till nas4free och nu senast xigmanas. Skulle inte kunna tänka mig att byta men det tror jag är mest beroende av vana.

Däremot tycker jag definitivt du ska använda zfs om du kan leva med att inte kunna växa dina arrayer med en hårddisk åt gången för det är väl enda nackdelen med en riktig raid (sw/hw) som zfs jämfört med tex. unraid. I övrigt är zfs överlägset allt annat enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg, men jag rekomenderar starkt FreeNAS.

- Du får ett överlägset filsystem (ZFS)
- Schysst GUI
- Enkelt att snapshotta (image av nuvarande disk, typ)
- Massa bra plugins (jails) om så önskas
- Enkelt med "RAID"
- And so on and so on.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tycker Unraid är trevligast. Hanterar mina filer på den antingen via min egen dator eller via en Windows 10 x86 LTSC VM jag kör på den som jag fjärrstyr med RDP på surfplatta eller mobil (väldigt overkill).
För att navigera till den i Windows skriver jag bara \\namn\ i explorer adress raden, eller så mappar jag dem som nätverksenheter. Behöver ej ip adresser, fast det funkar det också lika bra.

Rättigheter på shares har jag inte heller problem med? Har en share som bara jag har tillgång till bland annat. Den andra "media" sharen har guests read tillgång till endast, bara jag kan skriva till den.
https://lambdan.se/img/share1.PNG

Kör med 16 GB ECC RAM och en Ryzen 1700X. Har totalt 7 HDD, varav 1 är parity, så har totalt 28 TB anvandbärt. Kör en Samsung 960 Evo som cache disk i NVMe platsen.

Kör dessa dockers: Plex, Tautulli, Duckdns, Letsencrypt, Openvpn AS, Transmission (2 st) och youtube-dl-server.

Är väldigt nöjd. De gånger jag haft problem har deras forum varit väldigt hjälpsamma och snabba.

Mycket intressant! Jag har funderingar på att köra unraid på min primära desktopdator med linux och Windows som vm:s. Köra passthrough på grafikkorten (tänkte ha 2 i burken, har enbart ett idag). Kör du passthrough på gpu?
Hur funkar Ryzen med Unraid? Har läst att det varit lite problem med c-states för Ryzen vilket orsakar hängningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Min Unraid burk är mer eller mindre en dedikerad Plex server så nej, kör inte GPU passthrough på den. Enda som är inkopplat i den är ström, nätverk och UPS.

Dock har jag provat Unraid på min "main" dator och lekt med att köra Windows i en VM med mitt 1080 Ti i passthrough, och så kördes Unraid på det integrerade Intel grafikdelen.
Det fungerade förvånansvärt bra faktiskt, fast det var några störande saker, som att USB ej var plug n play, men det går att lösa med ett dedikerat PCI USB kort tror jag, så kan du göra passthru på det kortet och så kopplar du alla dina USB saker i den. Ljudet är det nog likadant med också, så kör med USB högtalare/headset eller ljudkort. Prestandamässigt var det riktigt bra. Körde med min 144 Hz skärm och märkte inget annorlunda, och spel flöt på lika bra också.

Unraid är gratis att testa i några dagar så rekommenderar starkt att göra det.

Och yep, C-states + Ryzen + Linux orsakar hängningar. Jag stötte på det problemet. Därför har jag denna rad i min /boot/config/go fil, som körs vid uppstart) och stänger av de:

/usr/local/sbin/zenstates --c6-disable

Har funkat bra efter det, men ja, du tappar C-states.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@-=fredrik=-: Min Unraid burk är mer eller mindre en dedikerad Plex server så nej, kör inte GPU passthrough på den. Enda som är inkopplat i den är ström, nätverk och UPS.

Dock har jag provat Unraid på min "main" dator och lekt med att köra Windows i en VM med mitt 1080 Ti i passthrough, och så kördes Unraid på det integrerade Intel grafikdelen.
Det fungerade förvånansvärt bra faktiskt, fast det var några störande saker, som att USB ej var plug n play, men det går att lösa med ett dedikerat PCI USB kort tror jag, så kan du göra passthru på det kortet och så kopplar du alla dina USB saker i den. Ljudet är det nog likadant med också, så kör med USB högtalare/headset eller ljudkort. Prestandamässigt var det riktigt bra. Körde med min 144 Hz skärm och märkte inget annorlunda, och spel flöt på lika bra också.

Unraid är gratis att testa i några dagar så rekommenderar starkt att göra det.

Och yep, C-states + Ryzen + Linux orsakar hängningar. Jag stötte på det problemet. Därför har jag denna rad i min /boot/config/go fil, som körs vid uppstart) och stänger av de:

/usr/local/sbin/zenstates --c6-disable

Har funkat bra efter det, men ja, du tappar C-states.

Tack för svar! Kör Unraid på en av mina servrar idag redan, så är ganska insatt i hur Unraid funkar.
Jag kör Linux på min (dualbootar tillsammans med Windows) stationära dator och i början hade jag märkliga hängningar där hela datorn tokhängde plötsligt. Men efter lite kernel-uppdateringar som kommit så är den tokstabil. Jag har inte stängt av c-states i Bios.
Kanske funkar bättre med Unraid nu också i så fall, men det beror nog lite på hur pass ny kärna de kör i Unraid.

Kanske bättre att fortsätta dualboota Win o Linux, är ju väldigt sällan man behöver ha igång båda samtidigt..
Och så slipper jag stoppa i fler grafikkort i burken.
Man behöver alltså ett graffekort även för unraid? Tänkte att det gick att enbart köra över web. I så fall behöver jag ju 3 grafikkort om jag ska köra 1 Windows VM samt en Linux VM och Unraid i botten.
Blir lite mycket i burken..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |