Hur ska jag koppla nätverket, tips och tankar om mina funderingar emottages...

Permalänk
Medlem

Hur ska jag koppla nätverket, tips och tankar om mina funderingar emottages...

Idag:
Inkommande fiber till "mediadelare" som leverantören har satt upp. Innehåller ingen router-funktion. Idag har vi 250/100 anslutning.
LAN-kabel till en Netgear Nighthawk R7000 (4-portars router med WiFi)
LAN-kabel till en Netgear GS108 switch där 7 utgångar används. 1 går till ytterligare en GS108 vid TV-bänken där också NAS:en står, 3 går till datorer, 1 går till en Skype-telefon, 1 går till en annan TV (och en vet jag inte vart den går just nu...)

Problemet är dålig WiFi täckning (routern står nere i ena hörnet av huset), laggar sällan man det händer när 4 strömmar film (varav 1 trådlöst), vill ha fler LAN vid den TV som bara är direktansluten idag, vill ha LAN till ett rum till.

Tanke på ombyggnad:
Inkommande fiber till "mediadelare" som leverantören har satt upp. Innehåller ingen router-funktion. Idag har vi 250/100 anslutning.
LAN-kabel till en Ubiquiti Networks EdgeRouter X (4-portars router, synd att den inte finns med 8 utgångar)
Alla utgångarna till var sin switch som står på olika platser i hemmet varav en har en accesspunkt som ger WiFi.

Är Netgear GS108 en bra switch eller finns det bättre för vettiga pengar ?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har dubbeluttag vid tvn är det inget som hindrar att du sätter routern där (soffan brukar ha största wifi-behovet) och skickar lan tillbaka till en switch som fördelar till resten av huset. Jag har gjort så för att hålla nere mängden dyra grunkor som behöver fungera. Jag har för övrigt en GS108 som är 13 år gammal, pålitlig som en pansarvagn är den.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hjälpsam

Skulle kika på Unifi USG + Unifi Accespunkter, en eller ett par

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI