Uppgraderingskit: CPU, moderkort, RAM, GPU för 10 kSEK

Permalänk
Medlem

Uppgraderingskit: CPU, moderkort, RAM, GPU för 10 kSEK

Hej alla kunniga personer,

Det är återigen dags att ta hjälp och få lite råd.

Min dator ser ut som nedan:

Intel i7 4790K CPU @4.00 GHz
Moderkort: Något gammalt. Inköpt ca 2013
16 GB RAM
Windows 10. 64 bit
NVIDIA Asus GeForce 1060 3GB

Nu är det dags att uppgradera för att få bättre prestanda i spel.

Jag behöver alltså nytt moderkort, processor, RAM och GPU. Har kollat på Komplett för att hitta något lämpligt uppgraderingskit men har svårt att bestämma mig.

Kan ni rekommendera något? Min budget är 9000-1100 kronor.

Mvh
//Bhoomer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhoomer:

Hej alla kunniga personer,

Det är återigen dags att ta hjälp och få lite råd.

Min dator ser ut som nedan:

Intel i7 4790K CPU @4.00 GHz
Moderkort: Något gammalt. Inköpt ca 2013
16 GB RAM
Windows 10. 64 bit
NVIDIA Asus GeForce 1060 3GB

Nu är det dags att uppgradera för att få bättre prestanda i spel.

Jag behöver alltså nytt moderkort, processor, RAM och GPU. Har kollat på Komplett för att hitta något lämpligt uppgraderingskit men har svårt att bestämma mig.

Kan ni rekommendera något? Min budget är 9000-1100 kronor.

Mvh
//Bhoomer

Ärligt talat tror jag du får mer ut av att bara uppgradera gpu med den budgeten, cpu'n håller bra fortfarande i spel.
Skall du upp märkbart med cpu'n är det minst i7 9700K som gäller och det kommer inte vara några stora förbättringar.
Lägger du däremot pengarna på ett riktigt bra grafikkort, typ RTX 2080, så kommer du märka större skillnad.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite förvånad? Skulle min gamla processor hålla ännu?

Är det så att jag behöver en större budget för att det skall vara en värd uppgradering, menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhoomer:

Nu blir jag lite förvånad? Skulle min gamla processor hålla ännu?

Är det så att jag behöver en större budget för att det skall vara en värd uppgradering, menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja i förhållande till vad det kostar så håller den cpu'n fortfarande bra i spel, vad jag menar är att du kommer troligen öka antalet fps mer genom att bara uppgradera gpu vid den budgeten och då välja en kraftigare gpu.
En uppgradering av cpu'n kommer kosta från 7500kr och uppåt (ink moderkort och minne) och ett grafikkort som ger ett bra kliv från 5500kr vilket ger 13.000kr som minimum.
Personligen skulle jag vilja gå ytterligare ett steg gällande cpu'n vilket då blir + 1500kr (totalt 14.500kr)

Delarna jag menar för 13.000 är 9600K + moderkort och minne samt ett RTX 2070
För 14.500 är det 9700K cpu istället.

Sen är det ju alltid relaterat till vad man själv anser vara en värd uppgradering och vilken ökning man vill uppnå.

Lägger du från 8000kr på ett RTX 2080 kommer du troligen upp i nästan samma ökning av fps som du gör med en cpu uppgradering och svagare gpu.

En annan faktor som spelar in är vilka spel och vilken upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ärligt talat tror jag du får mer ut av att bara uppgradera gpu med den budgeten, cpu'n håller bra fortfarande i spel.
Skall du upp märkbart med cpu'n är det minst i7 9700K som gäller och det kommer inte vara några stora förbättringar.
Lägger du däremot pengarna på ett riktigt bra grafikkort, typ RTX 2080, så kommer du märka större skillnad.

Den där cpu:n blir rejäl flaskhals till ett 2080. Mer lämpligt kort är 2060 skulle jag säga

Permalänk
Avstängd

Överklocka din 4790k.

Köp ett begagnat 1080 eller Vega 56/64.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhoomer:

Nu blir jag lite förvånad? Skulle min gamla processor hålla ännu?

Är det så att jag behöver en större budget för att det skall vara en värd uppgradering, menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Processorn hänger med rätt bra. Mitt råd är ett 2060 kort och 2400mhz ram minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Den där cpu:n blir rejäl flaskhals till ett 2080. Mer lämpligt kort är 2060 skulle jag säga

Kommer bero lite på vilken upplösning men även vilket/vilka spel, rent generellt kommer det funka fint.
Finns en hel del här på forumet som sitter på den uppsättningen alternativt 1080Ti som bara är något svagare än ett 2080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Processorn hänger med rätt bra. Mitt råd är ett 2060 kort och 2400mhz ram minnen.

Inte lönt att lägga pengar på nya DDR3 minne och sen kommer det inte göra någon skillnad i fps heller.

Permalänk
Medlem

Så då verkar ett 1080 vara ett alternativ då?

Finns de inte att köpa längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhoomer:

Så då verkar ett 1080 vara ett alternativ då?

Finns de inte att köpa längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Skall du ha ett 1080 så köp begagnat för att betala så lite som möjligt.
Kan du få tag i ett begagnat 1080Ti för rätt pengar så är det ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inte lönt att lägga pengar på nya DDR3 minne och sen kommer det inte göra någon skillnad i fps heller.

Du har helt fel. De gjorde 10% fler fps och betydligt stabilre fps när jag gick från 1600mhz till 2400mhz. Körde cpu 3770K 4.6ghz och rtx 2060

Permalänk
Medlem

Det finns lite 2400mhz ram annonser på Tradera atm. Försök slå till på ett sådant. Det ger ett bra prestanda lyft att gå ifrån 1600 till 2400.

Överklocka CPUn. Den klarar lätt 4.5GHz på alla kärnor, men det går nog komma upp i högre. Verkar finnas många som kör sina i 5ghz (deliddade). Du kan behöva någon bättre kylning, nån 240mm AIO eller liknande.

Lägg sen resten på GPU. Allt från GTX 1080 till RTX 2080 kommer ge någon form av prestanda ökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Jaså snabbare internminne ger ett bra lyft? Det är ju i så fall en ganska billig uppgradering? Vilket är det bästa grafikkortet jag kan ha utan att processorn flaskhalsar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köp ett 1080 ti för 5500/6000kr.
Överklockad cpun.
Behöver du uppgradera senare efter x antal år så är det bra om du redan har en bra gpu som du kan stoppa in så då kommer du inte att behöva uppgradera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

DDR3 @800MHz

Kontrollerade nu min RAM med programmet Speccy och fann till min förvåning att jag har följande RAM:
16,0 GB single-channel DDR3 @800 MHz (10-10-10-27)

Så långsamt? Kan det verkligen stämma?
DÅ är det väl läge att uppgradera?

Mitt moderkort är MSI Z97 Gaming 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhoomer:

Kontrollerade nu min RAM med programmet Speccy och fann till min förvåning att jag har följande RAM:
16,0 GB single-channel DDR3 @800 MHz (10-10-10-27)

Så långsamt? Kan det verkligen stämma?
DÅ är det väl läge att uppgradera?

Mitt moderkort är MSI Z97 Gaming 7

800 är väl den verkliga hastigheten, ddr ger 2x800=1600?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

800 är väl den verkliga hastigheten, ddr ger 2x800=1600?

Korrekt, DDR3-1600 har en klockfrekvens på 800MHz på I/O-bussen. Men eftersom DDR-minne jobbar på både stigande och fallande kant av klockan så blir den effektiva frekvensen den dubbla. Det varierar lite om program visar den verkliga eller den effektiva klockfrekvensen, men CPU-Z och Speccy visar i alla fall den verkliga.