Detroit: Become Human får systemkrav – Geforce GTX 1080 rekommenderas

Permalänk
Medlem

Undrar om det går att spela med AMD. Står inget om det så jag antar att det inte kommer fungera.

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Ja, just det. Så var det ja ^^ my bad.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du köper alltså då bara spel från GOG (som låter dig ladda hem installationsfilerna) och bojkottar också Steam?

TL&DR: Köper från GoG ja, då de erbjuder något unikt. Eftersom alla stora släpp funnits på alla aktörers marknader i princip så är det snarare så att vi som konsumenter har haft friheten att välja. Om jag inte väljer tex Razer store eller att inte handla från Discord framför tex GoG eller Steam så betyder det inte automatiskt att jag bojkottat dem. Jag kan ju trots allt fortfarande välja. Men Epic bidrar inte bara till en allt mer fragmenterad marknad, de försöker även fragmentera innehållet på marknaden genom att köpa sig exklusiviteter/monopol på produkter. Det är ett beteende som jag personligen anser är skadligt för marknaden och för konsumentens fria vilja att välja. Så kan jag välja ett annat alternativ än Epic så kommer jag göra det. Konsol när det kommer till Detroit. Windows store när det kommer till The outer worlds osv. Som konsument är detta det enda sättet vi kan visa att något inte är OK. /TL&DR

Det har funnits fler aktörer än Steam på marknaden en bra stund utan att folk varit speciellt upprörda. GoG som du redan nämnt samt tex Humble. Att det inte varit lika upprörda tongångar då kan nog utläsas i att dessa söker vinna marknadsandelar genom att hitta något unikt som inte deras konkurrenter har och luta på det. Tex GoG kör hårt på att hitta abandonware och andra äldre spel och fixar så de funkar på nyare hårdvara. Samt trycker hårt på ej DRM. Humble kör sitt krut på välgörenhets bundles. Detta med framgång.

Däremot så är det så att när fler och fler aktörer äntrar marknaden och den fragmenteras så minskar vinstmarginalerna för samtliga aktörer. Just nu så skall tydligen alla sälja spel. Till och med Razer och Discord. Det ökar trycket på samtliga aktörer och det är då bara en tidsfråga innan några får släcka lyset, med de konsekvenser jag nämnde i mitt inlägg.

Epic skiljer sig från alla andra aktörer dock. De bidrar inte bara till en fragmenterad marknad, de försöker även fragmentera innehållet på marknaden genom att köpa sig exklusiviteter. Dvs du som användare har inte längre valfriheten att välja i vilken infrastruktur du vill köpa via, oavsett anledning du må ha till ditt val. Du måste välja Epic. Det gör marknaden ännu sårbarare och är ett mycket fult sätt att försöka kapa åt sig marknadsandelar. Jag tror det är detta som gör att Epic skapar så mycket upprördhet idag trots att de är sent in på banan när det gäller aktörer som vill ha en del av Steams kaka.

Det finns redan exempel på en aktör som har fått släcka lyset, Stardock Impulse som köptes av Gamestop där det senare avvecklades. En annan mer okänd aktör är Gamersgate, svenskt företag tror jag dessutom, som fortfarande är igång, men tack vare sin svaga ställning så lär de vara i riskzonen snart om detta fortsätter.

När jag väljer GoG framför Steam så betyder det inte att jag bojkottar steam,razer,discord,uplay,origin,humble osv osv. Jag har helt enkelt valt dem för att de lyckades fånga min uppmärksamhet och ge mig en anledning att välja dem när jag skall handla. Jag hade fortfarande möjligheten att välja någon annan och det gör jag också av samma anledning. Med Epic store så tas det valet ifrån mig. Där spelar det ingen roll hur de sköter sig eller hur deras erbjudande står sig mot konkurrensen, för det finns ingen konkurrens när de köper exklusiviteter/monopol på en produkt. Så jag kommer således visa min avsky mot detta försök att fragmentera innehållet på marknaden genom att, överallt där det går, välja något annat än Epic. Konsol för detroit, Windows store för The other worlds osv. Jag är en backer för Phoneix point osv så jag kommer fortfarande installera Epic och ha spel där. Men jag kommer aldrig bygga mitt spelbibliotek på deras plattform för jag vill inte att andra aktörer skall titta på Epic och tycka att de också skall börja köpa exklusiviteter och fragmentera innehållet ytterligare. Jag vill att de skall titta på Epic och känna att, aha titta där har vi ett exempel på att fri konkurrens är bättre än att köpa sig monopol.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

De kanske höjde grafiken?;)
Har själv svårt att förstå varför ett 1080 krävs.

En gissing är att spelet inte är väloptimerat utan en mer eller mindre rak konvertering med så lite hands-on som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Varför kräver dom ett 1080 när spelet själv gick på en mycket sämre hårdvara när det släpptes?(ps4)

Skickades från m.sweclockers.com

Det krävs inte. Det som krävs är ett Nvidia Geforce GTX 660 2 GB eller bättre.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har spelet till PS4... Inplastat. Jag har sån jävla backlog att alla mina konsolspel lär släppas till PC innan jag hunnit ta mig an dom. Förutsätter att GTX 1080 är för 60fps "ultra". Men i övrigt är det väl en 30fps-titel så jag skulle inte bry mig så mycket om rekommendationerna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Inget konstigt alls, det är kraven för rekommenderad prestanda på systemet. Det blir lite rolig grammatik bara.

Vad är det som gör att "Rekommenderat system" inte fungerar? Jag ser ingen anledning att fucka upp grammatiken med ett "krav" där?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Vad är det som gör att "Rekommenderat system" inte fungerar? Jag ser ingen anledning att fucka upp grammatiken med ett "krav" där?

Vad jag vet är "krav" i detta sammanhang nästan synonymt med "specifikation". Ej att förväxlas med den andra betydelsen av "krav", som i "kravspecifikation". Ibland förstår man verkligen varför svenska anses vara ett knepigt språk.

Edit: nästan rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Undrar om det går att spela med AMD. Står inget om det så jag antar att det inte kommer fungera.

Jag gissar på att det är mer för att NVIDIA har betydligt större marknadsandel än AMD. AMD har ju annars kört väldigt mycket för Vulkan så skulle förvåna mig mycket om det inte fungerar alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Märkt att trenden verkar gå mot att spel ska (åtminstone på Intel-sidan) numer måste drivas minst av en i7 för att ha en chans att gå över 40-60 FPS på de mest grundläggande inställningarna. Detta är definitivt kännbart fenomen i BFV och FC5.

Visa signatur

[i5 4690k @ 4.2 GHz] [Corsair H55] [Sapphire Vega 64 Nitro+] [8 Gb 1621 Mhz) [EVGA Supernova G2 750W] [Fractal Design Define R5]
--
[AC Silentium T2] [AMD 64 3500+ 90nm Winchester] [Zalman 7000CNPS AlCu] [Asus A8N SLI Deluxe] [1 GB RAM Corsair XMS3200XL 2-2-2-5] [Ati Radeon X850XT] [250 GB Hitachi SATA] [200 GB Samsung SATA2 NCQ] [Sony DVD] [NEC 3520 DVD/CD Brännare] [SB Audigy2 ZS] [Logitech MX 518] [Func Surface] Införskaffades 03/2005

Permalänk
Medlem

Värsta systemkravet stod inte med på listan...
EGS... huga, nej det systemkravet kommer jag nog aldrig nå.

Permalänk
Medlem

Varför så mycket hat mot Epic games store? Är det de exklusiva titlarna som upprör? Klart att de vill ha exklusiva titlar för att locka kunder precis som Sony, Microsoft och Nintendo gör på konsol. Varför har folk problem med att installera ännu en klient. Jag har redan typ 5-10 klienter och jag hatar alla lika mycket.

Jag tycker Microsoft kan lösa detta genom att göra en gemensam spel-launcher-hub-grej i Windows och en default-folder där alla spel installeras. Alla utgivare kan få möjlighet att ha sina egna stores, men i Microsofts klient (front end). Vips blir 10 klienter till 1, alla kör sina egna priser, Microsoft tar ingen del av kakan, alla blir nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Undrar om det går att spela med AMD. Står inget om det så jag antar att det inte kommer fungera.

Din lille spjuver!

Går man till Epic Games står det mer utförligt "nVidia GTX 1080 or equivalent" vilket av någon anledning verkar ha fallit bort i Sweclockers artikel, det innebär nog snarare att Nvidia precis som Epic helt enkelt skyfflat in pengar till utvecklarna för att gynnas mer i marknadsföringen. Sen är ju spelen från PS4, som körs på både processor och grafikkort (typ HD7870) från AMD.

Vill man veta lite mer hur Vulkan presterar på AMD resp Nvidia kan man kolla på Sweclockers gamla snabbtest av Wolfenstein 2:
https://www.sweclockers.com/test/24659-snabbtest-wolfenstein-...

Prestandan i Vulkan kan såklart variera beroende på vilka specifika optimeringar som görs:
https://wccftech.com/wolfenstein-ii-deferred-rendering-and-gp...

Wolfenstein 2 fick ex vis stöd för en variant av variable rate shading i slutet av förra året i form av Adaptive Shading, en kvalitetssänkande men prestandahöjande finess som än så länge likt DLSS bara finns tillgänglig för Nvidias RTX-serie:
https://www.guru3d.com/news-story/quick-test-wolfenstein-ii-t...

Permalänk
Medlem

Jag var naturligtvis lite ironisk med mitt svar. Jag förstår att systemkrav baseras mest på vad Nvidia har eftersom dem har mycket större marknadsandel jämfört med AMD men jag tycker att som princip så ska båda tillverkarna vara med, oavsett marknadsandel eftersom dem ändå har många likvärdiga kort.

Men det känns som att det nästan inte är värt att klaga för det blir ingen skillnad och vad kan lilla jag göra egentligen?

Skrivet av Djhg2000:

Jag gissar på att det är mer för att NVIDIA har betydligt större marknadsandel än AMD. AMD har ju annars kört väldigt mycket för Vulkan så skulle förvåna mig mycket om det inte fungerar alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av bopp:

Din lille spjuver!

Går man till Epic Games står det mer utförligt "nVidia GTX 1080 or equivalent" vilket av någon anledning verkar ha fallit bort i Sweclockers artikel, det innebär nog snarare att Nvidia precis som Epic helt enkelt skyfflat in pengar till utvecklarna för att gynnas mer i marknadsföringen. Sen är ju spelen från PS4, som körs på både processor och grafikkort (typ HD7870) från AMD.

Vill man veta lite mer hur Vulkan presterar på AMD resp Nvidia kan man kolla på Sweclockers gamla snabbtest av Wolfenstein 2:
https://www.sweclockers.com/test/24659-snabbtest-wolfenstein-...

Prestandan i Vulkan kan såklart variera beroende på vilka specifika optimeringar som görs:
https://wccftech.com/wolfenstein-ii-deferred-rendering-and-gp...

Wolfenstein 2 fick ex vis stöd för en variant av variable rate shading i slutet av förra året i form av Adaptive Shading, en kvalitetssänkande men prestandahöjande finess som än så länge likt DLSS bara finns tillgänglig för Nvidias RTX-serie:
https://www.guru3d.com/news-story/quick-test-wolfenstein-ii-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Jag var naturligtvis lite ironisk med mitt svar. Jag förstår att systemkrav baseras mest på vad Nvidia har eftersom dem har mycket större marknadsandel jämfört med AMD men jag tycker att som princip så ska båda tillverkarna vara med, oavsett marknadsandel eftersom dem ändå har många likvärdiga kort.

Men det känns som att det nästan inte är värt att klaga för det blir ingen skillnad och vad kan lilla jag göra egentligen?

Jo, precis, det är lugnt, jag förstod det. Och jag håller med, det är också något jag irriterar mig på.

Jag tror som sagt att det inte är omöjligt att det kommer att klistras på en Nvidialogga på det här spelet, vi får se, det känns så, men om det är utvecklaren som på egen hand beskrivit systemkraven så här, är det allvarligare om de utelämnar alternativen med namn. Det är inte alltid lätt att göra sig hörd i den nvidiacentriska värld som många verkar leva i, eller rent allmänt när människor lever i tron att det bara finns "en sanning". Det man kan göra är att ta tillfälle att informera om alternativen när det går. T ex som jag försökte göra i mitt svar nyss.

Permalänk
Medlem

Blir inga köp innan det släpps på Steam eller GOG.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5