Apple avtäcker kreditkortet Apple Card

Permalänk
Melding Plague

Apple avtäcker kreditkortet Apple Card

Apple fortsätter satsa på betallösningar inom sitt eget ekosystem och presenterar ett eget kreditkort. Fokus ligger på låga avgifter för kunder samt hög säkerhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gammal och bitter eller vis och luttrad?
Min tanke är att det känns som vi ger bort mer och mer av oss själva och kontrollen av våra liv och privatliv till företag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vet flera som kommer hoppa på detta tåget när det väl beger sig.
Jag kommer stanna kvar på perrongen och se vad som händer under en överskådad tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Trodde ett tag att det var 1a April redan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det här slår, verkar som de plockat bort hörlursutgången även här.

Permalänk
Medlem

"Just säkerhet är en viktig aspekt av Apple Card och alla uppgifter sparas i telefonens Secure Element-krets som används för Apple Pay. Varje köp måste också verifieras med antingen Face ID eller Touch ID, samt en engångskod. Apple menar att det gör att företaget aldrig kan se vad en kund köpt, eller hur mycket pengar de spenderat."

Vad händer om kunden inte betalar sin faktura sen på kreditkortet? Vad händer om kunden måste ringa sitt kreditkortsbolag (Apple) för felaktigt köp eller nånting?
De har ju den informationen tillgänglig såklart, även om det lär hållas separat från vanliga bolaget.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Återigen är det Apple vi snackar om, så jag tror de kommer lyckas. Att de kommer kunna se vilka köp man gör, när och var etc är ett litet pris att betala för många när allt blir 2% billigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska man skratta eller gråta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Trodde ett tag att det var 1a April redan.

Eller hur? Så fort man hör ord som "lägre avgifter" eller "utan extra kostnader" och Apple så tror man direkt det är ett skämt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"Just säkerhet är en viktig aspekt av Apple Card och alla uppgifter sparas i telefonens Secure Element-krets som används för Apple Pay. Varje köp måste också verifieras med antingen Face ID eller Touch ID, samt en engångskod. Apple menar att det gör att företaget aldrig kan se vad en kund köpt, eller hur mycket pengar de spenderat."

Vad händer om kunden inte betalar sin faktura sen på kreditkortet? Vad händer om kunden måste ringa sitt kreditkortsbolag (Apple) för felaktigt köp eller nånting?
De har ju den informationen tillgänglig såklart, även om det lär hållas separat från vanliga bolaget.

Jag ser framför mig att de kommer låsa ute folk från alla tjänster tills pengarna är betalade

"Betala fakturan så låser vi upp din telefon", typ.

Nä, det kommer de nog inte göra men tekniskt sett är det ju fullt möjligt. Fast det är klart.. Folk som har råd med Apple-produkter kan nog i regel betala sina fakturor i tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser framför mig att de kommer låsa ute folk från alla tjänster tills pengarna är betalade

"Betala fakturan så låser vi upp din telefon", typ.

Nä, det kommer de nog inte göra men tekniskt sett är det ju fullt möjligt. Fast det är klart.. Folk som har råd med Apple-produkter kan nog i regel betala sina fakturor i tid.

Hehe, ja det skulle ju vara rimligt.

Och nej, jag har träffat folk som köpt Iphone för pengarna som skulle gå till hyran. Bara för att de har Apple-produkter betyder inte att de har pengar. Dock är jag lite osäker på vad de ska ha för kreditkrav på personerna haha.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

"Fokus ligger på låga avgifter för kunder"

Mhm, låter verkligen som Apple.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Återigen är det Apple vi snackar om, så jag tror de kommer lyckas. Att de kommer kunna se vilka köp man gör, när och var etc är ett litet pris att betala för många när allt blir 2% billigare.

Pengar är pengar, och Apple lär knappast kunna låna ut billigare än någon annan. Troligtvis är det här ett sätt att binda kunden, som tas igen via andra högre utgifter. Priset på kapital ändrar förvånansvärt lite, utan skyfflas bara runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför folk hoppar på trenden, det är ju trots allt lite lättare än att ha ett separat kort, aka "SJUKT smidigt"

Nivån som krävs för att imponera på folk är numer så låg att det i princip är omöjligt för företagen att inte vara "innovativa".

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag saknar Steve Jobs. Han hade satt ribban betydligt högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OK för att jag hellre hade sett dem lägga energin på något roligare, men det är ju inte fel att de lanserar något som eventuellt innebär att man får några kronor tillbaka. Funkar det inte bra så är det väl bara att använda ett annat plastkort.

Logiken, som jag förstår det, är att kreditkortsföretag i allmänhet tar ut höga avgifter - delvis för att täcka upp för bedrägerier, men mycket går till saftiga vinster. Apple är så säkra på att deras säkerhetslösning är så mycket bättre att bedrägerierna går ner (Apple Pay har ju funnits ett tag, så de har väl data på det) att de kan ge tillbaka några kronor på alla köp för att locka folk att använda den lösningen istället för den som Visa och Mastercard kör med. Att kortet har en koppling till Mastercard skall väl ses som backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Pengar är pengar, och Apple lär knappast kunna låna ut billigare än någon annan. Troligtvis är det här ett sätt att binda kunden, som tas igen via andra högre utgifter. Priset på kapital ändrar förvånansvärt lite, utan skyfflas bara runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett sätt att "skyffla runt" kapiralet skulle väl kunna vara att man genom att äga kreditkortet får full insyn i kundens köp, och då bättre kan rikta reklamen runt sina andra tjänster, som sedan resulterar i att folk köper dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och återigen så går alla på att man får 2% rabatt på allt - ja eller hur. Finns redan flera kort som har liknande upplägg där man får "återbäring". Och vad kommer då rabatten ifrån? Jo genom skyhöga betalningsavgifter som butikerna får lägga ut varje gång någon betalar med kort - och som butikerna dessutom inte får ta extra betalat av kund för....hmmm...fast vem tror ni betalar i slutändan?
Butikspriserna ligger 3-4% högre bara att täcka betalningsavgifterna - så oj vad vänligt att vi får tillbaka 2% av apple.

Permalänk
Avstängd

Låter spännande!

Jag är så trött på hela finansbranschen med banker involverade i pengatvätt och korruption. Så det här är färsk fläkt som förhoppningsvis kan skaka om hela finansbranschen!
Förhoppningsvis kan vi få se en ökning av finansiell transparens också. På något sätt.

Bankerna är så lata och tråkiga också. Dom innoverar inte. Nordea har samma gamla webbapp som från 90-talet.

Varför kom inte bankerna upp med Bitcoin?
Dom bara satt och gjorde ingenting förutom deras vanliga fiffel och båg. Sen kom Satoshi från ingenstans och droppa Bitcoin. Inte heller efter det så har bankerna börjat innovera.

Finansbranschen behöver revolutioneras som bilindustrin revolutionerades av Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser framför mig att de kommer låsa ute folk från alla tjänster tills pengarna är betalade

"Betala fakturan så låser vi upp din telefon", typ.

Nä, det kommer de nog inte göra men tekniskt sett är det ju fullt möjligt. Fast det är klart.. Folk som har råd med Apple-produkter kan nog i regel betala sina fakturor i tid.

Rätt så många som köper Apple-produkter på avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Låter spännande!

Jag är så trött på hela finansbranschen med banker involverade i pengatvätt och korruption. Så det här är färsk fläkt som förhoppningsvis kan skaka om hela finansbranschen!
Förhoppningsvis kan vi få se en ökning av finansiell transparens också. På något sätt.

Bankerna är så lata och tråkiga också. Dom innoverar inte. Nordea har samma gamla webbapp som från 90-talet.

Varför kom inte bankerna upp med Bitcoin?
Dom bara satt och gjorde ingenting förutom deras vanliga fiffel och båg. Sen kom Satoshi från ingenstans och droppa Bitcoin. Inte heller efter det så har bankerna börjat innovera.

Finansbranschen behöver revolutioneras som bilindustrin revolutionerades av Tesla.

Hört talas om Revolut? Skulle vilja påstå att de börjat utmana bankerna på riktigt. Ska bli intressant att se hur bra Apple kan lyckas, har svårt att se att Apples kreditkort kommer bli mycket bättre än Revoluts, men de har ju enorma resurser vilket är en gigantisk fördel och det kan säkert bli en succé även om slutprodukten inte skulle bli så förmånlig, men det beror nog mer på äpplet än på att de har bäst lösning marknaden kan erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser framför mig att de kommer låsa ute folk från alla tjänster tills pengarna är betalade

"Betala fakturan så låser vi upp din telefon", typ.

Nä, det kommer de nog inte göra men tekniskt sett är det ju fullt möjligt. Fast det är klart.. Folk som har råd med Apple-produkter kan nog i regel betala sina fakturor i tid.

Tekniskt sett kanske det är möjligt (tvivlar iof på att de har den kontrollen) men inte juridiskt. Det går att hålla inne en vara eller tjänst (retentionsrätt) som har direkt samband med (den uteblivna) betalningen (konnexitet).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Återigen är det Apple vi snackar om, så jag tror de kommer lyckas. Att de kommer kunna se vilka köp man gör, när och var etc är ett litet pris att betala för många när allt blir 2% billigare.

Skrivet av Ozzed:

Ett sätt att "skyffla runt" kapiralet skulle väl kunna vara att man genom att äga kreditkortet får full insyn i kundens köp, och då bättre kan rikta reklamen runt sina andra tjänster, som sedan resulterar i att folk köper dem.

"Just säkerhet är en viktig aspekt av Apple Card och alla uppgifter sparas i telefonens Secure Element-krets som används för Apple Pay. Varje köp måste också verifieras med antingen Face ID eller Touch ID, samt en engångskod. Apple menar att det gör att företaget aldrig kan se vad en kund köpt, eller hur mycket pengar de spenderat."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heknu:

"Just säkerhet är en viktig aspekt av Apple Card och alla uppgifter sparas i telefonens Secure Element-krets som används för Apple Pay. Varje köp måste också verifieras med antingen Face ID eller Touch ID, samt en engångskod. Apple menar att det gör att företaget aldrig kan se vad en kund köpt, eller hur mycket pengar de spenderat."

Apple menar != Sanningen per automatik. Jag säger inte att de kommer att göra det men risken finns, det ligger satans med pengar i det och Apple är Apple. De har sådan status hos så pass många att de skulle kunna göra vad som helst och folk skulle i alla fall köpa deras varor och tjänster. Med en sådan utgångspunkt är man ju dum i huvudet om man inte drar nytta av situationen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Och återigen så går alla på att man får 2% rabatt på allt - ja eller hur. Finns redan flera kort som har liknande upplägg där man får "återbäring". Och vad kommer då rabatten ifrån? Jo genom skyhöga betalningsavgifter som butikerna får lägga ut varje gång någon betalar med kort - och som butikerna dessutom inte får ta extra betalat av kund för....hmmm...fast vem tror ni betalar i slutändan?
Butikspriserna ligger 3-4% högre bara att täcka betalningsavgifterna - så oj vad vänligt att vi får tillbaka 2% av apple.

Det du säger är sant men sättet du säger det på målar upp Apple som "the bad guy" vilket är helt fel.
Det är inte Apple som sätter transaktionspriserna (antar att det är VISA och Mastercard?). Om man dessutom får tillbaka 2% insatt på sitt konto, till skillnad från värdecheckar, så har de även en av de högsta återbäringen. Åtminstone jämfört med svenska kreditkort, kanske ser annorlunda ut i staterna.

Frågan är bara vad de tänkt sig för årskostnad. Många kort är ju gratis.

(Själv använder jag gladeligen kreditkort om de inte har någon årskostnad samt om det ger mig ett par hundralappar i värdecheckar då och då. Kortet från min bank ger ju inte ett jota så det känns dumt att låta bli.)

Permalänk
Inaktiv

Sorry, jag förknippar inte Apple med säkerhet. Helt sjuka systembrister de har haft trots BSD-baserat system. Ett kreditkort från Apple? No thanks...

Permalänk
Avstängd

Varför heter det inte "iCard"?

Dessutom fick jag en löjeväckande känsla inombords när jag såg det sifferfria kortet, "Känns som MINDBLOWING - att ingen har tänkt på detta tidigare?!". Det fick mig att inse att papper kan ju användas till att torka ens ända inne på toaletten... jag kallar det för... toalettpapper!

Kom ihåg att detta är Apple och att pengar inte växer på träd utan skyfflas runt mellan människor: någonstans kommer de att tjäna pengar, antingen via avtal med MasterCard, sina högre årsavgifter eller andra dolda avgifter.

Tänk på att i USA så ser många olika slags avgifter som vedertaget medan vi i Sverige reagerar snabbt på sådant skitsnack som "administrationsavgift, hanteringsavgift, avgift för att lägga på avgift, osv".

Som tur var känner jag mig aldrig tvungen att skaffa prylar eller grejer och framförallt inte från Apple. Vilken smärta att känna sig tvungen att köpa allt som något företag erbjuder bara för att det är det företaget.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Det verkar bra. Det jag dock inte gillar är inlåsningar som Apple verkar göra med de flesta produkter, som att man måste ha en Appleprodukt.
Av precis samma anledning ratade jag Samsung och swedank pay, Goggle pay fungerade på väldigt många enheter men visst var det riktigt dåligt att den ej fungerade på iPhone, därför håller de nu på att utveckla så att google pay kommer att stödas på iOs:
https://itunes.apple.com/us/app/google-pay/id575923525?mt=8

Permalänk

Framgår inte vad avgiften är ännu. Mer än att man får tillbaka 2% för att kunna betala avgiften med.

Klarna däremot erbjuder ju redan idag Apple Pay helt utan avgifter som man kan koppla direkt till sitt bankkonto och välja att det ska dras direkt eller komma som på faktura. Smidigt när man har en bank som inte vill ta det moderna steget och erbjuda tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Jag saknar Steve Jobs. Han hade satt ribban betydligt högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja verkligen, en iPhone som inte ens gick att hålla i vänsterhand för den tappade signalen då bland annat.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini