Apple visar Arcade – prenumerationstjänst för spel till Mac, Iphone, Ipad och Apple TV

Permalänk
Melding Plague

Apple visar Arcade – prenumerationstjänst för spel till Mac, Iphone, Ipad och Apple TV

Med Arcade storsatsar Apple på en egen speltjänst, där prenumeranter får tillgång till över 100 handplockade och exklusiva speltitlar som kan köras på valfri Apple-enhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pratar vi alltså om pc-spel eller mobilspel? Om det är pc-spel så har ju Apple inget att komma med, och varför skulle man streama mobilspel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Pratar vi alltså om pc-spel eller mobilspel? Om det är pc-spel så har ju Apple inget att komma med, och varför skulle man streama mobilspel?

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är en mindre panikåtgärd för att matcha övriga stora konkurenter såsom microsoft, google, amazon etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Det står väl ingenstans att spelen streamas? Det är en prenumeration.

Permalänk
Medlem

Det var då satan vad grejer Apple lanserar saker nu. Månne det vara jakten på en ny kassako när försäljningen av iPhone X gått sådär?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Det känns lite som att Apple dras mer och mer mot mycket halvdana produkter än få starka som det har varit förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Det var då satan vad grejer Apple lanserar saker nu. Månne det vara jakten på en ny kassako när försäljningen av iPhone X gått sådär?

Skickades från m.sweclockers.com

X:en har gått kanonbra, du tänker på dom andra kanske.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tror på den här idén, men jag kan förstå att de försöker. Det är hart när omöjligt att tjäna pengar på mobilspel om man inte kör Free-to-play numer eftersom ingen vill betala 20 kr för ett spel. Apple har aldrig gillat den lösningen (det gör väl ingen?) så då vill de göra ett försök med något annat.

Skrivet av rabiesekorre:

Det var då satan vad grejer Apple lanserar saker nu. Månne det vara jakten på en ny kassako när försäljningen av iPhone X gått sådär?

Precis så är det. Apple har sagt till aktieägarna länge att framtiden är tjänster.

Notabelt att priset lämnas öppet. Nu har Apple Music, News+, TV+, Arcade och prenumeration på lagringsutrymme för att backa upp telefoner. Hade varit trevligt med ett abbonemang för allt, eller åtminstone ett lägre pris om man har flera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Sando:

Pratar vi alltså om pc-spel eller mobilspel? Om det är pc-spel så har ju Apple inget att komma med, och varför skulle man streama mobilspel?

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar alltså om spel för både dator (Mac) och mobila enheter från Apple, som alla drivs lokalt. Jag förtydligade detta något i artikeln

Permalänk

Wow!! Över HUNDRA spel! Steam kan gå och lägga sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Wow!! Över HUNDRA spel! Steam kan gå och lägga sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Det räcker om man har de bästa spelen

Man måste börja någonstans..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det räcker om man har de bästa spelen

Man måste börja någonstans..

Sen är det väldigt individuellt vad som kan ses som de "bästa" spelen. Kanske mer ska vara: vad är de bästa spelen för just mig?

Kan själv säga att gå på vad andra har tyckt har sällan hjälpt mig hitta mina favoriter

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Wow!! Över HUNDRA spel! Steam kan gå och lägga sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Steam har ≈10.000 spel till OS X.

10.000 är som du så snyggt lade fram betydligt fler än 100. Men...
Hur många av dessa 10.000 kan du spela på din iPad? Hur många av dom kan du spela på din Apple TV? Hur många av dom kan du spela på TV:n för att sedan enkelt byta till iPad/datorn när ungarna ska glo på TV?

Jag chansar på noll (men jag blir gärna motbevisad).

Alla vet, även Apple, att de inte kommer kunna konkurrera med Windows när det kommer till "hard core"-spelande, åtminstone inte inom en överskådlig framtid. Men det är inte heller dessa spelare den här tjänsten riktar sig till. Det finns bra många miljoner casual/mobil-spelare som gärna vill se den funktion som Apple erbjuder med den här tjänsten. Frågan är bara vad priset blir och om det kommer finna tillräckligt många bra spel...

Den här tjänsten är ingen som jag själv kommer skaffa (om den inte är löjligt billig men jag tror grisar börjar flyga innan dess) men däremot tror jag att den här tjänsten kommer gå runt ganska bra, betydligt bättre än Apple TV + som de presenterade idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Wow!! Över HUNDRA spel! Steam kan gå och lägga sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur många spel tror du fanns på STEAM vid lanseringen?

Permalänk

Tråkigt att Apple börjar sunka ner sig. Först visade det sig att Jony Ive inte var nån riktig designer -UIt förfulades och applewatch ser ut som en larmknapp. Verkar som de saknar strategin också. Och alla buggar i iOS. Bring back Scott Forstall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så 100 semi idle spel? Yay, extas....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hoppas dom har candy crush och liknande kloner för det verkar vara det folk spelar på sin telefon oftast...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om man inte är förälder tror jag det är svårt att inse värdet av detta:
”Apple Arcade games cannot collect any data about the user without consent.
All Apple Arcade games will be all-you-can-play experiences, with all features, content, and updates included at no extra charge, and with no ads or in-app purchases necessary.”

ALLT som ungarna vill spela går ut på att de någon gång skall klicka fel och låta appen samla in all information på din telefon och sälja till ”intressenter”, (och/eller köpa något digitalt husdjur till absurda priser.)

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara räddningen för mobile gaming. Spel där utvecklarna inte behöver fokusera på monetization och in-app purchases utan enbart på gameplay och content. Att spelen inte heller kan samla in data på hur man spelar och vilka beslut man tar, för reklamprofilering är också ett plus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Hur många spel tror du fanns på STEAM vid lanseringen?

1.

Steam var tänkt att förenkla uppdateringen av Counter-Strike. Sen insåg Valve att dom kan använda systemet för att uppdatera sina andra spel samt sälja spelen via systemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

X:en har gått kanonbra, du tänker på dom andra kanske.

Har den? Verkar inte så enligt den här nyheten : https://www.sweclockers.com/nyhet/26998-apple-medger-att-hoga...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Japp det har den. Din artikel handlar om modellerna efter och inte X.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Adlersparre:

Tråkigt att Apple börjar sunka ner sig. Först visade det sig att Jony Ive inte var nån riktig designer -UIt förfulades och applewatch ser ut som en larmknapp. Verkar som de saknar strategin också. Och alla buggar i iOS. Bring back Scott Forstall!

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du i dagsläget att IOS 6 och tidigare med sin ”skeuomorphism” ser bättre ut än IOS 7 och senare? Det tycker inte jag. Har en Iphone 3s med IOS 6 som jag startar upp ibland – tycker inte det ser särskilt bra ut jämfört med dagens IOS.

En smartklocka som är kvadratisk är enligt mig riktigt smart då den i många fall ska visa text vilket ter sig bättre än på en rund skärm. Tycker inte den ser ut som en larmknapp. Apples strategi kan diskuteras, men finns väl inga tecken på att den verkar gå åt skogen. IOS är inte buggfritt, men att det skulle vara särskilt buggig håller jag inte med om.

Men Scott Forstall verkar absolut vara en trevlig kille.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Som Gurk nämnt så handlar den artikeln om Xs och XR, inte om X (ja, deras namn på modeller nu för tiden börjar bli frustrerande dåligt).

Permalänk
Medlem

Prenumerera på nyheter
Prenumerera på spel
Prenumerera på tv

Apples event var nog det sämsta på flera år, folk på eventen brukar applådera som tokar för allt, denna gången såg det ut som folken var så extremt uttråkade haha.

Riktigt skit event med massa jävla prenumerationer bara.

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa och äga spel. Kunna komma tillbaka till klassiker efter flera år och uppleva dem igen. Game-as-a-service, multiplayer fokus, återkommande betalningar osv håller på att döda mycket av det som gjode iaf min generation till inbitna gamers.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Japp det har den. Din artikel handlar om modellerna efter och inte X.

Skrivet av Tanax:

Som Gurk nämnt så handlar den artikeln om Xs och XR, inte om X (ja, deras namn på modeller nu för tiden börjar bli frustrerande dåligt).

Oups okej, jag är så långt ifrån ett Apple fan man kan komma så måste erkänna att jag trodde X var ett samlingsnamn för denna generation men glömde att det släppts en X för något år sedan eller vad det var.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

All Apple Arcade games will be all-you-can-play experiences, with all features, content, and updates included at no extra charge, and with no ads or in-app purchases necessary.”

Jag kommer troligtvis inte ens bry mig om att testa den här tjänsten men den där meningen var riktigt vacker att läsa. Troligtvis håller många utvecklare tyvärr inte med och väljer bort den plattformen just pga detta.

Skrivet av Nivity:

Prenumerera på nyheter
Prenumerera på spel
Prenumerera på tv

Apples event var nog det sämsta på flera år, folk på eventen brukar applådera som tokar för allt, denna gången såg det ut som folken var så extremt uttråkade haha.

Riktigt skit event med massa jävla prenumerationer bara.

Allt beror på vilka förväntningar man har. Om man tror att Apple (eller något annat företag) ska släppa revolutionerande produkter varje event så är man dömd att bli besviken nästintill varenda gång.

Jag har inte sett eventet men jag skulle mer än gärna betala en månadsavgift för att få tillgång till hundratal stora tidningar och magasin. Räcker ju med att man prenumererar på en tidning och ett magasin för att man ska bli ruinerad. Nästan.

Permalänk
Medlem

Tycker bättre om att betala månadsavgift för att spela spela som jag inte äger än att betala 600 spänn för ett spel som jag inte heller äger (eller jag äger det tills Steam eller motsvarande bestämmer att ta bort spelet från deras servrar p.g.a. att licensen gått ut för någon random låt som finns inkluderad i spelet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel NUC :(