Treckstor A13B vart är hårddisken? Datorn vägrar starta och vill spara datan på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Treckstor A13B vart är hårddisken? Datorn vägrar starta och vill spara datan på hårddisken.

Hej.
Jag har en Treckstor surfbook A13B som vägrar starta. Den kommer bara till BIOS som är verkar vara minimalt när jag försöker starta den. Så jag öppna den för att plocka ut hårddisken för att spara innehållet. Men det verkar inte finnas nån hårddisk.

Vad är det enklaste sättet att spara innehållet på?
Funderar på att försöka med en usb med linux på eller plocka bort moderkortet och se om det finns nått på andra sidan.

Nån som har nått tips om hur man kan fixa detta?

Visa signatur

Henge

Permalänk
Medlem

@Henge: Troligen sitter minnet integrerat på moderkortet :/

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Paddglutt: Jo det va det jag blev fundersam på. Moderkortet är ju stort som en telefon.

Visa signatur

Henge

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att det är en M.2, mSATA eller mPCI-E-disk och då kan den sitta lite var som helst. Under tangentbordet var poppis att sätta dem när netbooks först kom men det kan vara så illa att det är en bunte flashminnen direkt på moderkortet.
Det finns bara ett sätt att ta reda på det

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju en tom M.2 plats så det kanske finns en till.

Får se om det kommer bättre råd tills imorrn. Annars blir det skruva tills det funkar... Lägger upp en bild ifall jag hittar nått.

Visa signatur

Henge

Permalänk
Medlem

@Henge: Tyvärr är det fastlött eMMC minne på den modellen med en M.2 port för att kunna utöka om man behöver/vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

eMMC minne =~ SD-minne fast av den lite bättre sorteringen i kisellotteriet i regel.

motsvarande används mycket i mobiltelefoni/smartphone som storage.

men har du en eMMC-minnescrasch så är det jobbig och du får hoppas att det kan boota från en minnessticka med någon räddnings-image av en linux och där hoppas att minnet är synligt och tillgängligt där - problemet är att BIOS förmodligen ligger i samma minne...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ska försöka med en linux usb i morgon när jag har nycktrat till Återkommer med resultat...

Visa signatur

Henge

Permalänk
Medlem

Är det riktigt viktigt så är det bättre lämna till en firma som sysslar med dataträddning än att försöka själv då det kan kan snabbt sänka förutsättning bara att slå på strömmen, och om det mot förvånad vaknar till liv så har du bara en enda chans - så se till att ha lagringsmedia tillgängligt om du tar risken.

Och sedan - lär dig att aktivera backup... eller lär dig att ha en rutin att ta sådana då och då på en extern USB-disk. Är det wordfiler mm. som tillhör office365 och MS-kontot aktiverat så kanske du har det på molnet redan som backup...