Treckstor A13B vart är hårddisken? Datorn vägrar starta och vill spara datan på hårddisken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Treckstor A13B vart är hårddisken? Datorn vägrar starta och vill spara datan på hårddisken.

Hej.
Jag har en Treckstor surfbook A13B som vägrar starta. Den kommer bara till BIOS som är verkar vara minimalt när jag försöker starta den. Så jag öppna den för att plocka ut hårddisken för att spara innehållet. Men det verkar inte finnas nån hårddisk.

Vad är det enklaste sättet att spara innehållet på?
Funderar på att försöka med en usb med linux på eller plocka bort moderkortet och se om det finns nått på andra sidan.

Nån som har nått tips om hur man kan fixa detta?

Henge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun och Bromma
Registrerad
Nov 2016

@Henge: Troligen sitter minnet integrerat på moderkortet :/

Dator 1: Win10 PRO | Intel I5 6600K | MSI Krait Gaming 3x | Asus Strix 1070 | Deepcool Captain 120 White | Corsair Vengeance 16gb LED

Dator 2: Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus Strix 1080ti OC| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 16gb RGB PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

@Paddglutt: Jo det va det jag blev fundersam på. Moderkortet är ju stort som en telefon.

Henge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Mycket möjligt att det är en M.2, mSATA eller mPCI-E-disk och då kan den sitta lite var som helst. Under tangentbordet var poppis att sätta dem när netbooks först kom men det kan vara så illa att det är en bunte flashminnen direkt på moderkortet.
Det finns bara ett sätt att ta reda på det

i5 8600 | H100i v2 w/ ML-120 RGB PRO | 32GB Vengeance RGB PRO 3000MHz CL15 | RX580 8GB | 960 500GB + 860 EVO 250GB | AOC 2460G4 | BlackWidow Chroma v2 Green + G502 / G603 + Arctis 5 / Arctis 3 2019 | 2*8+(2*8+2*6)+8+2 TB
NAD D3020 v1 + B&W 686s2 | DragonFly Black + Momentum Wireless M2 / RHA T-10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Ja det finns ju en tom M.2 plats så det kanske finns en till.

Får se om det kommer bättre råd tills imorrn. Annars blir det skruva tills det funkar... Lägger upp en bild ifall jag hittar nått.

Henge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

@Henge: Tyvärr är det fastlött eMMC minne på den modellen med en M.2 port för att kunna utöka om man behöver/vill.

Asus Rog Strix Z370-H Gaming - Intel i7 8700K @ stock - Noctua NH-D15 - Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 8G OC Gaming - Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) / 3000Mhz / - Evga Supernova G3 750W - Samsung 250gb 840 EVO - OCZ Vertex 460A 480GB - Samsung 500gb 850 EVO - Fractal Design Define S - AOC AGON AG271QG / 27" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

eMMC minne =~ SD-minne fast av den lite bättre sorteringen i kisellotteriet i regel.

motsvarande används mycket i mobiltelefoni/smartphone som storage.

men har du en eMMC-minnescrasch så är det jobbig och du får hoppas att det kan boota från en minnessticka med någon räddnings-image av en linux och där hoppas att minnet är synligt och tillgängligt där - problemet är att BIOS förmodligen ligger i samma minne...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Tack för svaren. Ska försöka med en linux usb i morgon när jag har nycktrat till Återkommer med resultat...

Henge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Är det riktigt viktigt så är det bättre lämna till en firma som sysslar med dataträddning än att försöka själv då det kan kan snabbt sänka förutsättning bara att slå på strömmen, och om det mot förvånad vaknar till liv så har du bara en enda chans - så se till att ha lagringsmedia tillgängligt om du tar risken.

Och sedan - lär dig att aktivera backup... eller lär dig att ha en rutin att ta sådana då och då på en extern USB-disk. Är det wordfiler mm. som tillhör office365 och MS-kontot aktiverat så kanske du har det på molnet redan som backup...