Uppgradera Avast/CCleaner för bättre prestanda?

Permalänk

Uppgradera Avast/CCleaner för bättre prestanda?

(Var osäker på om detta var bästa platsen för denna fråga, en moderator får la flytta den isåfall)

I vilket fall som helst har jag märkt att datorn blivit lite långsammare under dom senaste 3 månaderna vilket både gratis versionerna av
Avast och CCleaner har påpekat, har funderat på att uppgradera nån av dom för att kunna ta bort diverse skräpprogram/filer som ligger gömd nånstans och segar ner datorn.

Men tänkte kolla först om det finns nån som har någon erfarenhet med vardera program som märkt av någon skillnad,
Vet att dom flesta säkert tycker att det är bäst och formatera om datorn och börja om på nytt, men har för tillfället lånat ut min bärbara hårddisk till min bror som jag kan spara allt jag vill behålla på, och kommer inte ha möjlighet och få tillbaka den inom en snar framtid.

Tack!

Visa signatur

| Corsair Carbide 300R Midi Tower | MSI B75MA 1155 | Intel Core i7 3770-3.4GHZ | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 16GB| WD Black 1TB SATA 3.0 | Cooler Master 650W PSU | Logitech G500 | Windows 10 64-bits.

Permalänk
Avstängd

Avast behöver du inte enligt mig.

Ccleaner använder jag endast för att rensa gamla register.

Ska jag ta bort dessa skräpprogram som t.ex Asus egna bloatware så startar jag datorn i felsäkert läge och manuellt raderar dessa och tar bort från ''automatisk uppstart'' via Msconfig.exe i Kör.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Håller med, ta bort Avast, sen kör gratisvertionen av CC för att rensa registret det som behövs typ se till att powersettings är high performance sen stäng av och kolla under startup om du har mkt program där som autostartar vid inloggning av Windows.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Okay, hittade 2 som jag inte kände igen och tog bort dom (får la se om det blir nån förändring), en sak dock och det här kanske kommer fram som en dum fråga, men när jag säger att jag använder Avast så menar jag såklart som Antivirus program, om jag ska ta bort det också finns då redan ett installerat via Windows 10 eller missar jag något nu?

Visa signatur

| Corsair Carbide 300R Midi Tower | MSI B75MA 1155 | Intel Core i7 3770-3.4GHZ | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 16GB| WD Black 1TB SATA 3.0 | Cooler Master 650W PSU | Logitech G500 | Windows 10 64-bits.

Permalänk
Medlem

@Snoddas87:

Windows Defender finns redan i Windows 10 och du kan läsa mer om programmet på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/windows/comprehensive-securit...

Och om du inte redan har en SSD så tycker jag att du bör köpa en, det är nog den bästa investeringen som man kan göra om man vill ha en snabb dator.

Visa signatur

janee

Permalänk

Huh, man lär sig verkligen nånting nytt varje dag, visste inte om Windows defender, ska ta bort Avast genast och se hur det går, tack för svaren!

Visa signatur

| Corsair Carbide 300R Midi Tower | MSI B75MA 1155 | Intel Core i7 3770-3.4GHZ | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 16GB| WD Black 1TB SATA 3.0 | Cooler Master 650W PSU | Logitech G500 | Windows 10 64-bits.