Datorn presterar INTE ALLS som jag antar att den skall.

Permalänk
Medlem

Datorn presterar INTE ALLS som jag antar att den skall.

Tjena gänget! Låter säkerligen som en RIKTIG idiot med detta inlägget haha

Iallafall.

Jag ska länka lite Specar här nere så alla kan se.

Problemet jag har är att jag får låg FPS i spel som CSGO och Heroes of Newerth.
Även WC3 laggar ibland, men där har det nog mest med själva programmet.
FPS på CS som 90 när jag kör allt på Low och även upplösningen.
HoN är nere på 30-40 många ggr..

Ville kolla om vi har nåt GENIUS som VILL och kan hjälpa mig?

Det kanske är så som datorn ska prestera?..

Anyways TACKSAM FÖR SVAR <3

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 3450S @ 2.80GHz
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3
Motherboard
ASRock Z77E-ITX (CPUSocket)

Graphics
GN246HL (1920x1080@144Hz)
Intel HD Graphics (ASRock)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 960 (ASUStek Computer Inc)

Storage
223GB KINGSTON SA400S37240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk
Medlem

Om vi börjar från början... har du kopplat in bildskärmen i grafikkortet eller i moderkortet? Den skall vara inkopplad i grafikkortet, annars använder du den integrerade grafiken (vilken är mycket svagare).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat: Oj wow nej jag är inte helt blåst hahaha

Jag ifrågasätter dock varför SPECCY skriver med Intel HD graphics...

Permalänk
Medlem

Det är väl inte jättekonstigt att ett spel som CS har 90 fps när du har en frekvens på 2.8ghz? Fpsen beror ju nästan helt och hållet på frekvensen, min sambo kör samma grafikinställningar som dig med en r5 1600 på 3.8ghz. Hon har ungefär 160-170 fps i snitt.

Permalänk
Medlem

@Pahwn: Älskar svaret!

Du menar med andra ord att jag skall putta in en bättre processor?

Har du tips om jag kan köra lite OC på den sålänge kanske?

Permalänk
Medlem

@Lucas!: SPECCY känner bara av vilken hårdvara du har, och i denna så ingår ju Intel HD graphics, så inget konstigt med det..

Vet dock inte vad som felas, 90fps i CSGO känns lågt med den hårdvaran, turbo är 3,5Ghz med din CPU, kolla med att ta upp aktivitetshanteraren Ctrl + Alt + Del, efter det klicka flik prestanda, kolla så CPU beter sig normalt, tex om den har "fastnat" på låga Mhz (oftast 800mhz) blir prestandan därefter, kolla också vad energialternativen är inställt på, ta höga prestanda om inte det redan är valt.

Sedan just din hårvara är väl inte så jättelämplig för att få höga fps med nått spel egentligen S version av CPU samt ett GTX960 är inte så mycket att hänga i granen, men lite mer än 90 i ett så lättdrivet spel som CSGO borde det bli.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte processorn eller grafikkortet är för varmt. Är det tex mycket damm i flänsarna på cpu brukar den bli varm, då kan den ha problem att hålla turbo frekvenser. Bör inte vara ditt grafikkort, även om ett 960 inte är det vassaste ska det lätt klara att driva iallafall HoN bra mycket snabbare än 40 fps. Kan tillägga att jag bytte från ett 960, jag spelade iof inget av de spel du spelar men jag hade runt 200 fps i LOL som lär vara ungefär lika krävande som HoN. Jag klockade mitt 960 väldigt hårt dock, men så stor skillnad ska det inte vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Tack, absolut!

Den klockar normalt i TaskManager.

Energialternativ har jag lagt in nån "Ultra preformance" liknande variant jag hittade.

Men det är det jag tänker med, mina Specar är kanske inte så häftiga, lirar dock på lägsta även på HoN.. :((

Permalänk
Medlem

@VanRain: Tackar för svar!

Graderna är helt okej! ligger på 50-60 grader i load typ

Men ah det är nog som jag fått höra här att CPUn kanske är lite för krasslig, kollade på en i7 3770K

Det kanske är en rimlig uppgradering?`:)

Permalänk
Medlem

@Lucas! Absolut, 3770k är fortfarande en beast, speciellt om du kan klocka den lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lucas!: Ladda ner UserBenchmark och kör, det brukar kunna visa vilken del av datorn som presterar sämre en den borde.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för svaret!

Testade det, fick dessa resultat.

https://i.imgur.com/eX52tD1.png

https://i.imgur.com/0WSRhli.png

Det ser ut som att min CPU inte riktigt presterar som den ska va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas!:

Det ser ut som att min CPU inte riktigt presterar som den ska va?

Nja, den presterar aningen sämre än den modellen brukar göra, men då hade du också en relativt hög bakgrundsbelastning enligt testet. Så jag kan tyvärr inte se något direkt fel på din hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas!:

@perost: Tack för svaret!

Testade det, fick dessa resultat.

https://i.imgur.com/eX52tD1.png

https://i.imgur.com/0WSRhli.png

Det ser ut som att min CPU inte riktigt presterar som den ska va?

Hårdvaran ser rätt ok ut. Vet inte om du har gjort det nyligen, men annars är det nog en bra idé att installera om datorn eller åtminstone att installera om drivrutinen för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Tackar!

Gjorde faktiskt det för en vecka sedan, verkade inte hjälpa..

Men det blir nog utbyte av processor!

Permalänk
Medlem

@perost: Yes, det verkar vara som det ska då helt enkelt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas!:

@Icecrystal: Tackar!

Gjorde faktiskt det för en vecka sedan, verkade inte hjälpa..

Men det blir nog utbyte av processor!

Om du tänker uppgradera så skulle jag rekommendera att du kikar in Inets vårkampanj:
https://www.inet.se/kampanj/5026/varkampanj
T.ex. så får du en R5 1600X för 1399:-
Tillsammans kan du få något i den här stilen:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12419338

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Ah men snyggt!

Tackar!

Är AMD bra nu förtiden?

För hört förr att dem inte levererar lika bra som Intel när det kommer till Gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas!:

@Icecrystal: Ah men snyggt!

Tackar!

Är AMD bra nu förtiden?

För hört förr att dem inte levererar lika bra som Intel när det kommer till Gaming?

Jodå, de är mer än värda att kika på. Intel är snabbare, om man bortser från prislappen. Räknar man prestanda/krona så ligger den där 1600X extremt bra till. För samma peng får du en I3 8100...

Permalänk

Ifall du sitter på windows 10 så skulle jag tipsa dig om att göra följande. Jag uppgraderade nyligen till en ryzen 2600 och fick jäkligt låg fps. Jag passade samtidigt på att "uppgradera" till windows 10, vilket var vad som orsakade min låga fps. Efter lite googlande hittade jag följande kommentar från en steamanvändare, vliken löste problemet för mig:

"I've found the culprit. I manually updated windows a few days ago and it installed:

March 1, 2019—KB4482887 (OS Build 17763.348)
March 1, 2019 — KB4486553 Cumulative update for .NET Framework 3.5 and 4.7.2 for Windows 10, version 1809 and Windows Server 2019

After uninstalling these two, the game is back to normal on the latest nvidia driver: 419.35

Not sure if it's both of these windows updates or just one, but it's definitely the problem."

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

@knaprisen: Oj, Tack!!

Ska kika närmare på detta!

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Ah exakt prislappen är helt klart en stor skillnad!

Permalänk

Gå in i kontrollpanelen - avinstallera ett program -> windows uppdateringar och hitta KB4486553 samt KB4482887 och avinstallera dem.

Det löste problemet för mig

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^