Överklockning satt till 4.3GHz, "limit" på 3,8GHz?

Permalänk
Medlem

Överklockning satt till 4.3GHz, "limit" på 3,8GHz?

Hej!
Jag är ny till överklockning, men har följt Ivy Bridge guiden här på sweclockers samt några andra guider för att överklocka min processor. Skaffade nyligen ett RTX 2060 för att kunna hantera nyare spel bättre som Rust och Apex, och kom fram till att jag behövde överklocka min processor.

Här är mina specs:
CPU: i5 3570k @ 3.4 GHz (stock)
GPU: RTX 2060
RAM: 8GB
Moderkort: ASUS P8Z77-V LX

Jag gick in och ändrade diverse saker i BIOS, satte voltage till 1.25V och multiplier till 43. Har även testat 42, 45, och så vidare. När jag nu kör detta så är Core Speed alltid på 3799MHz. Verkar vara någon limit. Det funkar väldigt bra med temperaturer och så men gör inte så stor skillnad. Har försökt stänga av alla Power Saving modes då det kan vara problemet, men problemet kvarstår. Satt allt i Power Plan till 100% och active o så.
Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Låter inte som att multipeländringen appliceras eftersom 3.8GHz väl är standard turboklock. Har ingen erfarenhet av Z77-moderkort från ASUS men kan det vara så att det är någon inställning som måste ändras för att aktivera överklockning? T.ex. ändras till "Manual" eller liknande.

Sen om jag inte minns fel är 1.25V ganska högt för Ivy Bridge som gick rätt varma p.g.a. icke-lödd IHS. Kylpastan mellan IHS och kärna degraderas väl med tiden också. Vad har du för kylning? Min 3570K nådde över 80C med en Noctua NH-U12 med 1.22V har jag för mig.