Permalänk

ios till android?

Jag har ägt iphone i bra många år och går i tankarna om man kanske skulle köpa sig en s10 eller någon annan mobil, jag har idag en iphone 7, den fungerar utmärkt men det är ju kul med lite nya saker, dock så har priserna gått upp endel sen jag köpte min.

Är det dumt att gå över till Android/ Samsung s10? Tror inte att nästa generations iphone blir billigare än iphone xs. jag har alltid haft en gräns på ca 6000kr för en mobil men den gränsen kanske man får höja ett snäpp som det ser ut nu:/

Permalänk
Medlem

Alla Apple produkter kommer explodera i pris för det är Apple.

Däremot ser jag ingen anledning för dig att byta, har du dessutom köpt massa appar på IOS så får du köpa de för Android (undantag för vissa appar med subs som lifesum osv)

6000kr får man inte mycket för hos Apple.

Permalänk
Medlem

Apple har mest pratat om nya sätt för att man skall kunna köpa deras telefoner på avbetalning än om några sänkta priser....

Gällande köpta appar, helt beroende på hur mycket man lagt ner på dessa, men för de flesta så är kostnaden nog inte särskilt stor. Värre är nog appar som bara finns till ios och som man inte kan vara utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Apple har mest pratat om nya sätt för att man skall kunna köpa deras telefoner på avbetalning än om några sänkta priser....

Gällande köpta appar, helt beroende på hur mycket man lagt ner på dessa, men för de flesta så är kostnaden nog inte särskilt stor. Värre är nog appar som bara finns till ios och som man inte kan vara utan.

Jag har det tvärtom, massa appar som bara finns till Android som jag inte kan få på IOS För dom är bannade (ex emulator appar) eller appar som jag inte kan ladda ner på asiatiska ios marknaden (på Android kan jag bara sideloada .apk filen enkelt)

Inte stött på någon IOS app jag saknat på min android ännu

Vill man köpa en mobil på avbetalning kan man enkelt köpa den 12 månader räntefritt hos olika ställen som Inet osv, så behöver inte direkt bry sig om apple för det. Deras avbetalning har HÖÖÖÖG ränta.

Permalänk

Dagens priser på apples produkter är lite väl magstarka för min del, och tycker det är konstigt att de aldrig sänker priserna på tex Iphone X. Jag köper aldrig några appar så där förlorar jag inget. Det som jag vill ha är bättre batteritid och känns som att 10:an har bättre batteritid än min Iphone 7.

Det vore även kul att veta hur många som gått ifrån ios till android sen de släppte Iphone X

Permalänk

Jag uppgraderade nyligen från iphone 6 till Xiaomi. Själva övergången gick oväntat smidigt. Jag exporterade mina kontakter via icloud och laddade upp dem på google contacts. Är väldigt nöjd med Android och saknar inte direkt något från ios. Minst av allt saknar jag Apples prissättning.

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen från en iPhone X till OnePlus 6T. Köpte den som en fyndvara på Webhallen för under 5k och det är väldigt mycket telefon för pengarna.

Köpte mest för att jag ville prova hur det var på andra sidan, men sen även andra fundamentala enkla Android saker så som att kunna flytta över filer via USB som ett USB minne (wow!). Och framför allt större utbud av telefoner; jag är inte helt nöjd med hur Apple har börjat designa sina telefoner och hur de bara blir dyrare och dyrare, och kör du iPhone är du ganska så körd om du inte gillar vad de slänger ut.
Men kör jag Android och t.ex. Oneplus börjar göra något dåligt, ja då är det bara att jag köper t.ex. en Samsung nästa gång och mjukvaran kommer istortsett vara den samma.

Det var ganska lätt att byta. Om du använder iCloud får du flytta över sakerna där till andra tjänster. T.ex. exportera kontakter och kalendrar och importera dem i Google. Har du bilder i iCloud Photos får du lägga dem på t.ex. Google Photos.
Sen när du är helt fri från iCloud tjänster så är det ganska lätt att byta (och vill du byta tillbaka funkar Googles saker bra i iOS; det är mycket lättare att använda Google tjänster i iOS än att använda iCloud tjänster i Android).

Det finns dock 1 sak du inte kan flytta över: blåa meddelande bubblor aka iMessage. Så har du många vänner du skriver med blåa bubblor till kanske du får det lite jobbigt. Om du inte har en Mac, då kan du köra det här: https://airmessage.org/
Själv så skriver jag sällan till någon så var inget problem för mig.

Förutom det så är bytet väldigt lätt! I stortsett alla appar finns på båda plattformar och de ser väldigt lika ut och beter sig väldigt lika. Och gillar du inte t.ex. SMS appen så finns det alternativ. Gillar du inte webbläsaren finns det alternativ. Gillar du inte väckarklockan finns det alternativ. På Android finns det alternativ helt enkelt.
Google Play är väldigt lätt att testa appar som kostar, det är bara att avinstallera appen inom någon timme så får du pengarna tillbaka utan vidare.

Är det något jag saknar från iOS då? Jo.

Säkerheten med iOS är väl det jag saknar mest. Att allt på iOS är sandboxat är en väldigt stor fördel och en väldigt stor nackdel. Det känns mycket säkrare, men att hantera filer mellan olika appar är mer eller mindre omöjligt.
Som exempel, på Android om du vill lägga in några MP3 filer på din telefon är det bara att slänga in dem via t.ex. USB i mappen "Musik" och vipps hittar alla appar som spelar musik de filerna.
På iOS går det inte. Där måste du använda iTunes eller någon lokal webbserver som appen kör, och då får du bara in MP3 filerna just i den appen.
Men samtidigt så är det ju lite läskigt att ge en Musik app på Android tillgång att läsa hela mitt minne.. vem vet vad de gör med filerna...

Sedan saknar jag konsistenta och regelbundna uppdateringar. iPhone 5s som är ifrån 2013 får fortfarande uppdateringar till senaste iOS.
På Android är det väldigt osäkert med det, då du har både Googles Android och sedan har du mobiltillverkarnas egna Android utöver det.
Så när Google släpper en uppdatering, måste sedan mobiltillverkaren använda den uppdateringen för att släppa en egen uppdatering. En del gör de snabbt och en del gör de inte alls.
Med iPhone så släpper Apple en uppdatering och that's it.
Google försöker fixa det med "Android One"-initiativet men tyvärr är det inte jätte många telefoner som använder Android One.
Oxygen OS som Oneplus kör är tydligen ganska snabb på att få uppdateringar så jag får väl hoppas på det

Men förutom det så är jag riktigt nöjd. Det är kul att prova på lite nytt.
Men släpper Apple en ny iPhone och jag är väldigt intresserad av den är det väldigt möjligt att jag byter tillbaka lika lätt.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Jag gick nyligen från en iPhone X till OnePlus 6T. Köpte den som en fyndvara på Webhallen för under 5k och det är väldigt mycket telefon för pengarna.

Köpte mest för att jag ville prova hur det var på andra sidan, men sen även andra fundamentala enkla Android saker så som att kunna flytta över filer via USB som ett USB minne (wow!). Och framför allt större utbud av telefoner; jag är inte helt nöjd med hur Apple har börjat designa sina telefoner och hur de bara blir dyrare och dyrare, och kör du iPhone är du ganska så körd om du inte gillar vad de slänger ut.
Men kör jag Android och t.ex. Oneplus börjar göra något dåligt, ja då är det bara att jag köper t.ex. en Samsung nästa gång och mjukvaran kommer istortsett vara den samma.

Det var ganska lätt att byta. Om du använder iCloud får du flytta över sakerna där till andra tjänster. T.ex. exportera kontakter och kalendrar och importera dem i Google. Har du bilder i iCloud Photos får du lägga dem på t.ex. Google Photos.
Sen när du är helt fri från iCloud tjänster så är det ganska lätt att byta (och vill du byta tillbaka funkar Googles saker bra i iOS; det är mycket lättare att använda Google tjänster i iOS än att använda iCloud tjänster i Android).

Det finns dock 1 sak du inte kan flytta över: blåa meddelande bubblor aka iMessage. Så har du många vänner du skriver med blåa bubblor till kanske du får det lite jobbigt. Om du inte har en Mac, då kan du köra det här: https://airmessage.org/
Själv så skriver jag sällan till någon så var inget problem för mig.

Förutom det så är bytet väldigt lätt! I stortsett alla appar finns på båda plattformar och de ser väldigt lika ut och beter sig väldigt lika. Och gillar du inte t.ex. SMS appen så finns det alternativ. Gillar du inte webbläsaren finns det alternativ. Gillar du inte väckarklockan finns det alternativ. På Android finns det alternativ helt enkelt.
Google Play är väldigt lätt att testa appar som kostar, det är bara att avinstallera appen inom någon timme så får du pengarna tillbaka utan vidare.

Är det något jag saknar från iOS då? Jo.

Säkerheten med iOS är väl det jag saknar mest. Att allt på iOS är sandboxat är en väldigt stor fördel och en väldigt stor nackdel. Det känns mycket säkrare, men att hantera filer mellan olika appar är mer eller mindre omöjligt.
Som exempel, på Android om du vill lägga in några MP3 filer på din telefon är det bara att slänga in dem via t.ex. USB i mappen "Musik" och vipps hittar alla appar som spelar musik de filerna.
På iOS går det inte. Där måste du använda iTunes eller någon lokal webbserver som appen kör, och då får du bara in MP3 filerna just i den appen.
Men samtidigt så är det ju lite läskigt att ge en Musik app på Android tillgång att läsa hela mitt minne.. vem vet vad de gör med filerna...

Sedan saknar jag konsistenta och regelbundna uppdateringar. iPhone 5s som är ifrån 2013 får fortfarande uppdateringar till senaste iOS.
På Android är det väldigt osäkert med det, då du har både Googles Android och sedan har du mobiltillverkarnas egna Android utöver det.
Så när Google släpper en uppdatering, måste sedan mobiltillverkaren använda den uppdateringen för att släppa en egen uppdatering. En del gör de snabbt och en del gör de inte alls.
Med iPhone så släpper Apple en uppdatering och that's it.
Google försöker fixa det med "Android One"-initiativet men tyvärr är det inte jätte många telefoner som använder Android One.
Oxygen OS som Oneplus kör är tydligen ganska snabb på att få uppdateringar så jag får väl hoppas på det

Men förutom det så är jag riktigt nöjd. Det är kul att prova på lite nytt.
Men släpper Apple en ny iPhone och jag är väldigt intresserad av den är det väldigt möjligt att jag byter tillbaka lika lätt.

Tack för din upplevelse och erfarenhet utav detta, det här med säkerhet på android, hur stor är chansen att de är inne och spionerar/fifflar med mobilerna? Sen hur säker är fingeravtrycksläsaren på android mobilerna? jag känner dock ingen som har blivit utsatt för några konstiga saker när det gäller fifflande med mobilerna fast det är nog svårt att veta om någon annan är inne i ens mobil och kollar vad man har.

Permalänk
Medlem

@Blackfear:
Förutom att Google sniffar väldigt mycket så är det svårt att veta vilka som är inne o spionerar, om någon. Google gör ju det mest för att förbättra sina förslag och det tycker jag är värt det. Google Photos sök fungerar mycket bättre än Apples.

Laddar du bara ner appar från Google Play butiken bör du inte råka ut för några virus eller något, men det dyker upp då å då att vissa appar varit infekterade där, så man kan inte vara helt säker där heller. Håller man sig till välkända appar borde det gå bra.

Sen dyker det ju upp också då å då att vissa tillverkare skickar hem information, t.ex. nyligen var det Nokia: https://www.thesun.co.uk/tech/8721601/nokia-phones-sending-da... ... Även Oneplus har gjort det: https://www.theregister.co.uk/2018/01/12/oneplus_handsets_cli... ... och säkert fler också jag inte läst om ännu.

--

Ingen aning hur säkra fingeravtrycksläsarna är. Det funkar med BankID iaf så de har väl tyckt att de fungerar nog bra.

Finns ju även facial unlock, men det är väldigt mycket enklare teknik än vad det är på iPhones. Här tar den bara en 2D bild, vilket går lätt att lura med t.ex. en bild på ens ansikte.

Visa signatur

Permalänk

Tänkte på en sak, hur är det med Huawei med deras spionage? Är detta en mobil som man bör undvika? Läste om att de ville slänga upp 5G master i sverige så kina kunde spionera på oss

Permalänk
Skrivet av lambdan:

@Blackfear:
Förutom att Google sniffar väldigt mycket så är det svårt att veta vilka som är inne o spionerar, om någon. Google gör ju det mest för att förbättra sina förslag och det tycker jag är värt det. Google Photos sök fungerar mycket bättre än Apples.

Laddar du bara ner appar från Google Play butiken bör du inte råka ut för några virus eller något, men det dyker upp då å då att vissa appar varit infekterade där, så man kan inte vara helt säker där heller. Håller man sig till välkända appar borde det gå bra.

Sen dyker det ju upp också då å då att vissa tillverkare skickar hem information, t.ex. nyligen var det Nokia: https://www.thesun.co.uk/tech/8721601/nokia-phones-sending-da... ... Även Oneplus har gjort det: https://www.theregister.co.uk/2018/01/12/oneplus_handsets_cli... ... och säkert fler också jag inte läst om ännu.

--

Ingen aning hur säkra fingeravtrycksläsarna är. Det funkar med BankID iaf så de har väl tyckt att de fungerar nog bra.

Finns ju även facial unlock, men det är väldigt mycket enklare teknik än vad det är på iPhones. Här tar den bara en 2D bild, vilket går lätt att lura med t.ex. en bild på ens ansikte.

Då är det avläsare till fingret som gäller eller lösen om man skall vara hyfsat säker då Men blir lite velig nu när du skriver att apparna kan vara infekterade om man laddar ned de, konstigt att de inte har högre säkerhet på sina appar.

Permalänk
Medlem

@Blackfear: Oj då jag kanske har råkat skrämma dig för mycket, tänk på att jag själv kör Android fast jag nu är väldigt kritisk om det Fördelarna är fler än nackdelarna.

Vad jag har sett hitills är det mer okända spel med kring 500k nedladdningar och sådana som varit infekterade, det är inte Spotify eller Instagram direkt. Här har du en artikel om du vill läsa mer som kom fram när jag googlade (första resultatet): https://bgr.com/2018/11/25/google-play-store-apps-removed-mal...

Säkerheten har blivit mycket bättre på Android sen jag sist använde det (2012). Förr i tiden när du installerade en app på Android så kom det fram typ "denna app behöver kunna: läsa samtal, läsa sms, läsa minneskort, använda GPS, etc etc." och du hade inget val.
Nu för tiden är det likadant som på iOS att det kommer fram "Appen vill använda GPS. Tillåter du detta?" första gången du kör appen.

Sedan körs Google Play Protect hela tiden och den kollar igenom alla appar, det är som ett slags anti virus. Vet inte om det gör någon skillnad egentligen men det känns bättre iaf.

Om jag vore du så hade jag köpt en Android telefon för typ 5-6k. Jag kan rekommendera Oneplus 6T om du inte har något emot en stor skärm och inte behöver den bästa kameran. Jag tycker den är väldigt vettig för prislappen och den är riktigt snabb.

Sedan provar du den i en vecka eller så, och utgår ifrån det.
I bästa fall sparar du några/ganska många tusenlappar resten av livet på att inte köpa iPhone. I värsta fall får du skicka tillbaka den eller sälja den och köpa en iPhone igen.

Visa signatur