Surface pro 6 vs 5, vilken ska man välja?

Permalänk

Surface pro 6 vs 5, vilken ska man välja?

Tjena,
Jag funderar på att införskaffa en surface pro. Tror inte jag har ett behov av penna men är i behov av
hela iden med 2-i-1 dator. Eftersom jag är ny inom läraryrket så är det tänkt att den skall användas när
man är på språng och behöver redigera dokument etc. Men jag tänker även att det inte skulle vara dumt
med lite mer krävande program som photoshop, gns3, packet tracer etc.

Min fråga lyder. Är det värt att köpa 6:an med i5-8250U, 8gb ram, 256gb SSD för ca 14700:-
eller ska man slå till på den äldre modellen som kommer med i7-7660U, 16gb ram, 256-512 SSD
för mycket mindre pris (det varierar mellan 10 000-12000:-)
.

Jag vet att 8:e generationen i5 har mer kärnor och kräm, men är det verkligen en stor skillnad, speciellt
när ramen bara ligger på 8gb med 6:an.

Jag ser fram emot era synpunkter och egna erfarenheter. Kanske någon som äger någon av enheterna som
vill dela med sig.

Trevlig kväll på er.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Beror väl lite på vad du har tänkt att utföra på datorn.

i5-8250u ligger ju på lägre frekvenser även om den har fler kärnor. Frågan är om det inte kan vara värt att satsa på en i7-7660u med högre frekvens istället för många kärnor. Har du en tendens att multitaska mycket så kanske den tidigare är bättre men om du oftast sitter med en sak i taget så kanske den senare.

I slutändan har jag en känsla av att det blir rätt hugget som stucket faktiskt, personligen hade jag gått på den billigare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Jag hade kört på den äldre, billigare och mer minne är ju bra och processorn duger gott till allt man vill göra på en sådan maskin.

Permalänk
Medlem

Om det inte finns ett väldigt befogat användningsområde, som man anser är avgörande och fällande, för den dyrare varianten är det absolut den billigare som bör gälla.

Permalänk
Medlem

Den billigare. I7 är att föredra. Köpte en surface pro 4, som är hur bra som helst, men tog i5 istället för i7. Ångrar det lite faktist...och mer ram.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

i5 är väl passivt kyld i både pro 5 och 6 har jag för mig om det är något du bryr dig om.

Permalänk
Medlem

Någon som kört illustrator o photoshop på någon av Surface Pro modellerna. Orkar den med lite tyngre filer?