Gaming-PC runt 50k, öppen för tips och råd!

Permalänk
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Tack! Jag ser att du gick ner till 16GB. Är det inte smart att köra 32GB? Som jag förstått det är skillnaden mellan RAM inte så värst stor, vissa har bättre CL än ändra på samma frekvens.

Har du en RTX 2080 Ti som du har klockat? Utan några extra-grejer? Såg även att du tagit en annan kylare. Skiljer de sig mycket? Skärmen kommer jag att köpa strax efter jag har köpt datorn, det kommer bli en 1440p 144hz. Kanske den du skickade om den är 1440p.

2x16gb. Skärmen är 1440. Har ej Ti men Strix kylaren är mycket överdimensionerad. Ska du inte klocka cpu i botten skulle jag köra D15, annars 115i 360. Sen kommer AX1000 PSU funka bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Intressant! Så alltså kommer min GPU att hamna på 8x och min M.2 på 8x? Skillnaden som du säger är nån enstaka procent. Gäller det samma för min disk? Är det värt att byta till en CPU med 44 lanes istället? Då går vi ifrån 1151 och Z390 och behöver bygga om datorn. Har varit inne tidigare på en 9900X eller starkare om det går att klocka dem väl. Surt att byta ut 9900K men om det bottleneckar andra komponenter kanske det är värt det. Och i det fallet att bytet sker så kan jag lika gärna köra 2 GPU:er då det finns gott om PCI-E lanes. Jag är väldigt klyven

Edit: Pengar finns att faktiskt spräcka budgeten!

M.2 kommer köras på x4 styck vilket per automatik lägger ner GPU:n på x8. Nu kanske du bara skulle ha en men ändå. Om du i framtiden ändå kommer köpa en till GPU och fylla på med fler M.2:or så blir 9900K lite väl klen sett till PCIe-lanes.

9900X finns det väldigt lite information kring sett till reviews och dylikt men den lär tillfredsställa behovet alla gånger.