Permalänk
Medlem

Ratt till pc

Tja letar efter en ratt till pc 900 grader. Kollat lite på g29 men för dyr
Söker en budget ratt 900 grader

Någon som vet en bra?
Kommentera

Permalänk
Gallerikonnässör

Om du kan tänka dig köpa begagnat så rekommenderar jag att köpa G25/G27, mycket ratt för litet pris.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Begagnad Thrustmaster t150 borde du få för tusenlappen

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Okej kanske det? Vet ni någon ny som kan vara bra oxå?
bara undrar

Permalänk
Medlem

Thrustmaster t150/tmx är det billigaste jag skulle gå men 3pa pedalerna gör Stor skillnad tycker jag så PRO varianten av dem så får du med de pedalerna. G29 ny är helt ok för lite mer men personligen har jag t300 med 3pa pedaler (finns också i någon bundle). Jag tror CSL elite är lite dyrare men kan ju alltid vara bra att ha koll på

Finns många ganska oanvända racing riggar ute begagnat och då kan man landa i ett bättre segment. Det gör rätt stor skillnad att gå från de billigaste upp till typ t300 med 3pa pedalerna.

Personligen tycker jag pedaler är viktiga. Hade min t300 inne på reparation och körde på en 13 år gammal logitech driving force och lyckades få tag i en usb adapter för att använda t3pa pedalerna löst och skillnaden var inte längre så stor. Mycket mer information och känsla i t300 än den jättegamla ratten men farten var där när jag hade ok pedaler

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kom på att jag har ett par pedaler hemma... så funkar oxå ngn ratt utan pedaler. Kan inte vara så värst dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huwz:

Kom på att jag har ett par pedaler hemma... så funkar oxå ngn ratt utan pedaler. Kan inte vara så värst dyrt?

Får säga som ovan en Begagnad G25/G27 är riktigt bra för pengarna, typ samma ratt som G29 dock skiljer bromsen sig från dem
Sen är ju T150 riktigt bra med.

Köpte själv en G27 när den kom samt på senare tid har jag köpt G29 till PS4 och T150 som jag sen gav bort till min far då jag är en Logitech Fanboy
Logitech's Rattar håller riktigt bra och riktigt länge.. ungefär som deras MX 518 etc..
Edit: Thrustmasters är bra dem också men jag själv anser att ska man ha en Thrustmaster så kan man lika gärna väl köpa en dyrare direkt

Hittade denna i marknaden, du kan ju kolla runt lite annars
#17851546

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huwz:

Kom på att jag har ett par pedaler hemma... så funkar oxå ngn ratt utan pedaler. Kan inte vara så värst dyrt?

De rattar jag har haft få behövde man inte pedalerna inkopplade i ratten. Så hade mina ordentliga pedaler kopplade på Usb. Man får bara säga till spelet vilken "knapp/potentiometer" som är för gas, broms och koppling (om man har det)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

De rattar jag har haft få behövde man inte pedalerna inkopplade i ratten. Så hade mina ordentliga pedaler kopplade på Usb. Man får bara säga till spelet vilken "knapp/potentiometer" som är för gas, broms och koppling (om man har det)

Det är ju fördelen med Thrustmaster att man kan koppla in Pedaler/Växelspak/Handbroms via USB.

Permalänk
Medlem

Det jag sa med pedalerna menade hjag med att man kanske bara kan köpa enratt och basen? utan pedaler

Permalänk
Medlem

@Huwz:
Fanatec kan du göra det med men det är en dyrare prisklass,
Thrustmaster tx servot går att köpa löst också men om man lägger på ratten så kostar den lika mycket som en full bundle med pedaler inkluderat ändå om inte mer

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Peddalerna ska ju passa ratten med. Vet inte men tror inte att alla rattar skulle passa med de peddalerna du redan har.

Så vad för pedaler är det du har och till vilken ratt ska de tillhöra orginal? Gör det ju lite lättare att sålla ut vilken ratt som du då bör skaffa.

I övrigt så säger jag med begagnad Logitech.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har kvar min G25 som jag fick för drygt 10 år sedan, sett mycket användning men fungerar fortfarande bra. Det enda som har hänt över den tiden är lite mer glapp i kuggväxeln. Tyvärr ett vanligt problem med kugg, men det får du oavsett tillverkare och remmar torkar istället.

Skulle rekommendera G27 över G25 eftersom G27 har snedslipad kugg istället för rakslipad (mindre oljud), men båda är bra rattar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Jag vill inte låta som en snobb men om man har en budget som säger att en ny G29 är för dyr så är det begagnat som gäller.

I mina ögon är det dumsnålt att köpa de billigaste rattarna eftersom det förstör väldigt mycket av känslan. Jag menar inte att man måste ha ett set för 20.000 + kronor men av de jag testat så är en G29 (eller liknande) ett minimum.

Begagnat är som sagt ett bra alternativ men om man verkligen vill ha nytt så är det bättre att spara lite till och köpa t.ex. en G29 när den kommer på rea. Den brukar hyfsat regelbundet gå på rea för strax under 2.000 kronor.

Att tänka på angående att använda dina gamla pedaler så brukar det gå att lösa även om det ibland är lite meckigt. Men... mycket av känslan finns även i pedalerna vilket man kanske inte tror först.
Dessutom kan man läsa lite här och där att "ratten ger känslan medan pedalerna ger tiden". D.v.s. att pedalerna är viktigare än ratten när det kommer till bra varvtider. (Men det gäller nog mer för dom som verkligen vet hur man kör samt har råd med de dyra sakerna.)

Skrivet av Djhg2000:

Skulle rekommendera G27 över G25 eftersom G27 har snedslipad kugg istället för rakslipad (mindre oljud), men båda är bra rattar.

Och med "mindre oljud" menas att den bara låter som en slagborr istället för två. Innan jag köpte en ratt från Fanatec vågade jag inte spela sent på kvällarna ifall jag skulle väcka sambon och grannarna (på allvar). Fanatecs rattar låter dom med men avsaknaden av kugghjul gör att det både är tystare och ett mer behagligt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Och med "mindre oljud" menas att den bara låter som en slagborr istället för två. Innan jag köpte en ratt från Fanatec vågade jag inte spela sent på kvällarna ifall jag skulle väcka sambon och grannarna (på allvar). Fanatecs rattar låter dom med men avsaknaden av kugghjul gör att det både är tystare och ett mer behagligt ljud.

Brorsan har en G27 medan jag som sagt har en G25, det är dag och natt i skillnad på oljud från dreven.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Brorsan har en G27 medan jag som sagt har en G25, det är dag och natt i skillnad på oljud från dreven.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men fortfarande så låter det högt som fan.

Visst, om man håller sig på plan asfalt är det inte så farligt men om du kör t.ex. rally så är det en annan femma.

Jag har i och för sig bara jämfört G25 med G29 men jag antar att G27 låter snarlikt G29:an. Kan ju ha fel förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, men fortfarande så låter det högt som fan.

Visst, om man håller sig på plan asfalt är det inte så farligt men om du kör t.ex. rally så är det en annan femma.

Jag har i och för sig bara jämfört G25 med G29 men jag antar att G27 låter snarlikt G29:an. Kan ju ha fel förstås.

Har aldrig använt en G29 men har för mig att den skulle ha mindre förbättringar. Kommer till exempel inte ihåg om borstlösa motorer kom med G27 eller G29.

Oavsett är G27 på nivån att rattslagen låter mer än växellådan när du spelar. G25 har å andra sidan tydligt oljud när du vrider snabbt. Exakt som förväntat på rakslipad kugg alltså.

Angående rem eller kugg har ju båda sina för- och nackdelar. Rem ger tystare gång men kan av ren natur inte återge de riktiga rycken med liten rörelse. En kuggväxel behöver däremot högre precision vid design och tillverkning för att inte få jätteglapp, men slipper ha en remspännare och behöver inget underhåll om dreven är i rätt material.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000:
Men remdrivna har blivit så bra idag att kugg inte kan tävla riktigt. Thrustmaster kör rem fanatec kör rem, bara logitech som har kvar kugg. Rem kan dock inte klara kraftigare motorer utan att glida men därför har thrustmaster inte en len rem utan en "kuggad" rem (eller vad man ska kalla det) med gummikugg. Remmarna är idag så styva i dragriktningen att de har bra precision och slår de kugg drivna rattarna då glappet i kuggen är för stort. Glappet kan lösas men då är man uppe i för höga prisklasser. Så det är skillnad på rem och rem.
DD rattar har börjat leta sig ner i prisklasserna och det börjar komma steg motor baserade som är både starkare och mjukare och högre precision än både remdrivna och kugg.
Om några år kanske vi har BLDC baserade DD rattar som är nere i 5000 kr.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@Djhg2000:
Men remdrivna har blivit så bra idag att kugg inte kan tävla riktigt. Thrustmaster kör rem fanatec kör rem, bara logitech som har kvar kugg. Rem kan dock inte klara kraftigare motorer utan att glida men därför har thrustmaster inte en len rem utan en "kuggad" rem (eller vad man ska kalla det) med gummikugg. Remmarna är idag så styva i dragriktningen att de har bra precision och slår de kugg drivna rattarna då glappet i kuggen är för stort. Glappet kan lösas men då är man uppe i för höga prisklasser. Så det är skillnad på rem och rem.
DD rattar har börjat leta sig ner i prisklasserna och det börjar komma steg motor baserade som är både starkare och mjukare och högre precision än både remdrivna och kugg.
Om några år kanske vi har BLDC baserade DD rattar som är nere i 5000 kr.

Kuggrem är ordet du letar efter. De är ett måste för att du inte ska behöva kalibrera om ratten stup i kvarten så det är inget nytt. Det du kan göra för att styva upp remmen är att ha metalltråd i dem för att öka E-modulen (hur "stum" den är) vid draglast, men då blir det desto viktigare med en remspännare eftersom töjningen blir så liten. Livslängden på remmen minskar också drastiskt och den blir känslig för avbrott i metallkärnan i sektionerna som böjs om ofta.

En korrekt designad kuggväxel har alltid lite glapp, men samtidigt en ingreppsprofil som maskerar många av effekterna. Med tanke på att G25 hade rakslipad kugg har de inte haft så bra koll från början men lärt sig av misstagen i varje generation. Inte ens G25 har ju några fatala fel i kuggväxeln, även mitt galma slitna exemplar har bara någon grad eller så i glapp. Du märker det utan problem om du letar efter det men när du kör med den precisionen bryr du dig mer om sensorn, som inte verkar påverkas av glappet alls. Har inte kollat men skulle gissa på att den kör en optosensor direkt på rattstången.

Problemet med BLDC (blockkommuterad borstlös) är att de ger ett väldigt ojämnt moment över varvet. Det gör egentligen en stegmotor också, men de stegen är så små att du inte känner dem med en snabb drivkrets och lågt moment. Det blir alltså svårt att styra dem så att du får ett jämnt och fint moment. Knappast omöjligt, men dyrt och komplicerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Någon som skulle kunna länka en begagnad g29/g27 som inte är allt för dyr och kan skickas på beställning?

Permalänk
Medlem

@Huwz: Jag har precis lagt upp en annons på sweclockers där jag säljer en G27 om det är intressant? Beror ju lite på var du bor då jag helst inte skickar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huwz:

Någon som skulle kunna länka en begagnad g29/g27 som inte är allt för dyr och kan skickas på beställning?

*host* https://www.sweclockers.com/marknad/167870-cpu-ram-ratt-kabla...

(Det är min annons, bara för att vara tydlig.)

Permalänk
Medlem

Bara undrar Thrustmaster t150 och nåt att köpa?
Frågar kanske lite efter vad som helst

Permalänk
Avstängd

Bara för att klargöra så är G29 en budgetratt. Skulle personligen hellre gå på thrustmasters rattar då det jag testat från thrustmaster känns mer kvalité och robust än logitech's diton. Kan bara rekommendera att SPARA PENGARNA till en bättre ratt i framtiden istället då det lätt är de värt pengarna. T ex Thrustmaster TX eller T300 är ett bra val om du inte absolut måste gå på extrem budget och köpa det sämsta här och nu.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Aja hur som helst .
Ska nog gå på en thrustmaster tmx pro nu i varje fall