Permalänk
Medlem

Cat5 eller Cat6?

Tja, vi har kontaktat Telia en del för att vårat internet är sjukt segt för vad vi betalar för. Vi betalar för 60/10Mbit/s och får ut 35/6Mbit/s MAX.

Vi har prövat att köra tester med bara en dator inkopplad och dom sa att det kan vara p.ga kabeln. Undrar bara vad det är för skillnad på Cat5 och Cat6.

Permalänk
Medlem

Inget som kan på verka detta om inte kabeln är defekt.
När du kopplade in kabel, stängde du av WIFI så datorn omöjligen kan köra över det?
Ibland är windows inte så smart att den fattar att kabel > wifi

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Har ej trådlöst på min dator ändå, så kan inte hänt

Permalänk
Medlem

Verkar rimligt

Vad exakt är det för koppling ni har? En ADSL variant?
Låter som orimliga drömsiffror om ni inte har stationen i källaren på huset.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Hmm, så 35Mbit/s verkar ganska rimligt för att betala för 60Mbit/s? Det sjuka är att vi förr har haft 45Mbit/s utan att ha ändrat något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av uPeTV:

@Spiffman: Hmm, så 35Mbit/s verkar ganska rimligt för att betala för 60Mbit/s? Det sjuka är att vi förr har haft 45Mbit/s utan att ha ändrat något.

Är det ADSL?

Men nej, det ska bara skilja på 5% + eller -.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ibland kan de behöva resetta linan för den haft packet loss och satt ett nytt tak.
Utgår från att du testat att stänga av prylarna en stund och startat upp igen.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Hur kan man se det? Är i skolan så använder inte internetet just nu.

Permalänk
Medlem

@uPeTV: När det är ADSL, ja tyvärr. Du ska bo väldigt nära stationen för att ens ha möjligheten att få ut 60 Mbit, men det är bara en faktor i det hela. Kvalité på kablar både till och från stationen men även i ditt hus spelar också roll.
Abonnemanget är dessutom upp till 60 Mbit, har du kikat vad den lägre acceptabla hastigheten är?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@uPeTV: tror nog dom syftar på er telefonkabel, med tanke på hastigheten låter det som vdsl2 dvs du går via telefonjacket, det du kan testa att göra är, kolla så du är i första jacket, 2 lossa dom två nedre skruvarna och dra sedan åt dom igen, kolla även så inte kabeln är oxideras eller dålig. du kan även testa att byta kablen om det är en gammal 2 ledare eller om det är en av den tunna modellen.

du kan testa ett annat modem, just för tela vdsl2 har zyxel ett modem som gjorde jätte stor skillnad för min del.
jag fick som dig väldigt dålig hastighet när vi körde vdsl2, efter byte av modem gick hastigheten upp och latensen ner, när vi sedan bytt kabel med låg vi på max hastighet.

//Lycka till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Yes vi tog bort alla enheter från det trådlösa och sedan startade vi om routern och hade 1 dator med internet igång via Kabel och fick ut 34/5

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Inte jätte "experienced" på internet. Antar att ADSL är ifall man inte har fiber? Vi har inte fiber iallafall.

Permalänk
Medlem

telia 60 Mbit ADSL bredband är på papperet 30-60 Mbit och upp till 12 Mbit i uppladdning så tyvärr så ligger ni innanför gränserna. har ni haft 45 tidigare så tycker jag dock att ni fortfarande ska ha det.

Har ni provat med olika datorer inkopplade endast eller bara 1?

Permalänk
Medlem

@uPeTV: Japp, ADSL är via telejacket.
Utdöende teknik som dessutom är mycket dyare / månad än fiber.
Men antar att du inte har fått möjligheten att dra in fiber än?
Tyvärr så kan du nog inte förvänta dig högre hastighet, som sagt, det är upp till 60 Mbit, vet inte riktigt vad nedre godkända hastigheten är, kan inte kika på Telias hemsida heller utan en adress. Men när jag jobbade för Tele2 för 10 år sen, så var 24 Mbit adsl 12-24 Mbit iaf. Kommer inte exakt ihåg premisserna, men har för mig du var tvungen att bo inom 300m från stationen för o kunna få 24 Mbit.
Då fanns dock inte 60 Mbit så har ingen aning vad kraven för det är.

Edit:
Ser att @fax110 svarat på vilken lägre hastighet som ska vara garanterad.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@fax110: Vi har prövat med 3 olika datorer och 3 olika kablar. Alla får samma resultat

Permalänk
Medlem

Skulle nog tro att hastigheten är mest beroende vilken hastighet som ditt modem lyckas förhandla sig till. Avstånd till telestation, kvaliten på kopparn och hur det ser ut från avlämningspunkt till modem är direkt avgörande vilken hastighet du kan komma upp till.

Som tidigare skrivit så kolla att det sitter inkopplat i första telefonjacket och att jacket inte är parallellkopplat. Dvs att ev. Bakomliggande jack är kopplade på dom över plintarna.

Sen kan Du ju alltid fråga din leverantör vilken hastighet som ditt modem syncat upp mot dslam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från Telias hemsida

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av uPeTV:

Tja, vi har kontaktat Telia en del för att vårat internet är sjukt segt för vad vi betalar för. Vi betalar för 60/10Mbit/s och får ut 35/6Mbit/s MAX.

Vi har prövat att köra tester med bara en dator inkopplad och dom sa att det kan vara p.ga kabeln. Undrar bara vad det är för skillnad på Cat5 och Cat6.

Cat6 stöder högre hastigheter än cat5.

Cat 5 stöder upp till 100 Mbit/s
Cat 5e stöder upp till 1000 Mbit/s (Sedan åtskilliga år tillbaka så kan du knappt köpa cat 5 kablar, utan bara cat 5e)
cat 6 kan stöda upp till 10Gbit/s över kortare sträckor.

Men, för de hastigheter du talar om så skall det inte spela någon roll om du använder cat5 kabel eller cat6 kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uPeTV:

Tja, vi har kontaktat Telia en del för att vårat internet är sjukt segt för vad vi betalar för. Vi betalar för 60/10Mbit/s och får ut 35/6Mbit/s MAX.

Vi har prövat att köra tester med bara en dator inkopplad och dom sa att det kan vara p.ga kabeln. Undrar bara vad det är för skillnad på Cat5 och Cat6.

Som tidigare i tråden skrivit betalar ni för 30-60Mbit/s
Tekniken som körs är Vdsl
Det som påverkar mest är längden till stationen och dämpa värdet på kabeln.
Att nu fått lägre hastighet kan bero på att det börjat ärja i någon kopplingsplint eller att ni kanske skaffat Telias IP TV box som ligger och reserverar kapacitet på linjen.

För att de den verkliga länk hastighet kan du gå in i routern du har från Telia eller om du har ett eget modem, och för i kan man se den faktiska uppkopplingshastiheten till stationen där dslamem(det som gör om koppar signalerna så din trafik kan gå ut på internet) sitter.

För att bättra hastighet kan du koppla in routern i första uttaget utan skarv till denna, rengöring av kontakt blek kan också hjälpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver byta alla mina nätverkskablar då dessa är 10m+ och skapar oreda inne i mitt skåp. Jag har Cat6 samt Cat6a idag p.g.a det fanns över från mitt jobb.

Jag undrar om det går bra att använda Cat5e till POE-enheter?
Information som nått mig via google är att jag inte ska köra med CCA vid strömförsörjning av POE-enheter.

Två stycken nätverkskablar ligger i Kabelkanal golv tillsammans med en 230v kabel. Varav en nätverkskabel kommer att strömförsörja en POE-enhet.
Där undrar jag om man bör köra med U/FTP för extra säkerhet p.g.a friktion som kan uppstå när man går över kabelskyddet?

---
Blir det någon skillnad på kommunikationshastighet om man har Cat6/6a från en Google assistans-enhet till switchen istället för Cat5e. Märker vi ens skillnaden?

Om det blir billigare med Cat6/6a, kan man lika gärna köra på denna klass?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Det går bra att använda Cat5e till PoE.
Generellt sätt år det alltid bra att köra med Cat6a eftersom då behöver man inte byta dem när det är dags att börja använda 10 Gbit/s.

Blir ingen större skillnad mellan UTP och FTP i normala fall.
För att det extra skyddet i FTP skal fungera måste det vara jordat i bägge ändar.
De flesta konsument produkter har inte denna möjlighet och då faller hela idén med FTP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W