Behöver lite råd gällande införskaffande av nån typ av mediastation.

Permalänk

Behöver lite råd gällande införskaffande av nån typ av mediastation.

Hej!

Jag skulle behöva lite råd av er. Jag ska snart kränga min fina Gaming-PC då jag använder den för lite. Jag kommer dock behöva en ersättare då jag har alldeles för mycket media på den som jag varken vill eller kan göra mig av med... Jag kör Serviio på den, torrent-klient, lite småapplikationer och dylikt.

Så frågan är då, vad ska jag köpa? Jag har några alternativ som jag skulle behöva råd med. Notera att jag är totalt allergisk mot all typ av lagg, frysningar etc. Tänk maxbudget 8-10k.

1. Köpa en Qnap och trycka i tre av mina fetaste diskar i den. Men dålig koll på hur de fungerar? Snålt med RAM och jag tror inte min torrent-sida tillåter Qnaps torrent-klienter heller. Men att köra virtualiserat Win10 på den? Andra typer av NAS? Synology?

2. Bygga en egen Mini-ITX. Jag får så galet mycket mer hårdvara i den för samma pengar som t.ex. en Qnap. Får 16GB ram och en i7-processor för samma peng. Men frågan är då om och vad jag ska köra för grafikkort? Jag överväger att trycka ut 4k över HDMI/Displayport. Men hur tungt grafikkort behöver jag för det?

3. Bygga en mindre desktop. Lite som ovan, fast tar mer plats men kanske lite mer prestanda.

Vad tycker ni? Jag har många års erfarenhet av att bygga eget så det är väl det jag lutar åt just nu. Alla tips och råd mottages!

//H

Permalänk
Medlem

@mewrtar123: Synology DiskStation DS918+
Går att uppgradera till 16GB RAM om så önskas.

https://www.youtube.com/watch?v=edT6odPqeg8

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Om du inte skall spela så räcker det inbyggda grafik kortet så länge som moderkortet har minst HDMI 2.0

Min HTPC har ju några år på nacken så 4K går inte.
Finns tyvärr ingen plats för ett grafikkort i lådan annars hade jag lagt till ett 1030 för att få 4K.
Används för Kodi, Ubiquiti UniFi server, PFSense i en virtuell miljö för OpenVPN m.m

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Är det bara en media lösning du ska ha så kanske ett NAS är att föredra.

I mitt fall var jag trött på att inte komma åt min media när jag var på resande fot men även min övriga data, detta blev min lösning:

En server med PLEX server och Remote desktop.

Så jag köpte detta chassit Fractal design Node 304 och tryckte i en i5:a samt några stora HDDs samt en SSD för OS och annan programvara.

Så nu kan jag använda PLEX för att kolla/lyssna på min bilder, filmer och musik var jag än är. (Brukar slänga med en gammal chromecast när jag besöker vänner så kan jag kasta all min media på TV via mobilen).

Den andra fördelen är att jag kan använda Windows remote desktop (kräver Windows 10 pro) i princip var jag än är (funkar även bra på mobilen i värsta fall) för att logga in på servern och då använda program som excel, word, photoshop etc. eller bara hitta info bland min data (sparar allt på server:n och inget på min andra datorer).

Självklart har jag externa SSDs som jag tar backup:er på när det kommer till viktiga dokument och framför allt egna filmer och foton.

Dock behöver man ju alltid låta den stå på för att komma åt allt alltid. Min har nu tuffat på i ca 4 år.

Total kostnad för servern blev ca 9000:- men då ska man komma ihåg att man även kan använda den som vanlig dator.

Permalänk
Medlem

Jag kör FreeNAS i samma chassi som ovan, Fractal Design node 304, med lite diverse äldre hårdvara. Fungerar utmärkt med moderkortets inbyggda GPU. FreeNAS i sig körs på en USB-sticka med 2x 4tb mekaniska diskar i RAID1 som lagring, och därifrån kör jag Plex på en androidtv hemma / telefonen när jag reser.

Trots äldre hårdvara (pentium g4400, 16gb ddr3 RAM) så flyter till och med 4k rips över lokala nätverket bra - min setup kostade ca 3000kr begagnat så fixar du snäppet vassare prylar så kommer det flyta utan minsta problem, skulle jag tro.

FreeNASen i sig är konfigurerad på följande sätt, varje punkt i eget "jail":
-PLEX
-Transmission med openvpn och killswitch om vpnen tappas
-Sonarr för automatisk hämtning av serier
-Radarr för automatisk hämtning av filmer
-Bazarr för automatisk hämtning av undertexter för ovan
-organizr för att organisera alla jails i ett smidigt GUI

Utöver mediastacken kör jag windows shares och nextcloud/syncthing för lagring, fungerar också utmärkt. Och till sist en raspberry PI som agerar som vpn för att nå servern över 4g för administration och för att väcka den via WoL om servern är avstängd.

Rekommenderar starkt denna setup, den fungerar (efter ganska många timmars pillande med guider från nätet, visserligen) otroligt bra.

Permalänk
Medlem

@mewrtar123: Varför inte bara använda datorn du har? Allt som gör den till en "gaming dator" är ett snabbt grafikkort.
Är det ett bra andrahandsvärde på det du har så sälj det, köp ett efter behov och eventuellt klocka ned din cpu så den blir riktigt tyst o sval. Kanske även byta chassi om det du har nu är väldigt stort???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.