Beslutsångest, vill jobba som mjukvaruutvecklare, satsa på högskole- eller civilingenjör?

Permalänk
Medlem

@Sara87:

Är du intresserad av jobba med hårdvara efter examen? Om svaret är nej så skulle jag skippa att läsa till ingenjör.

Mitt tips är att du kollar upp kognitionsvetenskap. Du kommer att kunna tillgodoräkna dig en större del av utbildningen genom det du redan har läst. Jag vet dock inte hur det fungerar med att avancera i årskurserna eftersom att du kan skippa all psykologi och bara köra det som är relaterat till datavetenskap. Om inte annat så kan du kombinera de studierna med distanskurser för att kunna ta ut en fil.kand. snabbare. Du behöver ju bara 90hp i ett nytt huvudämne för det egentligen.

Men som sagt så kommer denna väg inte bli lika teknisk som att läsa någon ingenjörsutbildning. Jag har själv läst systemvetenskap som är än mindre tekniskt men fortfarande fått jobb på typiska ingenjörsarbetsplatser som Saab. Så det är absolut inte omöjligt att gå den vägen väl efter examen heller. Förutom då just hårdvara, elektronik etc. som du absolut inte har rört i din utbildning. Att du är kvinna kommer också vara en stor fördel då det inte finns många inom IT som stort och speciellt inte inom utveckling.

EDIT:
Såg nu att kognitionsvetenskap inte var så vida spritt som jag trodde. Fanns inte någon kandidatutbildning inom det i Stockholm om det är en deal breaker för dig. Men du kan ju alltid plocka ihop en fil.kand. med ett nytt huvudämne ändå. Med tillhörande C-uppsats så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Sinery: Civ.ing till högskoleingenjör kan du få tillgodoräkna dig en del poäng. Åt andra hållet är det bortkastad tid så det är meningslöst att tänka på.

Skulle inte påstå att ta en högskoleingenjör examen inom datateknik från någon vinkel kan anses som bortkastad tid.
Den största risken är att stå utan relevant arbete, examen, eller CSN poäng efter 3 år.

Där jag studerar ingår nästan alla 3 år kurser i 5 år programmet, det är ingen dåligt position att ha en 3 år examen oavsett vad man vill göra, särskilt om man inte kommer få CSN ersättning då man kan läsa kurser i <50% takt utan att påverka bidraget för det finns inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Undersök om man kan försätta till civilingenjör efter 3 år examen.
Om man kan göra det borde det vara en nobrainer.

Det var det som studievägledare på KTH sade absolut inte gick. Det går tydligen inte ens att byta utan att egentligen behöva läsa om i princip allting. Tidigare har det varit mer flexibelt men nu är det tyvärr ändrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sara87:

Det var det som studievägledare på KTH sade absolut inte gick. Det går tydligen inte ens att byta utan att egentligen behöva läsa om i princip allting. Tidigare har det varit mer flexibelt men nu är det tyvärr ändrat.

Då får du helt enkelt undersöka hur mycket mer värd civilutbildningen är på arbetsmarknaden mot hur mycket mindre värd du kommer vara efter ytterligare 2 år.

Edit: Mindre värd som i nät värde, CSN poängen skulle trots allt ta slut. Ibland kan man råka uttala sig elakt.

Permalänk
Medlem

Jag är snart klar med 4e året av min civilingenjörsutbildning och tycker det väldigt kul. Jag känner att den långa utbildningstiden gör att jag hinner få både bredd och djup. På grund av att jag inte behöver packa en så pragmatisk studieplan som möjligt pga tidsbrist, så har jag kunnat läsa alla möjliga kurser inom datateknik och datavetenskap. Jag har studerat embedded system, digitala kretsar, många sorters matematik, matematisk logik, formella metoder, typdriven bevisföring, objektorienterad programmering, funktionell programmering, datorgrafik, programspråksteori, med mera.

Medan jag fått en del djup inom vissa områden, har jag dock inte fått så mycket djup inom andra. Jag har vid det här laget ganska bra koll på hur man använder e.g. Haskell för att bygga praktiska applikationer, men knappt någon koll alls på de objektorienterade principerna och design patterns i Java. Det vill säga, även om jag pluggat i 5 år kommer det vara mycket jag inte vet direkt när jag börjar jobba. Civilingenjörsutbildningar är ganska teoretiskt lagda, så det är så det blir - även om jag vill tro att min goda teoretiska grund kommer göra det lättare för mig att plocka upp praktiska koncept än för en nyexad YH programmerare.

Jag känner alltså att civilingenjör är helt rätt för mig, men med det sagt är det kanske inte det för dig. Med tanke på dina förutsättningar skulle jag personligen chansa på att en högskoleingenjörsutbildning inom något programmeringsrelaterat hade varit en bättre fit. Även bland mina vänner som inte behöver oroa sig för att CSN ska ta slut eller planera för barn, så är det vissa som gått om en termin eller tagit sabbatsår. Högskoleingenjör känns som ett klart säkrare kort då.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

@Sara87:

Är du intresserad av jobba med hårdvara efter examen? Om svaret är nej så skulle jag skippa att läsa till ingenjör.

Mitt tips är att du kollar upp kognitionsvetenskap. Du kommer att kunna tillgodoräkna dig en större del av utbildningen genom det du redan har läst. Jag vet dock inte hur det fungerar med att avancera i årskurserna eftersom att du kan skippa all psykologi och bara köra det som är relaterat till datavetenskap. Om inte annat så kan du kombinera de studierna med distanskurser för att kunna ta ut en fil.kand. snabbare. Du behöver ju bara 90hp i ett nytt huvudämne för det egentligen.

Men som sagt så kommer denna väg inte bli lika teknisk som att läsa någon ingenjörsutbildning. Jag har själv läst systemvetenskap som är än mindre tekniskt men fortfarande fått jobb på typiska ingenjörsarbetsplatser som Saab. Så det är absolut inte omöjligt att gå den vägen väl efter examen heller. Förutom då just hårdvara, elektronik etc. som du absolut inte har rört i din utbildning. Att du är kvinna kommer också vara en stor fördel då det inte finns många inom IT som stort och speciellt inte inom utveckling.

EDIT:
Såg nu att kognitionsvetenskap inte var så vida spritt som jag trodde. Fanns inte någon kandidatutbildning inom det i Stockholm om det är en deal breaker för dig. Men du kan ju alltid plocka ihop en fil.kand. med ett nytt huvudämne ändå. Med tillhörande C-uppsats så klart.

Nja, egentligen inte, men tycker det är bra att han en kunskap kring hårdvaran också så att man får ett helhetsperspektiv. Annars blir det lite som KY, man vet hur man ska koda, men man vet inte exakt hur det fungerar (från det jag läst, kanske inte helt stämmer med hur KY är heller -- ursäkta fördomarna).

Kognitionsvetenskap låter för brett, jag är helt insnöad på att läsa till ingenjör. Jag vill inte jobba med människa-dator-interaktionen, jag vill jobba med just programmering, i alla fall just nu. Kanske förändras det med tiden. Men jag märker att på mitt jobb, där en del är mycket kundkontakt, och en annan del är administration i ett gammalt knasigt system som inte är speciellt användarvänligt -- jag sitter hemskt gärna med systemet och klurar "hur ska jag göra nu då" när man ska göra någonting som är lite utöver det vanliga där det krävs lite tankeverksamhet, än att stå och kallprata med kunder och låtsas vara trevlig när man egentligen kanske inte är ett dugg intresserad av dem.

Jag gillar datorernas "1 eller 0 och ingenting emellan". Att det ingår matte i högskoleingenjörsutbildningen är inte heller något minus, utan snarare ett plus faktiskt. Med kognitionsvetenskap känner jag att risken är att det blir för "flummigt" att ha på CV:t -- inte för att utbildningen i sig nödvändigtvis är flummig, men som beteendevetare vet jag med mig att arbetsgivare ofta funderar på vad man egentligen har läst och ofta sållas man bort redan när arbetsgivaren inte får en helt klar bild av kompetensen, eftersom rekryterare har typ 7 sekunder på sig att titta på ett CV. Och jag tror att risken är att det blir lite samma med kognitionsvetenskap. Högskoleingenjör behöver arbetsgivare inte fungera så mycket kring, känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Då får du helt enkelt undersöka hur mycket mer värd civilutbildningen är på arbetsmarknaden mot hur mycket mindre värd du kommer vara efter ytterligare 2 år.

Edit: Mindre värd som i nät värde, CSN poängen skulle trots allt ta slut. Ibland kan man råka uttala sig elakt.

Menar du ekonomiskt, i form av inkomstbortfall på grund av studier? För det är egentligen inte därför jag funderar, pengar är inte allt. Men att ha ett jobb/yrke/karriär som man verkligen trivs med, som man känner är meningsfullt på riktigt och dessutom utvecklande, det är mer än guld värt. Och jag är rädd för att högskoleingenjör blir för begränsande, men det är därför jag frågar, för kanske (förhoppningsvis) har jag helt fel.

Innan jag hoppade på beteendevetarutbildningen trodde jag att utbildning var A och O, att utbildning var allting. Nu efter några år i arbetslivet ser jag att det inte alls är så. Vissa är överkvalificerade, andra underkvalificerade, men jobbar ändå på samma arbetsplats med samma arbetsuppgifter.

Men jag vet inte om samma sak gäller i mjukvaruutvecklingsbranschen, vilket är någonting jag funderar mycket kring. Eftersom vissa säger att civilingenjör är ett absolut krav för att få "bättre" tjänster, och på vissa låter det nästan som att högskoleingenjörer inte skulle ha någon framtid eller utvecklingsmöjligheter alls. Och jag kan inte bedöma eftersom jag själv inte jobbar i branschen så jag vet inte om det finns någon sanning i det alls, eller om det bara är civilingenjörsstudenter som är sjukt osäkra och som har ett enormt behov av att boosta sitt eget ego, som skriver "civilingenjör eller inget alls".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryal:

Jag är snart klar med 4e året av min civilingenjörsutbildning och tycker det väldigt kul. Jag känner att den långa utbildningstiden gör att jag hinner få både bredd och djup. På grund av att jag inte behöver packa en så pragmatisk studieplan som möjligt pga tidsbrist, så har jag kunnat läsa alla möjliga kurser inom datateknik och datavetenskap. Jag har studerat embedded system, digitala kretsar, många sorters matematik, matematisk logik, formella metoder, typdriven bevisföring, objektorienterad programmering, funktionell programmering, datorgrafik, programspråksteori, med mera.

Medan jag fått en del djup inom vissa områden, har jag dock inte fått så mycket djup inom andra. Jag har vid det här laget ganska bra koll på hur man använder e.g. Haskell för att bygga praktiska applikationer, men knappt någon koll alls på de objektorienterade principerna och design patterns i Java. Det vill säga, även om jag pluggat i 5 år kommer det vara mycket jag inte vet direkt när jag börjar jobba. Civilingenjörsutbildningar är ganska teoretiskt lagda, så det är så det blir - även om jag vill tro att min goda teoretiska grund kommer göra det lättare för mig att plocka upp praktiska koncept än för en nyexad YH programmerare.

Jag känner alltså att civilingenjör är helt rätt för mig, men med det sagt är det kanske inte det för dig. Med tanke på dina förutsättningar skulle jag personligen chansa på att en högskoleingenjörsutbildning inom något programmeringsrelaterat hade varit en bättre fit. Även bland mina vänner som inte behöver oroa sig för att CSN ska ta slut eller planera för barn, så är det vissa som gått om en termin eller tagit sabbatsår. Högskoleingenjör känns som ett klart säkrare kort då.

Åh vad kul att du har hittat rätt!

Jo jag känner väl (tyvärr) samma sak, att högskoleingenjör är ett säkrare kort. Och det är viktigt för mig att det blir rätt, så jag inte slösar resten av mitt CSN på ingenting. Men samma sak gäller när jag tänker långsiktigt, jag vill inte gå högskoleingenjör om det i slutändan begränsar mig så pass mycket att jag ändå aldrig kommer ha någon karriär att tala om. Nu menar jag inte att jag vill bli chef, utan målet i sikte, långt i framtiden, är väl kanske systemarkitekt eller tech lead eller någonting sådant.

Jag är rädd för att hamna i det där facket där arbetsgivare tänker att jag kanske inte har det som krävs. Jag hoppas ju på att det inte enbart hänger på om man är högskoleingenjör eller civilingenjör och att jag på något sätt kommer kunna hävda mig på arbetsmarknaden och bevisa att jag visst också kan, men samtidigt vet jag inte om det bara är naivt att hoppas på det. Ibland spelar det stor roll vad som står på pappret.

Hur intensiv upplevde du utbildningen? Tror det att det är möjligt att jobba kanske halvtid under de sista 2,5 åren? Vad tror du om att gå den utbildningen om man skaffar barn (med studieuppehåll i början såklart, för att återuppta studierna ett år senare eller så), med sömnbrist och allting som barn innebär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sara87:

Åh vad kul att du har hittat rätt!

Jo jag känner väl (tyvärr) samma sak, att högskoleingenjör är ett säkrare kort. Och det är viktigt för mig att det blir rätt, så jag inte slösar resten av mitt CSN på ingenting. Men samma sak gäller när jag tänker långsiktigt, jag vill inte gå högskoleingenjör om det i slutändan begränsar mig så pass mycket att jag ändå aldrig kommer ha någon karriär att tala om. Nu menar jag inte att jag vill bli chef, utan målet i sikte, långt i framtiden, är väl kanske systemarkitekt eller tech lead eller någonting sådant.

Jag är rädd för att hamna i det där facket där arbetsgivare tänker att jag kanske inte har det som krävs. Jag hoppas ju på att det inte enbart hänger på om man är högskoleingenjör eller civilingenjör och att jag på något sätt kommer kunna hävda mig på arbetsmarknaden och bevisa att jag visst också kan, men samtidigt vet jag inte om det bara är naivt att hoppas på det. Ibland spelar det stor roll vad som står på pappret.

Hur intensiv upplevde du utbildningen? Tror det att det är möjligt att jobba kanske halvtid under de sista 2,5 åren? Vad tror du om att gå den utbildningen om man skaffar barn (med studieuppehåll i början såklart, för att återuppta studierna ett år senare eller så), med sömnbrist och allting som barn innebär?

Intensiviteten har varierat mycket, läsperiod till läsperiod. Vissa kurser är busenkla, vissa är väldigt svåra, och vissa kräver bara väldigt mycket tid för labbar och projektarbete och sånt. Själv jobbade jag deltid 25-50% under mitt 3e år, och det var väldig stressigt. Tiden fanns, men det var många små stressmoment som tillsammans gjorde det ganska tufft. Dock satt jag då också i en sektionsförening som tog lite tid, så min erfarenhet kanske inte är helt applicerbar.

Ang. sömnbrist så är det allt något jag upplevt under nån läsperiod eller två. I mitt fall dock pga av sena nätter med fest och dataspel, snarare än barn. Det blev många skippade förmiddagsföreläsningar - för en kurs skippade jag faktiskt varenda föreläsning och lästa bara föreläsningsanteckningarna / slidesen i efterhand och fick godkänt ändå. Kan dock inte rekommendera alls. Känns väldigt onödigt såhär i efterhand - varför skaffar jag massa studielån för att sen inte faktiskt lära mig grejer? I det stora hela känns det inte så farligt dock. Vad gör det väl egentligen att bara lära sig hälften så mycket som man borde i ~5 av 40 kurser?

Vill också inflika att jag verkligen inte tror att det är en stor begränsning att läsa till högskoleingenjör. Har inte så mycket erfarenhet att backa upp det påståendet med, men mitt intryck är att en högskoleingenjörsexamen räcker väldigt långt.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

Lättast borde vara att jämföra kurserna mellan programmen och vilka mastermöjligheter som finns. Välj det som verkar mest intressant oavsett om det är högskole- eller civ.ingprogram. Du får en kandidat på civingprogram också, även om det kanske inte blir lika arbetsförberedande i det skedet.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Inaktiv

Läste till Civ.Ing (Elektroteknik) före sekelskiftet (det senaste)

Mina två ören: vill du jobba med teknik: läs till högskoleingenjör!
Vill du jobba med något annat än teknik (Projektledare/Chef/Inköpare/VD etc.): läs till civ. ing. (i.e. det är där många Msc. hamnar)

Vad du läst på högskola/universitet spelar mindre roll i längden (jag har haft nytta av kanske, på sin höjd, 5% av det jag läste på Chalmers), det du lär dig på civ.ing-programmen är att lära dig saker (läsa in fakta): vad du lär dig är ointressant! (imo)

Många tror att civ.ing. är någon form av teknikutbildning för spetskompetens inom teknik: min åsikt är att civ.ing. i allmänhet är en projektledar/chefs-utbildning. I.e. du hamnar längre ifrån tekniken, ju mer du kan om teknik!

Kortare sagt: Läs det du finner mest intressant; sen när du väl börjar jobba spelar det mindre roll utan det är mer hur DU är som person som avgör dina karriärsmöjlighetere: imo!

Permalänk
Medlem

Skippa civil.

Du förlorar ca 1.2milj som måste tjänas in. (2.5år förlorad inkoms = 1 milj + 200k CSN lån)

Du slipper massa dryg matte. som du ev. aldrig kommer använda som programmerare ändå (beror helt på vad du kommer att arbeta med). Analys och linjär algebra läser högskoleingenjörer också men mindre/kortare kurser med mer praktisk innehåll.

Kolla om du inte kan tillgodaräkna dina existerande poäng. Kanske kan få ut en examen fortare om du redan kan fylla ut de "generella" kurserna man måste ha.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Då jag själv läser till beteendevetare blir jag lite nyfiken på varför du vill byta ämnesområde?

Jag jobbar extra inom IT och hoppas själv kunna kombinera dessa två intressen i framtiden - jag vet dock inte riktigt hur ännu. Kul att höra lite hur andra med liknande intressen tänker!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Hej Sara87,
Jag har någon form av bias här då jag är utbildad civ ing inom maskinteknik samt är 1 år äldre än dig och byter till programmeringsjobb nu. Men...

Jag har jobbat inom produktion de senaste 3 åren och bestämde mig för att jag ville jobba med programmering och blev less på att sitta i ändlösa kalkylark. Jag satte mig och gnolade igenom kurser på Udemy och såg till att göra personliga projekt vid sidan om nu i 2 års tid. Jag har precis landat ett jobb som .net-utvecklare och att jag fixat en portfölj av projekt gjorde all skillnad, så satsa på det!

I dina svar innan så förstår jag att du inte vill köra på YH-banan. Jag tycker att det är ett misstag. Du har så sjukt mycket bra resurser online för att komplettera ev eventuell KY-utbildning. Harvard har sin CS50-kurs (intro till computer science) t.ex. Samt att mycket av utbildningen är praktik (ergo en jättemöjlighet att peta in foten innanför dörren). Det var KY-vägen jag hade tänkt mig om det inte hade löst sig innan jag börjat.

Speciellt för dig med lite CSN-medel kvar. Gå iaf definitivt inte på civilingenjör. Det är så mycket matematik och annat strö-shit som du definitivt inte kommer att få nytta av. Och även om du kör högskoleingenjör inom data så är min kvalicifierade gissning att det är bra mycket mer där du inte har nytta av jämfört med KY/onlinekurser.

Lycka till och skriv gärna om om du vill ha min syn på saken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sinery: Som det står så är det bortkastad som i att du inte får tillgodoräkna dig poängen som du har läst på en högskoleingenjörsutbildningen om du senare vill börja på en civ.ing utbildning inom samma område. Självklart så är utbildningen som sig inte bortkastad. Sedan vet jag inte vad du läser på för "konstig skola" men det lär inte vara på någon teknisk högskola för vare sig på LiTH, KTH, Chalmers osv så läser civ.ing och högskoleingenjörerna samma kurser över huvud taget. Möjligen någon mindre kurs i senare år för högskoleingenjörerna men mattekurserna är inte ens i närheten av samma kurser.

Permalänk
Medlem

man orkar mer än man tror, frugan pluggande heltid på distans (logistik) samtidigt som hon jobbande heltid och tog hand om två blöjbarn. jag var inte hemma då jag var inlagd på rehab medicin efter en olycka. ett alternativ är ju att skaffa barn och sedan plugga. (riskerna för problem med barn ökar väl rätt kraftig när man passerat 30)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Sara87 Som sagt var, fundera inte för mycket nu i helgen utan slå en signal till CSN på måndag och kolla om du verkligen kan få något lån/bidrag från dem för att påbörja en civ.ing när du enbart har kvar 2.5 år av CSN och vill påbörja en utbildning som kommer ta dig minst 5 år att bli klar med. Är till 95% säker på att de kommer säga nej till det och då är det dumt att du funderar vidare och hoppas på det spåret utan att du istället lägger energi på något som du kan välja istället.

Från CSN hemsida om att få lite mer tid på sig om man redan går på en utbildning osv. "I en del fall kan vi godkänna studiemedel för fler veckor.
Om du har synnerliga skäl

Om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel för fler veckor. Ett synnerligt skäl kan vara att din studietid förlängts eller att du varit tvungen att byta studieinriktning på grund av något som du inte kunnat påverka, exempelvis sjukdom, funktionsnedsättning, olycka eller någon annan omständighet.

För att du ska kunna få studiemedel för fler veckor, ska du dessutom ha ett tydligt syfte med extraveckorna. Det kan exempelvis vara att du ska få en viss examen eller behörighet.

Bedömningen av synnerliga skäl är mycket restriktiv. Det innebär att det är mycket svårt att få studiemedel för fler veckor."

Så att redan innan man påbörjar sin utbildning veta om att man ligger 2½ år "efter" är som sagt var i stort sett omöjligt. Men som sagt var, prata med dem på måndag för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Varför skulle CSN inte beviljas om utbildningen är studiemedelsberättigad? Kan ju gå en kurs i vinprovning om man så vill och få medel för det. På samma sätt kan man välja söka medel för en termin i taget som del av ett större program.

Jag tog ut hälften av studiemedlet när jag läste till civ.ing, och tog ut andra halvan på en annan utbildning som medlen aldrig skulle räcka till. Skulle blivit väldigt förvånad om CSN lagt sig i, men vem vet, värre byråkratisk koloss får man leta efter.

För att åren ska vara "lönsamma" kan man i många fall lika gärna skippa högskoleutbildning. Förmodligen är högskoleingenjör mer lönsamt än civ.ing. särskilt om man börjar "sent". Men, om man är genuint intresserad av ämnena och deras vidareutveckling, inkl. all "onödig" matematik, är civ. ing. ett bättre val. Att civ.ing. kan ge relativt ok betalda jobb är bara en bonus. Mina intryck från då jag sökte ingenjörsjobb var dock att arbetsköparna endast sökte de "bästa" (tror man att man är bäst i en bransch är det i 9 fall av 10 tecken på inkompetens) och kunde välja och vraka mellan kandidater som fick stå med mössan i hand. Visst ringde folk och försökte rekrytera, men bara till tjänster som ingen ville ha (ju fler buzz-words desto mindre reellt innehåll). Läget är kanske annorlunda idag, men "ingenjörsbristen" handlar bara om att ingenjörerna inte är tillräckligt billiga för att göra verksamheten maximalt konkurrenskraftig. Därför tror jag inte direkt på lönsamhetsaspekten, utan primärt på intresset, om man har en vilja att kunna något särskilt.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Sinery: Som det står så är det bortkastad som i att du inte får tillgodoräkna dig poängen som du har läst på en högskoleingenjörsutbildningen om du senare vill börja på en civ.ing utbildning inom samma område. Självklart så är utbildningen som sig inte bortkastad. Sedan vet jag inte vad du läser på för "konstig skola" men det lär inte vara på någon teknisk högskola för vare sig på LiTH, KTH, Chalmers osv så läser civ.ing och högskoleingenjörerna samma kurser över huvud taget. Möjligen någon mindre kurs i senare år för högskoleingenjörerna men mattekurserna är inte ens i närheten av samma kurser.

Har nu fått det konfirmerat från OP and det inte går att tillgodoräkna poängen så onödigt att diskutera det ytterligare.

Sedan min konstiga skola's kurser, banne mig nästan varje kurs som har samma namn eller liknande:
https://www.miun.se/utbildning/program/data-och-it/datateknik...
https://www.miun.se/utbildning/program/data-och-it/civilingen...

Permalänk
Medlem

Vad vill du arbeta med för utveckling?
För att bli utvecklare skulle jag slå ett slag för YH, det är 2 år och du har fullt fokus på att just koda.
Sedan kan kan du läsa Harvards CS50 kurs online (11 veckor) om computer science -> länk
Finns så sjukt mycket material online så även om du går 3 år på högskola kommer du vara långt ifrån färdigutbildad. Och du kommer mest att ha teoretiska kunskaper om du inte suttit hemma på fritiden och kodat egna projekt.

Du lär dig mest av att arbeta med det och då är YH en snabbare väg in på arbetsmarknaden, då du får ovärderliga kontakter med företag inom branschen. Har du arbetat några år i branschen så spelar din utbildning mindre roll.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Mmm, det beror som sagt var på att bara för att något heter lika dant så innebär inte det så mycket. Du måste kolla så det är exakt samma kurskod. Något kan heta Analys A och ha 6 hp men sedan ha olika svårighetsgrader också. Så det är därför man måste kolla med en studievägledare om sådant här oftast så man inte gör något dumt val.

Permalänk
Medlem

@IlyaZ: Du kan söka enskilda kurser och få studiemedel till det ja. Men du kan inte söka studiemedel till ett 5-årigt program och enbart ha 2½ års CSN kvar. Men det är mycket möjligt att de har ändrat på något men jag vet att det har varit så tidigare att de har inte beviljat studiemedel till ett program/utbildning om man inte har haft tid/dagar kvar att gå klart utbildningen. Sedan kan du självklart alltid söka och komma in på utbildningen och gå den och läsa den. Det är inget som stoppar dig från att göra. Men CSN tittar på om de anser att du kommer ha möjlighet att klara av utbildningen så att de kommer få tillbaka pengarna de lånar ut. Vet inte hur det är nu för tiden men är lite tveksam till att man bara skulle kunna läsa strökurser i 6 år bara för att man tycker det är kul. Det gick förr men det tror jag är stoppat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Sinery: Mmm, det beror som sagt var på att bara för att något heter lika dant så innebär inte det så mycket. Du måste kolla så det är exakt samma kurskod. Något kan heta Analys A och ha 6 hp men sedan ha olika svårighetsgrader också. Så det är därför man måste kolla med en studievägledare om sådant här oftast så man inte gör något dumt val.

Dude, jag har gått igenom 2/3 av kurserna nu.
Skillnaden är att 3 år nissarna har någon uppgift mer än 5 år som motiverar den extra 1.5 poängen.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Det handlar inte om vad man får göra. Det handlar om vad som står i kursbeskrivningen och vad andra bedömer svårighetsgraden som. Kurskoden och vad andra bedömer det hela som är det som avgör. Inte vad du som student tycker. Det är lite synd att de är så slarviga att de inte skriver ut kurskoder och är tydligare på ditt universitet gällande när man läser vilka kurser. https://liu.se/studieinfo/program/6cddd/4181# Om du där går in på programplan så ser du hur det borde se ut. Då ser du vilken skillnad det är på just "d-linjen" på civ-ing på LiTH och högskoleingenjör på din högskola de första åren som gör att det absolut inte gör att går att bara läsa det du troligen gör för att sedan fortsätta i t.ex Linköping på D-linjen. Och det är inte något nedvärderande mot högskoleingenjörer. Men det är skillnad på civ.ing och högskoleingenjörer. OCh det är inte bara de 2 sista åren. Det är skillnad på kurserna de första åren också. Högskoleingenjör är betydligt mer "praktiskt" och civ.ing är mer "teoretiskt". Men det trodde jag de flesta redan visste, särskilt de som redan läste någon av utbildningarna.

Permalänk

Satsa på högskoleingenjör, efter det kan du komplettera med master. Mycket smartare, kurserna kommer att vara svåra där med!
Ett tips:
Läs sommarmatte! (täcker upp kunskapsglappet mellan gymnasie--och högskolekurserna)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har väl eventuellt ett lite intressant perspektiv då jag råkar både ha högeskoleingenjörsexamen och en civilingenjörsexamen inom datateknik båda från LTH. Jag läste såklart högskoleingenjör först då åtminstone på LTH på den tiden (vet ej hur det är nu) så vid avklarad examen var man garanterad en plats på det förkortade civilingenjörprogrammet om man ville fortsätta plugga (man fick mer eller mindre allt förutom examensarbetet tillgodoräknat). Jag var osäker på om jag orkade plugga civil direkt och tack vare man var garanterad en plats vid avklarad examen till civil gjorde att jag valde högskoleingenjör.

Som en del redan har påpekat så är väl högskoleingenjörsprogrammet mer praktiskt och civil mer teoriskt, och jag håller med om det. Men jag ser egentligen inget fel med något av det. De första tre åren som högskoleingenjör gör dig betydligt mer redo för arbetslivet än de första tre åren som civilingenjör, vilket förvisso inte så konstigt då ena utbildningen tar slut efter tre år medan den andra, enligt mig iaf, blir intressant när man får specialisera sig.

Något som jag ibland har funderat på är om jag enbart hade pluggat högskoleingenjör, hade jag varit en "sämre" ingenjör idag som inte kunnat lösa samma problem som jag gör idag på jobbet? Och nä det tror jag ärligt inte. Jag har haft en hel del nytta av de avancerade specialiseringskurserna jag läste som civilingenjör men jag tror helt ärligt att jag hade inte haft några problem som helst att ta till mig den kunskapen själv eller via jobbet om jag "enbart" var högskoleingenjör.

Jag valde att läsa vidare till civil för jag kände att jag ville specialisera mig inom något, och de där två sista åren på civilingenjörsprogrammet där man får specialisera sig var riktigt roliga och jag lärde mig nyttiga saker. Personligen tyckte jag att grundblocket i civilingenjörsprogrammet var betydligt sämre än högskoleingenjörsprogrammet, men det kan vara för att jag upplevde att vi tvingades läsa en hel del meningslösa kurser.

Det har gått bra egentligen för alla jag lärde känna som pluggade högskoleingenjör och även för dem som pluggade civil. Helt ärligt idag så tror jag att arbetsgivare idag inte har råd att vara kräsna med titlar med tanke på vilken brist det är på kompetenta utvecklare, och om man är duktig så spelar det ingen roll om du är högskole eller civilingenjör. Om man söker ett jobb idag och får tummen ner med motiveringen att man har fel titel så är ju företaget helt enkelt ett dåligt företag På många arbetsplatser lär folk ha samma arbetssysslor oavsett titel, och lönen samt vilket ansvar man har styrs snarare av mängden år du jobbat och inte vilken examen du har.

Och som avslut, det här borde vara självklart men en titel säger egentligen väldigt lite om din kompetens. Du kan vara civilingenjör men det säger egentligen bara att du har lyckats klara ett antal tentor och gjort ett examensarbete, det säger inget om hur duktig du egentligen är. Folk hakar upp sig alldeles för mycket på titlarna. Prestigen över att få titulera sig civilingenjör är definitivt överskattad om du frågar mig, högskoleingenjör är lika mycket ingenjör även om många civilingenjör inte vill medge det

Hade jag varit i dina skor hade jag valt högskoleingenjör, jag ångrar inte att jag pluggade det

Permalänk
Medlem

@Sara87 Har du kontaktat CSN?

Permalänk
Medlem

@Sara87 Vilket blev det? Är väl sista anmälningsdagen inför höstterminen idag så borde väl ha någorlunda klart för dig nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Sara87 Vilket blev det? Är väl sista anmälningsdagen inför höstterminen idag så borde väl ha någorlunda klart för dig nu eller?

Ja, det får bli högskoleingenjör. Det får bli det säkra före det osäkra och som många har poängterat känns det dumt att hoppa på en civilingenjörsutbildning när jag inte ens vet om jag kommer kunna gå klart utbildningen. Så jag satsar på att köra hårt de kommande tre åren och lära mig så mycket jag bara kan, göra så bra ifrån mig som möjligt, göra mycket egna projekt utanför skolan och försöka få en fot in i branschen. Det finns väl fortfarande någon röst inuti mig som säger att "men är du inte frestad att gå civilingenjör ändå", men på det stora hela är jag ganska tillfreds med beslutet att söka till högskoleingenjör. Jag tror att jag hinner lära mig rätt mycket under tre år ändå. Jag har satt igång med "sommarmatte" och sitter även med programmering nu för att kunna ge mig själv ett så stort försprång som möjligt, så jag ser fram emot det som komma skall!

Som svar på din tidigare fråga, jag fick beskedet av CSN att för dem spelar det ingen roll hur långt programmet är. Läser jag på heltid har jag rätt till CSN på heltid oavsett om programmet är på 3 år eller 5 år, men pengarna tar ju självklart fortfarande slut efter 2,5 år.

Permalänk
Medlem

@Sara87: OK, tack för svar. Det kommer säkert bli bra. Är som sagt var inte så himla viktigt med exakt vad du läst efter ett tag utan vad du kan. Initialt kan det vara det när du ska söka ditt första jobb men när man väl jobbat några år så är det skit samma. Då är det vad du gjort och kan som räknas.

Gällande CSN så har de uppenbarligen ändrat reglerna. Fast så var det ju närmare 15 år sedan jag hade med dem att göra senast så Då var det i stort sett omöjligt att få några pengar om du inte kunde gå klart utbildningen och få din examen, inom ramen för antalet veckor med CSN du hade kvar, för annars så ansågs det som "bortkastat". Bra att det har ändrats.