PCIE 16 slot som inte fungerar på mitt moderkort tillsammans med mitt grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

PCIE 16 slot som inte fungerar på mitt moderkort tillsammans med mitt grafikkort

Hej,

Jag har precis byggt ihop min nya dator men har tyvärr fått problem.

Det började med att jag fick "No Signal" på skärmen när jag startade datorn.

Fläktarna gick, moderkortet och grafikkortets RGB var igång så det var inget problem där.

Jag testade då att flytta mitt grafikkort från högsta slotten till slotten nedanför och då kom jag äntligen in i BIOS.

Det verkar som att PCIEX16_1 slotten inte fungerar och jag blir galen.

Är moderkortet defekt eller är det någon inställning man måste göra i BIOS?

Jag har testat att uppdatera BIOS utan success.

GPU: MSI GeForce GTX 1660 Ti 6GB GAMING X
MOBO: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
https://photos.app.goo.gl/Rbx64wuxQ1KK3gYT6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@Capstar:
Ja, troligtvis är moderkortet trasigt, eftersom det finns (mig veterligen) inget sätt att inaktivera PCE-e slottarna.

Kontrollera i manualen vad slot 2 ger för hastighet, då vissa moderkort kör den i 8x istället för 16x.
Kör den i 16x, så kan du fortsätta använda den istället och om moderkortet har garanti kontakta butik/företag där du har köpt kortet, och istället för att få det utbytt, begära pris reducering eftersom det är defekt.

Risken finns dock att att det finns fler latenta fel på moderkortet, så det är helt upp till dig om du vill ha det utbytt eller inte.

Värt att tänka på dock, om butik/företag går med på pris reducering, så kan de anse att garantin är förbrukad (om detta sen är lagligt eller inte låter jag vara osagt), och om kortet skulle visa sig ha fler fel, så är du ganska rökt.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Inte bara en utan två gånger i mitt liv har jag fått vara med om detta. Testa att göra en ”hård” CMOS reset genom att ta bort batteriet från moderkortet i någon minut. (Lita inte på att reset CMOS-jumpern clearar allt). Efter det kan du verifiera att översta slotten verkligen inte fungerar

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

@Teddis:

Tack för tipset! Ska testas imorgon.

Min kollega ska även ta med sig ett annat grafikkort som jag ska testa med just in case.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

@Teddis:

Jag testade att resetta CMOS men det gav ingen effekt.

Jag fick låna ett 750 Ti av min kollega och det fungerade i översta slotten.

Vad tror du?

Jättekonstigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

@Belzader:

Vad tror du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av Capstar:

@Belzader:

Vad tror du?

Säker på att kortet bottnar ordentligt och att strömkablarna från PSU sitter i? Nya prylar brukar ju vara lite sega/tröga att få i.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

För det första, fungerar grafikkortet på annan maskin eller hur vet du att det är pcie-porten det är fel på?
Inte så att det var glappkontakt eller du glömde stoppa i strömsladden till ditt grafikkort eftersom porten verkar fungera för ett annat kort?

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Skumt!

Men.. vi vet att översta sloten fungerar i någon kapacitet. Vi vet att kortet du köpte också fungerade när du hade det i den nedre sloten, som sannolikt endast är kopplad 8x elektriskt (lite svårt att se, men lyser man in med t.ex. en ficklampa i en pcie-slot kan man se hur långt kopparkontakterna fakiskt går, sannnolikt är halva sloten bara plast.)

För att röra till det lite extra här.. En hel del modeller av GTX 750 Ti saknar många kontaktpinnar på stycket som går in i PCIe-sloten. (exempelbild här, notera ex pin #9 är borta)Så det är inte uteslutet att det fortfarande är fel på själva sloten, bara det att om det är fel på en kontaktpinne som 750Ti't inte använder så klarar ju det kortet sig.

Så.. fortfarande antingen slotten eller grafikkortet dårå. Kan du syna någon slags imperfektion på vare sig slotten eller grafikkortskontaktpinnarna?

Att få testa ditt grafikkort i någon annans maskins översta PCIe-slot hade varit bra!

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Belzader:

@Capstar:
Ja, troligtvis är moderkortet trasigt, eftersom det finns (mig veterligen) inget sätt att inaktivera PCE-e slottarna.

Bland annat HP-datorer har en inställning där du kan inaktivera PCIE-slottar, så det är fullt möjligt att göra på alla moderkort om tillverkaren så vill implementera den tämligen onödiga funktion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

@WarWolf.667:

Jag skrev att det verkade som att det var trasig. Det var min gissning.

Grafikkortet fungerar i slotten nedanför.
Ett annat grafikkort (750 Ti) fungerar i översta slotten där mitt grafikkort inte fungerar.

Jag har testat följande:

Uppdaterat BIOS.
tagit bort CMOS batteriet.
kontrollerat så att det inte är några lösa sladdar till nätagget.
Installerat Windows och uppdaterat grafikdrivrutiner.

Min nästa steg är förmodligen att testa grafikkortet i en annan dator och i samma slot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

@Teddis:

Tack Teddis för hjälpen! det uppskattas

Mitt grafikkort ska testats i en annan dator ikväll.

Jag ska även testa ett 1060 i översta slotten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

@Teddis:

Haha det här är så jävla skumt!

1060 kortet fungerade i PCIE slotten i min dator och mitt grafikkort fungerade i kollegans dator.

Känns som att jag får lämna tillbaka både moderkortet och grafikkortet och säga att dom inte är kompatibla med varann.

Eller har du någon annan idé hur man löser det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@Capstar:
Inkompabilitet mellan komponenter är ovanligt, men det kan förekomma.
Jag har varit med om att en CD-brännare inte fungerade på en dator, den fungerade dock utmärkt på en annan dator, och en annan CD-brännare fungerade utmärkt på den första.

Har inte ångerrätt/öppet köp gått ut, så kan du lämna tillbaka båda utan något tjafs från butik/företag oavsett skäl.
Har de gått ut så kan det naturligtvis bli lite svårare, men inte omöjligt.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Tjabba!

Ville bara ge er en uppdatering om vad som löste det.

Jag lämnade in moderkortet och grafikkortet till Inet där dom testade ett likadant grafikkort fast nytt då i mitt moderkort och då funkade det i högsta PCIE slotten.

Så efter utbyte av GPU så löstes problemet.

Han i kassan tyckte också det var otrooligt underligt.