Vilken dator behöver man för att kunna spela fortnite? [budget ca 10 000 kr]

Permalänk
Medlem

Vilken dator behöver man för att kunna spela fortnite? [budget ca 10 000 kr]

Min son är elva år och vill ha en ny PC. Han spelar mycket fortnite men behöver någonting bättre än ett ps4, han vill gärna kunna streama medans. Eller ska han bygga en egen? Det får kosta runt max 10000

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Du hade råkat placera tråden i feedbackforumet, som är till för synpunkter m.m. rörande SweClockers. Jag har flyttat tråden till en del av forumet som bör passa bättre. Jag hoppas att du får bra svar. Välkommen till SweClockers!

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/11495/datorer/komplett-pc/kom...

GeForce GTX 1070 8GB, Core i5-9400F, 8GB, 240GB SSD, WiFi, Win10Home 9.999:-

Går att konfigurera, och under specifikationer kan du se vad som ingår.

kanske värt en titt.

https://www.komplett.se/product/943988/datorutrustning/datork...

Över budget, men kommer med ett RTX 2070. 10.990:-

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Välkommen till SweClockers @bubben23.

För att streama samtidigt som man spelar med bra kvalitet är jag lite fundersam om budgeten räcker till. Sen beror det också på vilken upplösning och vilken kvalitet sonen kan tänkas nöja sig med. Har ni en skärm med 1080p? 1440p? Uppdateringsfrekvensen på 60hz eller kanske rentav 144hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben23:

Min son är elva år och vill ha en ny PC. Han spelar mycket fortnite men behöver någonting bättre än ett ps4, han vill gärna kunna streama medans. Eller ska han bygga en egen? Det får kosta runt max 10000

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Kan ni bygga själva? Eller måste någon sätta ihop den åt er?

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat (igen)*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker att alla ska ha samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Skrivet av Bubben23:

Bump bump.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben23:

Min son är elva år och vill ha en ny PC. Han spelar mycket fortnite men behöver någonting bättre än ett ps4, han vill gärna kunna streama medans. Eller ska han bygga en egen? Det får kosta runt max 10000

Ditt absolut bästa val med den budgeten och de kraven är att köpa från flera butiker för så lite som möjligt och följa en guide på hur man bygger en dator här på forumet. Det är ingen rocketscience, jag lovar Köp inte heller windows från butik utan från eBay eller Tradera för 100-200kr.
Här är ett paket som fixar kraven utan problem, tycker kanske att det vore värt att lägga en hundring extra på ett roligare/bättre chassi dock:

Permalänk
Medlem

@Muumin:

Läst att man bör köpa moderkort med kylfläns på VRM, ska vara viktigt med ryzen i högre segmentet, det du länkade till saknar det.

https://www.youtube.com/watch?v=EqQcgwz1hYA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Muumin:

Läst att man bör köpa moderkort med kylfläns på VRM, ska vara viktigt med ryzen i högre segmentet, det du länkade till saknar det.

https://www.youtube.com/watch?v=EqQcgwz1hYA

Japp det är svårt att uppfylla allt med budget på 10k, som jag redan gått över.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ vore att välja en mindre vass processor och lägga skillnaden på ett ordentligt moderkort som följande:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben23:

Är överprisad, kan sätta ihop ett paket som du kan betala Webbhallen att bygga åt dig.

Permalänk
Medlem

Det är lite över budget men det går att komma ned 400-500 i pris med ett billigare moderkort. Kan dock inte lova att det kommer prestera något vidare isåfall.

Den dator du länkade är en rätt bra speldator men processorn kan nog få kämpa om pojken ska streama, plus att den har sega minnen.

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta och hålla koll på andrahand marknaden så skulle jag rekommendera att hålla utkik efter en dator med:
i7-6700k/7700k Processor
1070/1080 Grafikkort
16GB 3000-3200MHz Ram
Corsair/EVGA/Seasonic/be quiet! Nätaggregat

Den skulle rimligen kunna gå på runt 7000-9000kr. Om både 7700k och 1080 möjligen 10000 kr.

Permalänk
Medlem

@Muumin: hur mycket är den värd då da?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben23:

@Muumin: hur mycket är den värd då da?

Om man räknar utan "övrigt" delarna, alltså bara dator så får jag det till 6700 kr. Med fläktar, slingor etc vore kanske 7000 kr rimligt.

Permalänk
Skrivet av XripperX:

Tittar själv på denna. Är det proccesorn som är det sämsta på denna eller är det en bra dator som man borde ha en 144mhz skärm till? Ska spelas fortnite och liknande på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AusgangVerboten:

Tittar själv på denna. Är det proccesorn som är det sämsta på denna eller är det en bra dator som man borde ha en 144mhz skärm till? Ska spelas fortnite och liknande på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Är normalt väldigt kritisk till att köpa dessa kompletta datorerna men denna deal är riktigt bra rent prismässigt, sen kan man argumentera om vissa delar är på gränsen till att vara lite klena för en dator idag.

Processor och Grafikkort är bra grejer och skulle definitivt "uppskatta" en 144hz skärm

Nätagg är dock på gränsen till att vara lite svagt för denna dator, Ram är lite långsamma, Moderkort börjar på vara gammalt och stödjer inte högre hastigheter vilket hindrar uppgradering. Det alltid en relativt dålig Kylare som ofta har fokus på RGB eller liknande vilket stämmer för även denna och all lagring är en SSD på bara 240GB. Slutligen är Chassit på absolut budget och sannolikt jobbig att få plats med grejer i, högljudd med dålig luftflöde.

Sammanfattningsvis: Grymt prisvärd men med flera Svaga länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AusgangVerboten:

Tittar själv på denna. Är det proccesorn som är det sämsta på denna eller är det en bra dator som man borde ha en 144mhz skärm till? Ska spelas fortnite och liknande på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns möjlighet att bygga själv eller fråga någon om hjälp med det? För en tusing mer kan du plocka ihop en bra likvärdig dator grafikmässigt men som även är bra rakt igenom. Snabbare minnen, större SSD, ett ordentligt nätagg som inte kommer leva om, bra chassi, en bra kylare åt processorn och även ett modernare moderkort.

Här är ett likvärdigt Ryzenbygge som är betydligt mer framtidssäkert:

Permalänk
Medlem

@Muumin: hur väl presterar den i fortnite (Frames per second mm) tror du?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben23:

@Muumin: hur väl presterar den i fortnite (Frames per second mm) tror du?

Du kan enkelt söka på youtube där finns de flesta kombinationer med processor och grafikkort där dom testar olika spel och visar vad man får för FPS.
Om grabben ska streama tycker jag du ska gå för en Ryzen 2600x, annars är det svårt att hålla den budgeten du satt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben23:

@Muumin: hur väl presterar den i fortnite (Frames per second mm) tror du?

Jag har dålig koll på Fortnite i allmänhet men utan annat igång i bakgrunden lär du få 120+ fps utan problem. Det är just detta som är problemet om pojken vill streama dock. Processorn är bra för enbart spelande men sämre när du vill spela in och streama samtidigt. Tycker du ska leta efter en dator med en nyare Ryzen processor istället, Ryzen 5 2600 eller 2600x. Dessa är nästan likvärdiga i spel men mycket bättre på att "göra flera saker samtidigt".

Den dator du länkade nu är inte mycket att titta på, håll dig borta från 1050 kort, även 1050ti

Permalänk
Medlem

Här är ett bygge som webbhallen monterar åt dig, lite mer fokus på processor för streaming och lite mindre på grafikkort men som ändå ska fixa 100+ fps i Fortnite på bra grafik.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Om du kan vänta och hålla koll på andrahand marknaden så skulle jag rekommendera att hålla utkik efter en dator med:
i7-6700k/7700k Processor
1070/1080 Grafikkort
16GB 3000-3200MHz Ram
Corsair/EVGA/Seasonic/be quiet! Nätaggregat

Den skulle rimligen kunna gå på runt 7000-9000kr. Om både 7700k och 1080 möjligen 10000 kr.

Tack, vilka andrahands marknader menar du?
Har den här datorn nog?
https://m.youtube.com/watch?v=mJQs-6-fujs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben23:

Tack, vilka andrahands marknader menar du?
Har den här datorn nog?
https://m.youtube.com/watch?v=mJQs-6-fujs

Japp den är bra nog, du har dock i stort sett samma här från Komplett med en lite vassare processor. Skulle föreslå den.
https://www.komplett.se/product/11503/datorer/komplett-pc/kom...

Den bästa andrahandsmarknaden är SweC marknad men du kan även göra fynd på exempelvis Blocket, dock gott om bedragare där och betydligt värre överpriser generellt.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Finns möjlighet att bygga själv eller fråga någon om hjälp med det? För en tusing mer kan du plocka ihop en bra likvärdig dator grafikmässigt men som även är bra rakt igenom. Snabbare minnen, större SSD, ett ordentligt nätagg som inte kommer leva om, bra chassi, en bra kylare åt processorn och även ett modernare moderkort.
https://komponentkoll.se/bild/JalTV.png

Här är ett likvärdigt Ryzenbygge som är betydligt mer framtidssäkert:
https://komponentkoll.se/bild/mrZQH.png

Tack så jättemycket för hjälpen, uppskattas! Ser att det blir bättre att bygga själv och det ska jag nog klara, var 20år sedan senast men vad kan gå fel🙈
Kommer störa mig mer på ett skrangligt chassi och en högljudd fläkt än nån tuding mindre på kontot. Är ju Green weekend imorgon så jag ska se om jag kan plocka ihop de komponenterna du rekommenderar lite billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AusgangVerboten:

Tack så jättemycket för hjälpen, uppskattas! Ser att det blir bättre att bygga själv och det ska jag nog klara, var 20år sedan senast men vad kan gå fel🙈
Kommer störa mig mer på ett skrangligt chassi och en högljudd fläkt än nån tuding mindre på kontot. Är ju Green weekend imorgon så jag ska se om jag kan plocka ihop de komponenterna du rekommenderar lite billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra, lycka till! Håller med förövrigt. Skriv gärna om du har några frågor innan du köper, antingen här eller i PM.