Tips för musik/hembio sub

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Tips för musik/hembio sub

Jag har nyligen köpt ett system jag inte orkar nämna just nu, men jag är sugen på att bygga sub till. Jag fick en Harman kardon hkts200 sub sönder (fick den på köpet). Jag ör rätt säker på att det är nätdelen eller slutsteget som är sönder. Jag vill använda elementet i suben och ett GAS element från pappas bil som han säljer till mig för runt en hundring. Jag vet att hk elementet har 200 watt rms och att gas elementet har över det. Jag vill bygga två sepparata slutna lådor med 16mm mdf skiva. Jag undrar vad jag borde ha för slutsteg, lågpassfilter finns redan i onkyon jag har till hembio reciever, så jag undrar ifall det bara är ett slutsteg jag behöver. Tips eller bara åsikt på ifall detta bara är ett dumdristigt försök till mer kraft.😁

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005

@Anonym_El_Fantast: I detta fall har du bra förutsättningar eftersom du kan sköta delningen i Onkyon. Du kan faktiskt skaffa valfritt slutsteg att köra detta på.

Ett exempel är detta steg från Behringer. Någon form av efterföljare till iNuke-serien som många nyttjat till basar. Detta har DSP som kan komma till nytta, men som inte är nödvändigt. Orkar du sätta dig in i hur den funkar kan du dock arbeta mer flexibelt med dina basar.
https://www.thomann.de/se/behringer_nx3000d.htm

Något billigare men fortfarande ganska kapabelt steg. Inte alls något monster, men gör jobbet till ett bra pris. Ingen dsp här.
https://www.thomann.de/se/the_tamp_e800.htm

Dessa två steg har fläktar som antagligen är hörbara på låg volym. När jag körde hemma-basarna på mitt gamla iNuke satte jag ett motstånd på fläkten för att minska lägsta varvtalet på den. När jag använt den som pa-steg har jag återställt det. Fläktkontrollen är ungefär som på en dator, fast 24V.

Vill man ha fläktlöst får man göra en kompromiss i pris/prestanda eftersom det blir en dyrare lösning. Kolla denna lista: https://www.thomann.de/se/slutsteg.html?feature-51588=true&fi...

Alla dessa steg ovan är gjorda för att stå utanför baslådan. Man får helt enkelt dra en högtalarkabel till lådan.

Vill man ha något för inbyggnad i lådan kan man kolla i ljudias sortiment t.ex. https://www.ljudia.se/produkter/hifi-hemmabio/forstarkare/sub...

Även XTZ har en som verkar vara vettig: https://www.fyndborsen.se/Stereo/stereo-tillbehor-diy/xtz-sub...

Men jag tror man får mer prestanda för pengarna om man köper valfritt pa-steg. Kryllar dessutom av begagnade sådana på blocket osv..
Kolla även vend.se för beg steg.

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Anonym_El_Fantast: I detta fall har du bra förutsättningar eftersom du kan sköta delningen i Onkyon. Du kan faktiskt skaffa valfritt slutsteg att köra detta på.

Ett exempel är detta steg från Behringer. Någon form av efterföljare till iNuke-serien som många nyttjat till basar. Detta har DSP som kan komma till nytta, men som inte är nödvändigt. Orkar du sätta dig in i hur den funkar kan du dock arbeta mer flexibelt med dina basar.
https://www.thomann.de/se/behringer_nx3000d.htm

Något billigare men fortfarande ganska kapabelt steg. Inte alls något monster, men gör jobbet till ett bra pris. Ingen dsp här.
https://www.thomann.de/se/the_tamp_e800.htm

Dessa två steg har fläktar som antagligen är hörbara på låg volym. När jag körde hemma-basarna på mitt gamla iNuke satte jag ett motstånd på fläkten för att minska lägsta varvtalet på den. När jag använt den som pa-steg har jag återställt det. Fläktkontrollen är ungefär som på en dator, fast 24V.

Vill man ha fläktlöst får man göra en kompromiss i pris/prestanda eftersom det blir en dyrare lösning. Kolla denna lista: https://www.thomann.de/se/slutsteg.html?feature-51588=true&fi...

Alla dessa steg ovan är gjorda för att stå utanför baslådan. Man får helt enkelt dra en högtalarkabel till lådan.

Vill man ha något för inbyggnad i lådan kan man kolla i ljudias sortiment t.ex. https://www.ljudia.se/produkter/hifi-hemmabio/forstarkare/sub...

Även XTZ har en som verkar vara vettig: https://www.fyndborsen.se/Stereo/stereo-tillbehor-diy/xtz-sub...

Men jag tror man får mer prestanda för pengarna om man köper valfritt pa-steg. Kryllar dessutom av begagnade sådana på blocket osv..
Kolla även vend.se för beg steg.

Är inte de lite överkraftiga? Jag vet att den effekten kanske inte är nominell, men jag har en budget. 1600 kan jag kanske punga ut med, men det svider lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Båda element är förresten i 4 ohm.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Är inte de lite överkraftiga? Jag vet att den effekten kanske inte är nominell, men jag har en budget. 1600 kan jag kanske punga ut med, men det svider lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kanske du kan hitta en beg hembioreceiver av äldre typ som har delbara för och slutsteg, de brukar vara väldigt prisvärda och du får minst 5 slutstegskanaler och en filterdel som du troligen kan använda och en del andra funktioner som kan vara bra men inte just för att driva basar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av mrqaffe:

Då kanske du kan hitta en beg hembioreceiver av äldre typ som har delbara för och slutsteg, de brukar vara väldigt prisvärda och du får minst 5 slutstegskanaler och en filterdel som du troligen kan använda och en del andra funktioner som kan vara bra men inte just för att driva basar.

Tror inte jag är tillräckligt händig för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Tror inte jag är tillräckligt händig för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Att leta beg ? Det är ingen teknisk skillnad att koppla in ett separat slutsteg eller en receiver.
Det är däremot enklare att ha ett separat filter men det ryms inte i en så tight budget om du inte bygger ett själv men det gäller ju oavsett hur du löser förstärkarbiten.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Vore det fel med t.ex denna https://m.thomann.de/se/behringer_km750.htm?o=16&search=15548... Den är billigare och får väl jobbet gjort? Hoppas jag inte är helt ute och cyklar, kunde inte hitta mycket till specifikation.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

PS:Kunde inte hitta mycket begagnade förstärkare i min närhet i huvud taget. Inte till bra prestanda för pengarna iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Vore det fel med t.ex denna https://m.thomann.de/se/behringer_km750.htm?o=16&search=15548... Den är billigare och får väl jobbet gjort? Hoppas jag inte är helt ute och cyklar, kunde inte hitta mycket till specifikation.

Skickades från m.sweclockers.com

Den kommer att fungera, det mesta går att använda, slutsteg, integrerad förstärkare, receivrar, det spelar ingen roll för funktionen du vill ha.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av mrqaffe:

Den kommer att fungera, det mesta går att använda, slutsteg, integrerad förstärkare, receivrar, det spelar ingen roll för funktionen du vill ha.

Det var härligt att höra, jag hade den teorin och hoppades på den. Förresten tänkte jag säga att jag inte säkert kommer bygga någon sub under snarare framtid, jag tittade lite på det och såg att det fanns bättre möjlighet nu för inte jättemycket pengar. Jag vill också tacka för det otroliga stöd ni ger inte bara till mig, utan sweclockers, jag kände igen er när jag skapade den första tråden från andra ljudrelaterade trådar. Ni är väldigt snälla som tar av er tid att göra detta. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Det är lite irriterande att man inte kan se nominell uteffekt på slutsteget, och det går väl inte att räkna ut. Vissa kan ju ha massor med watt men väldigt lite nominell watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Det är lite irriterande att man inte kan se nominell uteffekt på slutsteget, och det går väl inte att räkna ut. Vissa kan ju ha massor med watt men väldigt lite nominell watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar för KM750 ? Jag trodde det var ett klass h steg men enligt manualen är det A/B medans det större KM1700 är klass h, du har rätt att det är lite förvillande när de ändå nämner "ATR" men samtidigt skiriver i manualen att det är klass A/B.
Jag antar att effektsiffrorna som anges är IHF-effekten, åtminstone för 1700 för den går nog på den högre matningsspänningen så länge att man åtminstone kan mäta den enligt IHF.
Att ange IHF för en klass A/B förstärkare är däremot lite underligt för den har ju bara en matningsspännig.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Det är lite irriterande att man inte kan se nominell uteffekt på slutsteget, och det går väl inte att räkna ut. Vissa kan ju ha massor med watt men väldigt lite nominell watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det du vill se här?
Tänker du på vad steget lämnar i medel eller något?

Det är ju inte så det fungerar. Du skickar en signal in till slutsteget som du vill förstärka. För att nå den nivå du vill relativt till dina andra högtalare justerar du det som heter gain på förstärkaren. Den ökar eller minskar känsligheten på den signal som kommer in.

Det påverkar såklart i sin tur hur mycket effekt steget matar ur sig.

Eller är det impedansen du tänker på? Vad nominell ohm-värde är? Det behöver du inte fundera särskilt mycket på när det gäller slutsteg, såvida du inte gör några rejäla parallell-kopplingar någonstans.
Det är ett värde som man anger hos en högtalare för att ge en indikation på vilken last den innebär för förstärkaren. Förstärkaren i sig är ju snarare motorn, om man tänker på högtalaren som lasten.

Blev du klokare, eller har jag missförstått din fråga? Skriv en rad så får vi gräva vidare.

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Vad är det du vill se här?
Tänker du på vad steget lämnar i medel eller något?

Det är ju inte så det fungerar. Du skickar en signal in till slutsteget som du vill förstärka. För att nå den nivå du vill relativt till dina andra högtalare justerar du det som heter gain på förstärkaren. Den ökar eller minskar känsligheten på den signal som kommer in.

Det påverkar såklart i sin tur hur mycket effekt steget matar ur sig.

Eller är det impedansen du tänker på? Vad nominell ohm-värde är? Det behöver du inte fundera särskilt mycket på när det gäller slutsteg, såvida du inte gör några rejäla parallell-kopplingar någonstans.
Det är ett värde som man anger hos en högtalare för att ge en indikation på vilken last den innebär för förstärkaren. Förstärkaren i sig är ju snarare motorn, om man tänker på högtalaren som lasten.

Blev du klokare, eller har jag missförstått din fråga? Skriv en rad så får vi gräva vidare.

Jag är långt ifrån att fatta allt om ljudets konst, men det jag undrar är helt enkelt vart kraften i detta slutsteg ligger. Kommer jag t.ex kunna spela sönder ett GAS-element på 10”in och 250 watt rms 4 ohm, eller är det under den kraften?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag är långt ifrån att fatta allt om ljudets konst, men det jag undrar är helt enkelt vart kraften i detta slutsteg ligger. Kommer jag t.ex kunna spela sönder ett GAS-element på 10”in och 250 watt rms 4 ohm, eller är det under den kraften?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte riktigt så enkelt att man bara kan matcha effekten rakt av och säga "nu är det safe". På samma sätt är det inte heller en automatisk död att koppla ett kraftigt steg till en klen bas.

Några risker som allid finns som man måste ta hänsyn till i konstruktion av låda och matchning av slutsteg.

Effekttålighet: Det här beskriver hur mycket effekt talspolen i högtalaren tål innan den går sönder. Genom att lägga på mer effekt på talsspolen får du större utslag på högtalaren. Dvs den spelar högre och högre. Men, med för mycket effekt kommer talspolen att gå sönder. Antingen blir den så varm att det tunna lager vax som isolerar tråden smälter varpå den kortsluts. Eller så blir effekten så hög att den faktiskt går av.

Slaglängd: Det här relaterar till huruvida lådan är passande för elementet eller ej. Om man spelar bas som är djupare än vad lådan och elementet tillsammans klarar av kommer konrörelserna bli så stora att elementet kan gå sönder av den anledningen. Det behöver inte behövas speciellt mycket effekt alls för det eftersom det antagligen händer kring elementets resonansfrekvens eller strax där under - elementet kommer i självsvängning.

Klippning: Hoppas någon annan kan förklara detta bättre, men det betyder väl i praktiken att steget har nått sin maximala effekt varpå det övergår till att ge en strömspik istället. Denna kan ta sig igenom delningsfilter och vara skadlig framförallt för diskant och mellanregister, som ofta tål mindre effekt. Kan även skada baselement om dessa är lite klenare. Observera, det var länge sedan jag läste in mig på klippning, och jag kan ha missförstått det då, eller helt enkelt läst något som inte stämmer, så här får någon annan fylla i.

Hur löser man då dessa problem?

Effekt: Man ställer in gain så att steget inte levererar mer effekt än vad basen tål, alternativt har man koll på det själv när man ställer in ljudnivån.

Slaglängd: Detta tas med i beräkning av lådan och när man väljer eventuellt "subsonicfilter", dvs högpassfilter som tar bort större delen av skadliga frekvenser.

Klippning: Detta undviker man genom att se till att steget är tillräkligt kraftigt för ändamålet. Ofta ungefär dubbelt så effektstarkt som elementet är effekttåligt. Då kan man nyttja elementets maxkapacitet ganska riskfritt.

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Klippning innebär att steget uppnår sin maximalt möjliga utspänning, signalformen kan alltså inte längre återges korrekt utan man når en spänningsplatå där signalen mer ser ut som likspänning.

När detta sker så kommer inte heller elementet att röra sig vilket gör att det slutar pumpa kylluft genom talspolegapet, temperaturen stiger snabbt och man riskerar att talspolen överhettar även om den utmatade effekten från steget är lägre än det talspolen ska tåla vid en normal signal när den rör sig och får normal kylning.

Det blir dessutom övertoner när steget går i klipp och dessa har högre frekvens och brukar ofta överbelasta diskanterna.

Det är alltså i praktiken oftast enklare att förstöra högtalare när man har för lite effekt och driver slutsteget i klipp än när man har mycket effekt och i stället oftast når x-max hos elementet eller så kanske det finns nått system i elementet som förhindrar det att nå x- max typ en magnetisk broms (dynamisk dämpning), den typen av händelser brukar uppträda plötsligt och påverka ljudet tydligt och de flesta reagerar på det om de inte är "asfulla" och sänker volymen och prylarna hinner inte gå sönder.

Med en optimalt dimensionerad förstärkare så brinner allt upp samtidigt

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av mrqaffe:

Klippning innebär att steget uppnår sin maximalt möjliga utspänning, signalformen kan alltså inte längre återges korrekt utan man når en spänningsplatå där signalen mer ser ut som likspänning.
http://www.geofex.com/effxfaq/d101_03.gif
När detta sker så kommer inte heller elementet att röra sig vilket gör att det slutar pumpa kylluft genom talspolegapet, temperaturen stiger snabbt och man riskerar att talspolen överhettar även om den utmatade effekten från steget är lägre än det talspolen ska tåla vid en normal signal när den rör sig och får normal kylning.

Det blir dessutom övertoner när steget går i klipp och dessa har högre frekvens och brukar ofta överbelasta diskanterna.

Det är alltså i praktiken oftast enklare att förstöra högtalare när man har för lite effekt och driver slutsteget i klipp än när man har mycket effekt och i stället oftast når x-max hos elementet eller så kanske det finns nått system i elementet som förhindrar det att nå x- max typ en magnetisk broms (dynamisk dämpning), den typen av händelser brukar uppträda plötsligt och påverka ljudet tydligt och de flesta reagerar på det om de inte är "asfulla" och sänker volymen och prylarna hinner inte gå sönder.

Med en optimalt dimensionerad förstärkare så brinner allt upp samtidigt

Bingo, där satt den. Det var övertonerna jag var ute efter som riskerar att ta ihjäl diskanterna. Men men, ta ett par öl så märks det inte så noga förrän dagen efter

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Hej, jag uppskattar verkligen all hjälp jag fått, men jag undrar en sista sak. Vad för kabel ska jag koppla ihop Onkyon med slutsteget? Onkyon har någon lila aux liknande output medans slutsteget har rca. PS: Det finns två lila outputs, en ”LFE” och en subwoofer. Skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Jag är också väldigt tacksam över det ni lärt mig om detta!😊

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå.
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Hej, jag uppskattar verkligen all hjälp jag fått, men jag undrar en sista sak. Vad för kabel ska jag koppla ihop Onkyon med slutsteget? Onkyon har någon lila aux liknande output medans slutsteget har rca. PS: Det finns två lila outputs, en ”LFE” och en subwoofer. Skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

LFE är djupare basfrekvenser om jag minns det rätt, typ 3-120hz.

Subwoofer out är precis vad det låter som, där kopplar du in din subwoofer eller också det slutsteg som skall driva subwoofer elementet.

/Lifooz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av Lifooz:

LFE är djupare basfrekvenser om jag minns det rätt, typ 3-120hz.

Subwoofer out är precis vad det låter som, där kopplar du in din subwoofer eller också det slutsteg som skall driva subwoofer elementet.

/Lifooz

Tack för svaret! Men det jag undrar är vad för kabel jag ska köpa. Slutsteget som ska driva basarna vill ha RCA och hembio recievern ger lila AUX output. Vad för kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Förlåt om jag babblar på utan att berätta riktigt vad det är. Nu under hur lång tid jag nu var borta så har jag kommit på en lösning jag vet kommer fungera ( förutom vilken kabel jag ska skaffa). Jag har nu hittat en bra deal på en jbl gt-x 1200. 12”tum och 300 watt rms som drivs bra med mindre kraft också. Sen använder jag pappas gamla slutsteg på 2x150 watt nominell rms. Den andra kanalen ska jag driva harman/kardon subben.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008

Vad för modell är det på Onkyon? Alternativt en bild på utgångarna för LFE/Sub, så blir det lättare att avgöra.

Den vanliga subutgången på en receiver kan heta både 'LFE' eller 'Sub/Subwoofer', detta ska vara synonymt på de flesta modeller från de större tillverkarna idag. LFE är benämningen på effektkanalen för lågfrekvens i flerkanalsmaterial som film, och tas över vanliga subutgången tillsammans med resterande bas som mixats in från andra källor som frontar eller sidohögtalare.

Utången borde heta 'Subwoofer' på Onkyo, inte LFE, om jag inte missminner mig och bör vara en vanlig RCA-kontakt.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå.
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Tack för svaret! Men det jag undrar är vad för kabel jag ska köpa. Slutsteget som ska driva basarna vill ha RCA och hembio recievern ger lila AUX output. Vad för kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Aaah, du skall köpa denna kabel.

Plus denna så att du får så att det räcker då den jag länkar i första länken med all garanti är väldigt kort.

/Lifooz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av roxkz:

Vad för modell är det på Onkyon? Alternativt en bild på utgångarna för LFE/Sub, så blir det lättare att avgöra.

Den vanliga subutgången på en receiver kan heta både 'LFE' eller 'Sub/Subwoofer', detta ska vara synonymt på de flesta modeller från de större tillverkarna idag. LFE är benämningen på effektkanalen för lågfrekvens i flerkanalsmaterial som film, och tas över vanliga subutgången tillsammans med resterande bas som mixats in från andra källor som frontar eller sidohögtalare.

Utången borde heta 'Subwoofer' på Onkyo, inte LFE, om jag inte missminner mig och bör vara en vanlig RCA-kontakt.

Vet inte hur jag sätter in bilder i ett meddelande, men det är en Onkyo TX-NR609 iaf. Sök en bild :). Stod tydligen inte LFE och Subwoofer utan Subwoofer och Pre Out. Subwoofer är väl enda utgången jag behöver?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av Lifooz:

Aaah, du skall köpa denna kabel.

Plus denna så att du får så att det räcker då den jag länkar i första länken med all garanti är väldigt kort.

/Lifooz

Tack! Precis vad jag letade efter!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lifooz:

LFE är djupare basfrekvenser om jag minns det rätt, typ 3-120hz.

Subwoofer out är precis vad det låter som, där kopplar du in din subwoofer eller också det slutsteg som skall driva subwoofer elementet.

/Lifooz

Low frequency effect, lfe behöver inte vara ljud utan är en effektkanal, i hemmasammanhang så mixas den ihop med subbasen som kommer från frontkanalerna och inte lfe, lfe kan tex användas för att styra stolen elelr liknade "vibrationseffekter" och man bör inte se den som om det är en baskaanl för det behöver som sagt inte vara ljudinformation i den.

Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Tack för svaret! Men det jag undrar är vad för kabel jag ska köpa. Slutsteget som ska driva basarna vill ha RCA och hembio recievern ger lila AUX output. Vad för kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Vet inte hur jag sätter in bilder i ett meddelande, men det är en Onkyo TX-NR609 iaf. Sök en bild :). Stod tydligen inte LFE och Subwoofer utan Subwoofer och Pre Out. Subwoofer är väl enda utgången jag behöver?

Det är en kabel med rca kontakter du behöver, det behövs inga adaptrar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Tack för all hjälp jag fått! Förhoppningsvis kommer jag inte fråga så mycket mer. Men jag kommer ge en rapport i slutet på nästa vecka eller senare. Tack!☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

För att direkt bryta det jag ovan skrev, skulle jag vilja fråga vad ni tror om låda. Portad eller sluten, basreflex? Dimensioner? Tackar gärna ja till tips!

Skickades från m.sweclockers.com