Regeringen höjer kemikalieskatten på elektronik i vårbudgeten 2019

Permalänk
Medlem

@kewe:

haha jo det gör jag visst, det är för mycket i min vardag därför är jag allmänt trött på det.
Bara för att alla inte har ett ständigt behov av att prata politik så betyder det ju inte att jag är tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Saxat från ett annat inlägg i tråden över inkomstskatt i olika länder:

Länder Andel skatt

Sverige 43%

USA 32%

Så skillnaden är inte direkt jättestor, 11%, och för de får vi i stort sett gratis sjukvård och långt bättre skola (för pengarna, i toppskiktet har USA bättre skolor än Sverige i många ämnen men det kostar därefter).

Jag skulle nog klassificera 35% högre inkomstskatt som en ganska stor skillnad, det är helt klart inte "nästintill samma inkomstskatt" vilket var vad jag svarade på.

Sen är ju vad man får för pengarna en annan diskussion, jag är för skattefinansierad sjukvård och skola men det gäller ju fortfarande att vara kritisk till vad vi får tillbaks. Har vi "gratis sjukvård" som många inte får ta del av t.ex. pga köer så behöver det ju inte nödvändigtvis vara bättre än ett system där du själv köper sjukförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Saxat från ett annat inlägg i tråden över inkomstskatt i olika länder:
Länder Andel skatt
Sverige 43%
USA 32%
Så skillnaden är inte direkt jättestor, 11%, och för de får vi i stort sett gratis sjukvård och långt bättre skola (för pengarna, i toppskiktet har USA bättre skolor än Sverige i många ämnen men det kostar därefter).

Jo, 11% väldigt stor skillnad.

Citat:

Vi är visst top 4 i världen att få mest för vår skatt? Eller hur menar du att vi inte är det? Vi är ofta Top 4 i hela världen över högst levnadskvalitet t.ex: https://www.usnews.com/news/best-countries/quality-of-life-ra... eller OECDs stora index: https://en.wikipedia.org/wiki/OECD_Better_Life_Index och det tordes ju vara ett rätt bra betyg för Sveriges modell och

Frågan är om dessa listor stämmer överhuvudtaget. Jag tror att vi är bäst på att TRO att vi har det bra. Det kallas för indoktrinering från media.

Citat:

Långsiktig politik? Senaste 4 åren har nog dock inte mycket genomslag där, det handlar mer om senaste 20 åren förvisso. Men senaste 4 har inte direkt skatterna skjutit i höjden på något sätt.

Jaså, fyrdubbel energiskatt, affärer som säljer kläder stänger på löpande band. Osv.
Jag får betala dubbelt så mycket för min el som förra året och nästa allt är nya skatter och moms. Skatten på bensin kommer öka osv. Just skatt på energi vet forskarna är det som drabbar låginkomsttagare hårdast av allt.

Citat:

Trenden vad gäller skatt på arbete är dessutom nedåtgående i Sverige, så vi verkar bli effektivare på att använda skattemedel om något. http://www.oecd.org/tax/tax-policy/taxing-wages-sweden.pdf

Så är det i de flesta västländer.

Citat:

Fast med tanke på hur liten denna skatten är på lätta saker (och lösa datorkomponenter är helt undantagna) så är det inte det som gör att en pryl är billigare utomlands. På tyngre grejer som TV etc. så lär ökade frakten äta upp hela förtjänsten, om det ens är något p.ga. svag krona just nu. Att du inte gynnar svenska affärer har inget med den här skatten att göra. Snarare då med lägre moms eller smalare marginaler i större butiker (t.ex. Amazon har mycket mindre marginaler då de har långt större volymer än någon svenskkedja kan ha.). Skiljer det mindre än 10% mellan Sverige och utomlands väljer jag alltid Sverige och det blir i slutändan väldigt sällan jag väljer att köpa utomlands, även om jag ofta tittar. Returer etc. blir också i regel mycket snabbare och lättare om man köpt i Sverige.

Jag tror att det är ytterst farligt att börja med dessa extraskatter. Det ska vara lika för alla typer av varor.
Dessutom blir det mer pengar än man först tror.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chimo:

Jag skulle nog klassificera 35% högre inkomstskatt som en ganska stor skillnad, det är helt klart inte "nästintill samma inkomstskatt" vilket var vad jag svarade på.

Sen är ju vad man får för pengarna en annan diskussion, jag är för skattefinansierad sjukvård och skola men det gäller ju fortfarande att vara kritisk till vad vi får tillbaks. Har vi "gratis sjukvård" som många inte får ta del av t.ex. pga köer så behöver det ju inte nödvändigtvis vara bättre än ett system där du själv köper sjukförsäkring.

Vad man får ut av sjukvården är ju relativt. Om du är frisk större delen av ditt liv och har en hög inkomst så kommer du proportionellt inte få ut ett smack av sjukvården och istället kraftigt finansiera den.

Sen har vi exempel som min vän som precis blivit diagnostiserad med MS och har blivit ordinerad medicin som kostar 250 000:- kuren. Då ska hon ta ett antal kurer beroende på hur effektivt den förhindrar sjukdomen.

En sådan kostnad hade kunnat ruinera en familj alternativt att hon hade fått lida av sin MS utan hjälp eller fått ta till läkemedel som är långt mindre effektiva.

USA har sjukförsäkringar som kan fungera likadant men det kräver att du har en anställning och ofta en ganska bra sådan. Det blir ett system som är till för det välbärgade i landet och de som är mindre belevade får sämre vård och kortare livslängd.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

USA betalar redan skatter nog för att alla ska få fri sjukvård och subventionerad medicin, det är bara att de inte använder pengarna till detta utan slösar bort de inom sjukvårdsbyråkratin de skapat istället. Per capita lägger de redan lika mycket offentliga medel på sjukvård som vi gör totalt. Sen är det 9,2 % av hushållen som får bistånd till mat, folk med arbete får subventionerade bostäder o.s.v. Det finns ganska gott om sociala program i USA, men mycket är inte kostnadseffektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad man får ut av sjukvården är ju relativt. Om du är frisk större delen av ditt liv och har en hög inkomst så kommer du proportionellt inte få ut ett smack av sjukvården och istället kraftigt finansiera den.

Sen har vi exempel som min vän som precis blivit diagnostiserad med MS och har blivit ordinerad medicin som kostar 250 000:- kuren. Då ska hon ta ett antal kurer beroende på hur effektivt den förhindrar sjukdomen.

En sådan kostnad hade kunnat ruinera en familj alternativt att hon hade fått lida av sin MS utan hjälp eller fått ta till läkemedel som är långt mindre effektiva.

USA har sjukförsäkringar som kan fungera likadant men det kräver att du har en anställning och ofta en ganska bra sådan. Det blir ett system som är till för det välbärgade i landet och de som är mindre belevade får sämre vård och kortare livslängd.

Vi känner alla någon som är diabetiker, har cancer eller på något annat sätt är sjuka och det påverkar oss mer än tex ha en modell fetare tv. Jag ser det som en försäkring. Det är surt att betala den, men det är ju ännu surare att få sin bil stulen utan att ha en.

Edit: Tror tråden börjar byta inriktning lite nu.

Permalänk
Medlem

Mindre smart människa = Jobbar inom handel
Mindre smart människa inom handel = Röstar på rödgrön röra
Mindre smart människa inom handel som röstat på rödgrön röra = förlorar sitt jobb för handeln flyttar utomlands p.g.a. den rödgröna röran
Mindre smart människa inom handel som röstat på rödgrön röra och förlorat sitt jobb = Beklagar sig på Familjeliv om alla kapitalister som suger ut landet

Permalänk
Medlem

@Itasha: Förutom att inget av detta sker, såklart inte kul för branschen att få betala ~1,4 miljarder (2018) men detta var inte tillräckligt för att höja priserna för slutkund eller göra varor med kemikalieskatt flera hundralappar billigare utomlands. Sen vet jag inte varför du kallar det rödgrön röra när förslaget initierades av Centern (som också vill att fler varor ska omfattas) och stöds av sju riksdagspartier, förutom att kasta skit då. Centern gick till val på breddad kemikalieskatt t.o.m. Tur att de inte fått som de vill fullt ut snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad man får ut av sjukvården är ju relativt. Om du är frisk större delen av ditt liv och har en hög inkomst så kommer du proportionellt inte få ut ett smack av sjukvården och istället kraftigt finansiera den.

Sen har vi exempel som min vän som precis blivit diagnostiserad med MS och har blivit ordinerad medicin som kostar 250 000:- kuren. Då ska hon ta ett antal kurer beroende på hur effektivt den förhindrar sjukdomen.

En sådan kostnad hade kunnat ruinera en familj alternativt att hon hade fått lida av sin MS utan hjälp eller fått ta till läkemedel som är långt mindre effektiva.

USA har sjukförsäkringar som kan fungera likadant men det kräver att du har en anställning och ofta en ganska bra sådan. Det blir ett system som är till för det välbärgade i landet och de som är mindre belevade får sämre vård och kortare livslängd.

Håller verkligen med! Kollar man på hur priserna på vården skenar iväg i USA så är det ju ganska tydligt att det system inte funkar optimalt direkt. Men tycker bara att det är viktigt att inte ta förgivet att skattefinansierad vård är felfritt och utan sina egna problem/utmaningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Det är väl bra att något görs för att motverka spridandet av flamskyddsmedel? Ett rimligt litet pris att betala kan jag tycka. Hoppas bara detta får större genomslag i andra EU länder också förstås, hoppas Sverige kan vara ett föregångsland i detta fall.

Skatten gäller alla varor, även tröjor i 100% ekologisk bomull.
F.ö består ju allt av kemikalier och alla kemikalier är skadliga i tillräcklig dos.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.svd.se/skattesmocka-slar-mot-ateranvandning

"I teorin ska begagnad elektronik inte beskattas. Men i praktiken fungerar det inte så. Inrego, som under 2018 kunde förmedla över 300 000 begagnade it-produkter till nya ägare, betalade samma år nästan lika mycket i kemikalieskatt som i bolagsskatt. "

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro