Något man kommer långt med är att först lösa uppgiften som en människa, sitt med papper och penna och lös det som du skulle gjort i verkligheten.
När du är nöjd med lösningen så kan du skriva koden.
Många hoppar direkt på koden och då måste du ha koll på lösningen i huvudet samtidigt som du tänker på koden.
För små lösningar blir det kanske inte så mycket problem, men ska du göra någon komplicerad algoritm så är det en fördel att tänka igenom det ordentligt först.
Sen kommer detta mer naturligt ju mer man övar. Vissa problem ser man lösningen i kod direkt medan i andra får man ta sig en funderare.
Börjar man koda direkt så målar man lätt in sig i ett hörn och får till slut sitta och leta buggar och lösa problem man själv skapat.
Skickades från m.sweclockers.com
@Nybörjareprogrammering: Det verkar som, av din fråga och även tidigare ställda frågor om samma problem, att kursen du tar inte är den enklaste och kunde varit bättre pedagogiskt uppbyggd.
Om du har lätt för engelska rekommenderar jag starkt Microsoft Channel 9 grundkurs i C#, den är gjord av Bob Tabor som jag lärde mig grunderna i C# för ett bra tag sedan. Tycker han förklarar det på ett enkelt sett, speciellt när man är nybörjare och inte har full koll på vad variables, properties, methods, classes, namespaces etc är för något.
Det är 25 avsnitt totalt på ca 10 timmar totalt.
https://channel9.msdn.com/Series/C-Fundamentals-for-Absolute-Beginners
Har du tiden så tror jag det kan hjälpa dig att få de första grunderna på plats.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.