AMD "Gonzalo" med Zen 2 och Navi för framtida spelkonsol i ny revision

Permalänk
Melding Plague

AMD "Gonzalo" med Zen 2 och Navi för framtida spelkonsol i ny revision

Kodnamnet "Gonzalo" från AMD är på tapeten igen. Den här gången i en senare revision, som ser ut att bjuda på åtta Zen 2-kärnor i upp till 3,2 GHz för nästa generations spelkonsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

8 Zen-kärnor i en konsol är helt sinnessjukt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låt oss glömma förfärliga Jaguar, även om det ironiskt i djurrike är ett snabbt kattdjur.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

ska bli kul att se vad utvecklarna kan åstakomma med den kraften som kommer med de nya konsolerna

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Blir ju en ordentlig boost på CPU-sidan för nästa generation då om detta stämmer. Goda nyheter för alla tror jag när utvecklare får mer pulver att leka med

Då kanske nästa generation inte blir strypa till 30fps pga sin CPU då heller, utan blir mycket mer ett högst medvetet val beroende på hur högt man skalar Grafiken istället. Kan ju båda gott för konsolspelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Man kanske inte skall ta ut i förväg innan man sett vad det innebär även om det skulle vara 8 st Zen kärnor..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att AMD lyckas tillhandahålla så pass bra och billiga kretsar att prestandan lyfts i konsolerna. Det ger fina eftereffekter även på PC-marknaden.

Ser fram emot skiftet och vad det innebär i det stora hela 8 Zen-kärnor är ju rätt nice.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Låter riktigt lovande och ett rejält prestandahopp från dagens generation av Xbox och Playstation. Intressant att se vad som presenteras vid E3 med.

Permalänk
Medlem

Innebär det att 60fps blir standard i next gen konsolerna?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Innebär det att 60fps blir standard i next gen konsolerna?

Man kan ju alltid hoppas, Xbox one x klarar 60fps i vissa titlar. Men det hade varit trevligt om alla spelen gick i 60fps eller iaf var valbart som nu om man vill köra grafiskt eller prestanda läge(dock enbart några titlar)

Hursomhelst så betyder detta mer pengar in i AMD’s utvecklings kassa och att dom kan konkurrera hårdare senare mot nVidia och Intel förhoppningsvis. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Näbbdjuret:

Innebär det att 60fps blir standard i next gen konsolerna?

Hade MS och Sony haft detta som krav att minst nå 60 FPS så hade vi redan haft det med dagens konsoler. Men spelen hade blivit fattigare innehållsmässigt. Jag hoppas verkligen att detta är ambitionen för plattformarna och de som utvecklar för dessa.

Något mer jag hoppas är att iallafall MS arbetar för att fler ger nativt stöd för mus och tangentbord i spel. Inget som påverkas av val av processor och grafiklösningar men ändå något jag gärna vill se att det satsas mer på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Innebär det att 60fps blir standard i next gen konsolerna?

Spelar nog ingen roll vilken hårdvara som sitter i maskinerna då dom flesta utvecklare väljer att kruta på med grafiskt lullull istället för högre fps. Hoppas iaf att man får välja mellan 1080p 60 fps eller 4k 30 fps.
Det jag hoppas mest på dock är att maskinen är tyst, PS4:an kan ju varva upp rejält vid vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade MS och Sony haft detta som krav att minst nå 60 FPS så hade vi redan haft det med dagens konsoler. Men spelen hade blivit fattigare innehållsmässigt. Jag hoppas verkligen att detta är ambitionen för plattformarna och de som utvecklar för dessa.

Något mer jag hoppas är att iallafall MS arbetar för att fler ger nativt stöd för mus och tangentbord i spel. Inget som påverkas av val av processor och grafiklösningar men ändå något jag gärna vill se att det satsas mer på.

Skickades från m.sweclockers.com

är inte grejen med konsol att man föredrar handkontroll över mus och tangentbord?

att spela med mus och tangentbord annat än mot PC spelare ser i vart fall jag som fusk att likställa med aimbot eller wallhack

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

är inte grejen med konsol att man föredrar handkontroll över mus och tangentbord?

att spela med mus och tangentbord annat än mot PC spelare ser i vart fall jag som fusk att likställa med aimbot eller wallhack

Jag tror den stora grejen med konsol är att alla inte har budget till en speldator.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av htbtoma:

är inte grejen med konsol att man föredrar handkontroll över mus och tangentbord?

att spela med mus och tangentbord annat än mot PC spelare ser i vart fall jag som fusk att likställa med aimbot eller wallhack

Aldrig fel med fler möjligheter att spela trots allt. Borde även möjliggöra mer genomtänkt stöd för PC-versionen av samma spel då utvecklarna redan från början behöver ha kontrollmöjligheter i form av mus och tangentbord i åtanke när spelen utvecklas.
Bara att separera spelare som kör med handkontroll och tangentbord+mus. Finns folk som fuskar med adaptrar redan idag. Ger man generellt stöd så är har alla samma möjligheter. Mus och tangentbord kostar ändå inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Titta bara på dom nya demon med ny grafik på Youtube. Fy fan säger jag bara man kan knappt se skillnad på verklighet och animerat så snyggt är det och ja 60fps kommer bli standard lika så 4k uhd. Ps5 kommer vara 8k ready vad jag har hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ps5 blir nog min slutliga övergång från PC till konsoll när det gäller gaming.

Har tröttnat i och med höga priser och försumbar skillnad i upplevelse.

Ps Jag behöver inte mer än 60fps.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Spelkonsoler är inte alls intressant längre, då de förr alltid var lite före PC-marknaden i prestanda, medans nu istället så är nya generationens spelkonsoler som typ en 4 år gammal PC.

edit: Inte intressant ur ett hårdvaru-perspektiv ska jag tillägga, sedan är det ju enbart de där titlarna som bara finns på respektive konsol som lockar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Spelkonsoler är inte alls intressant längre, då de förr alltid var lite före PC-marknaden i prestanda, medans nu istället så är nya generationens spelkonsoler som typ en 4 år gammal PC.

edit: Inte intressant ur ett hårdvaru-perspektiv ska jag tillägga, sedan är det ju enbart de där titlarna som bara finns på respektive konsol som lockar.

Före PC-marknaden i prestanda? Hur?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Före PC-marknaden i prestanda? Hur?

Fram till millenieskiftet ungefär, PC som spelplattform var sämre under 80- samt ungefär första halvan av 90-talet. I och med 3dfx Voodoo, Windows 95 och utvecklingen där ifrån började PC som spelplattform dra iväg rejält. Typ.

Dock kommer man väldigt långt med dagens konsoller. De av oss som "måste" ha 100+ FPS i höga upplösningar är en minoritet. Sedan kommer säkert xCloud och Stadia kunna ta över. Fungerar dessa tjänster lika bra som när exempelvis Google visade upp Stadia förra månaden så kommer smidigheten göra att många vanliga konsumenter och spelare väljer dessa lösningar istället.

Framtiden lär visa vart vägen leder.

Permalänk
Medlem

Rent hårdvarumässigt ligger konsolerna efter, men det är inget man bryr sig om när man spelar God of War eller Horizon Zero Dawn. En standard TV med 4K/1000nits HDR med ett stycke PS4 Pro och du är guld!

Samma med PS5, dubbla terraflop osv är skitsamma när de kränger ut spel som är vackrare än man ens hade fantiserat om. Optimering är hela poängen, med snygga "fusk" kommer man långt fast hårdvaran är "klen" och så har det alltid varit. Att då jämföra hårdvaran rakt av är inte så smart, då det verkligen inte målar ut hela bilden. När man sitter i soffan och spelar äventyrsspel i storformat tänker man inte ens på bilder per sekund, utan mera "jävlar vilken fett boss, hur ska jag sänka han?"

Inte ens samma målgrupp till de som köpt pewdiepies kontorsstol, pantat farsans aktier och köpt ett svindyrt grafikkort från nvidia, stirrar in i sina dubbla 24" och skriker i sitt headset. Där vill man nog ha sina 120hz och skulle inte klara en dag utan mus/tangentbord.

Så varför envisas folk med att sitta och jämföra päron och äpplen?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fram till millenieskiftet ungefär, PC som spelplattform var sämre under 80- samt ungefär första halvan av 90-talet. I och med 3dfx Voodoo, Windows 95 och utvecklingen där ifrån började PC som spelplattform dra iväg rejält. Typ.

Dock kommer man väldigt långt med dagens konsoller. De av oss som "måste" ha 100+ FPS i höga upplösningar är en minoritet. Sedan kommer säkert xCloud och Stadia kunna ta över. Fungerar dessa tjänster lika bra som när exempelvis Google visade upp Stadia förra månaden så kommer smidigheten göra att många vanliga konsumenter och spelare väljer dessa lösningar istället.

Framtiden lär visa vart vägen leder.

Åååååh nej! Men ändå har du lite rätt. Ja under första halvan av 80 talet kanske, och ändå inte. Du hade aldrig kunnat köra ett spel som exempelvis kings quest på ett nes, även om grafiken såg bättre ut hade pc bättre/mer mångsidig cpu och mer Ram generellt. För att inte tala om större spel. Så även om spelen var mindre färggranna till en början, så var de mer avancerade vill jag minnas. När vga/sound blaster kom så va där ingen återvändo. Jag kan inte minnas någon konsoll som körde Wolfenstein3d som en pc 1992. Doom kom 1994, och sopade mattan med allt annat. Så nej.

Däremot så hade Amigan ett övertag runt 87-89 typ. Kan ha fel.

Men jag tycker inte du har helt fel. Konsollerna var skitbra på det hårdvaran va designad för. Typ scrolling/paralax scrolling samt hantering av Sprites. Musiken lät åsså bättre än adlib som de flesta hade iom Soundblaster. Pc speakern va ju skit.

Jag minns hur sonic fick mig att höja på ögonbrynen, exempelvis.

Men redan då spelade jag på pc. Och en flygsimulator va ju omöjligt på en megadrive med samma djup som exempelvis f-19 stealth fighter. Även om det spelet var rätt så fjuttigt rent grafiskt.

Men nu så snackar jag om äpplen mot bananer, och det kanske inte är rätt att jämföra något som kostade 200$ mot något som gick på 1500-3000$.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bladenr1:

Titta bara på dom nya demon med ny grafik på Youtube. Fy fan säger jag bara man kan knappt se skillnad på verklighet och animerat så snyggt är det och ja 60fps kommer bli standard lika så 4k uhd. Ps5 kommer vara 8k ready vad jag har hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer både 4k och 60fps bli standard? Jag tror det när jag ser det.. jag tror mer på att 1080p60fps och 4k30fps blir valbart i så fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kommer både 4k och 60fps bli standard? Jag tror det när jag ser det.. jag tror mer på att 1080p60fps och 4k30fps blir valbart i så fall.

Med 60fps 4k inom räckhåll och även standarder som Freesync för TV så lär ju spelen ta hänsyn till det i alla fall,
kanske kan en del spel direkt spelas på nästa generation med bättre grafik och fps
- men just fps kan ju idag vara hårdkodat i spelen av många orsaker idag, det kanske blir bättre på den fronten.

Jag antar att gissningar på prestanda är ganska bra då även sony/MS måste köpa det som faktiskt kan levereras av AMD.
Det handlar kanske mest om vem som vågra vänta längst och Sony väntar nog tills de har lagom många releasespel att knocka MS med
de kommer inte på E3 och släpper inga spelnyheter förrän de är klara.

Känner sig MS säkra på att sony inte kan vänta 6 månader och få en bättre plattform så kommer de släppa nyheten direkt,
de kör samma gissningslek som oss, fast med bättre underlag från AMD och chiptillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kommer både 4k och 60fps bli standard?

Givetvis inte, hade varit helt idiotiskt att alltid ha den grafiska begränsningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Åååååh nej! Men ändå har du lite rätt. Ja under första halvan av 80 talet kanske, och ändå inte. Du hade aldrig kunnat köra ett spel som exempelvis kings quest på ett nes, även om grafiken såg bättre ut hade pc bättre/mer mångsidig cpu och mer Ram generellt. För att inte tala om större spel. Så även om spelen var mindre färggranna till en början, så var de mer avancerade vill jag minnas. När vga/sound blaster kom så va där ingen återvändo. Jag kan inte minnas någon konsoll som körde Wolfenstein3d som en pc 1992. Doom kom 1994, och sopade mattan med allt annat. Så nej.

Däremot så hade Amigan ett övertag runt 87-89 typ. Kan ha fel.

Men jag tycker inte du har helt fel. Konsollerna var skitbra på det hårdvaran va designad för. Typ scrolling/paralax scrolling samt hantering av Sprites. Musiken lät åsså bättre än adlib som de flesta hade iom Soundblaster. Pc speakern va ju skit.

Jag minns hur sonic fick mig att höja på ögonbrynen, exempelvis.

Men redan då spelade jag på pc. Och en flygsimulator va ju omöjligt på en megadrive med samma djup som exempelvis f-19 stealth fighter. Även om det spelet var rätt så fjuttigt rent grafiskt.

Men nu så snackar jag om äpplen mot bananer, och det kanske inte är rätt att jämföra något som kostade 200$ mot något som gick på 1500-3000$.

Skickades från m.sweclockers.com

Såg nu att jag läste ditt inlägg fel imorse, prestanda har nog PC även på den tiden varit bättre. Sett till helheten så gav konsollerna väldigt mycket både visuellt och grafiskt mot PC's. Du hade alltid bra grafikmöjligheter, speciellt med 16-bitsgenerationen, och även musik och ljud (undantaget Sega Mega Drive i mitt tycke, även om fisljuden har sin nostalgiska charm med så många år senare). Hade man en rejäl budget kunde man få riktigt vassa och snabba datorer även då men jag ser det först som just när Voodoo-korten kom men även senare när Geforce dök upp på marknaden som PC som plattform på allvar drog ifrån, framförallt också prestandamässigt. Soundblaster var gigantisk, natt och dag om man hade en sådan. Innan dess var det lite väl mycket PC-speaker ljud... och då är ljudkretsarna i spelkonsollerna samt i Amiga och Ataris betydligt vassare. Processorutvecklingen och prestandan man fick ur drog iväg rejält i mitten av 90-talet.

Sen kan man förstås också jämföra spel och så fram och tillbaks. Fanns 3D-spel på PC som även innan Voodoos ankomst var riktigt vassa, både sett till polygonantal men också till vad som var möjligt på den tiden. Men Voodoo var ju också en sån där natt och dag-grej.

Underbara tider, även om mycket är bättre idag så var spel och datorer på den tiden på många vis mycket intressantare. Det hände väldigt mycket, utvecklare som riktigt satsade på att klämma ur allt som var möjligt med den hårdvara och budget som fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Såg nu att jag läste ditt inlägg fel imorse, prestanda har nog PC även på den tiden varit bättre. Sett till helheten så gav konsollerna väldigt mycket både visuellt och grafiskt mot PC's. Du hade alltid bra grafikmöjligheter, speciellt med 16-bitsgenerationen, och även musik och ljud (undantaget Sega Mega Drive i mitt tycke, även om fisljuden har sin nostalgiska charm med så många år senare). Hade man en rejäl budget kunde man få riktigt vassa och snabba datorer även då men jag ser det först som just när Voodoo-korten kom men även senare när Geforce dök upp på marknaden som PC som plattform på allvar drog ifrån, framförallt också prestandamässigt. Soundblaster var gigantisk, natt och dag om man hade en sådan. Innan dess var det lite väl mycket PC-speaker ljud... och då är ljudkretsarna i spelkonsollerna samt i Amiga och Ataris betydligt vassare. Processorutvecklingen och prestandan man fick ur drog iväg rejält i mitten av 90-talet.

Sen kan man förstås också jämföra spel och så fram och tillbaks. Fanns 3D-spel på PC som även innan Voodoos ankomst var riktigt vassa, både sett till polygonantal men också till vad som var möjligt på den tiden. Men Voodoo var ju också en sån där natt och dag-grej.

Underbara tider, även om mycket är bättre idag så var spel och datorer på den tiden på många vis mycket intressantare. Det hände väldigt mycket, utvecklare som riktigt satsade på att klämma ur allt som var möjligt med den hårdvara och budget som fanns.

Håller med. Det va helt otroligt hur mycket som hände på så kort tid! Tänk att det bara va 3 år mellan doom och Quake!?

Det var en spännande tid att leva i. Och det var dyrt att vara Pc-gamer. Men jag minns att det var just PC som plattform som samlade alla och fick dem att tappa hakan. Alla vännerna ville ju sitta hos dem med pc och bara spela det senaste inom teknik.

Men Doom var nog spelet som satte sista spiken i kistan på de andra plattformarna. Tog konsollerna lång tid att komma ikapp.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är vad för spel man kommer kunna skapa med prestandan, upplösning och till viss del FPS är inte alls lika intressant.

Nu kanske det finns prestanda nog att släppa ett nytt GTA som imponerar igen, det vart ju inget GTA denna konsolgeneration, vilket jag ser lite som ett tekniskt misslyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det mest intressanta är vad för spel man kommer kunna skapa med prestandan, upplösning och till viss del FPS är inte alls lika intressant.

Nu kanske det finns prestanda nog att släppa ett nytt GTA som imponerar igen, det vart ju inget GTA denna konsolgeneration, vilket jag ser lite som ett tekniskt misslyckande.

Dom gjorde ju en förbättrad version av GTA V som borde räknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom gjorde ju en förbättrad version av GTA V som borde räknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför då? Det är ju inte mer avancerat i grunden, det kräver bättre prestanda....