Anno 1800, officiell/allmän tråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010

Grymt kul, har spelet mycket i helgen! Bästa Anno hittils, slår till och med 1404! Otroligt välgjort spel, inte sett några buggar och produktionen håller grymt hög kvalité!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grotteby
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Chromatic:

Kör på vanliga svårighetsgraden med tutorials på.

Jo jag stoppar korv som en galning och det är fan inte lätt xD

Helt sjukt mycket cash du gör!

Undrar om det är en bugg i spelet, jag har 4st öar i old world of 2st öar i new och går +1500, samma summa som jag har gjort sedan min första ö. Helt plötsligt kan jag gå -1500 utan att ha köpt någonting, skumt värre. Har ingen stor flotta heller, typ 5st ship of the line och lite småbåtar. Har god balands mellan farmers, workers, artisans och även en hel del engineers.

Alla är glada och lyckliga också, massvis med snaps och öl

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

@Knuppe: Får du ett underskott av något så försvinner ju pengarna snabbt, gick från ´+6k till - 1500 när jag hade missat att mitt skepp som hämtade rom hade blivit sänkt. Du kan också hålla muspekaren på pengarna när du är över en ö så ser du om den går + eller minus. hade 2 öar som gick - 1500 vardera medan resten + så fixade till dem så nu är det bra flow igen

Chassi: Fractal design Defince C Mobo: MSI Z77A-S03
Cpu Intel 3770K 4.4 ghz Kylare Nocuta uh-14sGpu Asus Strix 2060Ram Ballistix 24 GB
SSD Samsung evo 840 120gb HDDSamsung pro 840PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Knuppe:

Helt sjukt mycket cash du gör!

Undrar om det är en bugg i spelet, jag har 4st öar i old world of 2st öar i new och går +1500, samma summa som jag har gjort sedan min första ö. Helt plötsligt kan jag gå -1500 utan att ha köpt någonting, skumt värre. Har ingen stor flotta heller, typ 5st ship of the line och lite småbåtar. Har god balands mellan farmers, workers, artisans och även en hel del engineers.

Alla är glada och lyckliga också, massvis med snaps och öl

To be fair så var detta singleplayer campaignet.

Nu när jag kör Sandbox mode och har totalt 50.000 invånare att ta hand om, och inga NPCs att mjölka cash från, så blir det betydligt svårare att ligga på plus

En bild på nuvarande nöjd population.

Lite andra öar:

"Slav ön" där dom flesta fula industrier ligger.

Bröd ön

Kött ön

Kläder ön

Dold text

Kan förövrigt visa hur man INTE borde göra trade lines... Tror det är ca 80 skepp xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grotteby
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Chromatic:

To be fair så var detta singleplayer campaignet.

Nu när jag kör Sandbox mode och har totalt 50.000 invånare att ta hand om, och inga NPCs att mjölka cash från, så blir det betydligt svårare att ligga på plus

En bild på nuvarande nöjd population.

Lite andra öar:
[spoiler]
"Slav ön" där dom flesta fula industrier ligger.

Bröd ön

Kött ön

Kläder ön

Kan förövrigt visa hur man INTE borde göra trade lines... Tror det är ca 80 skepp xD

Riktigt snyggt bygge!
Gillar att du också kommit till samma insikt som jag själv har, lägga marketplace, church etc etc på samma breddgrad och bygga samhället åt sidan.
Däremot kör jag kläder/vad som helst behövs för att hålla de glada på ön de bor på för att minska traderoutes. Däremot, köttproduktion och bruk håller jag på en enda ö för att inte få fulheten.

Gillar även att du har lyckats med expeditions jag har gjort en del men alla mina skepp börjar på typ 10-20 morale, går upp till 40 med proviant nu så jag har inte skickat iväg något skepp på evigheter, vet inte hur man höjer upp start morale till 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Ohh. Glädjen!

Kör för första gången en kampanj i ett spel. Kommit en ganska bra bit in i kampanjen. Sätter mig idag för att förströ tankarna från tand/käkonda (tandläkaren imorrn, yey för tandläkarskräck!) och ska ta bort absurda mängder autospar då jag glömt av att ändra intervallerna på spar och i min frenesi så deletade jag mina egna två sparfiler.

Så, det var den kampanjen det. *idiotdj-vel jag är*

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Har kommit en bit in i spelet nu, fick precis mina första investors! Men jag har börjat uppleva en hel del buggar nu. Till exempel genererar min första ö i The New World automatiskt cigarrer, choklad och champagne? Detta utan att jag har någon av dessa produktioner på ön, och inte heller accepterar jag att detta ska köpas via trades eller liknande. Det tickar uppåt lite långsamt, 1 i taget. Det har varit såhär ända sedan jag skaffade ön tror jag, dvs långt innan jag själv kunde skaffa dessa produktioner.

Jag har även haft problem med att inte kunna mobilisera brandstationerna eller sjukhusen ibland (edit: se bild här till exempel - placeholder text på knappen?? och på fel ställe), "mobilise" knappen är borta rätt som det är. Hade även problem med ett quest som var utan text och bild igår, var bara att slänga questet med andra ord. Och diverse andra mindre buggar...

Tycker även kontrollen över skeppen inte är klockren ibland, framförallt när man styr dom i grupp. Att välja 'passive stance' och 'individual mode' verkar lösa en del, men fortfarande verkar pathfinding lite halvtaskig vid vissa stunder.

I övrigt är det helt fantastiskt spel! Ser framemot alla DLC som skulle komma under året, överväger ett köp av season pass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Skyclaw:

Har kommit en bit in i spelet nu, fick precis mina första investors! Men jag har börjat uppleva en hel del buggar nu. Till exempel genererar min första ö i The New World automatiskt cigarrer, choklad och champagne? Detta utan att jag har någon av dessa produktioner på ön, och inte heller accepterar jag att detta ska köpas via trades eller liknande. Det tickar uppåt lite långsamt, 1 i taget. Det har varit såhär ända sedan jag skaffade ön tror jag, dvs långt innan jag själv kunde skaffa dessa produktioner.

Jag har även haft problem med att inte kunna mobilisera brandstationerna eller sjukhusen ibland (edit: se bild här till exempel - placeholder text på knappen?? och på fel ställe), "mobilise" knappen är borta rätt som det är. Hade även problem med ett quest som var utan text och bild igår, var bara att slänga questet med andra ord. Och diverse andra mindre buggar...

Tycker även kontrollen över skeppen inte är klockren ibland, framförallt när man styr dom i grupp. Att välja 'passive stance' och 'individual mode' verkar lösa en del, men fortfarande verkar pathfinding lite halvtaskig vid vissa stunder.

I övrigt är det helt fantastiskt spel! Ser framemot alla DLC som skulle komma under året, överväger ett köp av season pass.

Kan instämma med kontrollen över skeppen, hinner ta massor med stryk innan man kommer i position att avfyra kanonerna och då har eventuella mindre båtar bara lite över halva HP kvar, lagom drygt =\

Har också märkt av att saker man lagt till för snabbåtkomst ibland blir utgråade så de inte syns men för man musen över så kommer ikonen tillbaka.

Men som du nämner, inget gamebreaking och det är ju ett väldigt trevligt spel.

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2016

Har kört en del nu och tycker verkligen om det, går typ förlust när det gäller pengar men bygger båtar och säljer så snabbt jag bara kan. Uppgraderade datorn nyss också, sjukt snyggt spel, och att man kan zooma in så nära och se när folket springer runt är riktigt häftigt.
Ska köra klart kampanjen men sen ska det bli kul med lite multiplayer.

Chassi: NZXT H700 Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING PSU: Corsair RM750X CPU: Intel Core i7-9700k Kylare: Cryorig H7 Quad Lumi GPU: ASUS ROG Strix RTX 2070 8GB OC Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3000MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Crap. Startade ny "sandlåda". Satte autosave på halvtimmes mellanrum. Lirade på och en bra bit in så kraschade liret, "DirectX". Googlade, tydligen någon Ubisoft är medvetna om.

Tyvärr så byggde jag som en galning efter autospar som nu "gick upp i rök". :/

Gillar liret rejält men det där var en knäpp på näsan.

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Fortfarande inte köpt det. Backloggen är lite för lång, men hur står det sig kontra anno1404+venice tex?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Har ej köpt spelet utan testar på free week denna vecka och tycker det är lite lagom tidsfördriv med sandbox som man får tillgång till. Men hur är kampanjen i spelet? Har ej lirat något tidigare spel i serien så vad går kampanjen ut på? Öka befolkning till bestämt antal? Producera 5 miljoner korvar? Utplåna allt på kartan? En kort beskrivning skulle kunna göra det enklare för mig att bestämma om det blir köp eller inte