Hjälp med datorbygge för gaming - BUDGET runt 10 000:-

Permalänk
Medlem

Hjälp med datorbygge för gaming - BUDGET runt 10 000:-

Hej,

Jag har nu i ett par dagar suttit och försökt hitta en PC för framförallt gaming. Jag har en budget på ca 10 000:-. Det jag mest av allt grubblar på är CPU för dagens spel och som gärna håller sig något år framåt. Då jag känner att jag inte riktigt har den kunskapen som krävs idag för att kunna avgöra vilka delar som är mest optimala för mina krav så känner jag att jag behöver lite hjälp.

Jag kommer att vilja spela BF V och BO4 samt andra mindre krävande spel så som WoW. När jag senast hade gaming PC så hade jag en ryzen 5 1500 CPU med ett GTX 1050Ti kort. Hyfsat nöjd med den men det gick lite upp och ner med dom då nya spelen.

Detta är det senaste bygget jag satt ihop men det blir lite över vad jag satt som min budget.
https://komponentkoll.se/bygg/bnnSf/

Ser att många färdigbyggda PC's som säljs runt mitt pris använder sig av Intel Core i5 8400. Är det en CPU som håller sig bra för dom spel jag vill spela?

Har även sneglat på dessa PC's:
https://www.inet.se/produkt/1978840/lenovo-t530-i5-8gb-512gb-...
https://www.inet.se/produkt/1511011/taurus-gaming-gtx-1660-ti
https://www.greattech.se/product.html/infinity-st-4?category_...

Det behöver inte vara en färdigbyggd PC men jag behöver få lite vägledning gällande dagens CPU'er och även GPU som funkar fint till nämnda spel.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus

Permalänk
Medlem

Är lite på språng så jag kan inte svara på allt för tillfället, men här är ett exempel på ett liknande bygge. Jag dragit ner på det onödigt dyra grafikkortet och jämnat ut det på resten av burken. Bytte också den lilla hårddisken emot en större och snabbare SSD. Den här datorn kommer stå sig ett bra tag. Chassit är kanske lite åt det billiga hållet, men den har allt som behövs och lite till. Byt om det inte faller dig i smaken, annars är det mycket för pengarna.

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-9700K (3 990 kr hos Webhallen)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC (3 990 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Focus G (399 kr hos Webhallen)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: HyperX 16GB (2x8GB) (979 kr hos Inet)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (839 kr hos Dustin)
PSU: Corsair RM550x V2 550W (849 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cryorig H7 Plus CPU Kylare (490 kr hos Webhallen)
Summa: 13 126 kr

Permalänk
Medlem

@TipTop24: Välkommen till SweClockers.

Det första vi behöver göra är att matcha dina förväntningar med din budget. Icecrystal har gett vad jag tycker är ett riktigt balanserat paket för priset. Kliver du ned från det så måste man tumma på CPU eller GPU, varpå jag själv tycker att RTX 2060 är någon form av lägstanivå ifall spelande är en betydlig del av användandet.

Permalänk
Medlem

Här någonstans är var du hamnar utan mer kompromisser än en budget SSD, annars bra grejer rakt igenom. Ska du ned på 10k måste du ge efter om du ska köra senaste Intel. '

Permalänk
Medlem

Kom ned närmre 11k här men efter det måste du börja trappa ned processor.

Permalänk
Medlem

Ett "motsvarande" Ryzenbygge med stockkylare hamnar precis under 10k:

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Känner att jag typ varit i rätt spår för min budget.
Tror nog bygget av Icecrystal känns bra i hopp om att den står sig ett par år gällande CPU.

@Yonie tack för välkomnandet! Jag tror inte att jag ska välja en GPU under 2060 så bugeten får sträcka sig 3k till

@Muumin, vad gäller ryzen så undrar jag hur den CPUn står sig gentemot intel i spel? Min ryzen 5 1500 klarade inte av lika många spel som min gen 3 intel gjorde innan den small..

Jag tror jag kör på det förslag Icecrystal postade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TipTop24:

Tack för alla tips. Känner att jag typ varit i rätt spår för min budget.
Tror nog bygget av Icecrystal känns bra i hopp om att den står sig ett par år gällande CPU.

@Yonie tack för välkomnandet! Jag tror inte att jag ska välja en GPU under 2060 så bugeten får sträcka sig 3k till

@Muumin, vad gäller ryzen så undrar jag hur den CPUn står sig gentemot intel i spel? Min ryzen 5 1500 klarade inte av lika många spel som min gen 3 intel gjorde innan den small..

Jag tror jag kör på det förslag Icecrystal postade.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge du byter ut Ram mot 3000 eller 3200 MHz blir det toppen. Kan ju också byta ut nätagg mot det jag förslog för bara en hundring extra, mer framtidssäkert osv.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Så länge du byter ut Ram mot 3000 eller 3200 MHz blir det toppen. Kan ju också byta ut nätagg mot det jag förslog för bara en hundring extra, mer framtidssäkert osv.
Lycka till!

Ah okej, tack för tipsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Är lite på språng så jag kan inte svara på allt för tillfället, men här är ett exempel på ett liknande bygge. Jag dragit ner på det onödigt dyra grafikkortet och jämnat ut det på resten av burken. Bytte också den lilla hårddisken emot en större och snabbare SSD. Den här datorn kommer stå sig ett bra tag. Chassit är kanske lite åt det billiga hållet, men den har allt som behövs och lite till. Byt om det inte faller dig i smaken, annars är det mycket för pengarna.

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-9700K (3 990 kr hos Webhallen)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC (3 990 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Focus G (399 kr hos Webhallen)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: HyperX 16GB (2x8GB) (979 kr hos Inet)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (839 kr hos Dustin)
PSU: Corsair RM550x V2 550W (849 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cryorig H7 Plus CPU Kylare (490 kr hos Webhallen)
Summa: 13 126 kr

Tja! Har fått hem bygget som du gav som förslag. Dock har jag ett problem med att jag inte får dit CPU kylaren för att fläkten tar i I/O skölden på moderkortet. Känns lite trist om CPU kylaren inte går att få dit. Eller är det nånting jag gör fel? Aldrig stött på ett sånt här problem med mina tidigare byggen och 3dje parts kylare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus

Permalänk
Medlem

@TipTop24: nu vet jag inte hur fästena ser ut för fläktarna men de borde gå att fästa den ena lite högre upp på kylaren?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@TipTop24: nu vet jag inte hur fästena ser ut för fläktarna men de borde gå att fästa den ena lite högre upp på kylaren?

Jo, provade ta lös dom från kylaren för att se bättre när jag ska fästa den men nu ser jag att hur jag än vrider och vänder så hamnar inte skruvarna och fästet under kylaren ovanför varandra så något fel måste jag göra haha... har ställt in fästet på 1151 intel men verkat inte få till det. Ny på formuet så vet inte riktigt hur jag bäst delar bilder här. Kanske enklare på något annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus

Permalänk

@TipTop24:
Det går inte bara att vända på kylaren?
Om man tittar på denna bild (förutsatt att det är en Cryorig H7 Plus du köpt)
Så ser det ut som att cpu plattan inte är centrerad under kylaren. Mitt förslag är att vända på kylaren och få den "tunna" sidan mot I/O plåten då bör du få plats.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightbubble:

@TipTop24:
Det går inte bara att vända på kylaren?
Om man tittar på denna bild (förutsatt att det är en Cryorig H7 Plus du köpt)
Så ser det ut som att cpu plattan inte är centrerad under kylaren. Mitt förslag är att vända på kylaren och få den "tunna" sidan mot I/O plåten då bör du få plats.

Joo, efter många små ofina ord så fick jag dit den... nu är det sanningens ögonblick om den startar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus

Permalänk
Medlem

@TipTop24:
Skönt att det löste sig
Det låter som att det inte ska vara något problem (hade varit en grov designmiss ifrån Cryorig). För framtida montering så verkar den här kunna hjälpa lite, speciellt med QR-koderna som leder till några klipp:
http://www.cryorig.com/inst_guide_dl.php?id=24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@TipTop24:
Skönt att det löste sig
Det låter som att det inte ska vara något problem (hade varit en grov designmiss ifrån Cryorig). För framtida montering så verkar den här kunna hjälpa lite, speciellt med QR-koderna som leder till några klipp:
http://www.cryorig.com/inst_guide_dl.php?id=24

Jo riktigt skönt!
Ja instruktionen jag fick med hade massa qr koder men just den qr kod för video på hur den ska installeras fungerade inte så det blev lite jobbigare efter det... Men problemet var att man var tvungen att trycka väldigt hårt(kändes nästan för hårt) för att justera fästena för en 1151 cpu. Före jag insåg det så fick jag tydligen inte bort fästet från AM4.

Man lär sig alltid något nytt varje dag haha! Tack för all assistans, ni är guldvärda allihop!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus

Permalänk
Medlem

@TipTop24: Tja, rullar datorn som den ska nu? Lite kul att de stod budget 10k och de du nu köpte var en del över men en riktig kanondator.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@TipTop24: Tja, rullar datorn som den ska nu? Lite kul att de stod budget 10k och de du nu köpte var en del över men en riktig kanondator.

Tja! Inte startat den ännu. Hade ingen bootbar usb sticka igår kväll så får se nu när jag kommer hem från jobbet

Haha ja hade inte tänkt lägga så mycket över 10k men förslaget jag fick på denna dator kändes riktigt bra och ännu bättre att det var kampanj på de flesta delarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus

Permalänk
Medlem

@LnitraM: Tja, tyvärr så funkar denna inte som den ska. Försöker lista ut problemen... Får frysningar oregelbundet som varar allt från 10 sec till nån minut. Sen senaste problemet jag har är att när jag startar ett spel t.ex. BO4 så får jag en BSOD som säger att det är problem med en drivrutin vid namn nvlddmkm.sys. Gissar på att det är för GPUn.. Har installerat alla drivrutiner från gigabytes hemsida till moderkortet och grafikdrivrutinen är tagen från GeForce Experience. Men slösurfa fungerar i alla fall haha... Bortsätt från dom oregelbundna frysningarna som för övrigt fryser hela datorn

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus

Permalänk
Medlem

@TipTop24: Låter med som ram minne problem. Testa ta ut och sätt i igen och sedan testa en sticka åt gången.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@LnitraM: Jo tänkte lite på det också. Ska prova kolla ram-minnen om det inte fungerar bra nu efter en ominstallation av OS. Tidigare installerade jag Win 10 utan typ några som helst uppdateringar. Nu har jag kört in Win 10 med uppdatering 1809 från Feb 2019. Nu gick det smärtfritt att installera alla drivrutiner mot för förra versionen av Win 10 så känns bättre denna gång. Håller tummarna!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-9700K | GPU: MSI GeForce RTX 2060 VENTUS XS OC | Chassi: Fractal Design Focus G | Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X | RAM: HyperX 16GB (2x8GB) | SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD PSU: Corsair RM550x V2 550W | CPU-kylare: Cryorig H7 Plus