Den stora JRPG-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@pålis: jag redigerade ditt inlägg så att spoiler-sektionen är dold som just spoiler-sektion Att bädda in text som spoiler är så enkelt som att skriva spoiler innanför hakparenteser [] för att starta spoilern, och sedan avsluta taggen. Lägger till exempel nedan, testa!

[spoiler]Avslöjanden! Avslöjanden! Avslöjanden![/spoiler]

Angående Xenogears är det en klassisk JRPG-pärla jag aldrig spelat på grund av regionsfrågan. Har aldrig chipat en konsol och vill inte köpa på mig utländska konsoler för att kunna spela ett spel. Jag är nog överdrivet anti-piratkopiering men jag vägrar göra något som går emot reglerna, exempelvis spela spelet på en PS2-emulator (skulle för övrigt inte lita på en emulator för att spela ett stort och bra JRPG).

Men jag har varit sugen, åh så sugen jag har varit. Innerligt bitter över att Sony eller Square Enix inte fått tummen ur och fixat eventuella regionsfrågor som förhindrat spelet från att släppas på PSN i vår region. Får väl sätta förhoppningarna till att de släpper en remaster av något slag, men spelet sålde väl inte tillräckligt bra för att motivera det. Xenogears har ju en liten men väldigt uppskattande grupp fans som höjer det till skyarna, tror tyvärr inte det är tillräckligt för en remaster.

Emulation är ingen gråzon, legalt så länge inte copyrightat material inte hanteras felaktigt. Moderna emulatorer använder inte ens biosdumpar.

Det handlar väl mer om att få tag i spelet isåfall och det kan vara lite krångligare. Ett enda ex på Tradera, dessutom då den dåliga gröna utgåvan. 575kr är lite väl. Ser troligen bättre ut på exempelvis Ebay.

Är nog bara att glömma att spelet kommer ut på PSN. På japansk PSN ska spelet finnas för PS3 dock, och då förstås japansk utgåva.

Spelet är väl värt sin speltid imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Square Enix har släppt ifrån sig en ny trailer för Oninaki, det kommande jrpg:t från Tokyo RPG Factory. Har varit lite ljummet inställd till det tidigare, mest för att I am Setsuna och Lost Sphear har varit bra men inte fantastiska. I den här videon visar de lite spelmekanik från det actionorienterade stridssystemet, vapentyper, menysystem, med mera.

Är fortfarande inte helt såld på konceptet, men blev lite mer taggad i alla fall. Vad tror ni om spelet?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Squenix kommer släppa första Star Ocean på Switch och PS4! Förhoppningsvis innebär det att Star Ocean 2 och gärna 3 kanske kan dyka upp med. 3an är för övrigt min favorit i serien och vill gärna se den på Switch också.

https://www.eurogamer.net/articles/2019-05-25-square-enix-ann...

Permalänk
Medlem

Gött med Star Ocean igen! Tyckte de senaste Star Ocean har blivit lite väl mycket Anime, men de två första har jag väldigt glada minnen ifrån, både orginal och PSP versionen.

Permalänk
Medlem

Känner att det är dags att daska liv i den här tråden.
För tredje gången nötte jag precis igenom final fantasy 3 och klarade det igår. Det var faktiskt första gången jag klarade ut det helt, och nu minns jag varför jag inte klarade ut det de tidigare gångerna. Jag ville helt enkelt inte...
När sista uppdraget är det enda som kvarstår så behöver man levla upp alla spelare man inte använt och det är ganska tröttsamt eftersom det inte finns några uppdrag att utföra och de fiender som är lämpliga att slåss mot för EXP inte är någon direkt utmaning.
Nu är det gjort hur som helst. Det jag ångrar är lite är att jag körde snes versionen. Anledning är att några av de nyare versionerna har "post game content". Man får ju en del saker på sista uppdraget som man sen aldrig kommer kunna använda. Utan när spelet är över möts man efter en lång outro-scen med ett "THE END" och det enda som kvarstår är att trycka på resetknappen. Så ett tips till alla som tänkt spela om spelet är att kolla upp vilka nyare versioner som erbjuder extramaterial och post game content. Nu är jag lite osäker på vad jag ska köra härnäst. Var inne på att skaffa octopath traveler till PC men jag är för gammal för att köpa digitala licenser. Ska jag betala för ett spel så vill jag ha spelet "complete in box" på min hylla. Så nu överväger jag att nöta igenom hela breath of fire-serien från 1:an och framåt. Får se hur långt jag pallar.

Vad lirar ni såhär års? Är det någon som gett sig i kast att nöta igenom gamla klassiker eller går ni och väntar på nya titlar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Jag funderar på att spela igenom Xenogears igen, på tal om klassiker, men inte tagit mig tid. Kommit av mig med FF7 på Switch och i övrigt är det nog mest Satisfactory, Forza Horizon 4 och VR med Oculus Quest I spelväg för mig i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag köttar på med Nier: Automata, ska vara ruggigt bra säger de som spelat igenom alla fem delar!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

Jag köttar på med Nier: Automata, ska vara ruggigt bra säger de som spelat igenom alla fem delar!
https://www.youtube.com/watch?v=-NiyfG8Ctbo

Sjukt bra spel, speciellt gameplay och soundtrack. Ett spel jag försökt klämma in igen under en längre tid men inte lyckats.

Hade gärna sett spelet till Switch med. Samt gärna mer Nier rent allmänt. RCPS3 ska klara Nier/Nier: Replicant rätt bra med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Känner att det är dags att daska liv i den här tråden.
För tredje gången nötte jag precis igenom final fantasy 3 och klarade det igår. Det var faktiskt första gången jag klarade ut det helt, och nu minns jag varför jag inte klarade ut det de tidigare gångerna. Jag ville helt enkelt inte...
När sista uppdraget är det enda som kvarstår så behöver man levla upp alla spelare man inte använt och det är ganska tröttsamt eftersom det inte finns några uppdrag att utföra och de fiender som är lämpliga att slåss mot för EXP inte är någon direkt utmaning.
Nu är det gjort hur som helst. Det jag ångrar är lite är att jag körde snes versionen. Anledning är att några av de nyare versionerna har "post game content". Man får ju en del saker på sista uppdraget som man sen aldrig kommer kunna använda. Utan när spelet är över möts man efter en lång outro-scen med ett "THE END" och det enda som kvarstår är att trycka på resetknappen. Så ett tips till alla som tänkt spela om spelet är att kolla upp vilka nyare versioner som erbjuder extramaterial och post game content. Nu är jag lite osäker på vad jag ska köra härnäst. Var inne på att skaffa octopath traveler till PC men jag är för gammal för att köpa digitala licenser. Ska jag betala för ett spel så vill jag ha spelet "complete in box" på min hylla. Så nu överväger jag att nöta igenom hela breath of fire-serien från 1:an och framåt. Får se hur långt jag pallar.

Vad lirar ni såhär års? Är det någon som gett sig i kast att nöta igenom gamla klassiker eller går ni och väntar på nya titlar?

Chrono trigger och ff6. Jag och sonen har varvat secret of mana 3 gånger, väntar på att tvåan ska släppas som remake I vår! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Känner att det är dags att daska liv i den här tråden.
För tredje gången nötte jag precis igenom final fantasy 3 och klarade det igår. Det var faktiskt första gången jag klarade ut det helt, och nu minns jag varför jag inte klarade ut det de tidigare gångerna. Jag ville helt enkelt inte...
När sista uppdraget är det enda som kvarstår så behöver man levla upp alla spelare man inte använt och det är ganska tröttsamt eftersom det inte finns några uppdrag att utföra och de fiender som är lämpliga att slåss mot för EXP inte är någon direkt utmaning.
Nu är det gjort hur som helst. Det jag ångrar är lite är att jag körde snes versionen. Anledning är att några av de nyare versionerna har "post game content". Man får ju en del saker på sista uppdraget som man sen aldrig kommer kunna använda. Utan när spelet är över möts man efter en lång outro-scen med ett "THE END" och det enda som kvarstår är att trycka på resetknappen. Så ett tips till alla som tänkt spela om spelet är att kolla upp vilka nyare versioner som erbjuder extramaterial och post game content. Nu är jag lite osäker på vad jag ska köra härnäst. Var inne på att skaffa octopath traveler till PC men jag är för gammal för att köpa digitala licenser. Ska jag betala för ett spel så vill jag ha spelet "complete in box" på min hylla. Så nu överväger jag att nöta igenom hela breath of fire-serien från 1:an och framåt. Får se hur långt jag pallar.

Vad lirar ni såhär års? Är det någon som gett sig i kast att nöta igenom gamla klassiker eller går ni och väntar på nya titlar?

Om du har en Switch så är Octopath helt perfekt! Verkligen fångat den där trevliga, nostalgiska, känslan av SNES eran.
Jag har precis fått tag på Breath of Fire 2 till GBA, riktigt lättsamt och sitta på bussen och spela det på en gameboy micro på väg till/från jobbet.
Annars om du har möjlighet till FF5 så är det ett ruskigt bra spel också, finns ju som digital remake på steam om man vill hotta upp grafiken lite också

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver: För det första: stor ryggdunk för att du sparkade igång tråden igen! Tänkte så sent som igår att jag skulle skriva här eftersom #livet kommit i vägen under allt för lång tid nu. Bravo!

Precis som @The_Kristoffer skriver är Nier: Automata helt fenomenalt bra. Allt från musiken till det unika berättandet och den suveräna spelmekaniken signerat Platinum Games är mästerklass, helt klart ett av de mest unika spelupplevelserna i JRPG-genren på många år och något som verkligen stannat med mig efter jag kört igenom handlingen fem gånger.

Och jag kan bara stämma upp bakom vad @twix112 skriver. Octopath Traveler är ett urläckert retro-osande spel med åtta intressanta berättelser och ett klassiskt men ändå roligt stridssystem. Musiken är också bland det bästa jag hört på många år, kom vid flera tillfällen på mig själv med att stå still i vissa scener bara för att jag inte ville sluta lyssna på musiken. Köpte så klart OST:n på skiva, det har lyssnats flitigt på kan jag säga.

Om jag ska blicka framåt till slutet av den här månaden ser jag enormt mycket fram emot Astral Chain till Switch. Det är ovan nämnda Platinum Games som svarvar spelmekaniken, vilket alltid är ett gott tecken, och i de videos som släppts ser det ruskigt lovande ut. Väl värt att hålla koll på för er som har en Switch (jag har två beställningar liggandes inför lanseringen den 30:e augusti)!

Och, inte att förglömma, Final Fantasy VIII Remaster släpps den 3:e september!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Försöker spela Persona 5 just nu men på senare år så kan jag inte avsluta spel. Jag kan bli helt uppslukad av något spel bara för att sedan så avtar lusten och så slutar jag spela det

Bara för att nämna några exempel Började spela Star Ocean the last hope spelade ca 40-50h för att sen bara sluta, Dragon Quest XI la ner 80-90h utan avsluta, Tog upp FFVII spelade ca 20h och kom bara till Fort Condor för att jag fastnade med att grinda alla Limit Breaks för de gubbar jag hade.

Jag tappar lusten alldeles för fort och verkar inte ha det i mig längre att slutföra påbörjade spel

Permalänk
Medlem

Mitt favorit spel under min uppväxt

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Försöker spela Persona 5 just nu men på senare år så kan jag inte avsluta spel. Jag kan bli helt uppslukad av något spel bara för att sedan så avtar lusten och så slutar jag spela det

Bara för att nämna några exempel Började spela Star Ocean the last hope spelade ca 40-50h för att sen bara sluta, Dragon Quest XI la ner 80-90h utan avsluta, Tog upp FFVII spelade ca 20h och kom bara till Fort Condor för att jag fastnade med att grinda alla Limit Breaks för de gubbar jag hade.

Jag tappar lusten alldeles för fort och verkar inte ha det i mig längre att slutföra påbörjade spel

Känner igen det allt för väl...stress och tidsbrist kanske är en delorsak. Kanske att man blivit mer kräsen som vuxen med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Om jag ska blicka framåt till slutet av den här månaden ser jag enormt mycket fram emot Astral Chain till Switch. Det är ovan nämnda Platinum Games som svarvar spelmekaniken, vilket alltid är ett gott tecken, och i de videos som släppts ser det ruskigt lovande ut. Väl värt att hålla koll på för er som har en Switch (jag har två beställningar liggandes inför lanseringen den 30:e augusti)!

Och, inte att förglömma, Final Fantasy VIII Remaster släpps den 3:e september!

Lite sugen på Astral Chain ändå men vet inte om det kommer vara lite för "pipiga anime-röster", börjat störa mig något enormt på sånt tyvärr

Jag har så många gånger försökt köra FF8 men jag måste göra något fel, väldigt stor del av ens damage output är ju baserad på GF. Men jag är så sjukt less på den där boost mekaniken att man måste masha en knapp 200 gånger varje gång man vill göra skada på fienderna och om man inte använder den så gör man ingen skada alls känns det som Visst man kan spela igenom spelet utan att grinda upp levlarna eftersom fienderna skalas upp, men det är inte så jag vill spela ett FF.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Kelzzor: mitt problem är faktiskt det motsatta. Jag sitter alltid för länge med JRPG:s och spelar klart även spel jag har spelat igenom flera gånger. Senaste exemplet var FFXII The Zodiac Age till Switch. Har spelat igenom spelet på PS2 och PS4 flera gånger med hundratals timmar speltid, och skulle bara starta upp spelet på Switch för "att se hur det fungerade där". Strax över 100 timmar senare hade jag spelat igenom det igen och gjorde mer än jag hade gjort de tidigare genomspelningarna 😅

Men förstår din problematik, och DQ11 och Persona 5 är ju verkligen inte lämpliga spel om man har svårt att slutföra. Båda titlarna kräver ju 100h+ för en komplett spelupplevelse.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

@Kelzzor: mitt problem är faktiskt det motsatta. Jag sitter alltid för länge med JRPG:s och spelar klart även spel jag har spelat igenom flera gånger. Senaste exemplet var FFXII The Zodiac Age till Switch. Har spelat igenom spelet på PS2 och PS4 flera gånger med hundratals timmar speltid, och skulle bara starta upp spelet på Switch för "att se hur det fungerade där". Strax över 100 timmar senare hade jag spelat igenom det igen och gjorde mer än jag hade gjort de tidigare genomspelningarna 😅

Men förstår din problematik, och DQ11 och Persona 5 är ju verkligen inte lämpliga spel om man har svårt att slutföra. Båda titlarna kräver ju 100h+ för en komplett spelupplevelse.

För min del kan det ha att göra med att det finns få timmar att spela per dygn. Ibland går en vecka eller två utan att spelat något alls. Om man då ska öppna ett spel för att köra någon timme, då är ju kriterierna ett par:
-Möjlighet att spara den timmen man spelat, annars blir det ju lönlöst.
-Man vill snabbt kunna veta vart man ska ta vägen och var man är. Ibland öppnar man ju ett spel, så får man lägga två timmar på att gå åt fel håll, komma på att vissa saker redan gjorts, gå åt rätt håll, prata med NPC man redan pratat med, för att bara konstatera ett utgångsläge.
Då känns det ju tungt. Händer med i stort sett alla äventyrsspel för mig till och från, Senaste DOOM såsom JRPG bjuder på den utmaningen att man bör ha det rätt färskt i minnet vad som hänt och vilket nästa uppdrag är.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

För min del kan det ha att göra med att det finns få timmar att spela per dygn. Ibland går en vecka eller två utan att spelat något alls. Om man då ska öppna ett spel för att köra någon timme, då är ju kriterierna ett par:
-Möjlighet att spara den timmen man spelat, annars blir det ju lönlöst.
-Man vill snabbt kunna veta vart man ska ta vägen och var man är. Ibland öppnar man ju ett spel, så får man lägga två timmar på att gå åt fel håll, komma på att vissa saker redan gjorts, gå åt rätt håll, prata med NPC man redan pratat med, för att bara konstatera ett utgångsläge.
Då känns det ju tungt. Händer med i stort sett alla äventyrsspel för mig till och från, Senaste DOOM såsom JRPG bjuder på den utmaningen att man bör ha det rätt färskt i minnet vad som hänt och vilket nästa uppdrag är.

Många nyare JRPG's har jag gett upp ganska tidigt då det känns som att ens tid slösas på tok för mycket. Allt från urkorkade och utdragna meningslösa konversationer och allmänt icke-givande gameplay. Nu hör jag själv till de som faktiskt gillade grindingen i äldre JRPG's, speciellt SNES/PS1-epoken, men i nyare spel är ofta inte ens detta speciellt bra.

De timmar på dygnet jag kan lägga ner på spel är värdefulla. Men iallafall Switchen hjälper till rätt mycket då det är betydligt lättare att ta med och pausa spelandet. Lite här jag hoppas på att Stadia och xCloud på allvar kan bli ett intressant alternativ med.

Permalänk
Medlem

Vilka spel rekommenderar ni till android?
FFVI och IX?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av twix112:

Om du har en Switch så är Octopath helt perfekt! Verkligen fångat den där trevliga, nostalgiska, känslan av SNES eran.
Jag har precis fått tag på Breath of Fire 2 till GBA, riktigt lättsamt och sitta på bussen och spela det på en gameboy micro på väg till/från jobbet.
Annars om du har möjlighet till FF5 så är det ett ruskigt bra spel också, finns ju som digital remake på steam om man vill hotta upp grafiken lite också

Om det inte vore för att octopath är det enda spelet på switch jag är intresserad av hade jag övervägt köp, men det känns lite saftigt att köpa en konsol för bara ett spel. Det kan nog hända att jag köper det ändå på något steam-rea om 3 år eller så.
Breath of fire 2 är nog favoriten i serien, eller möjligen att 4an delar förstaplatsen. FF5 körde jag för väldigt många år sen och kan skriva under på att det är ett fantastiskt spel. Kände dock att jag behövde ett avbrott från square nu efter 3an som jag precis klarade.

Något jag faktiskt kan uppskatta hos breath of fire 1 är den extremt korta och koncisa dialogen. Det blir väldigt lättsamt och lagom hjärndött att nöta igenom. Däremot känner jag att det precis är på gränsen för hur primitivt spel kan bli, som jag samtidigt kan uppskatta. Många textrutor från bybor har de helt enkelt copy-pastat och nästan alla säger exakt samma sak. Skulle inte uppskatta ett mer primitivt rpg än så.
Vad gäller upphottad grafik i nysläpp av gamla spel på steam osv, så föredrar jag faktiskt orginal-looken. Men skulle ändå överväga de modernare versionerna eftersom en del störande element i menysystem mm har förbättrats. Och framförallt om det finns lite kul extramaterial.

Skrivet av loevet:

@Chris_Kadaver: För det första: stor ryggdunk för att du sparkade igång tråden igen! Tänkte så sent som igår att jag skulle skriva här eftersom #livet kommit i vägen under allt för lång tid nu. Bravo!

Och, inte att förglömma, Final Fantasy VIII Remaster släpps den 3:e september!

Ja, om det inte vore för att jag drabbats av hälsoproblem som gjort att jag mer eller mindre hade fått avveckla det där "#livet" som alltid kom emellan, så hade jag nog tyvärr låtit livet komma emellan så pass att jag mer eller mindre slutat spela. Jag är imponerad av folk som är friska, jobbar heltid och ändå har tid för spelande. Det hade aldrig jag under mina senaste yrkesverksamma år. Nu när jag till 70% av mitt liv är divan-placerad har jag däremot all tid i världen, och då finns inga ursäkter för att inte nöta alla jrpgs som jag aldrig klarade ut i tonåren. Var i allmänhet dålig på att slutföra saker, så det har jag tänkt att det ska få bli ändring på.

Final Fantasy VIII var ett sånt spel där jag kom till sista bossen men gav upp för att jag då hade behövt grinda mer EXP. viilket jag inte orkade. Började faktiskt spela om det för typ ett halvår sen och kom väl till slutet av andra skivan. Upptäckte då att mina skivor av någon anledning tagit skada, möjligen av fukt(?). Hur som helst hängde sig spelet vid en FMV sekvens och kunde inte spela vidare tills dess att jag lyckades få tag på en brännbar CD-skiva (inte helt självklart att man enkelt kan få tag på nu för tiden) och lyckades bränna en fungerande kopia. Hann spela i en vecka till ungefär tills katten fick för sig att pissa ner hela min PS2 konsol, och det blev slutet på mitt försök att klara ut FF VIII. Hade det funnits något enkelt sätt att överföra mina savefiler från minneskortet på PS2an till PC så hade jag nog tagit upp det därifrån, men det får nog bli ett framtida projekt... tyvärr måste jag säga. Uppskattade spelet mer den här gången än första gången jag körde det. Var på den tiden när det begav sig lite besviken eftersom jag inte visste att varje final fantasy hade en ny story, nya karaktärer och nytt stridssystem. Jag hade förväntat mig typ ett final fantasy VII-2, men icke.

Skrivet av Kelzzor:

Försöker spela Persona 5 just nu men på senare år så kan jag inte avsluta spel. Jag kan bli helt uppslukad av något spel bara för att sedan så avtar lusten och så slutar jag spela det

Bara för att nämna några exempel Började spela Star Ocean the last hope spelade ca 40-50h för att sen bara sluta, Dragon Quest XI la ner 80-90h utan avsluta, Tog upp FFVII spelade ca 20h och kom bara till Fort Condor för att jag fastnade med att grinda alla Limit Breaks för de gubbar jag hade.

Jag tappar lusten alldeles för fort och verkar inte ha det i mig längre att slutföra påbörjade spel

Sådär var det alltid för mig förr. Hade en uppsjö oavslutade kapitel i mitt liv rent allmänt. Nu har jag däremot bestämt mig. Får inte påbörja något nytt förrän jag avslutat det jag håller på med. Det är en rätt bra strategi som går att tillämpa på allt man än tar sig för. Är som sagt dålig på det, men att börja med de gamla RPGs man aldrig slutförde är alltid en början?

Skrivet av loevet:

@Kelzzor: mitt problem är faktiskt det motsatta. Jag sitter alltid för länge med JRPG:s och spelar klart även spel jag har spelat igenom flera gånger. Senaste exemplet var FFXII The Zodiac Age till Switch. Har spelat igenom spelet på PS2 och PS4 flera gånger med hundratals timmar speltid, och skulle bara starta upp spelet på Switch för "att se hur det fungerade där". Strax över 100 timmar senare hade jag spelat igenom det igen och gjorde mer än jag hade gjort de tidigare genomspelningarna 😅

Men förstår din problematik, och DQ11 och Persona 5 är ju verkligen inte lämpliga spel om man har svårt att slutföra. Båda titlarna kräver ju 100h+ för en komplett spelupplevelse.

Intressant det där. Är du en metodisk och strukturerad person i övrigt? Jag är nämligen inte det för fem öre, det är därför jag tränar på det genom att nöta RPGs hah.

Skrivet av talonmas:

Vilka spel rekommenderar ni till android?
FFVI och IX?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ingen erfarenhet av just androidspel, men däremot kan jag rekommendera att emulera dina playstation spel du redan har på din mobiltelefon. Jag körde igenom FFVII på min första smartphone. Den är så gammal att jag inte ens kommer ihåg vad den hette. Men minns att den var långsammare än Samsung galaxy S2 och kostade redan då bara typ 800:- Så det behövs verkligen inget monster för att emulera playstation på android.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Kelzzor: mitt problem är faktiskt det motsatta. Jag sitter alltid för länge med JRPG:s och spelar klart även spel jag har spelat igenom flera gånger. Senaste exemplet var FFXII The Zodiac Age till Switch. Har spelat igenom spelet på PS2 och PS4 flera gånger med hundratals timmar speltid, och skulle bara starta upp spelet på Switch för "att se hur det fungerade där". Strax över 100 timmar senare hade jag spelat igenom det igen och gjorde mer än jag hade gjort de tidigare genomspelningarna 😅

Men förstår din problematik, och DQ11 och Persona 5 är ju verkligen inte lämpliga spel om man har svårt att slutföra. Båda titlarna kräver ju 100h+ för en komplett spelupplevelse.

En gång i tiden så var det likadant för mig Det lustiga är att jag kan sätta mig och sträckspela flera timmar åt gången men så fort det blir en lite längre paus dvs jobb och familj kommer "i vägen" så kan jag inte plocka upp det igen

Känns bara lite surt när man lägger nästan 100h på ett spel för att sen bara sluta och inte ens ta sig igenom main storyn tex DQ11 är vid slutet men fastnade med att grinda och och nå max lvl med samtliga gubbar för att sen bara lägga av kan visserligen egentligen bara starta upp det och ta mig an slut bossen men orkar bara inte

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver: trist att hälsan din inte får vara på topp, men det fina i kråksången verkar ju vara att du åtminstone får mer tid till underhållning? Jag spelar och tittar på film en hel del i jämförelse med de flesta som arbetar fulltid misstänker jag, men när det är en del av jobbet (och Fulkultur-podden) kan jag ursäkta det för mig själv Men jag spelar inte i närheten så mycket som jag gjorde i ungdomens dagar, inte ens i jämförelse med studietiden.

Jag har liknande upplevelse av FFVIII som du har. Spelade det fram till slutet där man ska möta alla Guardian Forces innan man får möta Ultimecia. Jag hade tydligen inte levlat tillräckligt mycket och inte sugit ut tillräckligt mycket av de viktiga magierna för att ha en chans där. Avskydde verkligen systemet med att dra magier och basera sin styrka på GF:s, håller med dig till fullo där. Men jag dömde nog FFVIII väldigt hårt efter mästerverket FFVII. Nu när remastern kommer ska jag nog ge åttan en chans till, med lite mer erfarenhet och perspektiv på sjuan kommer jag nog kunna uppskatta det mer än jag gjorde då.

Jag är olika strukturerad beroende på vad det handlar om. I spel är jag väldigt strukturerad och dammsuger allt som finns att göra i ordnad struktur innan jag går vidare till nästa område. När det gäller jobbet är jag också organiserad sett till hur jag lägger upp arbetet, men i verkliga livet och på fritiden är jag mindre ordningssam. Kollegorna brukar påpeka att mitt skrivbord ser ut som kriget, vilket även gäller lägenheten. Jag prioriterar att ha det jag behöver inom räckhåll över att det ska vara ordnat och fint. Ordningssam i spel och jobb, not so much i IRL i övrigt

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@talonmas: ett av de bästa jrpg:s jag spelat på mobiler är Chaos Rings från Square Enix. Det använder ett klassiskt turbaserat stridssystem som ändå får lite mer djup genom att du får välja om du vill attackera med en enskild karaktär för lite skada, eller tagteama med en annan karaktär för större risk men också större skada. Riktigt snygg grafik, design och ljud, och handlingen är riktigt bra faktiskt.

Tyvärr plockade Square Enix bort spelet och dess uppföljare av någon outgrundlig anledning, och det är numera bara Chaos Rings III som finns kvar. Jag har själv inte spelat del tre, men det har fått hyggligt gott omdöme. Tyvärr har Square Enix inte justerat prislapparna med tiden särskilt mycket, så det kostar fortfarande över 260 kronor. Med tanke på hur många år spelet funnits ute kan jag tycka att de borde justera ner det när försäljningen börjar trappa av.

Final Fantasy Tactics fungerar annars finfint i mobilt format och är ett fantastiskt bra strategibaserat jrpg!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Chris_Kadaver: trist att hälsan din inte får vara på topp, men det fina i kråksången verkar ju vara att du åtminstone får mer tid till underhållning? Jag spelar och tittar på film en hel del i jämförelse med de flesta som arbetar fulltid misstänker jag, men när det är en del av jobbet (och Fulkultur-podden) kan jag ursäkta det för mig själv Men jag spelar inte i närheten så mycket som jag gjorde i ungdomens dagar, inte ens i jämförelse med studietiden.

Jag har liknande upplevelse av FFVIII som du har. Spelade det fram till slutet där man ska möta alla Guardian Forces innan man får möta Ultimecia. Jag hade tydligen inte levlat tillräckligt mycket och inte sugit ut tillräckligt mycket av de viktiga magierna för att ha en chans där. Avskydde verkligen systemet med att dra magier och basera sin styrka på GF:s, håller med dig till fullo där. Men jag dömde nog FFVIII väldigt hårt efter mästerverket FFVII. Nu när remastern kommer ska jag nog ge åttan en chans till, med lite mer erfarenhet och perspektiv på sjuan kommer jag nog kunna uppskatta det mer än jag gjorde då.

Jag är olika strukturerad beroende på vad det handlar om. I spel är jag väldigt strukturerad och dammsuger allt som finns att göra i ordnad struktur innan jag går vidare till nästa område. När det gäller jobbet är jag också organiserad sett till hur jag lägger upp arbetet, men i verkliga livet och på fritiden är jag mindre ordningssam. Kollegorna brukar påpeka att mitt skrivbord ser ut som kriget, vilket även gäller lägenheten. Jag prioriterar att ha det jag behöver inom räckhåll över att det ska vara ordnat och fint. Ordningssam i spel och jobb, not so much i IRL i övrigt

Ja, alltså... Livet går ju ut på att någonstans hitta mening. Just nu försöker jag lura mig själv att något som är så meningslöst som att spela spel egentligen har någon mening. Detta för att kunna stå ut med tillvaron. Det funkar helt okey måste jag säga.
Lyckas man däremot göra något med spelandet som du exempelvis lyckats med, så är det en annan femma vill jag tillägga. Om det inte vore för att jag är för sjuk för att "committa" till deadlines, eller det faktum att jag vid ett skov får kognintiva nedsättningar som gör det svårt med skrivandet så hade jag nog också försökt mig på konststycket att bli skribent av något slag. Skrev mycket i jobbet tidigare, men sen jag blev sjuk så har jag fått börja korrekturläsa allt jag skriver tre fyra gånger, eftersom jag börjat skriva helt fel mellan varven. Det håller inte riktigt för en tidigare perfektionist. Förhoppningsvis är det något som förändras på sikt, men just nu får jag nöja mig med att bara lira. Andra kanske tycker man framstår som en lat förvuxen tonåring, men för mig har det varit rehab. När jag blev sjuk för drygt tre år sen kunde jag inte läsa mer än typ en till två rader i tidningen, fattade inte vad klockan var osv. Så någon form av förbättring har det ju åtminstone blivit även om jag emellanåt hamnar i utmattning där inget funkar.

FFVIII är väldigt mycket bättre än mycket annat jag spelat efter FFVII. Det var nog så för många att de förväntade sig något som skulle toppa FFVII. Såhär i efterhand har jag förstått att något som skulle kunna toppa FFVII bara är en utopi, och inget att försöka klänga fast vid. Ska jag vara helt ärlig så var det med nöje jag stod och dränerade fiender på deras magier när jag lirade sist. Bara det faktum att spelet är turbaserat med random encounters gör att jag kan förlåta rätt mycket. Ge VIII en chans till vetja. Tror till och med jag gillade det mer än IX den här gången. Men som sagt, spelade kanske 20-25 timmar som mest tills katten pissade ner PS2an och jag fick ge upp.

Vad gäller struktur så låter du precis som mig. Jag hade garanterat kontorets värsta oreda på mitt skrivbord. Ändå så lyckades jag på något sätt få allt att funka, om än på mitt eget sätt. Var däremot jävligt effektiv i mitt arbetssätt trots min i andra sammanhang handikappande perfektionism. Kanske finns det en gemensam nämnare mellan att vilja optimera saker på arbetsplatsen som att optimera sin utrustning i JRPG-spel?

Undrar om det här med jrpg-spel där man agerar "completist" är ett sätt att kompensera för den ostruktur man har utanför spelets värld? Väl i spelet känner man för en gång skull att man har kontroll över tillvaron?
Vi känner oss asduktiga när vi lyckats klara alla sidospår innan vi hoppar på mainstoryn igen, samtidigt som folk som i grunden är strukturerade och metodiska ägnar sig åt vettigare saker än den enkla barnlek struktur i ett JRPG innebär? XD

Hum... Sorry för den långa utsvävningen. Skyller på för mycket kaffe och för lite interaktion med andra människor irl.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nintendo har släppt en ny trailer för Final Fantasy: Crystal Chronicles Remastered Edition som får lanseringsdatumet 23 januari. Originalet är ett oerhört charmigt co-op-spel till Gamecube där upp till fyra personer kunde spela tillsammans i soffan.

Remastern till Nintendo Switch och Playstation 4 får utöver uppdaterad grafik stöd för online co-op samt stöd för spel över plattformarna, det vill säga at Switch-ägare kan spela med PS4-ägare, och vice versa. Det är rätt tufft faktiskt! Crystal Chronicles har inte genrens bästa handling, men allt från grafik till musik och design är otroligt charmigt, och det är väldigt kul att spela i co-op. Det har ska definitivt spelas med folk på kontoret som har vett att uppskatta jrpg:s

Spelet ska också släppas till Android, men den plattformen listas inte i denna video så crossplatform-spelande kanske inte gäller den.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Men, ett spel jag fortfarande spelar 30 timmar in. Nier Automata. Kan ha nämnt det här förr, men, det är ett måste! Bara på andra story arcen av fem, men fy så bra det är. Borde vara brottsligt att inte spela det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nintendo har släppt en ny trailer för Final Fantasy: Crystal Chronicles Remastered Edition som får lanseringsdatumet 23 januari. Originalet är ett oerhört charmigt co-op-spel till Gamecube där upp till fyra personer kunde spela tillsammans i soffan.

https://youtu.be/CRYvxcQb4I8

Remastern till Nintendo Switch och Playstation 4 får utöver uppdaterad grafik stöd för online co-op samt stöd för spel över plattformarna, det vill säga at Switch-ägare kan spela med PS4-ägare, och vice versa. Det är rätt tufft faktiskt! Crystal Chronicles har inte genrens bästa handling, men allt från grafik till musik och design är otroligt charmigt, och det är väldigt kul att spela i co-op. Det har ska definitivt spelas med folk på kontoret som har vett att uppskatta jrpg:s

Spelet ska också släppas till Android, men den plattformen listas inte i denna video så crossplatform-spelande kanske inte gäller den.

Grymt, gillade det skarpt men lyckades bara dra ihop polare någon enstaka gång så kom inte särskilt långt.

Att hitta tre pers som dessutom hade GBA att använda som handkontroll var inte lätt.
Minns inte om man var tvungen att ha det eller om det bara underlättade?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu har tillslut tagit mitt vansinne till fånga och köttat igenom 120 timmar i Octopath Traveler. Har försökt klara sista bossen vid två tillfällen men misslyckades nu sist på mål-linjen. Måste säga att jag inte är så fullt imponerad av spelet som jag hoppades på att jag skulle bli. Därav inte sagt att jag inte blev helt hooked. Min OCD att klara alla sidouppdrag tog över. Men känner att det är rätt mycket kvantitet över kvalitet i systemet att stjäla, förhöra och lura med sig NPCs. Alltså, en jävla massa klipp och klister istället för unika händelser, eller att få upptäcka henligheter på egen hand. Känslan att bli hållen i handen från början till slut tar över. Spelet är bra, men kanske allfra främst på grund av den totala avsaknad av liknande titlar som råder idag.

Ett spel som jag däremot helt förälskat mig i just nu är kanske lite otippat Yakuza 0. Det är inget klassiskt JRPG så lite off topic, men har man lirat igenom final fantasy 15 och dragon quest XI så verkar det inte finnas så mycket nytt att upptäcka vad gäller JRPGs rent generellt. Åtminstone inte till PC vilken jag är bunden till när jag och tjejen bor hos henne. Har testat mycket, och slutat spela efter en timme för att inte återvända. Det gäller dock inte Yakuza 0. Tror jag lirade typ 15 timmar i sträck igår? Gör er själva en tjänst och ge Yakuza 0 en chans. Tror inte ni kommer ångra er.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Tidig julafton för JRPG-fantaster på Switch

Oj oj, den som äger en Switch och gillar JRPG:s har verkligen lilla (eller stora) julafton just nu. Dragon Quest XI S är tillgängligt sedan tidigare och är en fenomenalt bra portning, klart bättre än alla de andra versionerna och rullar som en fröjd på Switch, med en grafisk presentation som håller en oförskämt bra nivå!

Sedan är Star Ocean: First Departure R också tillgänglig på Switch nu (och PS4). Detta är seriens första del, men finjusterad för de nya konsolerna. Jag vet inte om spelet håller lika bra idag som när det släpptes 1996, men när det begav sig gillade jag det enormt och av videon att döma tror jag att det kommer kännas som en varm JRPG-filt även anno 2019. Jag kommer köpa det till Switch, som blivit något av en JRPG-maskin för mig det här året.

Häromdagen köpte jag även Romancing Saga 3 till Switch, vilket också är en tillputsad version av en klassiker från 90-talets mittendel. Det jag minns från spelet är att det var sjukt jädra svårt när det begav sig, och jag spelade bara en bit in i det innan jag gav upp. Nu med årtionden av erfarenhet tänkte jag mig att jag skulle ta mig an det igen, och förhoppningsvis kunna ta mig igenom det. Visuellt är det läckert och handlingen, så mycket som jag upplevde av den, var intressant. Tips till er som vill ha JRPG:s av den gamla skolan och det svårare slaget!

Ett betydligt modernare spel jag köpte till Switch häromdagen är The Alliance Alive Awakening Edition, en HD-remaster av originalspelet till Nintendo 3DS. Det verkar inte som att de lagt till något meningsfullt nytt innehåll, men spelets vackra presentation, intressanta handling och Bravely Default-doftande stil uppskattade jag enormt till 3DS. Vet i tusan när jag ska lyckas ta mig tid till att spela igenom Switch-versionen, men jag ser fram emot att göra det (spelet finns även till PS4 och PC/Windows).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Oj oj, den som äger en Switch och gillar JRPG:s har verkligen lilla (eller stora) julafton just nu. Dragon Quest XI S är tillgängligt sedan tidigare och är en fenomenalt bra portning, klart bättre än alla de andra versionerna och rullar som en fröjd på Switch, med en grafisk presentation som håller en oförskämt bra nivå!

https://youtu.be/PgfOu4dEIDw

Sedan är Star Ocean: First Departure R också tillgänglig på Switch nu (och PS4). Detta är seriens första del, men finjusterad för de nya konsolerna. Jag vet inte om spelet håller lika bra idag som när det släpptes 1996, men när det begav sig gillade jag det enormt och av videon att döma tror jag att det kommer kännas som en varm JRPG-filt även anno 2019. Jag kommer köpa det till Switch, som blivit något av en JRPG-maskin för mig det här året.

https://youtu.be/MMVo9UgsUIM

Häromdagen köpte jag även Romancing Saga 3 till Switch, vilket också är en tillputsad version av en klassiker från 90-talets mittendel. Det jag minns från spelet är att det var sjukt jädra svårt när det begav sig, och jag spelade bara en bit in i det innan jag gav upp. Nu med årtionden av erfarenhet tänkte jag mig att jag skulle ta mig an det igen, och förhoppningsvis kunna ta mig igenom det. Visuellt är det läckert och handlingen, så mycket som jag upplevde av den, var intressant. Tips till er som vill ha JRPG:s av den gamla skolan och det svårare slaget!

https://youtu.be/38-4NlwQVv8

Ett betydligt modernare spel jag köpte till Switch häromdagen är The Alliance Alive Awakening Edition, en HD-remaster av originalspelet till Nintendo 3DS. Det verkar inte som att de lagt till något meningsfullt nytt innehåll, men spelets vackra presentation, intressanta handling och Bravely Default-doftande stil uppskattade jag enormt till 3DS. Vet i tusan när jag ska lyckas ta mig tid till att spela igenom Switch-versionen, men jag ser fram emot att göra det (spelet finns även till PS4 och PC/Windows).

https://youtu.be/SMnPM_mpOyk

Jag håller med dig, Switch har blivit ett riktigt JRPG monster. Av alla plattformar jag spelat JRPGs på under åren är Switch den jag uppskattat det mest på. Just möjligheten att alltid ha med spelet, perfekt när man bara vill grinda lite.

Skickades från m.sweclockers.com