Ryzen vs Atom vs Synology för amatör-NAS

Permalänk
Medlem

Ryzen vs Atom vs Synology för amatör-NAS

Har beställt två 10TB för att stoppa i en NAS. Men jag har ännu ingen NAS. Hade uppskattat att få lite hjälp med detta av någon vänlig själ.

Ska främst användas till lagring av min filmsamling samt backup av bilder och dokument. Filmerna ska spelas upp lokalt på en HTPC utan konvertering.

Vill inte lägga ut mer än 5000kr ungefär. Alternativen jag hittat är:
- Köpa en Synology
- Bygga egen NAS (i så fall ska ECC vara bra har jag hört och det verkar finnas i Ryzen-moderkort samt Supermicro-moderkort, och då är det Atom som gäller för att hamna på en någorlunda vettig i prisnivå)

Antar att priset drar iväg snabbt om man ska bygga egen och vill helst inte hålla på att krångla. Den enda oron jag har för Synology är väl att 512MB - 2GB RAM-minne samt klen ARM-CPU ska orsaka problem.

Även orolig efter att ha läst omdömet på denna NAS på Prisjakt. Personen påstår att enheten totalt säckar ihop när den får för många filer att hantera. Är detta ett verkligt problem?

Om nu Synology inte är så dåligt trots allt: hur viktigt är det med specifikationerna? Ska man välja en med ARM eller x86? Hur mycket RAM? Går det att uppgradera RAM i framtiden? Är det smart att köpa en begagnad Synology och spara någon tusenlapp?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Ska du inte transcoda med NASen kan jag varmt rekommendera synology. Ska du transcoda och behöver kraftig cpu blir synology snabbt dyrt och då hade jag nog byggt en egen.
Har en 216j själv (tror jag) och förutom att den inte maxar gigabit nätverk har jag inga klagomål.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Välj x86

Mycket stabilare för Plex tex.
Och med tanke på att du skriver just filmsamling så rekommenderar jag inget annat.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

De första serverkorten för Ryzenprocessor har börjat dyka upp:
https://www.amazon.com/dp/B07PNFTPGB/
Men det blir nog lite tight mot budget ändå.

DS218j har väl helt okej prestanda för att ha som NAS, personen som klagar på prestanda försöker köra nån google drive-liknande applikation. Ska du använda NASet för mer än lagring så skulle jag nog satsat på att bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Ska du inte transcoda med NASen kan jag varmt rekommendera synology. Ska du transcoda och behöver kraftig cpu blir synology snabbt dyrt och då hade jag nog byggt en egen.
Har en 216j själv (tror jag) och förutom att den inte maxar gigabit nätverk har jag inga klagomål.

Skrivet av andreas_dock:

Välj x86

Mycket stabilare för Plex tex.
Och med tanke på att du skriver just filmsamling så rekommenderar jag inget annat.

Ska inte transcoda eller köra Plex, använder Windows 10 och Kodi för att spela upp allt på en kraftfull HTPC. Då bör en enkel DS216/DS218 (ej x86) funkar för mitt ändamål?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@thu
@Mikaelmannen
@andreas_dock

https://www.sweclockers.com/marknad/167953-hp-proliant-micros...

Har hittat ännu ett alternativ. Mycket billigare än Synology dessutom. Är detta ett bra val?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

https://www.sweclockers.com/marknad/167953-hp-proliant-micros...

Har hittat ännu ett alternativ. Mycket billigare än Synology dessutom. Är detta ett bra val?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns mången N54 som kör "Xpenology" runt om i världen.
En BIOS flash och du får 5 diskar med full fart.
Prestandan är inte extrem, och dom bullrar en del.
Men dom kostade 1000:- som nya när Dustin hade utförsäljning.
Fina saker om du bara behöver lagring och kan ställa den där den inte stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns mången N54 som kör "Xpenology" runt om i världen.
En BIOS flash och du får 5 diskar med full fart.
Prestandan är inte extrem, och dom bullrar en del.
Men dom kostade 1000:- som nya när Dustin hade utförsäljning.
Fina saker om du bara behöver lagring och kan ställa den där den inte stör.

Bor i en 2:a med öppen planlösning så att ställa den där det inte stör kan bli svårt Är Synology mindre bullrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Bor i en 2:a med öppen planlösning så att ställa den där det inte stör kan bli svårt Är Synology mindre bullrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla NAS'ar låter.
Och är det inte NAS'en själv så kan diskarna härja.
Men i stort verkar NAS tillverkarna fattat detta och har numera fläktar som bara ökar när dom behövs etc.
Så nästan alla går numera att ha i möblerade rum, skulle dock inte ha den i ett sovrum

Permalänk
Medlem

Vid köpe-NAS - se till att det arbetar med 64-bits OS - de flesta enklare/tidigare generations 2 och 4-slots NAS med ARM-baserade proppar kör dessvärre med 32 Bit OS helt eller i delar (även om ARM i sig ofta kan köra i 64 Bit) vilket kan ge problem om man kör logiska volymer över 16 TB storlek.

De flesta 32-bit OS har stora/fatala problem vid större än 16 TB logiska stora filsystem även om filsystemen som sådan inte har någon begränsning vid 16 TB storlek. - det gör också att det ofta inte ges någon varning när man allokerar/formaterar filsystem över 16 TB när man gör nya volymer, men problem och tom. totala filsystemhaveri (dvs. alla filerna förlorade och ej räddningsbart efter en omstart) kan ske när man fyller en logisk volym så att det går över 16 TB fylld filsystem och kort där ovan kraschar...

Det lömska i sammanhanget är att så länge logiska volymen inte är fylld mer än 16 TB så är det inget man märker med 32-bits OS - medans tvärniten och potentiell fullständig dataförlusten sker den dagen man råkade köra över en stor fil och det tog mer än 16 TB i plats på filsystemet (som kanske var på 20 TB i logisk volymstorlek)

_OM_ det sker och filsystemet gått till read only (vilket ofta är en standardbeteende vid problem på filsystemnivå) - Gör backup på alla filer på hela NAS:en (med tex. rsync) _INNAN_ NAS:en startas om - för startar man om så är det goodbye för alltid till alla filer som finns på diskarna.

Ovanstående scenario är också orsaken varför en NAS också skall ha en ofta uppdaterad Backup - skit kan hända oavsett antalet redundanta diskar man har i sin RAID - för ingen RAID skyddar mot oupptäckta buggar i OS eller andra logiska eller fysiska fel i tex. bakplan/CPU/Minnen.

---

Varför det blir så katastrofalt i ovanstående scenario är misstänkt för att allokeringarna av LBA-nummer 'viker sig' och speglas ned adressmässigt istället för uppåt kring 32-bitars ordlängd (vid 32-bitars OS) och filsystem-metadata helt enkelt skrivs på fel ställe på diskarna fysiskt och havererar data i denna - medans det som finns i RAM-minne fortfarande är aktuellt och korrekt (och dess data fryses när filsystemet går i read only) och det är därför man bara har _en_ chans på sig att göra backup när detta har skett då om man startar om så glöms allt när det gäller metadata på aktuella väntande skrivningar och också väntande uppdateringar på master-block och andra filsystem-sektorer - vilket gör att vid en omstart så hittar det inte rätt på de logiska volymerna då det hittar massor av inkonsekvens som det inte kan rätta och det fullständiga filsystemhaveriet är ett faktum.

Kör man köpe-NAS eller egenbyggd NAS med 64-bit OS (typ Intel Atom och bättre) så är ovanstående text. inte aktuellt - detta gäller bara i situationer med tex. 2 och 4-disk-nas med 32-bitars OS på ARM-propp, konstruerade i en tid där 4TB diskar ansågs som största diskarna på marknaden och man senare börja peta in 6 och 8 TB-diskar i dessa.

---

Problemet när man tittar på köpe-NAS är att det aldrig framgår om de kör 32-bit eller genuin 64-bits OS på ARM-varianter av NAS, medans är det Intel Atom och bättre så är man rätt säker på att det är 64-bits OS som körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vid köpe-NAS - se till att det arbetar med 64-bits OS - de flesta enklare/tidigare generations 2 och 4-slots NAS med ARM-baserade proppar kör dessvärre med 32 Bit OS helt eller i delar (även om ARM i sig ofta kan köra i 64 Bit) vilket kan ge problem om man kör logiska volymer över 16 TB storlek.

De flesta 32-bit OS har stora/fatala problem vid större än 16 TB logiska stora filsystem även om filsystemen som sådan inte har någon begränsning vid 16 TB storlek. - det gör också att det ofta inte ges någon varning när man allokerar/formaterar filsystem över 16 TB när man gör nya volymer, men problem och tom. totala filsystemhaveri (dvs. alla filerna förlorade och ej räddningsbart efter en omstart) kan ske när man fyller en logisk volym så att det går över 16 TB fylld filsystem och kort där ovan kraschar...

Det lömska i sammanhanget är att så länge logiska volymen inte är fylld mer än 16 TB så är det inget man märker med 32-bits OS - medans tvärniten och potentiell fullständig dataförlusten sker den dagen man råkade köra över en stor fil och det tog mer än 16 TB i plats på filsystemet (som kanske var på 20 TB i logisk volymstorlek)

_OM_ det sker och filsystemet gått till read only (vilket ofta är en standardbeteende vid problem på filsystemnivå) - Gör backup på alla filer på hela NAS:en (med tex. rsync) _INNAN_ NAS:en startas om - för startar man om så är det goodbye för alltid till alla filer som finns på diskarna.

Ovanstående scenario är också orsaken varför en NAS också skall ha en ofta uppdaterad Backup - skit kan hända oavsett antalet redundanta diskar man har i sin RAID - för ingen RAID skyddar mot oupptäckta buggar i OS eller andra logiska eller fysiska fel i tex. bakplan/CPU/Minnen.

---

Varför det blir så katastrofalt i ovanstående scenario är misstänkt för att allokeringarna av LBA-nummer 'viker sig' och speglas ned adressmässigt istället för uppåt kring 32-bitars ordlängd (vid 32-bitars OS) och filsystem-metadata helt enkelt skrivs på fel ställe på diskarna fysiskt och havererar data i denna - medans det som finns i RAM-minne fortfarande är aktuellt och korrekt (och dess data fryses när filsystemet går i read only) och det är därför man bara har _en_ chans på sig att göra backup när detta har skett då om man startar om så glöms allt när det gäller metadata på aktuella väntande skrivningar och också väntande uppdateringar på master-block och andra filsystem-sektorer - vilket gör att vid en omstart så hittar det inte rätt på de logiska volymerna då det hittar massor av inkonsekvens som det inte kan rätta och det fullständiga filsystemhaveriet är ett faktum.

Kör man köpe-NAS eller egenbyggd NAS med 64-bit OS (typ Intel Atom och bättre) så är ovanstående text. inte aktuellt - detta gäller bara i situationer med tex. 2 och 4-disk-nas med 32-bitars OS på ARM-propp, konstruerade i en tid där 4TB diskar ansågs som största diskarna på marknaden och man senare börja peta in 6 och 8 TB-diskar i dessa.

---

Problemet när man tittar på köpe-NAS är att det aldrig framgår om de kör 32-bit eller genuin 64-bits OS på ARM-varianter av NAS, medans är det Intel Atom och bättre så är man rätt säker på att det är 64-bits OS som körs.

Åh gud... Detta med NAS är verkligen en djungel. Så det går inte att veta vilka av Synologys modeller som kör 32-bit OS? Vad menas med logisk volym? Hur mycket volym är mina 10tb i raid1?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

@Infiniti: En hårddisk är en fysisk volym. Slår du ihop två st 10TB i RAID1 får du en logisk volym på 10TB.
Slår du ihop dem i RAID0 får du en logisk volym på 20TB.

För att kolla vilken synology som klarar vad så kollar du här:
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Sto...

Permalänk

Jag kör själv liknande setup med undantaget att jag kör Nvidia shield samt några RPi 3b (Kodi på alla)

Följande har nu rullat felfritt hemma i några år:
Synology ds216j
Tower-server med xeon och ecc-ram med xpenology.
Hemmabygge med i5-2500k som också kör xpenology.

Jag vill påstå att stabiliteten är precis lika bra på alla tre burkar. Även prestanda vid streaming mot Kodi.

Med några års erfarenhet blir ändå min rekommendation till TS att bygga en egen NAS med xpenology.
Då kan man lätt utöka med diskar varefter behovet växer.
Och man har även en jäkla massa prestanda till att köra virtuella maskiner via virtual machine manager och mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte speciellt svårt att smälla upp en headless ubuntu server på en PC med några guider från 'internet' om man 'bara' vill ha en filserver för åtkomst från windows-datorer.

Loggar man in med ssh (tex. via putty från windows) en gång per halvår och kör en 'sudo apt upgrade' så hålls också mjukvara uppdaterad rent säkerhetsmässigt och inte beroende av någon köpeNAS-tillverkare ambition att hålla sin firmware uppdaterad när utrustningen fått några år på sig. Dessutom dummar den sig inte som windows 10 utan det är 'du' som bestämmer när uppgradering skall göras och eventuellt startas om när så rekommenderas (det är ganska sällan, typ jag har sett det en enda gång om jag mins det hela rätt...)

Det finns flertal olika filsystem att välja på för sina lagringsdiskar - inklusive BTRFS och ZFS - är det inte redan inlagd i server-distrubitionen så är det lätt löst med 'apt get xxxx' i en ssh-konsol. Jag har själv provat BTRFS tillräckligt mycket inklusive deras RAID5-version för att inte ha några tveksamheter att använda denna då det är oerhört flexibelt både när det gäller att plocka in extra diskar vid behov eller ta bort dito och efter behov välja och byta RAID-level - alltid i online-drift förstås.

Den som prioriterar trygghet tittar förstås på ZFS men kräver lite mer planering i hur lagringsytorna skall användas då det är mer 'stelt' när geometrin väl är satt.

Ubuntus LTE-versioner av (server) OS är tänkt att ha support under ganska många år innan det är dags för en ny stor uppgradering.

Och mediaspelare brukar inte ha problem att komma åt en SMB/share-volym med mediafiler över nätverket.

---

Varför en server och inte en fullfjädrad "xpenology" - tja ju mindre med program som snurrar för att fullfölja en uppgift - ju mindre är det som riskerar att krångla!.

Har rätt dåliga erfarenheter med embedded-utrustning där all administration sker via webb-gränssnitt - för vad gör man när det av någon anledning inte fungerar eller inte kommer igång efter en omstart. Räddningen heter då ofta ssh så att man kan komma in bakvägen och tex. rensa överfulla filsystem som får webservern att krascha för att någon program läckte minne eller inte städade logfiler som ingen utvecklare av dito produkt kom ihåg att det växte över alla bredder om man väntade i 2 år... (embedded brukar inte ha speciellt mycket diskplats/flashminne och blir lätt fullt)

Det vill väldigt mycket till innan en telenet eller idag SSH-access slutar att fungera på en linux-burk - då är det mycket som har skitit sig...

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är egentligen ECC i en amatör NAS?
För jag tycker en Ryzen 2200G (eller 200GE) och ett passande ITX moderkort låter som en fantastisk NAS lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Hur viktigt är egentligen ECC i en amatör NAS?
För jag tycker en Ryzen 2200G (eller 200GE) och ett passande ITX moderkort låter som en fantastisk NAS lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på vad man lagrar, är det mest video och audio så brukar ett bitfel här o där inte vara katastrof.
Man ska absolut inte överklocka, går det så underklocka lite för att öka stabiliteten.
Men man ska givetvis testa att den går stabilt innan man tar den i drift genom att tex skicka in ett par TB på nas:en, beräkna kontrollsummor på allt och sen kolla summorna ett par gånger.

Brukar ta ett par dagar att köra detta, och det ska inte bli ett enda rapporterat fel om nas:en är att anse som ok.

Dessutom är det bra att köra såna tester lite då och då eftersom hårdvara degraderar med tiden och kan börja göra fel efter ett par års drift.

Så, ja gör man detta så går det bra köra med konsumentprylar utan ECC även om ECC är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Ska du inte transcoda med NASen kan jag varmt rekommendera synology. Ska du transcoda och behöver kraftig cpu blir synology snabbt dyrt och då hade jag nog byggt en egen.
Har en 216j själv (tror jag) och förutom att den inte maxar gigabit nätverk har jag inga klagomål.

Du sitter med gammal information.
#17831237

Den här modellen har samma processor som DS1019+ :
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4484380

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: 4GB & 4 diskplatser för 6000:-+ skulle jag klassa som dyrt.
Hur som är det irrelevant i tråden eftersom "Filmerna ska spelas upp lokalt på en HTPC utan konvertering."

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@backspace: 4GB & 4 diskplatser för 6000:-+ skulle jag klassa som dyrt.
Hur som är det irrelevant i tråden eftersom "Filmerna ska spelas upp lokalt på en HTPC utan konvertering."

Hurvida det är dyrt eller inte är ju upp till var och en, men det blir ju som vanligt när en viss typ av människor jämnför färdigbyggda system med de man plockar ihop själv.

Jag visar bara att det går att använda Synologys produkter även när det ska transcodas, och de gör det väldigt bra förutsatt att man väljer en hyfsat modern enhet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Jag invänder mest för att det är ett sidospår, över TS angivna budget och jag tycker det blir fel att säga att Mikaelmannen sitter med gammal info om det är en subjektiv fråga. Om han påstått att det inte gått, ja.
Vad är det för "viss typ av människor" du syftar på? Låter bara nedlåtande utan att tillföra nåt.

OT: skönt ljudsystem btw, Sentec PA9 & piPs + RB1080 för X-2 här

Permalänk
Medlem

Köp vilken (strömsnål) dator som helst och dela ut diskarna i windows?

Permalänk
Medlem

Köp en färdig NAS är mitt tips, Kör själv en asustor AS6104T, mest smaksak mellan tillverkarna.
Backup, Arkiv, Samba, plex och torrents fungerar galant.

Bra ställe att läsa på:
https://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/nas/ranking/RAI...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du sitter med gammal information.
#17831237

Den här modellen har samma processor som DS1019+ :
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4484380

Vet inte vad du menade var gammal information. Men norr om 6k hade jag aldrig lagt på en NAS då hade jag byggt egen. Tror jag gav 1290kr för min och den skyfflar filer tillräckligt fort anser jag.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Lutar mot en ds218j, ska enligt vissa inte ha begränsad skrivprestanda som föregångaren ds216j. Verkar billig och bra och har ingen fancy processor för transcoding.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jag har 216j och får typ 65MB write. Irriterande att inte maxar nätverket men inte direkt så det spelar nån roll. Har haft 0 bekymmer med min på några år (iaf problem som kan skyllas på NASen).

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.