Review av Galax/KFA2 2080 EX

Permalänk
Medlem

Review av Galax/KFA2 2080 EX

Hallå

Jag har fått tillfälle att testa en GPU från Hong Kong baserade tillverkaren Galax, eller KFA2 som de p.g.a. juridiska skäl måste säljas som i Europa. För transparensens skulle vill jag börja med att nämna att jag sedan ett par år tillbaka har ett samarbete med Galax i form av att de sponsrar med GPUer och ram-minnen för extrem överklockning. Exempel på detta är t.ex. eventet jag var på i Shenzhen, Kina, för några veckor sedan och där nästintill samtliga världsrekord i GPU-prestanda slogs:
https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-2080-ti-galax-hof-oc-2-9-ghz-3dmark-world-records/amp/

Lite bakgrundsinfo om Galax kan behövas, då de är relativt nya på den svenska marknaden. Företaget har sålt gaming och överklockningsrelaterade produkter sedan 1994. De har en stor marknad i Kina såklart, men även i övriga delar av sydostasien, Japan, Brasilien m.m. För extremöverklockare är de väldigt välkända och uppskattade då deras produktserie ”Hall of Fame”, eller HOF, erbjuder absolut bästa prestanda. De anordnar dessutom en överklockningstävling, Galax Overclocking Carnival, GOC, där de bästa extremöverklockarna tävlar varje år. Senaste upplagan, GOC 2018, hölls i Vietnam, där undertecknad för övrigt vann
Galax säljer framförallt GPUer och högpresterande ram-minnen. Den produkt denna lilla review handlar om är RTX 2080 EX (1-Click OC). EX-serien siktar på att erbjuda bra prestanda i kombination med en kraftfull kyllösning som kan hålla en låg ljudnivå. Eftersom jag är sponsrad av Galax kommer jag i denna review försöka presentera fakta och inte så mycket personliga åsikter

Om vi börjar med förpackningen så säger den inte så mycket såklart, men värt att nämna är att den svarta innerlådan har en lite läderliknande känsla. Väldigt skön att känna på
I förpackningen finns förutom GPUn en installationsguide samt adaptrar för att koppla molex till PCIE-ström. D.v.s. inget som någon här behöver sannolikt.
Själva GPUn har en custom design PCB, lite längre och bredare än reference design. Kortet kyls av en kylare med kontaktyta av koppar och 5 heat pipes i koppar, anslutna till aluminiumflänsar. Kortet har även en backplate i svartmålad aluminum. Fläktarna utgörs av 2 st. 100 mm fläktar med passivt läge vid låg belastning. Mer om detta senare.

Till detta finns förstås RBG-belysning som sitter i fläktarna. Detta går att styra eller stänga av permanent i mjukvaran Xtreme tuner, vilken även används för 1-Click OC och ytterligare överklocking om så önskas.
Galax 2080 EX säljs med standard 1710 MHz i boostfrekvens. Minnesfrekvens är samma som alla andra kort, 1750 MHz eller effektivt 14 000 MHz (8x1750). Dock har Galax en lösning som heter 1-Click OC på denna modellen, vilket höjer GPUns frekvens med 45 MHz till 1755 MHz. Observera att verklig frekvens ofta ligger högre, då dessa värden inte utgör max boost. Mer om detta senare. Galax har även en modell som heter EX OC, vilka har 1845 i boostfrekvens.
Detta kort har för övrigt Samsung minnen, som ofta anses bättre än alternativen. Fram till och med GDD5 var det sant att Samsung överklockade och presterade bättre. För GDD5X såldes mig veterligen aldrig några Samsung minnen. Vad som gäller för GDDR6 och överklockning på luft/vattenkylning låter jag vara osagt. Jag vet i alla fall att för extremöverklockning med flytande kväve, då man också kan höja spänningen till minnena, så är Micron lika bra som Samsung just nu. Vid eventet i Shenzhen testade vi över 20 Samsung-baserade 2080 Ti kort och lika många Micron-baserade. Någon generell skillnad i minnesöverklockning eller prestanda kunde inte observeras. Faktum är att minnesöverklockningen verkade istället vara närmre kopplad till GPU-kärnans kvalitet. Ju högre kärnan kunde överklockas desto bättre kunde minnena generellt överklockas också.

Nu till det viktiga, hur presterar kortet?
För att testa prestanda använde jag mig av 3Dmark Time Spy samt Battlefield V.

Med kortet helt i standardinställningar presterar det ca 10960 GPU-poäng i Time Spy. Vilket är strax under Founders edition som jag i ett test jag såg hamnade på 11000 GPU-poäng. Observera att hur respektive kort presterar beror på vilken maximal boost clock just ditt aktuella kort har, och det skiljer sig från exemplar till exemplar, även inom samma modell. Det beror helt enkelt på kärnans kvalitet och är inget tillverkarna kan styra över. Detta exemplar har en maximal boostfrekvens på 1875 MHz, åtminstone i Time Spy. Max boost clock skiljer sig beroende på hur hårt belastat GPUn är, och Time Spy belastar väldigt hårt.

Med 1-Click OC aktiverat nås ca 11280 GPU-poäng, och max boost blir då 1920 MHz.

Egentligen är själva prestandatesterna i en review inte så intressanta. Alla 2080-kort kommer prestera likvärdigt då de i grund och botten har samma bios. Tillverkarna är låsta till Nvidia bios, och det enda spelrum de har är att de kan justera upp boostfrekvensen något i sina OC-modeller. Köper man en OC-modell så presterar alla tillverkares modeller lika, köper man en icke OC-modell presterar alla tillverkares lika. Köper man founders edition får man något som ligger mitt emellan. Det som skiljer sig är kyllösningarna och hur dessa påverkar prestanden vid verklig användning. Nästa steg blir därför att titta på hur kortet presterar vid spelande i Battlefield V med grafikinställningarna på Ultra och RTX on! Testsystemet körs med ett Asus Maximus XI Apex, en 9900K klockad till 5GHz samt 2x8 GB Galax ram i 4000MHz C19.
Som jag nyss sa är själva prestanden i benchmarks inte särskilt intressant. Nedan presenteras istället GPU-Z värden på maximal och genomsnittliga värden på t.ex. core clock, temperatur och fläkthastighet. Värdena som presenterades är efter en längre stunds spelande i single player.

Som synes ligger genomsnittlig core-frekvens på 1795 MHz, temperatur 66C och fläktarna på anmärkningsvärt låga 1055 RPM!

Maxvärdena ligger på 1905 MHz, 72C och 1370 RPM.

Kortet upplevs som helt tyst vid spelande och kyllösningen imponerar verkligen! Ett exempel på detta kan ses i videon nedan där jag filmar game test 1 i 3Dmark Time Spy, som alltså belastar GPUn väldigt hårt. Som synes startar inte ens fläktarna förrän nästan halvvägs in i testet! Det som låter i filmen är inte kortet, utan det var ett vägarbete utanför fönstret den dagen som väsnades. I filmen kan det även uppfattas ett ljud som påminner om någon form av coil whine, men det måste vara någon form av störning i inspelningen för något coil whine hörs inte alls i verkligheten.
https://youtu.be/9DF7OSggP78

Sammanfattningsvis kan det konstateras att kyllösningen fungerar mycket bra. Passivt läge när kortet är utan belastning. Kortet är i princip ljudlöst vid spelande, samtidigt som temperaturen och därmed även maximal boostfrekvens hålls i bra nivåer.

Sen extremöverklockare måste jag ju även testa överklockningen ordentligt. Dock finns det ingen poäng att använda flytande kväve och liknande då det inte finns upplåst bios till 2080 non-Ti. Testet gjordes med standardkylaren och med Galax egen mjukvara Xtreme Tuner, som fungerade utmärkt. Power- och templimit höjdes till max och frekvensen för GPU och minne höjdes steg för steg tills Time Spy inte längre gick att ta sig igenom.

Resultatet blev 2085 MHz core och 2075 MHz på minnena. Stock värden låg på max boost 1875 MHz core och 1750 MHz minnen. GPU-poängen i Time Spy hamnade på 12370, upp med nästan 13% från standard 10960.

Det var det jag hade att bjuda på idag, hoppas det kan vara till nytta för någon av er vid val av grafikkort!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Grymt! Kylaren ser faktiskt vettig ut. Har du hunnit prova något i ett vanligt chassi ännu och se hur ljudnivån blir där? Brukar sällan vara några större skillnader men är nyfiken.

Också tråkigt att KFA2/Galax har så dålig närvaro här i sverige

Permalänk
Medlem

Nä, har inte testat i chassi. Men det brukar gå jämt ut med att luften är lite varmare samtidigt som chassit dämpar ev fläktljud.

Permalänk
Medlem

@Rauf:

Snyggt, välskrivet och uppskattar oerhört mycket videon där man får höra själv hur det låter.
Är någorlunda ljudkänslig så det är skönt att få höra själv istället för att läsa "låter ej mycket" eller "låter 42 db", då det ej säger alltför mycket.

Skulle du säga att det är någon större skillnad emellan de två modellerna? Minns att när 2080 var hyfsat nya så gick OC versionen för ca 650-699 euro på amazon.de, men numera så finns bara EX modellen där i ca 680 euro.

Mvh

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

@draanexle: Tack! Det är svårt att säga hur mycket OC modellen skiljer sig mot icke OC i praktiken. I och med att max boost ligger en bra bit över normal boost och skiljer sig mellan olika exemplar. Men lite högre lär de väl ligga i genomsnitt. Dock lär det inte handla om 135MHz som skiljer i normal boost, utan skillnaden skulle jag tro är mindre. Överklockat man manuellt kommer man säkerligen nå lika högt oavsett modell.

Permalänk

Har intresset försvunnit helt i Europa för detta märke?

Håller på att bygga ihop en ny burk nu och kikar för tillfället på grafikkort. Eftersom kostnaden i dag för ett RTX 2080 TI ligger alldeles uppåt väggarna så sneglar jag snäppet nedanför på vanliga RTX 2080 istället.

Eftersom bygget ska gå i vitt så hittade jag av en slump KFA2 RTX 2080 Hall Of Fame i vitt och blev sugen på det kortet. I dagsläget finns ju inte så mycket att välja på om man ska ha tag på ett helvitt grafikkort. Tyvärr så hittar jag inte alls mycket information om tester och liknande och i Europa så verkar det vara i stört sett omöjligt att få tag på kortet. Jag undrar om det beror på att märket är okänt eller om kvaliteten inte är vad den borde vara vilket får folk att dra öronen åt sig?

Vore intressant att få igång tråden igen för att se om någon kan ge feedback på det kortet eller om det ens är värt att köpa. Prisbilden ligger ungefär som övriga RTX 2080. Vet ni andra helvita grafikkort i vitt som är av god kvalitet så får ni gärna nämna det för mig

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Hall of Fame är Galax absolut bästa kort med de bästa kylarna. De brukar också vara prissatta därefter. Jag har inte sett 2080 (non ti) förut dock. Hall of Fame brukar bara finnas för toppmoddellerna. En koll på galax site så finns inte kortet där, jag tror det är en väldigt ovanlig modell. Kanske någon specialare för europeiska marknaden.

Permalänk
Skrivet av Rauf:

Hall of Fame är Galax absolut bästa kort med de bästa kylarna. De brukar också vara prissatta därefter. Jag har inte sett 2080 (non ti) förut dock. Hall of Fame brukar bara finnas för toppmoddellerna. En koll på galax site så finns inte kortet där, jag tror det är en väldigt ovanlig modell. Kanske någon specialare för europeiska marknaden.

Kan ju vara som du säger att det är ett specialkort för den europeiska marknaden. Är dock lite kluven på hur jag ska göra nu i och med att RTX 2080 Super kommer att släppas strax. Troligen bättre att vänta in dem istället och få mer prestanda för samma eller lägre pris. Har ju mitt GTX 1080 som rullar på helt okej än, men man vill ju gärna byta ut hårdvaran med jämna mellanrum och dessutom ha ett vitt kort denna gång.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Då blev det en beställning av KFA2 RTX 2080 HOF. Kommer vänta ett tag med att öppna lådan (ville inte chansa på att de tog slut) för att se vad som händer med de nya Superkorten när de släpps, men om ingen markant prestandaökning sker på dessa 2080 kort och inget vitt 2080 Super dyker upp så behåller jag detta. Hoppas som sagt var bara att kvalitén är så bra som KFA2/Galax skriver om HOF korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Då blev det en beställning av KFA2 RTX 2080 HOF. Kommer vänta ett tag med att öppna lådan (ville inte chansa på att de tog slut) för att se vad som händer med de nya Superkorten när de släpps, men om ingen markant prestandaökning sker på dessa 2080 kort och inget vitt 2080 Super dyker upp så behåller jag detta. Hoppas som sagt var bara att kvalitén är så bra som KFA2/Galax skriver om HOF korten.

Skickades från m.sweclockers.com

KFA2 är i särklass de bästa korten jag använt sedan jag började bygga egna datorer (18 år sedan).
Det är synd att inte fler butiker säljer dessa underbara kort.

Om jag inte missminner mig så är KFA2/Gainward/Palit/Galax från samma moderbolag och är världens största tillverkare utan grafikkort, därav är priserna låga samtidigt som de håller hög kvalitet.

Verkar som att folk fått för sig att det är "budgetkort" som suger bara för de brukar vara billigast, när de faktiskt är i toppskiktet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

KFA2 är i särklass de bästa korten jag använt sedan jag började bygga egna datorer (18 år sedan).
Det är synd att inte fler butiker säljer dessa underbara kort.

Om jag inte missminner mig så är KFA2/Gainward/Palit/Galax från samma moderbolag och är världens största tillverkare utan grafikkort, därav är priserna låga samtidigt som de håller hög kvalitet.

Verkar som att folk fått för sig att det är "budgetkort" som suger bara för de brukar vara billigast, när de faktiskt är i toppskiktet.

Palit/gainward är taiwanesiska, Galax är Hongkong-baserat och fristående. Kfa2 är namnet galax måste använda sig av i Europa pga att något tyskt (tror jag) företag redan hade registrerat ett snarlikt namn i en inte alltför nära besläktad bransch. Angående storleken på företaget är de t.ex. inte i närheten av Asus eller gigabyte totalt sett. Förmodligen inte vad gäller grafikkortsdelen heller. Galax är ett mindre företag och har nischat sig mot gamers och överklockare och har en tydlig målsättning att vara absolut bäst. Titta t.ex. på 3dmark Hall of Fame vad gäller överklockning
https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/port+royal+3dmark+score...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Palit/gainward är taiwanesiska, Galax är Hongkong-baserat och fristående. Kfa2 är namnet galax måste använda sig av i Europa pga att något tyskt (tror jag) företag redan hade registrerat ett snarlikt namn i en inte alltför nära besläktad bransch. Angående storleken på företaget är de t.ex. inte i närheten av Asus eller gigabyte totalt sett. Förmodligen inte vad gäller grafikkortsdelen heller. Galax är ett mindre företag och har nischat sig mot gamers och överklockare och har en tydlig målsättning att vara absolut bäst. Titta t.ex. på 3dmark Hall of Fame vad gäller överklockning
https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/port+royal+3dmark+score...

Nu vet jag att du är väldigt insatt, men är nedanstående inkorrekt?

"Inte i närheten"
Palit är störst i världen och gick om Asus 2013 enligt vad man kan läsa.
https://www.techpowerup.com/182893/palit-and-pc-partner-beat-...

http://computerknowledge.net/GraphicscardE1.aspx
KFA2 Galaxy (?) NVIDIA http://kfa2.com acquired by Palit
Gainward Palit NVIDIA http://www.gainward.com acquired by Palit
Galaxy Galaxy (?) NVIDIA http://galaxytech.com acquired by Palit

https://forums.anandtech.com/threads/palit-acquires-galaxy-lo...
https://www.revolvy.com/page/Palit-Microsystems

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: där ser man, det hade jag inte en aning om. Vad jag vet har dock galax egna fabriker och agerar fristående. De har egna kontor, har sin egen R$D, egen marketing etc. Men ägarförhållandet verkar ju tydligen vara palit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

@Lodisen: där ser man, det hade jag inte en aning om. Vad jag vet har dock galax egna fabriker och agerar fristående. De har egna kontor, har sin egen R$D, egen marketing etc. Men ägarförhållandet verkar ju tydligen vara palit.

Oavsett så gör de ruskigt bra kort.

Hur får de så bra binnade chip om de agerar fristående kan jag undra.
Det är inte så att de får otroligt bra binnade kort för HOF-serien av Palit när de köper in sådana hemskt stora volymer?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Oavsett så gör de ruskigt bra kort.

Hur får de så bra binnade chip om de agerar fristående kan jag undra.
Det är inte så att de får otroligt bra binnade kort för HOF-serien av Palit när de köper in sådana hemskt stora volymer?

Det rör sig inte om några superbinnade chip. På luft/vatten är HOF oc lab korten likvärdiga med kingpin t.ex. Det är designen av kortet som Galax lyckats med denna generation som gör att de är bäst på flytande kväve. Plus att de faktiskt har de bästa överklockarna i laget, vi har några tricks som till och med Vince (kingpin) inte kan.

Permalänk
Medlem

@Rauf: Tack för en bra review. Blev ett 2080 till det relativt låga priset 6990 kr hos netonnet. Dock lyckas jag inte ladda ned 1-Click OC eller Xtreme tuner plus, det finns helt enkelt ingen länk till download på Galax/KFA2:s sida: http://www.galax.com/en/xtreme-tuner-plus-rtx

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

@Rauf: Tack för en bra review. Blev ett 2080 till det relativt låga priset 6990 kr hos netonnet. Dock lyckas jag inte ladda ned 1-Click OC eller Xtreme tuner plus, det finns helt enkelt ingen länk till download på Galax/KFA2:s sida: http://www.galax.com/en/xtreme-tuner-plus-rtx

Hoppas du blir nöjd. Klicka in på just din modell så hittar du länk längst ner på sidan:
http://www.galax.com/en/graphics-card/20-series/2080-series/g...

Permalänk
Medlem

@Rauf: Tack men vet inte vad jag gör för fel, finns ingen nedladdningslänk där heller? Jag kör Chrome, borde inte vara några konstigheter?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ganska trevlig, diskret, design. Synd att man inte får se så mycket från KFA2. Tack för en välskriven review också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Rauf: Grymt! Tack!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds: Hur fungerar kortet för dig? Blir lite småsugen på att köpa själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@wounds: Hur fungerar kortet för dig? Blir lite småsugen på att köpa själv

Inget att klaga på. Snabbt och tyst. Känns välbyggt och stabilt. Låter lite när man startar datorn och fläktarna varvar upp men annars väldigt tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat flera 2070S med antingen högt fläktljud och går hett, samt kass O/C. Tror jag att jag skall beställa denna. Borde sopa mattan med även de bästa 2070S, eller hur ?

Btw, stort tack för recensionen. Var det första jag hittade när jag sökte review, efter att ha fått syn på kortet hos NetOnNet

Sådär, beställt och klart. Kunde absolut inte hålla mig
Nu åker det förbaskade Gigabyte 2070S Gaming OC, tibax till affären. irriterande missljud från fläkten samt att den klockar dåligt!
Skall bli nice med ett 2080!

Permalänk

@wounds @Rauf Hur högljudd är den vid max load?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Provade också ett "KFA 2080 EC" kort från Netonnet. Dock lämnas det tillbaka pga fläkt-oljuden. Kortet har både irriterande "startljud" på fläktarna samt för mig alldeles för högt blåsljud när fläktarna kommer upp i varv.
Testade köra Furmark och när temperaturen kom en bit upp höll fläktarna på att stänga av och på i säkert en minut med tydligt skrapljud varje gång de startade. Vid ytterligare högre temp så fläktarna till slut gick konstant blev det "normala fläktljudet" istället för högt/tydligt.

Väldigt synd då flera tillverkare har problemet med oljud från fläktarna varje gång de ska snurra igång. Har provat "MSI Gaming X", "Palit Super Jetstream" och "Asus Strix", alla 2070 kort. Endast Strix kortet har enligt mig helt tysta fläktar vid starten och väldigt bra ljudnivå vid belastning också. KFA, MSI och Palit hade alla problemet att fläktarna skulle snurra igång och stängas av ett antal gånger innan kortet hamnade i lagom temperatur. Asus verkar styra sina fläktar på ett bättre sätt.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett Gigabyte 2080 ej OC kort från Netonnet en fyndvara. Jag hade tur. Kortet är som nytt. Tysta fläktar och kortet boostar upp till 2050 MHz i spel, minnena har jag klockat upp till 15600 Mhz; med ok temp max 73 grader.. Vad jag förstår så är ett 2080 ca 5-10% snabbare än ett 2070 super. Det gäller att ha lite tur. Vissa kort klockar bättre än andra.

Permalänk
Skrivet av letin:

Köpte själv ett Gigabyte 2080 ej OC kort från Netonnet en fyndvara. Jag hade tur. Kortet är som nytt. Tysta fläktar och kortet boostar upp till 2050 MHz i spel, minnena har jag klockat upp till 15600 Mhz; med ok temp max 73 grader.. Vad jag förstår så är ett 2080 ca 5-10% snabbare än ett 2070 super. Det gäller att ha lite tur. Vissa kort klockar bättre än andra.

Upplever du samma problem som hoffa78 beskriver ovan? Funderar även på detta kortet nu. Antingen det eller Galax/KFA2. Tycker personligen att Galax-kortet är snyggare, men bryr mig mer om fläktarna. Gigabyte saknar väl även RGB?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Har inga problem med fläktarna på mitt Gigabyte. Kortet har någon form av RGB. Jag stängde av funktionen har inget intresse av att köra med RGB. Köp kortet från Netonnet ifall du inte blir nöjd så kan du lämna tillbaka det på öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

@wounds @Rauf Hur högljudd är den vid max load?

Svårt att säga. Tycker inte att det låter alls men jag spelar iofs alltid med headset. Upplever att det är tystare än mitt 1070 strix jag hade innan men det är en dålig jämförelse då jag i samband med kortbytet även bytte chassi från ett phanteks alu-chassin som var ganska bullrigt till ett fractal define s som är väldigt tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.