Oculus: "Högpresterande VR-headset inte del av våra produktplaner"

Permalänk
Melding Plague

Oculus: "Högpresterande VR-headset inte del av våra produktplaner"

Oculus-chefen Jason Rubin berättar att företaget inte har några planer på att släppa VR-headset av de dyrare slagen. Anledningen är att de inte går i linje med bolagets designfilosofi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nehe, då blev ju Oculus helt ointressant då.

Permalänk
Medlem

Istället för att innovera inom hårdvara så försöker dem komma med billiga lösningar som bara ger billiga VR-upplevelser, som i sin tur förstör mer än gynnar den redan ömtåliga VR marknaden för den breda massan..

Permalänk
Medlem

Inte så oväntat egentligen. De kan ju lika gärna byta namn till Faceulus...

Permalänk
Medlem

Jaha då verkar dom tilltala marknaden för gammelmormor och gammelmorfar som ska ge livereaction åt youtube

Permalänk
Medlem

Om Valve prispressar Index och lägger sig i närheten av Rift S och Vive så är det nog adjöss med Oculus. Men blir priset mer i närheten av Vive Pro så kan nog Oculus köra vidare med sina planer utan att tappa försäljning.

Dock förstår jag inte varför Oculus satsar på två mellansegmentsheadsets. Är man ute efter billig och simpel VR som inte kräver datorkraft så duger Quest gott och väl för de flesta, och därför borde de ha satsat på att göra Rift till deras high-end serie som fokuserar på seriösare VR-gamers.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluenote:

Istället för att innovera inom hårdvara så försöker dem komma med billiga lösningar som bara ger billiga VR-upplevelser, som i sin tur förstör mer än gynnar den redan ömtåliga VR marknaden för den breda massan..

Den breda massan betalar inte för high end. Synd de inte gör båda bara

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag förstår att huvudfokus vill vara på att hålla ner priset. Men jag är besviken om dom inte också har en lite dyrare och bättre modell på gång.

Jag förstår problemet att inte splitta användarbasen med för olika handkontroller eller andra stora funktioner och skillnader och håller med om att det behöver vara ganska samma över alla modeller. Men man borde ändå kunna göra ett dyrare och bättre headset ändå. Speciellt om man tittar lite längre fram, annars kommer man ju som Rift-ägare att börja titta på andra märken när man nån gång vill uppgradera.

Men jag tror det är viktigare med utveckling av mjukvara än hårdvara just nu för att ta VR framåt, så håller med dom lite också. Jag skulle vilja ha bättre bildkvalitet men utöver det så är största möjlighet att förbättra upplevelsen att skapa bättre mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluenote:

Istället för att innovera inom hårdvara så försöker dem komma med billiga lösningar som bara ger billiga VR-upplevelser, som i sin tur förstör mer än gynnar den redan ömtåliga VR marknaden för den breda massan..

1) Dom är ensamma om att finansiera högkvalitativa VR-spel, som Lone Echo/Stormlands/Robo Recall etc. Hårdvara betyder ingenting om allt som finns att spela är simulatorer eller tech demos.

2) Syftet med att få ner priset är att få in fler användare i ekosystemet. Det är helt meningslöst att designa ett headset som färre än 1% kan/vill köpa, för det kommer inte locka några utvecklare.

3) Inte innovera inom hårdvara? Har du sett Michael Abrash presentationer på Oculus Connect? Foveated rendering, maskininlärning för att bara rendera 5% av pixlarna i en scen och ändå ha tillräcklig kvalitet där man inte tittar, den enda tillverkaren som har visat en fungerande prototyp med variabelt fokusdjup (”half dome”).

Ultrahög upplösning med bred FOV kan komma när det finns en äkta Gen 2-produkt med ögonspårning och rätt mjukvara, dessförinnan är det en meningslös produkt som få har råd med.

Permalänk
Medlem

Köp vilket High-end headset som helst och kör via Steam VR.
Ska bli intressant att se vilken nivå Valve Index lägger sig.

Permalänk
Medlem

Läste original-artikeln och dom säger ju bara att det inte ska komma en "nu" eller snart egentligen. Vilket jag håller med om är rätt väg att gå just nu. Fokusera på bättre spel/upplevelser och släpp en tydlig generation 2 senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Goodbye Oculus, Hello Valve

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Låter bra jag har inte lust att betala multum, speciellt inte när tekniken inte har slagit ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att det är just Oculus och specifikt Rift som gör att vi tillslut fått ett första lyckad marknad för VR så är det trist om det nu skulle visa sig att de ger upp premiumsegmentet. Jag vill gärna se en Rift 2, men kan likaväl satsa på Pimax eller någon annan relevant aktör som verkligen får tilll ett generationsbyte.

Trivs bra med min Rift, har en Quest inplanerad och har en PSVR som samlar damm. Så jag har definitivt fastnat på kroken vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på en vettig uppföljare till Riften med ett rejält kliv i upplösning mm. Nu är jag glad att jag nästan inte lagt några pengar alls i oculus store och de mesta jag köpt till vr ligger på steam. Jag är väl inte direkt förvånad då de verkar som de mesta går mot mellanmjölk nu och tydligen även oculus.. Skittråkigt!

Hoppas inte valve hakar på bara så kanske man kan köpa en ny Vive när klivet är lite större än till PROn. Alternativt att nån av dom andra aktörerna kommer med nåt intressant.

Permalänk
Medlem

Era gnälliga gubbar! ... Ser ni inte längre än er egen näsa?

Halvt skämt o sido, detta känns som det enda logiska steget när highend superdyr VR inte slår igenom. Gemene man är inte villig att lägga mycket pengar på "en gimmick" (som det lite är än så länge). Om man skall få med så många som möjligt och så måste priset ner. När det har fått fäste och alla är medvetna om det så finns det mer utrymme för dyra sets med bättre upplevelse.

Jag testade även GearVR och det var riktigt bra, även om det bara var som det var. Det var ungefär samma nivå som de första mobilspelen. Simpla, low tech, men jävligt roliga. Med tiden så utvecklades hårdvaran och utvecklarna.

Ursäkta alla dåliga uttryck och meningsbyggnad, det är fredag kväll och det bjuds på white russian här hemma.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nice

Fan va gött, får HTC och dom andra som satsar stort större kaka att dela på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

De tog rätt beslut. GPU:erna är inte redo för riktigt biffig VR så länge ögonspårning inte finns med. Tills dess så får vi lite bättre upplösning och ett enklare system med ett bra spelbibliotek som växer as we speak. Nästa generation däremot då tror jag det blir åka av på allvar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nästrimmarmannen:

De tog rätt beslut. GPU:erna är inte redo för riktigt biffig VR så länge ögonspårning inte finns med. Tills dess så får vi lite bättre upplösning och ett enklare system med ett bra spelbibliotek som växer as we speak. Nästa generation däremot då tror jag det blir åka av på allvar.

Jag håller med dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Helt blåst av tåget när jag köpte en Oculus Rift begagnad för ett par månader sedan. Wow! Detta är verkligen nåt fantastiskt när det görs rätt, som i simulatorer, Lone echo, Moss m.m.

Men, när första upphetsningen lägger sig så ser man ju begränsningarna med den displayteknik de valt i Rift. Upplösning och screendoor är ju uppenbara problem. Så kommer då Quest. Meh, mobilgrafik... Sen kommer då Rift S, Meh igen, LCD, 80 Hz och ingen IPD justering. Jag som har knappa 58 mm i IPD kommer (med största sannolikhet då det inte finns några tester på detta än) att få problem. Dvs Rift S is out. M.a.o, inget av det som Oculus erbjuder är nåt jag vill köpa.

Jag ser med stor förhoppning fram emot Valve Index som kan bli min nästa uppgradering.

På den tekniska sidan så hoppas jag att OpenVR, eller OpenXR som det är omdöpt till verkligen slår igenom stort. Slut på exklusiva titlar som bara funkar på ett visst headset om alla speltillverkare använder detta. Den är ju ute på version 0.9 nu sen i mars och ska efter feedback släppas som 1.0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N4kame0:

Köp vilket High-end headset som helst och kör via Steam VR.
Ska bli intressant att se vilken nivå Valve Index lägger sig.

Det tråkiga är nog att index troligtvis endast kommer säljas via Steam och inte vanliga butiker.
Och prislappen blir nog snarlik vive pro, om inte mer pga knuckles.

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Ska bli sjukt spännande att se vart det landar och specs. Misstänker att det lär landa på 699USD eller 799USD. Så länge priset känns motiverat köper jag det dirr. Har sedan tidigare DK1, DK2 och Vive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

@AdoringFan: Ska bli sjukt spännande att se vart det landar och specs. Misstänker att det lär landa på 699USD eller 799USD. Så länge priset känns motiverat köper jag det dirr. Har sedan tidigare DK1, DK2 och Vive.

Och Knuckles verkar vara så jäkla bra! Jag tror index kommer landa på ett helt okej pris. Ser man på deras tidigare tekniska prylar så har de ju legat på en bra nivå prismässigt. Då tänker jag på deras kontroller och link. Steam gynnas ju såklart om folk äger deras headset och köper spel i steam så jag hoppas på index.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

har en PSVR som samlar damm.

Sälj den du får 2000 eller nära 2000 för den med två move controllers och kameran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Och Knuckles verkar vara så jäkla bra! Jag tror index kommer landa på ett helt okej pris. Ser man på deras tidigare tekniska prylar så har de ju legat på en bra nivå prismässigt. Då tänker jag på deras kontroller och link. Steam gynnas ju såklart om folk äger deras headset och köper spel i steam så jag hoppas på index.

Helt klart, möjligheten att släppa greppet om en kontroll helt och ändå ha en fysisk kontroll är precis vad som behövs för att ta vr/ar kontroller till nya höjder. Visst är leap motion intressant, men just fysisk feedback är mycket mer intressant för handkontroller, känslan av att greppa något fysiskt samtidigt som du kan släppa helt.

Permalänk
Medlem

Ska man investera i att bygga sin spelportfölj i Steam eller Oculus store? Valet blir enklare efter ett sådant här erkännande!

Permalänk
Medlem

@dblade: Självklart inte Oculus store. Steam VR stödjer ju alla HMD's medans Oculus store är HMD låst. Vet inte hur Revive funkar nu för tiden dock. Känner inte att Oculus store varit ett alternativ från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

@dblade: Självklart inte Oculus store. Steam VR stödjer ju alla HMD's medans Oculus store är HMD låst. Vet inte hur Revive funkar nu för tiden dock. Känner inte att Oculus store varit ett alternativ från början.

Oculus satsar mycket pengar på att få in allmänheten i deras ekosystem. Jag har själv investerat en del pengar i deras butik. När man redan nu har tillgång till ett betydligt större omfång av hårdvara i Steam så blir det dock väldigt svårt att motivera någon att köpa ett spel i Oculus Store om det finns ett motsvarande spel i Steam. Sen att man måste använda ett hack som Revive för att kunna komma åt spelen i Oculus store för sina framtida headset? Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ska man investera i att bygga sin spelportfölj i Steam eller Oculus store? Valet blir enklare efter ett sådant här erkännande!

Skrivet av dblade:

Jag har själv investerat en del pengar i deras butik.

För mig låter det mer som konsumtion än investering.
Visst, investeringar kan vara mer än aktier och fastigheter.
Till viss del kan även konsumtion vara investering.

Säg att du har en bil.
Du tankar bilen.
Du kör till jobbet med bilen.
På jobbet tjänar du pengar.
Då kan man se tankningen av bilen som en slags investering.

Säg om du har en YouTube kanal du tjänar pengar på och köper spel för att spela dem på din YouTube kanal så kan man se det som en investering.

Om du enbart köper spelen för nöjes skull så har jag svårt att se hur du kan få någon ROI på din konsumtion investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

För mig låter det mer som konsumtion än investering.

Investering är fel ord men jag har fortfarande kul med uppdaterad hårdvara som t.ex. Vive Pro till spel som jag köpte till min gamla Vive för tre år sedan.