Oculus: "Högpresterande VR-headset inte del av våra produktplaner"

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Oculus: "Högpresterande VR-headset inte del av våra produktplaner"

Oculus-chefen Jason Rubin berättar att företaget inte har några planer på att släppa VR-headset av de dyrare slagen. Anledningen är att de inte går i linje med bolagets designfilosofi.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Nehe, då blev ju Oculus helt ointressant då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012

Istället för att innovera inom hårdvara så försöker dem komma med billiga lösningar som bara ger billiga VR-upplevelser, som i sin tur förstör mer än gynnar den redan ömtåliga VR marknaden för den breda massan..

| Asus GTX 660 DirectCU II || i5 3570k || Corsair Carbide 400r || Corsair Vengeance DDR3 8GB |
| SSD Samsung 830 Basic 128 GB || HDD 1,5 TB || Corsair GS600 600W || CM Hyper 212 evo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013

Inte så oväntat egentligen. De kan ju lika gärna byta namn till Faceulus...

Laptop: Lenovo Yoga 700

Fraktfritt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Jaha då verkar dom tilltala marknaden för gammelmormor och gammelmorfar som ska ge livereaction åt youtube

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Om Valve prispressar Index och lägger sig i närheten av Rift S och Vive så är det nog adjöss med Oculus. Men blir priset mer i närheten av Vive Pro så kan nog Oculus köra vidare med sina planer utan att tappa försäljning.

Dock förstår jag inte varför Oculus satsar på två mellansegmentsheadsets. Är man ute efter billig och simpel VR som inte kräver datorkraft så duger Quest gott och väl för de flesta, och därför borde de ha satsat på att göra Rift till deras high-end serie som fokuserar på seriösare VR-gamers.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Bluenote:

Istället för att innovera inom hårdvara så försöker dem komma med billiga lösningar som bara ger billiga VR-upplevelser, som i sin tur förstör mer än gynnar den redan ömtåliga VR marknaden för den breda massan..

Den breda massan betalar inte för high end. Synd de inte gör båda bara

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Jag förstår att huvudfokus vill vara på att hålla ner priset. Men jag är besviken om dom inte också har en lite dyrare och bättre modell på gång.

Jag förstår problemet att inte splitta användarbasen med för olika handkontroller eller andra stora funktioner och skillnader och håller med om att det behöver vara ganska samma över alla modeller. Men man borde ändå kunna göra ett dyrare och bättre headset ändå. Speciellt om man tittar lite längre fram, annars kommer man ju som Rift-ägare att börja titta på andra märken när man nån gång vill uppgradera.

Men jag tror det är viktigare med utveckling av mjukvara än hårdvara just nu för att ta VR framåt, så håller med dom lite också. Jag skulle vilja ha bättre bildkvalitet men utöver det så är största möjlighet att förbättra upplevelsen att skapa bättre mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Bluenote:

Istället för att innovera inom hårdvara så försöker dem komma med billiga lösningar som bara ger billiga VR-upplevelser, som i sin tur förstör mer än gynnar den redan ömtåliga VR marknaden för den breda massan..

1) Dom är ensamma om att finansiera högkvalitativa VR-spel, som Lone Echo/Stormlands/Robo Recall etc. Hårdvara betyder ingenting om allt som finns att spela är simulatorer eller tech demos.

2) Syftet med att få ner priset är att få in fler användare i ekosystemet. Det är helt meningslöst att designa ett headset som färre än 1% kan/vill köpa, för det kommer inte locka några utvecklare.

3) Inte innovera inom hårdvara? Har du sett Michael Abrash presentationer på Oculus Connect? Foveated rendering, maskininlärning för att bara rendera 5% av pixlarna i en scen och ändå ha tillräcklig kvalitet där man inte tittar, den enda tillverkaren som har visat en fungerande prototyp med variabelt fokusdjup (”half dome”).

Ultrahög upplösning med bred FOV kan komma när det finns en äkta Gen 2-produkt med ögonspårning och rätt mjukvara, dessförinnan är det en meningslös produkt som få har råd med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Köp vilket High-end headset som helst och kör via Steam VR.
Ska bli intressant att se vilken nivå Valve Index lägger sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Läste original-artikeln och dom säger ju bara att det inte ska komma en "nu" eller snart egentligen. Vilket jag håller med om är rätt väg att gå just nu. Fokusera på bättre spel/upplevelser och släpp en tydlig generation 2 senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Goodbye Oculus, Hello Valve

Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
Magmoor V3 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit
Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer
Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900
Lavender | Custombygge i Lian Li PC-Q37

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Låter bra jag har inte lust att betala multum, speciellt inte när tekniken inte har slagit ännu.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002

Med tanke på att det är just Oculus och specifikt Rift som gör att vi tillslut fått ett första lyckad marknad för VR så är det trist om det nu skulle visa sig att de ger upp premiumsegmentet. Jag vill gärna se en Rift 2, men kan likaväl satsa på Pimax eller någon annan relevant aktör som verkligen får tilll ett generationsbyte.

Trivs bra med min Rift, har en Quest inplanerad och har en PSVR som samlar damm. Så jag har definitivt fastnat på kroken vid det här laget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Hade hoppats på en vettig uppföljare till Riften med ett rejält kliv i upplösning mm. Nu är jag glad att jag nästan inte lagt några pengar alls i oculus store och de mesta jag köpt till vr ligger på steam. Jag är väl inte direkt förvånad då de verkar som de mesta går mot mellanmjölk nu och tydligen även oculus.. Skittråkigt!

Hoppas inte valve hakar på bara så kanske man kan köpa en ny Vive när klivet är lite större än till PROn. Alternativt att nån av dom andra aktörerna kommer med nåt intressant.

Fractal Design Define r3 | MSI z170 Gaming m3 | Intel i5 6600k @ 4.5ghz, Noctua D15 | 16gb DDR4 | MSI GTX 980Ti.
HP Spectre x360 Late 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004

Era gnälliga gubbar! ... Ser ni inte längre än er egen näsa?

Halvt skämt o sido, detta känns som det enda logiska steget när highend superdyr VR inte slår igenom. Gemene man är inte villig att lägga mycket pengar på "en gimmick" (som det lite är än så länge). Om man skall få med så många som möjligt och så måste priset ner. När det har fått fäste och alla är medvetna om det så finns det mer utrymme för dyra sets med bättre upplevelse.

Jag testade även GearVR och det var riktigt bra, även om det bara var som det var. Det var ungefär samma nivå som de första mobilspelen. Simpla, low tech, men jävligt roliga. Med tiden så utvecklades hårdvaran och utvecklarna.

Ursäkta alla dåliga uttryck och meningsbyggnad, det är fredag kväll och det bjuds på white russian här hemma.

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

10nm == 7nm && 10nm != 7nm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Nice

Fan va gött, får HTC och dom andra som satsar stort större kaka att dela på!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

De tog rätt beslut. GPU:erna är inte redo för riktigt biffig VR så länge ögonspårning inte finns med. Tills dess så får vi lite bättre upplösning och ett enklare system med ett bra spelbibliotek som växer as we speak. Nästa generation däremot då tror jag det blir åka av på allvar.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Nästrimmarmannen:

De tog rätt beslut. GPU:erna är inte redo för riktigt biffig VR så länge ögonspårning inte finns med. Tills dess så får vi lite bättre upplösning och ett enklare system med ett bra spelbibliotek som växer as we speak. Nästa generation däremot då tror jag det blir åka av på allvar.

Jag håller med dig.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Helt blåst av tåget när jag köpte en Oculus Rift begagnad för ett par månader sedan. Wow! Detta är verkligen nåt fantastiskt när det görs rätt, som i simulatorer, Lone echo, Moss m.m.

Men, när första upphetsningen lägger sig så ser man ju begränsningarna med den displayteknik de valt i Rift. Upplösning och screendoor är ju uppenbara problem. Så kommer då Quest. Meh, mobilgrafik... Sen kommer då Rift S, Meh igen, LCD, 80 Hz och ingen IPD justering. Jag som har knappa 58 mm i IPD kommer (med största sannolikhet då det inte finns några tester på detta än) att få problem. Dvs Rift S is out. M.a.o, inget av det som Oculus erbjuder är nåt jag vill köpa.

Jag ser med stor förhoppning fram emot Valve Index som kan bli min nästa uppgradering.

På den tekniska sidan så hoppas jag att OpenVR, eller OpenXR som det är omdöpt till verkligen slår igenom stort. Slut på exklusiva titlar som bara funkar på ett visst headset om alla speltillverkare använder detta. Den är ju ute på version 0.9 nu sen i mars och ska efter feedback släppas som 1.0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av N4kame0:

Köp vilket High-end headset som helst och kör via Steam VR.
Ska bli intressant att se vilken nivå Valve Index lägger sig.

Det tråkiga är nog att index troligtvis endast kommer säljas via Steam och inte vanliga butiker.
Och prislappen blir nog snarlik vive pro, om inte mer pga knuckles.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

@AdoringFan: Ska bli sjukt spännande att se vart det landar och specs. Misstänker att det lär landa på 699USD eller 799USD. Så länge priset känns motiverat köper jag det dirr. Har sedan tidigare DK1, DK2 och Vive.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av N4kame0:

@AdoringFan: Ska bli sjukt spännande att se vart det landar och specs. Misstänker att det lär landa på 699USD eller 799USD. Så länge priset känns motiverat köper jag det dirr. Har sedan tidigare DK1, DK2 och Vive.

Och Knuckles verkar vara så jäkla bra! Jag tror index kommer landa på ett helt okej pris. Ser man på deras tidigare tekniska prylar så har de ju legat på en bra nivå prismässigt. Då tänker jag på deras kontroller och link. Steam gynnas ju såklart om folk äger deras headset och köper spel i steam så jag hoppas på index.

Råd tas på eget ansvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av anders190:

har en PSVR som samlar damm.

Sälj den du får 2000 eller nära 2000 för den med två move controllers och kameran.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Banco:

Och Knuckles verkar vara så jäkla bra! Jag tror index kommer landa på ett helt okej pris. Ser man på deras tidigare tekniska prylar så har de ju legat på en bra nivå prismässigt. Då tänker jag på deras kontroller och link. Steam gynnas ju såklart om folk äger deras headset och köper spel i steam så jag hoppas på index.

Helt klart, möjligheten att släppa greppet om en kontroll helt och ändå ha en fysisk kontroll är precis vad som behövs för att ta vr/ar kontroller till nya höjder. Visst är leap motion intressant, men just fysisk feedback är mycket mer intressant för handkontroller, känslan av att greppa något fysiskt samtidigt som du kan släppa helt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

Ska man investera i att bygga sin spelportfölj i Steam eller Oculus store? Valet blir enklare efter ett sådant här erkännande!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

@dblade: Självklart inte Oculus store. Steam VR stödjer ju alla HMD's medans Oculus store är HMD låst. Vet inte hur Revive funkar nu för tiden dock. Känner inte att Oculus store varit ett alternativ från början.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av N4kame0:

@dblade: Självklart inte Oculus store. Steam VR stödjer ju alla HMD's medans Oculus store är HMD låst. Vet inte hur Revive funkar nu för tiden dock. Känner inte att Oculus store varit ett alternativ från början.

Oculus satsar mycket pengar på att få in allmänheten i deras ekosystem. Jag har själv investerat en del pengar i deras butik. När man redan nu har tillgång till ett betydligt större omfång av hårdvara i Steam så blir det dock väldigt svårt att motivera någon att köpa ett spel i Oculus Store om det finns ett motsvarande spel i Steam. Sen att man måste använda ett hack som Revive för att kunna komma åt spelen i Oculus store för sina framtida headset? Nej tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av dblade:

Ska man investera i att bygga sin spelportfölj i Steam eller Oculus store? Valet blir enklare efter ett sådant här erkännande!

Skrivet av dblade:

Jag har själv investerat en del pengar i deras butik.

För mig låter det mer som konsumtion än investering.
Visst, investeringar kan vara mer än aktier och fastigheter.
Till viss del kan även konsumtion vara investering.

Säg att du har en bil.
Du tankar bilen.
Du kör till jobbet med bilen.
På jobbet tjänar du pengar.
Då kan man se tankningen av bilen som en slags investering.

Säg om du har en YouTube kanal du tjänar pengar på och köper spel för att spela dem på din YouTube kanal så kan man se det som en investering.

Om du enbart köper spelen för nöjes skull så har jag svårt att se hur du kan få någon ROI på din konsumtion investering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av GuessWho:

För mig låter det mer som konsumtion än investering.

Investering är fel ord men jag har fortfarande kul med uppdaterad hårdvara som t.ex. Vive Pro till spel som jag köpte till min gamla Vive för tre år sedan.