Får bara ut 100Mbit/s från en 250Mbit/s lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Vanligtvis ja.

Funkar ju annars utmärkt att bara köra en lan kabel ifrån wan till vallfritt uttag och ställa routern i andra änden.

Jaha okej, vet inte om jag förstod dig rätt men jag kan alltså dra en kabel från wan till nr 1 där i elskåpet och sen sätta routern i vägguttag nr 1 då, eller är jag ute och cyklar nu?

Skrivet av PeCe:

Har du riktig tur så hamnar du snart i en "det är inte vårt ansvar, kontakta x istället"-karusell med din hyresvärd (Gotlandshem), nätägaren, kommunikationsoperatören (Zmarket) och ISP:n/tjänsteleverantören (Bahnhof)...

Ja det känns ju som något sånt kommer att hända, har inte hört mycket gott om bahnhofs KS...

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Har du riktig tur så hamnar du snart i en "det är inte vårt ansvar, kontakta x istället"-karusell med din hyresvärd (Gotlandshem), nätägaren, kommunikationsoperatören (Zmarket) och ISP:n/tjänsteleverantören (Bahnhof)...

Du glömde "hårdvaran finns endsat att hämta ut ny på detta kontor på denna ort mellan 11-16 på onsdagar endast"

Ett dilemma när det gäller tjänster. Men brukar vara bra uppstyrt

Permalänk
Skrivet av Ialasadi:

Jaha okej, vet inte om jag förstod dig rätt men jag kan alltså dra en kabel från wan till nr 1 där i elskåpet och sen sätta routern i vägguttag nr 1 då, eller är jag ute och cyklar nu?

Ja det känns ju som något sånt kommer att hända, har inte hört mycket gott om bahnhofs KS...

Du förstod mig helt rätt. Behöver du nyttja fler uttag så kan du om du har dubbelkontakter i varje uttag stoppa en kabel sen i Lan i routern och i uttag 2 i väggen. Sen i patch skåpet dra en kabel ifrån nummer 2 till en switch etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Du förstod mig helt rätt. Behöver du nyttja fler uttag så kan du om du har dubbelkontakter i varje uttag stoppa en kabel sen i Lan i routern och i uttag 2 i väggen. Sen i patch skåpet dra en kabel ifrån nummer 2 till en switch etc etc.

Nu när jag gjorde som du sa så får jag bara 100 trots allt.. status inne på routern säger 100 via WAN. Testade ett till vägguttag och det va så där också.

Permalänk
Skrivet av Ialasadi:

Nu när jag gjorde som du sa så får jag bara 100 trots allt.. status inne på routern säger 100 via WAN. Testade ett till vägguttag och det va så där också.

Hmm. Om du testar bägge Lan kablarna och kör Wan - Router och får 1Gig länk så är det förmodligen fel i det interna nätet och då felar du det till Bahnhof så kommer en tekniker och fixar det. Kostnadsfrågan borde inte landa på dig, utan landar på Zitius eller fastighetsägaren (beroende på vem som äger internätet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Hmm. Om du testar bägge Lan kablarna och kör Wan - Router och får 1Gig länk så är det förmodligen fel i det interna nätet och då felar du det till Bahnhof så kommer en tekniker och fixar det. Kostnadsfrågan borde inte landa på dig, utan landar på Zitius eller fastighetsägaren (beroende på vem som äger internätet)

Okej tack så mycket för all hjälp. Nu är det väl upp till bahnhof helt enkelt inte så mycket jag kan göra antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Nu när jag gjorde som du sa så får jag bara 100 trots allt.. status inne på routern säger 100 via WAN. Testade ett till vägguttag och det va så där också.

Om det är fel på uttagen mellan mediacentralen och dina rum så är det hyresvärden som ska lösa det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, Har nu fått min Inteno utbytt och får ut den hastigheten jag betalar för. Dock så när jag gör ett speedtest så står Telia som min ISP istället för Bahnhof.. Ska det vara så eller hur fan går det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

En liten uppdatering, Har nu fått min Inteno utbytt och får ut den hastigheten jag betalar för. Dock så när jag gör ett speedtest så står Telia som min ISP istället för Bahnhof.. Ska det vara så eller hur fan går det till?

Prova denna sidan:
https://www.whoismyisp.org/

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Där står det att Telia är min ISP

Permalänk
Inaktiv

Är nog någon bugg, jag har Telia och det kommer upp att jag har Telenor

Permalänk

Lånar tråden lite.

Har ungefär samma problem. Min Asus router som är kopplad rakt i Mediaomvandlaren får ut runt 250mbit/s, den står dock dåligt till i huset så har Google Wifi mesh för att få ut nätverket i huset. Har två st google wifi som är sammanlänkade med ethernet kabel, 1 på varje våning. På Wifi och min dator som är inkopplad med ethernetsladd genom en switch får jag aldrig mer än 100mbit/s.
Mina kablar är Cat 5e och Cat 6.
Har totalt 2st switchar inkopplade med 5 portar var (många saker som ska ha internet). Har kollat upp dessa och bägge två ska ha 10/100/1000 mbit/s kompabilitet.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/natv...
https://www.clasohlson.com/se/Google-Wifi-(2021)-Mesh-system/...

Vart tror ni flaskhalsen ligger?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med Bahnhof jättelänge, I mitt fall var problemet att stadsnätsporten bara synkade i 100mbit, och Bahnhof vägrade eskalera problemet till stadsnätsägaren, till slut fick jag nog och byte till Telia, då började allt fungera direkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sven-Albert:

Lånar tråden lite.

Har ungefär samma problem. Min Asus router som är kopplad rakt i Mediaomvandlaren får ut runt 250mbit/s, den står dock dåligt till i huset så har Google Wifi mesh för att få ut nätverket i huset. Har två st google wifi som är sammanlänkade med ethernet kabel, 1 på varje våning. På Wifi och min dator som är inkopplad med ethernetsladd genom en switch får jag aldrig mer än 100mbit/s.
Mina kablar är Cat 5e och Cat 6.
Har totalt 2st switchar inkopplade med 5 portar var (många saker som ska ha internet). Har kollat upp dessa och bägge två ska ha 10/100/1000 mbit/s kompabilitet.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/natv...
https://www.clasohlson.com/se/Google-Wifi-(2021)-Mesh-system/...

Vart tror ni flaskhalsen ligger?

Vad är anslutet med kabel till routern och har du läst av länkhastigheten på de portarna ?
!00 Mbit länkar får du om det bara är kontakt på 2 par av kabelns 4 så symptomen tyder på att det är nånting som glappar, cat 5e eller 6 spelar ingen roll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av depeo:

Hade samma problem med Bahnhof jättelänge, I mitt fall var problemet att stadsnätsporten bara synkade i 100mbit, och Bahnhof vägrade eskalera problemet till stadsnätsägaren, till slut fick jag nog och byte till Telia, då började allt fungera direkt.

Skrivet av mrqaffe:

Vad är anslutet med kabel till routern och har du läst av länkhastigheten på de portarna ?
!00 Mbit länkar får du om det bara är kontakt på 2 par av kabelns 4 så symptomen tyder på att det är nånting som glappar, cat 5e eller 6 spelar ingen roll.

Tack för input.

Lät det vara över helgen och skulle ta tag i att undersöka mer idag. Startade dock med ett hastighetstest och nu är allt bra och jag får ut ca 270.