Köpråd: Extern lagring/backup för hobbyfilmskapare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Köpråd: Extern lagring/backup för hobbyfilmskapare

Hej,
Skall hjälpa en vän som börjat skapa filmer för sitt hobbyprojekt. Hams iMac från 2014 med 1Tb fylls snabbt med alla filmklipp osv så lovat hjälpa honom med en smidig setup där han kan förvara sitt material och få åtkomst till det när han behöver.

Min tanke är en NAS lösning eller liknande, ett område min kompetens är begränsad inom. Kommer INTE bygga något utan undrar om någon kan tipsa om en billig och prisvärd färdig lösning.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

För tillfället oslagbart pris @ https://www.dustinhome.se/product/5011053425/diskstation-ds21... installeras i RAID0 för att maximera diskarnas utrymme.

Förmodligen vill han ha backup på sitt skapade material. En till likadan vore mitt förslag så kan den på schema skapa versionshistorik på arbets-NAS'ens filer.

Vill han inte "ödsla" pengar på backup, kör RAID1 (och inte RAID0) på arbets-NAS'en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

@Ronja_Hood: Hur stora projekt pratar vi om här? ca 40 minuter i 4K tar ca 18GB i färdig MP4 (ca 10 GB om den renderas i 1080) Så räkna med 70-150GB utrymme per halvtimme under projektet pågår samt att man ska ha dubbel uppsättning av råmaterialet + en arbetskatalog där en arbetskopia av råmaterialet ligger under tiden man bygger filmen.

Jag satte ihop en film från arbetet där jag jobbar från julfirandet. klippen blev totalt ca 18GB + dubbelt för backup. + Arbetskatalogen + den färdiga filmen + dubbla backuper = 18 + 36 + 18 + 18+ 36=126GB så 1 TB = ca 4 - 5 timmar i 4k på det jag gjorde.

Allt jag filmade är gjort med en mobiltelefon.

Om man räknar 150GB per halvtimme dvs 300GB per timme
1 timme film per månad är = 12 timmar, ca 3,6 TB (Räkna 4 - 5TB)
1 timme film per vecka är = 52 timmar. ca 15,2 TB (Räkna 18-20TB)
1 timme film om dagen är = 365 timmar, ca 109,5 TB (räkna 120 TB+)

Risk för att något mer försvinner in? Räkna +1 TB per månad.

Tänk på: att tar man bort råmaterialet så har man inte längre någon backup eller möjlighet att återskapa om man förlorar den färdiga filmen.

Jag skulle räkna med 50TB+ bara att starta med, kanske mer. och en nas som tar minst 10 diskar. Börja med minst 5 diskar á 10 TB Om man använder RAID så använd RAID 6 (n-2 diskar) så finns det en rimlig chans att återställa om en disk havererar. Det skyddar dock inte mot virus eller egna klantigheter men åtminstone någorlunda om någon disk havererar rent fysiskt inom några månader.

Se till att köra diskar avsedda för 24/7 drift i tät packning. Annars så har man i princip bara kastat pengarna i sjön.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av hasenfrasen:
Skrivet av OldComputer:

Tack för input!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vikbolandet
Registrerad
Dec 2015

Rätt viktig aspekt är om han tänkte läsa råmaterial (länka in i sin redigering) direkt från extern hårddisk, eller först föra över till sin imac och sedan jobba med materialet där. Om han behöver utöka sin lagring han arbetar med är min åsikt att en vanlig NAS med 1Gbps ethernet inte duger. Däremot är jag rätt risig på apple-datorer, men har inte många av dem thunderbolt-gränssnitt? Det finns en mindre uppsjö externa lagringsburkar med god prestanda över tb3 (typiskt någon raid-historia).

Sedan är det väl som vanligt viktigt att separera backup och utökad lagring. Vad är det man säger, RAID är inte backup...