Frågor inför köp av grafikkort (gtx 1060).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Frågor inför köp av grafikkort (gtx 1060).

Tjabba!
Sitter o råddar i grafikkortsdjungeln inför ett köp.
Håller på att bygga en Mini-ITX i en kolink satellite plus. tänkte mig att införskaffa en gtx 1060 för att hålla ner kostnaden och eftersom jag inte har värst höga krav (spelar mest sp, har laptopgejmat i åratal så är van att dra ner på grafik.) Jag hade inte tänkt överklocka så mycket i första taget.

Det finns ju en uppsjö av 1060 därute med olika fysisk storlek, varierat antal fläktar och internminne (3 vs 6gb?) Vad bör jag vara uppmärksam på när jag väljer? Hur stor skillnad är det egentligen på de olika korten? Vad för fallgropar kan det finnas med att köpa begagnat?

Ursäktar på förhand om detta är riktiga nybörjarfrågor!
Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Skillnaden mellan 1060 3GB och 6GB är inte bara mängden minne, 6GB-varianten är ca. 10% snabbare även om man bortser från minnet p.g.a. den har fler kärnor. I övrigt är det mest kylarna som skiljer, och där får du helt enkelt kolla på recensioner för att se hur bra de presterar. De olika modellerna är ofta lite olika klockade också, men det brukar handla om ganska små skillnader.

Tänk också på att det nu även finns 1660 och 1660 Ti som får ses som efterträdare till 1060 3GB och 6GB, se t.ex. Sweclockers prestandaindex för en överblick över prestandan. Det kan dock fortfarande vara vettigt att satsa på ett 1060 istället om priset är bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Amsterdam
Registrerad
Jun 2017

Snubben ovanför har redan kommit med ett bra och utförligt svar; men kan tillägga att det handlar mycket om vilken upplösning du ska köra i också. Jag hade ett 3GB kort innan som gick sönder (fick ett 6GB istället) och där är ingen skillnad i dag till dag användande av vad jag har sett. Jag spelar i 1080 och för mig är det CPU/minne som flaskar. Med det blir det dock svårare och se skillnad på de olika korten är jag medveten om.

Ett grymt kort för den upplösningen. Kan rekommendera ett från EVGA, litet, nätt och sexigt. Se bara till att fläktstyra det för standard fläktkurvan är åt helvete. Kör det på 25% varvtal alltid när det spelas, och det är nästan knäpptyst med temp på max 80c i max belastning.

i5 @ 4.00Ghz / 8GB DDR3 / EVGA 1060 6GB / 27" BenQ / 1TB Lagring / 120GB SSD System
Maverick Audio TubeMagic D1 / KRK ROKIT 6 G3 / AKG K518 DJ / Win 10 Pro
"If the words 'life, liberty, and the pursuit of happiness' don't include the right to experiment with your own consciousness, then the Declaration of Independence isn't worth the hemp it was written on."

Citera mig gärna om du förväntas svar.